Däckval

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Har haft min Monster 1200 i två år nu. Kört på Diablo Rosso. Tycker det slits mycket. En sommar håller bakdäcket. Brukar ligga runt 100 km/h, ingen hårdkörning. Nu är det dags för nytt däck igen. Tänkte prova att välja något annat. Kollar på Continental conti road attack2. I listan för hojar det passar till finns inte min med. Söker jag på monster 1200 istället på däcksajten finns inte det däcket med. Fattar inte, går det inte bara att välja ett däck med rätt dimensioner? Verkar ju tok-skumt.
 

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Just det, glömde. Mailade mcdäckonline samma fråga. Fick till svar en utläggning om att dimensionerna måste vara desamma. Det fattar jag också, det är ju samma dimensioner på det däck tittar på.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
En sommar säger ingenting, beror ju på hur mycket du kör? Har inte provat diablo rosso själv, men tror ändå det är hygglig livslängd på dem. Men ja, vill du ha något längre livslängs är nästa steg ett sport-touring däck, som du är inne på.
Vissa sport-touring däck finns i en version med kraftigare stomme för tyngre hojar, annars räcker det att kolla dimensionerna.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Härligt med en däckstråd! :tummenupp
Livslängden beror också på hur du kör.
Rakt fram i hundra eller krokiga vägar i hundra ger olika livslängd men också olika slitage.
Den som kör kurviga vägar och gasar ut ur kurvorna istället för på rakorna håller däcket rundat längre och får därmed oftast ut fler mil.
 

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Grejen är att dom jag kör med, brorsan tex, deras däck håller mycket längre och vi kör ungefär lika mycket och likadant. Brorsan ska byta bakdäck nu efter 2 och halv säsong. Han kör på sport-touring, Bridgestone.
Men då kör jag på med mitt val. Blev bara konfunderad över att däcket inte var med på min hojs lista om man gick modell och det konstiga svaret från däckfirman.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte Roadtec 01or till min klump i våras, och dom har gått både några hundra touringmil i sportigt tempo med packväskor, rena nöjesrundor och några vardagstransporter på motorväg, och dom ser helt orörda ut, men har bra grepp.

Men jag föredrar ju å andra sidan andra vägar än motorvägar, och gör som den gamla grävlingen, gasar i kurvorna också. Frugans fegkörda Tiger 800 har betydligt plattare sulor än min hoj :rolleyes:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grejen är att dom jag kör med, brorsan tex, deras däck håller mycket längre och vi kör ungefär lika mycket och likadant. Brorsan ska byta bakdäck nu efter 2 och halv säsong. Han kör på sport-touring, Bridgestone.
Men då kör jag på med mitt val. Blev bara konfunderad över att däcket inte var med på min hojs lista om man gick modell och det konstiga svaret från däckfirman.

Om brorsan har samma däck så är det din körstil som kostar mil!
Om brorsan kör på annat däck så köper du samma!

Metzeler Roadtec gillar jag. Det använde jag på en långresa till ishavet förra året med bra livslängd och slitage. Nu undvek vi större vägar så långt som möjligt men ovanför polcirkeln finns inte så många att välja på.

Oavsett vilket däcksmärke man använder ger denna video bra information hur man väljer däck efter körsätt.

Överdäcka inte! :D Overtyre blir inte riktigt samma på svenska...

Och om du inte redan gör det så lär du dig att gasa ut ur kurvan, inte vänta tills det blir rakt! :7peta
Låt kurvorna bestämma hastigheten så får du inte bara bättre slitage och livslängd utan även bättre flyt i körningen! :)

https://www.youtube.com/watch?v=01YlwusCSlE&t=1256s&ab_channel=BennettsBike
 

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Bor i närheten av Kårsta, Roslagen, så att så mycket raksträckor blir det inte???? Gillar kurvor och gasar ut. Sitter i sen cross-tiden. Har inte upplevt platta däck ännu. Några polare som körde en Norge-tripp förra året fick det fenomenet.
Var nog otydlig tidigare. Brorsan har inte samma däck. Han kör sport-touring Bridgestone. Jag Pirelli Diablo Rosso, som jag tror är mer gat-sport.
Beställer Continental-däcket och testar det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har brorsan din en twin med? För en stor twin har tydligare motorpulser än exempelvis en radfyra och tuggar gärna i sig lite mer däck vid hård acceleration exempelvis. Sedan var det ju det också, hur man accelererar har stor betydelse för hur mycket däck det gär åt är det mycket hård acceleration med aggresiv använding av högerhanden går det åt mer däck, är man mjuk går det åt mindre.
Och att mäta däckåtgån Metzeler Roadtec gillar jag. Det använde jag på en långresa till ishavet förra året med bra livslängd och slitage. Nu undvek vi större vägar så långt som möjligt men ovanför polcirkeln finns inte så många att välja på. Metzeler Roadtec gillar jag. Det använde jag på en långresa till ishavet förra året med bra livslängd och slitage. Nu undvek vi större vägar så långt som möjligt men ovanför polcirkeln finns inte så många att välja på. g per säsong är lite knepigt, en del kör 200 mil på en säsong, en del kör 2000 mil på en säsong. :hihi

Men testa något annat, vore ju dumt att köra samma däck om du är missnöjd med någon aspekt av det. Och ja, sålänge dimensionerna och belastningsindex funkar för hojen så är det bara att kränga på däcket. Har man en riktigt tung hoj kan man vilja ha ett däck med styvare stomme så de rör sig mindre, men det borde inte gälla din hoj.
 

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Det där med stor twin makes sense tror jag. Brorsans är en Yama mt09 och om jag inte har helt fel är det en rak trea på den=mjukare gång.
Specen på min säger 73w. Det jag köpte nu är 75w så det ska väl funka.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top