Bästa/värsta minne från lumpen?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte om det är sant men när vi skulle kasta skarp handgranat så berättar kapten om en vpl som hade haft vad vi kallade för "puckovanten" på sig när han skulle kasta, puckovanten var överdragsvanten med snöre som man kunde fästa runt handleden som på småbarn? Iallafall så lyckades han kasta in granaten i vanten.. Exakt hur värnet såg ut vet jag ej men befälet lyckades hålla vanten utanför samtidigt som de tog skydd i värnet :gnissla

Det är sant.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Vet inte om det är sant men när vi skulle kasta skarp handgranat så berättar kapten om en vpl som hade haft vad vi kallade för "puckovanten" på sig när han skulle kasta, puckovanten var överdragsvanten med snöre som man kunde fästa runt handleden som på småbarn? Iallafall så lyckades han kasta in granaten i vanten.. Exakt hur värnet såg ut vet jag ej men befälet lyckades hålla vanten utanför samtidigt som de tog skydd i värnet :gnissla

Berättades på I5 sent 80-tal, var noga med att ingen fick ha tumvantar hängande när vi kastade skarpt
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vet inte om det är sant men när vi skulle kasta skarp handgranat så berättar kapten om en vpl som hade haft vad vi kallade för "puckovanten" på sig när han skulle kasta, puckovanten var överdragsvanten med snöre som man kunde fästa runt handleden som på småbarn? Iallafall så lyckades han kasta in granaten i vanten.. Exakt hur värnet såg ut vet jag ej men befälet lyckades hålla vanten utanför samtidigt som de tog skydd i värnet :gnissla

- Värnet i sig klarar ju en detonation omedelbart framför väggen, så gissningsvis lösgjordes vanten snabbt och hivades iväg inom 3,5 sekunder. Men svettigt som fan förstås, eftersom bygeln förmodligen släppt inne i vanten då.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
- Värnet i sig klarar ju en detonation omedelbart framför väggen, så gissningsvis lösgjordes vanten snabbt och hivades iväg inom 3,5 sekunder. Men svettigt som fan förstås, eftersom bygeln förmodligen släppt inne i vanten då.

Jag uppfattade det som att befälet tog hela armen o höll vid kanten på värnet så att själva vanten hängde utanför?
När jag kastade så stod vi på en "ö" med grävda ståvärn runt som man skulle hoppa ner i när man kastat iväg granaten. Vill minnas att ingen hann hoppa innan Kapten Magnusson 2m 100 kg hade slitit ner dig i värnet.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vet inte om det är sant men när vi skulle kasta skarp handgranat så berättar kapten om en vpl som hade haft vad vi kallade för "puckovanten" på sig när han skulle kasta, puckovanten var överdragsvanten med snöre som man kunde fästa runt handleden som på småbarn? Iallafall så lyckades han kasta in granaten i vanten.. Exakt hur värnet såg ut vet jag ej men befälet lyckades hålla vanten utanför samtidigt som de tog skydd i värnet :gnissla

Kan vara en skröna, men samma historia berättades för oss så de handskarna var förbjudna att ha när vi skulle kasta skarpt.

Edit, fanns en massa svar på nästa sida. Jag gjorde värnplikten 1984.

Apropå de där vantarna, kommer att tänka på en grej vi gjorde. Jag ryckte in 27:e mars, helt klart måste det varit en "bra" vinter för det var snö, kladdigt och is i dikena (Gotland) när vi lärde oss krypa och åla. En av de tidiga första större organiserade övningarna vi hade var väl då i april, vi skulle ta oss fram i dikena, inte korsa vägen så man gick där och flyttade på isflak i knöhögt vatten. Sedan kom en vägtrumma som vi fick krypa igenom, när man kom ut på andra sidan så var den där vanten full med vatten och man tog armen uppåt för att hälla ut det. Tänkte inte på att det iskalla vattnet fortsatte innanför ärmen och rakt in via armhålan. Blev till att vicka på handleden i stället.

Mycket fett hade jag helt klart för jag fick inget eldavbrott trots att AK4:an varit under vatten.

En annan sak som var rätt kul, jag skötte mig ganska bra på skjutbanan så vårt befäl tyckte att jag och en till kille fick hämta ut varsin Mauser och ägna oss åt prickskytte. Ställde upp i regementsmästerskapen, trodde att det skulle vara ett större evenemang. Tre befäl och två värnpliktiga, jag tog en hedersam tredjeplats.

Det var alltså inget sniperaktigt utan vi fick skjuta med remmar och så som de som ägnar sig åt tävlingsskytte gör, eller i alla fall gjorde då.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top