Bästa/värsta minne från lumpen?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
- Hur länge satt man pga vapenvägran? Och..tillsammans med vilken typ av kriminellt klientel??

Två månader varpå en villkorlig. Så en månad på anstalt. Öppen anstalt. Man kunde fly om man ville. Inga staket. Satt med skattesmitare, fyllekörare, snubbar som nitat nån etc. Satt en (1) mördare på anstalten. 76 år gammal fd alkoholist. Satt sista två åren på öppen anstalt. Han hade suttit och supit med en polare och så kom dom på att dom skulle bjuda in grannkärringen på fest. Även hon präktigt alkoholiserad. Han och polaren började på fyllan bråka om vem som skulle sätta på henne först. Sen mindes han inte mer. Vaknade i sängen med grannkärringen nästa morgon av att det bankades på dörren. På golvet låg polaren död och det var polisen som bankade på dörren. Muckade tre dagar innan mig. Han grät. Ville inte lämna anstalten. Inga icke missbrukande kompisar ute i samhället. Tre timmar efter att han blivit utsläppt hade han tagit livet av sig. Så kan det gå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Under en skjutövning med skarp ammunition i min GRK-pluton, höll det på att gå riktigt illa.
Under eldsignalering mot pjäsplatsen (12 cm) fick jag tillbaka att "vänta". Inte det vanliga kommandot vänta, som man ibland lämnar för att kontrollera en detalj i kommandot, utan ett vänta med ett ! efter.
Det tog en bra stund innan eldgivningen kunde fortsätta, och jag fick inte just då veta vad väntan bestod i, men det visade sig att en pjässoldat langat i en granat bakomfram i eldröret.
Lyckligtvis fallerade operationen på flera sätt, så att ingen detonation kunde ske. (felaktigt monterat tändrör, om jag minns rätt)
Så - istället för en helt utrangerad pjäsplats, så blev det kompaniförbud för ett par tre man från pjäsgruppen.

Granaterna apteras först när den vänder i bana, så risken för explosion i det läget är nära noll. Det som däremot kan vara farligt är när man har plutonsvis eldgivning med fast slagstift monterat i botten, dvs automatisk eld när granaten når botten. Pga tryckvågor och oväsen från övriga pjäser är det faktiskt svårt att veta om det är "din" pjäs som skjutit, och laddaren stoppar i en ny granat just när den förra lämnar loppet... Därför används inte denna i fredstid utan man kör med manuell eldgivning med snöre.

"Roligt" minne är i sammanhanget när vi slog loss zonrör med skiftnyckel och yxnacke på skarp 16kg spränggranat. Killen som fick hålla i granaten var så rädd att han grät. Vi skrattade rått då, men i takt med stigande insikter om människor har väl de flesta av oss omvärderat humorn i detta.

När man sett dessa granater i skarp aktion är det lättare att förstå skräcken, även om man med 100% garanti aldrig skulle märka något utan ögonblickligen förvandlas till fritt flygande molekyler...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Granaterna apteras först när den vänder i bana, så risken för explosion i det läget är nära noll.

När man sett dessa granater i skarp aktion är det lättare att förstå skräcken, även om man med 100% garanti aldrig skulle märka något utan ögonblickligen förvandlas till fritt flygande molekyler...

- Jag vet som sagt inte exakt vad som skedde på pjäsplatsen, mer än att en granat laddades bakvänt i eldröret och det var explosionsrisk i samband med det. Med tanke på det, är det närmaste jag kan tänka mig tändröret ner mot botten. (jag tror att brisering efter D-max kom på senare granatversioner med masksäkring. Det här hände 1982, har jag för mig)

Vad gäller eldkraften i 12 cm svinggranater, så rensar man tillräckligt med yta för ett köpcenter där ute i skogen med några eldstötar : )
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Granaterna apteras först när den vänder i bana, så risken för explosion i det läget är nära noll. Det som däremot kan vara farligt är när man har plutonsvis eldgivning med fast slagstift monterat i botten, dvs automatisk eld när granaten når botten. Pga tryckvågor och oväsen från övriga pjäser är det faktiskt svårt att veta om det är "din" pjäs som skjutit, och laddaren stoppar i en ny granat just när den förra lämnar loppet... Därför används inte denna i fredstid utan man kör med manuell eldgivning med snöre.

"Roligt" minne är i sammanhanget när vi slog loss zonrör med skiftnyckel och yxnacke på skarp 16kg spränggranat. Killen som fick hålla i granaten var så rädd att han grät. Vi skrattade rått då, men i takt med stigande insikter om människor har väl de flesta av oss omvärderat humorn i detta.

När man sett dessa granater i skarp aktion är det lättare att förstå skräcken, även om man med 100% garanti aldrig skulle märka något utan ögonblickligen förvandlas till fritt flygande molekyler...

Sköt en älg med vår fransyska en gång.
43kg spränggranat och zonrör.
-"Första pjäs: ett skott." B-plats.
-"Första pjäs: ett skott." Ekade jag.
-"Stopp! Stopp! Älg i målområdet! " sa B-plats.
-"För sent! " sa jag "Håll ner huvudet. "
-"Å jävlar." Paus -"Det blev inget kvar! "

Hela kompaniet fick åka till gläntan i omgångar och titta på köttfärsen som satt uppsmetad på tallarna.
Högt i ett träd hängde en skinnbit med en hornflisa.
Det var största biten som vi såg.
Ganska otäck syn. :(
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
En av höjdpunkterna var när jag under en övning körde raggarsvängen i Varberg sommaren 85 med flygvapnets buss.
Det var dom inte riktigt vana vid. :)
Vi hade rätt stor framgång med att plocka upp tjejer vilket inte var så populärt bland dem lokala motorburna ungdomen. Någon drog kniv så det blev till att dra sig undan innan det spårade ur helt på lördagsnatten.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu kom jag på en händelse under slutövning, där vår GRK-pluton fick ordern att lägga indirekt eld mot en väg med 8 cm GRK.
Eld från JA och JB gavs, och nedslagen mot/på vägavsnittet syntes med blotta ögat
(kort säk.avstånd på 8:eek:rna.)

Mitt mellan eldstötar kommer en figur rusande för glatta livet över fältet från målområdet.
En ingenjörsgrupp hade fått överlappande order om att aptera sprängladdning i trumman.
Det var lite oroligt en stund efter eld upphör, minst sagt.

Okey det var inte bästa eller sämsta lumpenminne, men minnesvärt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Avis på er som fått pyssla med GRK :rock

För min del minns jag inte så galna saker från värnplikten (P4, 2004/2005). Jag har däremot jobbat i Försvarsmakten i några år.

Roligaste utbildningarna och momenten har helt klart varit Skarpskytt med PSG 90, när det på en avslappnad skjutdag på Mästocka skjutfält blåste uppåt 12-14 m/s i sidled. Så instruktören passade på att åka in och hämta ut spårljus för att vi skulle få se kulbanan bättre.
Längsta avståndet, 780 meter bort och en kulbana som svängde runt 3 meter i sidled innan den skruvade sig tillbaka och plinkade i plåten. Strax under 1 sekund för kulan att träffa målet, ytterligare 2 sekunder för ljudet att färdas tillbaka till skytten, lite småmäktigt :)

STRIDSSJUKVÅRDARE, roligaste, svettigaste, tyngsta, hemskaste, mest pressande fem veckorna av mitt liv, men så jävla givande samt haft möjlighet att nyttja kunskapen skarpt (civilt) vid en trafikolycka. I efterhand så är man jävligt glad att kunna styra upp och göra en insats vid ett sådant tillfälle, speciellt när så många andra dels får bystander-effekten och många filmar istället för att hjälpa till.

KSP 58 utbildning så tömde vi en släpvagn fyllt med 7,62 under sista förmiddagen, uppskattningsvis 30 000 skott (skarpskytten inom mig grät lite, ammo för PSG 90 i åratal haha)

skjuta GRG är kul, bära runt på det 14 kg tunga stupröret på ryggen, övning efter övning, med inte ens ett avfyrat skott per övning i snitt, inte lika kul.

Robot 57, gick igenom hela utbildningen men missade dagen det sköts skarpt, två av tre kollegor träffade målet :crash :hihi (sköt för högt så sensorerna kände inte av målet utan fortsatte ut i skogen och briserade där istället)

Ensamdygn under vinterutbildning i Boden, temperaturen pendla mellan -20 och -32 grader, jag trivdes som fan, kämpade på med att förbättra omständigheterna och chillade, allt i egen takt. En kollega samlade ihop en jävla massa granris, fick upp en rejält brasa, som bara varade i några få minuter, drog en runk i sitt enmanstält och somnade omkring 16-tiden :rofl (nästa tid var samling vid 12:00 dagen efter).

Annars har det nog mest inte varit så stora saker, däremot är det ju tusentals små roliga saker varje månad, snacket under vapenvård, pinsamma tabbar och överdrivna sanningar och inpetade lögner för effekt osv. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Själv tycker jag att lumpen va bortkastad tid av livet i nästan ett år... Altenativen va antingen göra skiten eller sitta av två månder på anstalt, som kanske inte de bästa att lägga på cv..
Tittar man på de nu så hade cv inte haft någon betydelse.. Men va fan vet man när man är typ 20 år. .
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Själv tycker jag att lumpen va bortkastad tid av livet i nästan ett år... Altenativen va antingen göra skiten eller sitta av två månder på anstalt, som kanske inte de bästa att lägga på cv..
Tittar man på de nu så hade cv inte haft någon betydelse.. Men va fan vet man när man är typ 20 år. .

Ganska exakt min sammanfattning också. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv tycker jag att lumpen va bortkastad tid av livet i nästan ett år...

För egen del var det karaktärsdanande då man verkligen fick testa var ens gränser går, både fysiskt och psykiskt. Passade perfekt in i glappet mellan avslutad treårig och arbetslivet. Nu har jag tröttnat på arbetslivet och väntar ivrigt på att få rå om hojarna de ca 15 år man har kvar i kroppen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För egen del var det karaktärsdanande då man verkligen fick testa var ens gränser går, både fysiskt och psykiskt. Passade perfekt in i glappet mellan avslutad treårig och arbetslivet. Nu har jag tröttnat på arbetslivet och väntar ivrigt på att få rå om hojarna de ca 15 år man har kvar i kroppen.

De sägs att lumpen gör män av pojkar, men själv lärde jag mig att vara mer motsträvig till idiotiska å onödiga beslut.. Dvs. lärde mig inte att lyda order blint som en god soldat ska göra.. Tvärt om istället..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De sägs att lumpen gör män av pojkar, men själv lärde jag mig att vara mer motsträvig till idiotiska å onödiga beslut.. Dvs. lärde mig inte att lyda order blint som en god soldat ska göra.. Tvärt om istället..

En god soldat skall lösa uppgiften, om så krävs på ett självständigt sätt men "i chefens riktning".

Det där med att blint lyda order upphörde man med efter 1945...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
De sägs att lumpen gör män av pojkar, men själv lärde jag mig att vara mer motsträvig till idiotiska å onödiga beslut.. Dvs. lärde mig inte att lyda order blint som en god soldat ska göra.. Tvärt om istället..

- Jag tror inte du "lärde" dig att vara motsträvig i det militära.
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det bästa var nog en avslappnad "kompaniövning" till Kebnekaijse i mitten på mars. Det sämsta var nog vadning med ryggsäck lk70 och lätt attackcykel 07 över vittangiälven i början av oktober.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
KSP 58 utbildning så tömde vi en släpvagn fyllt med 7,62 under sista förmiddagen, uppskattningsvis 30 000 skott (skarpskytten inom mig grät lite, ammo för PSG 90 i åratal haha)

skjuta GRG är kul, bära runt på det 14 kg tunga stupröret på ryggen, övning efter övning, med inte ens ett avfyrat skott per övning i snitt, inte lika kul.

Första gången vi sköt fullbumpa som jag har för mig att det kallades (rätt många år sedan) så hade vi en större hög som vi gjorde slut på med GRG. Minnet säger mig 13,85 kg med benstöd, vi bar det på magen för på ryggen hade vi AK4:an. Så man knatade alltid omkring med 20 kg extra packning, vilket man iofs gör nu också fast man är naken :tungan. Den piskade bra i nacken när man fick order om att en stridsvagn siktats. Normalt gick vi längst bak i kön, vid ordern Stridsvagn skydd! var det vad som gällde förutom oss. Vi skulle springa allt vi kunde snett åt sidan för att hamna i bättre läge.

Någon annan skrev tidigare att de tyckte att tryckvågen från handgranat var mäktig, jag hade precis skjutit en massa GRG någon dag innan så jag tyckte att den var som en kinapuff.

Vi hittade inte tomhylsan en gång efter en övning och blev beordrade ut i skogen igen för att leta reda på den. Tog ett tag innan vi hittade den. Samma övning hade vi vid skott nr 2 haft tomhylsan från skott 1 liggande för nära bakflamman så den drog iväg rakt upp. Vet inte hur högt, men den landade mellan skytt och gruppbefäl, som ligger till vänster om skytt och hjälper till att kolla var skott ett träffar.

Vi hade en övning där vi skulle rensa skyttegravar. Fram till ett hörn, nr 2 kastar handgranat runt hörnet, efter smäll nr 1 fram och mejar. Nr 2 kastar under övning upprättstående, i lugn och ro osäkra m.m. Sedan var det nr 3 och ett befäl med, man turades om att utföra momenten.

En annan grupp (inte den jag var i) råkade ut för att nr 2 lyckades tappa pinnen med handgranaten i handen. Befälet bakom skriker åt honom att kasta iväg den (den fräser rätt bra innan den smäller), nr 3 berättade efteråt att hans enda tanke just då var att "nu dör jag". Han fick iväg granaten, de kastar sig ner och granaten smäller utanför värngången. Ingen mer övning den dagen...

Vi hade en av de största gemensamma övningar vi haft här (flyg, artilleri m.m.) och när vi skjutit med vårt GRG så sa min laddare att jag skulle kolla. Ner genom skogen kommer ett gäng kineser älgande, ÖB var där tillsammans med någon kinesisk dito och de var synnerligen intresserade av GRG. Fick visa hur den såg ut och man hanterade den.

I övrigt, bästa minnet är när man gjort vapenvård på GRG och säger hejdå till KSP58-gängen efter 5 minuter. De hade rätt många minuter till att göra.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det man tyckte efter muck skulle bli ens bästa minne tycker man idag var riktigt vansinnigt. Ung, orädd och helt utan omdöme är det ett under att det inte hände fler incidenter.
Men det är ändå mestadels roliga minnen man har, även om det bästa var muckfesten.

Sämsta under hela tiden var allt väntande. Hela tiden stå stilla och stirra ut och luften och bara vänta. Så mycket tid som gick åt till ingen nytta.

Sämsta vid ett specifikt tillfälle var när vi hade någon stridsövning och skulle öva nån förflyttning eller nåt. Gjorde lumpen när det ganska nyligen gjorts beslut om stora besparingar, och eftersom man inte kunde dra in något på flygsäkerheten var det någon som tyckte att de värnpliktiga i flygvapnet inte behövde lös ammunition för att öva.
Vi skulle istället skrika PANG. Vi skulle alltså springa runt i skogen med en ak5 och skrika pangpang pangpang. Kändes på något sätt förnedrande, och som att man var tillbaka på dagis.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Vet inte om det är sant men när vi skulle kasta skarp handgranat så berättar kapten om en vpl som hade haft vad vi kallade för "puckovanten" på sig när han skulle kasta, puckovanten var överdragsvanten med snöre som man kunde fästa runt handleden som på småbarn? Iallafall så lyckades han kasta in granaten i vanten.. Exakt hur värnet såg ut vet jag ej men befälet lyckades hålla vanten utanför samtidigt som de tog skydd i värnet :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top