Bästa/värsta minne från lumpen?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag fick aldrig nöjet att leka krig men vägen dit var rolig.

Jag ansökte om uppskov med hänvisning till studier (min utbildning skulle göras om och de kunde inte garantera att jag kunde slutföra mitt program). Helt i enighet med reglerna skickade jag in mina papper och fick ett avslag??? Jag ringde min handläggare och fick tag i en äkta "Karen" som förklarade att min prefekt på universitetet hade skrivit att han inte kunde garantera att jag kunde slutföra min utbildning (vilket ordagrant var kravet), men han hade minsann inte garanterat att jag INTE kunde göra det. Hånleendet på hennes hördes 100 mil genom telefonen.

Jag beslutade mig för att vara lika mogen och fråga om det var hon personligen som beslutat detta? Svaret blev (med samma hånleende) Ja. Jag följde då upp med om det kunde vara så att en så otrevlig dam fattade okunniga beslut i frustration över att uppenbarligen inte ha "fått något" på väldigt länge? Det resulterade i någon form av militärdomstol som slutade med jag jag bedömdes som mindre lämplig och rekommenderades hemvärnet om jag någonsin ville ha något med det militära att göra...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vågar inte skriva vad jag gjorde det är säkert åtal art det mesta som att jaga kaniner på revingehed med kpist:D

eller ge ett befäl stryk utan vittnen:fyllisar.

Stal en lastbil o åkte o köpte halm till tälten sen sen kväll med - 25° på överlevnad veckan, vi stal oso mat i fällt köket:tummenupp

Gav fan i att åka på slutövning, kapten ringde efter 3 dagar o undrade om jag kommer dyka upp.

Skällde ut överstlöjtnan för att vi bara fick pinnen efter soldatprovet.

Men kul som fasen var det i allafall.. Var förbi regementet 10 år efter muck o kapten kom o tog i hand och berättade att jag var en av dom få han aldrig kommer att glömma. :banana
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bästa.
"Råkade" lägga omkull motorcykeln med den impopulära kompanichefen bakpå i en lerpöl. Mitt framför kompaniet.
Blev bjuden på ganska mycket dricka sen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Fick aldrig göra lumpen. Var 18 när allt lades ner så gick vanlig utbildning istället. Ångrar mig fortfarande att jag inte sökt in till något av de kvarvarande regementen men nu hindrar en skadad fot från mc-olycka mig att bära tungt så nu lär det inte bli av vilket känns riktigt segt.:(

Har dock ett roligt minne från farsans tjänstgöring på 70-talet.

Vid uppställning inför skjutövning med k-pist hade befälet, som var en man av sin tid och mycket engagerad skytt även i det civila, ställt sig framför männen och med rak och tydlig röst vrålat.

"Grabbar! Nu håller ni inte om vapnet som oskuldens grepp om snoppen utan som horans tag om staken!"

Tyckte det var rätt skoj. Höhö. :tuttar
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Å satan vad rädd och hjälplös man kände sig den där första natten på logementet på K1 i januari 1997. Man var fan inte kaxig när fänrik Meyerscough spände ögonen i en på uppställningen.

Några månader senare var man varmare i kläderna och trivdes som fisken i vattnet. Trivdes så bra i grönt att det var först 2013 eller om det var 2014 steget att bli civil togs fullt ut och nu när man är utan uniform, första förband i höger benficka och tjänstevapen finns stolthet över insatsen kvar.

Kanske låter lite löjligt i vissa öron. Det är ok.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Å satan vad rädd och hjälplös man kände sig den där första natten på logementet på K1 i januari 1997. Man var fan inte kaxig när fänrik Meyerscough spände ögonen i en på uppställningen.

Några månader senare var man varmare i kläderna och trivdes som fisken i vattnet. Trivdes så bra i grönt att det var först 2013 eller om det var 2014 steget att bli civil togs fullt ut och nu när man är utan uniform, första förband i höger benficka och tjänstevapen finns stolthet över insatsen kvar.

Kanske låter lite löjligt i vissa öron. Det är ok.

Varför skulle det låta löjligt? Du har ju tjänstgjort för ditt land. Är en hedervärd sak enligt mig och något som samhället skulle återgäldat bättre. All respekt från mig till dig och alla andra som tjänstgör/tjänstgjort! :Bugar
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Varför skulle det låta löjligt? Du har ju tjänstgjort för ditt land. Är en hedervärd sak enligt mig och något som samhället skulle återgäldat bättre. All respekt från mig till dig och alla andra som tjänstgör/tjänstgjort! :Bugar

Då vi lever i en demokrati har jag gjort min tjänst för att andra ska ha möjlighet att inte dela mina åsikter i fred.

Tack för din respekt!

Min insats är blygsam till ett lågt pris jämfört med många andras.
Som det heter;
All gave some. Some gave all.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Gjorde lumpen i Finland, körde Sisu-trupptransport. Sånadär sexhjuliga vita som FN brukar/brukade ha överallt.

Bästa, förutom bredställ med 6hjulsdrivet fordon på 13 ton i vinternatten... Så.. Öhm.. Ja, vi var på halkbana med dem också.
Och det är ju amfibiefordon så vi var och simmade med dem. Det var riktigt kul i +25 grader och perfekt sommarväder.

Fast att träna anfall med plutonen mitt i natten med skarpladdat och rätt mycket spårljuspatroner var riktigt kul.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gjorde ett par år i Marinen sent 70-tal, allt var roligt och allt var skit, beror på vilket humör man är på när man tänker på det.
Men det är få saker som är så spännande som ubåtsjakt :smasha
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gjorde lumpen i Finland, körde Sisu-trupptransport. Sånadär sexhjuliga vita som FN brukar/brukade ha överallt.
Vi har några Sisu i Sverige också. I grunden de så kallade Patgb180 (Patgb=pansarterrängbil). Sedan 202 och 203 också i några olika utföranden.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...eriel-och-teknik/mark/pansarterrangbil-203-a/

Vi har Patgb360/Patria också. Och jämför man de båda på Försvarsmaktens sida så ska väl den vara större, bättre och vackrare än Sisun på alla sätt och vis. Den har ju i alla fall fler hjul...
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...ateriel-och-teknik/mark/pansarterrangbil-360/
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Vi har några Sisu i Sverige också. I grunden de så kallade Patgb180 (Patgb=pansarterrängbil). Sedan 202 och 203 också i några olika utföranden.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...eriel-och-teknik/mark/pansarterrangbil-203-a/

Vi har Patgb360/Patria också. Och jämför man de båda på Försvarsmaktens sida så ska väl den vara större, bättre och vackrare än Sisun på alla sätt och vis. Den har ju i alla fall fler hjul...
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...ateriel-och-teknik/mark/pansarterrangbil-360/

Vi såg en prototyp på 8hjuliga när jag låg inne, den var ganska så frän. Rejält mycket större än vad vi fick ragga runt med. Modellen vi körde hette väl XA-185 så egentligen en ganska gammal. Fast det var ju "nåt år" sen jag var grönklädd... :gnissla
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Under en skjutövning med skarp ammunition i min GRK-pluton, höll det på att gå riktigt illa.
Under eldsignalering mot pjäsplatsen (12 cm) fick jag tillbaka att "vänta". Inte det vanliga kommandot vänta, som man ibland lämnar för att kontrollera en detalj i kommandot, utan ett vänta med ett ! efter.
Det tog en bra stund innan eldgivningen kunde fortsätta, och jag fick inte just då veta vad väntan bestod i, men det visade sig att en pjässoldat langat i en granat bakomfram i eldröret.
Lyckligtvis fallerade operationen på flera sätt, så att ingen detonation kunde ske. (felaktigt monterat tändrör, om jag minns rätt)
Så - istället för en helt utrangerad pjäsplats, så blev det kompaniförbud för ett par tre man från pjäsgruppen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi såg en prototyp på 8hjuliga när jag låg inne, den var ganska så frän. Rejält mycket större än vad vi fick ragga runt med. Modellen vi körde hette väl XA-185 så egentligen en ganska gammal. Fast det var ju "nåt år" sen jag var grönklädd... :gnissla

Mowag Piranha II är det troligen du tänker när det gäller prototypen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Satt på kåken. Vapenvägrare. Ödevata fångvårdsanstalt. En av dom sista som burades in för det fasansfulla brottet om inte till och med den absolut sista.....
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Satt på kåken. Vapenvägrare. Ödevata fångvårdsanstalt. En av dom sista som burades in för det fasansfulla brottet om inte till och med den absolut sista.....

- Hur länge satt man pga vapenvägran? Och..tillsammans med vilken typ av kriminellt klientel??
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top