Bästa/värsta minne från lumpen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag är förvånad att inte en sån här tråd finns på ett forum som domineras fullkomligt av manskönet?

(mörda inte ihjäl mig till döds om det nu råkar finnas en sån tråd som jag missat)

Så..få höra nu, ni som tillhör årgångarna som faktiskt gjort gröntjänsten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bästa minnet är känslan att kunna strunta i att hälsa på flaggan som hissades när jag hade lämnat ifrån mig all utrustning den femte dagen efter inryckning.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bästa.
Då vi på slutövningen smög in till trossen och snodde två kantiner, en full med köttbullar en med stekt fläsk.
Alla råvaror från ett fältslakteri. :kär
Sen låg vi i tältet och åt, skratta och fes så tältduken började segla bort.:hihi

Sämsta:
213 tältnätter på 297 dagar. :zpy
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Mitt bästa var väl kallelse till mönstring... Sedan ett brev med en ursäkt då de kom på att jag vid tillfället inte var svensk medborgare ... Well :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...1998 landade ett brunt kuvert i brevlådan vid Weeping Willow Dr 3800K. Avförd som Stf.Mob-chef i sameland-nånstans.

Iofs, det var rätt najs att stå & vakta knugens bilar - inomhus - medans snön yrde utomhus - och heja tillbaks åt Silvia när hon knatade fram & tebax - på den tiden hon inte behövde botox.

Silvia-1970-talet-1320x694-lt.jpg
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Flottan -91 på HMS Göteborg. Ett starkt minne är när en O-ring till svartvattenpumpen gick sönder samtidigt som maskinchefen och en annan värnpliktig stod i pumprummet. Jag tittade lagom ner i hålet för att se maskinchefen stå där nedspejad med små toalettpappersbitar i mustaschen samtidigt som han tar av sig glasögonen. Med lugn röst säger han bara ”Carlsson, hämta verktyg”. Det var inte läge att skratta….

Annars 0 nätter i tält, 2 nätter på logement (brandmansutbildning på Berga), roliga fester i Stockholm och Visby. Negativt var ca + 8kg vikt (bra mat med två kockar på 40 mans besättning) :D
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Oj. Det finns så mycket bra och dåligt så man vet inte vad man ska plocka.

Ett klart minne med leende på läpparna är när man för första gången står med en skarp, osäkrad handgranat i näven. Jösses vad jag kände mig levande, upphetsad, glad, litet kåt och rädd på samma gång.

Inte lika kul var det att vårda vapen i fält på vintern. Men å andra sidan brukar ju vägen som leder till vapen- och persedelvård vara roligare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
...1998 landade ett brunt kuvert i brevlådan vid Weeping Willow Dr 3800K. Avförd som Stf.Mob-chef i sameland-nånstans.

Iofs, det var rätt najs att stå & vakta knugens bilar - inomhus - medans snön yrde utomhus - och heja tillbaks åt Silvia när hon knatade fram & tebax - på den tiden hon inte behövde botox.

View attachment 456369

- Ja hon såg bra ut förr.
Mötte henne i gröna mysbyxor och gummistövlar en tidig morgon på 90-talet, och då såg hon inte ut som på bilderna i din post, även om hon inte börjat fixa ansiktet då.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Oj.. en skarp, osäkrad handgranat i näven. Jösses vad jag kände mig levande, upphetsad, glad, litet kåt och rädd på samma gång.

- Kåt vetefan om jag kände mig, men det är ganska bra drag i tryckvågen från de där små ananaserna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mitt bästa lumpenminne är när jag fick ett brev om att de lagt ner förbandet jag skulle rycka in till, så jag blev parkerad i begåvningsreserven.
:hihi
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
När någon fortfarande doftade parfym vid morgonuppställningen och befälet högt gapade ut "DET STINKER HORFABRIK".

Eller när GB:n tappat AK5:ans slutstycke i mossan och ovan nämnda befäl tar notis och gapar högt; "ANDERSSON, HAR DU TAPPAT SLUTSTYCKET? VAD TROR DU RYSSEN GÖR MED DIG DÅ?"

Eller när jag som förare i min 122:a tvärnitar och vagnchefen åker ur sin lucka efter ett högt "Förare, halt!" och landar på ansiktet över tornet.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Plutonchefen på uppställning, ganska tidigt efter inryckning (fritt ur minnet):
"Nå mina pojkar, om ni har ni några problem kom till mig eller min kollega så hjälper vi er att reda ut dem.
Om ni har problem som ni inte kan komma till oss med, så finns det en stor städskrubb där borta."
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
När någon fortfarande doftade parfym vid morgonuppställningen och befälet högt gapade ut "DET STINKER HORFABRIK".

Eller när GB:n tappat AK5:ans slutstycke i mossan och ovan nämnda befäl tar notis och gapar högt; "ANDERSSON, HAR DU TAPPAT SLUTSTYCKET? VAD TROR DU RYSSEN GÖR MED DIG DÅ?"

Eller när jag som förare i min 122:a tvärnitar och vagnchefen åker ur sin lucka efter ett högt "Förare, halt!" och landar på ansiktet över tornet.

Vad sjutton gjorde vederbörande för att kunna fara ut ur luckan? Vi flyttade på ett dike med en 121a och jag flög inte ur luckan då, hängde som en märla runt torntaket och knäckte bröstbenet.
Jag trivdes bra i grönt. Ett bra minne är första gången jag hörde motorstart på strv 121. Mysigt ljud!

/R
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sämsta va den dagen man rykte in, 320 dagar att slösa bort på en liv till onödigt skit...
Bästa va sista dagen, dvs Muck dagen me 1000kr på fickan... De sura i kråksången va att dom som mucka ett par månader senare fick 1500kr.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Högvakten på Drottningholm.

Kul att ha gjort. Inte kul på natten tidigt i april med snöglopp.

En skvadronskamrat avvisade prins Carl Philip. :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Under fältdygn vintertid fick ett tillskott i tältet i form av en ROK:are som tyckte att man skulle sova under bar himmel även om det var mitt i smällkalla vintern. Han ordnade sin bädd precis utanför tältduken, under maskeringsnätet.
Någongång i kolsvarta vinternatten beordrades en jägarpluton anfall/eldöverfall mot förläggningen, o vår stackars compadre blev övertrampad under tjim o tjo.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
November. Nattorientering. Fel läst kartan i ficklampans sken. Stenig bäck. Fastnade under motorcykeln. Känslan när kallt vatten fyllde skinnstället. Tog en halvtimme att komma loss.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top