Polisen har hittat min stulna MC. Reparera & ta tillbaka i trafik erfarenheter?

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
så polisen hittade min MC och flera andra i ett tillslag. :mad::mad::mad::mad::mad:

Där saknas lite saker (sadel, 1 kåpa, tanklock och tändlås så klart) och ramnumret är bortslipat. Jag hade bara trafikförsäkring så ingen hjälp från förs.bolaget.

Mina frågor är för dem som har varit med om detta:
1. det är väl hyfsat lätt&billigt att hitta& montera delarna? Det är en moppe Honda CB 125 R, 2005 så delarna borde vara överkomliga.
2. Ramnumret är bortslipat vilket betyder att jag måste mecka fram bevis för vilken hoj det är från transportstyrelsen för att sedan besiktiga in motorcykeln i trafik igen. Hur dyrt/meckigt är det?

Hur mycket tid + hur svårt är detta att göra?

Tacksam för input.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grattis!

Hur kunde dom matcha den mot din anmälan utan ramnummer?
Låter som polisen har engagerat sig lite extra där.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har en hoj där ramen är bytt av någon anledning. Där finns följande info som tilläggsinfo. Du kanske kan göra samma? Ring transportstyrelsen och fråga.
899d82e95e70f72b4d80b54a4f7499a8.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag vet inte hur polisen gör men jag fick min 690 Duke stulen för några år sedan. I början på sommaren blev jag uppring av polisen i Avesta som sa att "du fick ju din motorcykel stulen för en tid sedan och vi har kanske hittat den. Har du några bilder på den och hadde den abs abs?".
Jag skickade in bilder och de svarade "då är det inte den, fel färg!".
Kanske är så enkelt att det inte stjäls så många likadana så de kan spåra ägaren utan ramnummer?
Det som hände var att jag blev så sugen på att åka hoj medan jag väntade på besked att jag inte kunde låta bli att börja åka hoj igen efter tre års paus. Oväntat.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.

Ja de hade varit ute och snott andra motorcyklar med den och stött på polisen, kört in i hjulhuset på polisbilen lindrigt men lyckats avvika! Jag ska ringa dem och hoppas det kan lösas smidigare än så! För moppen är redan värd lite pengar så det vore kanske en dealbreaker med 3-4 tkr rent byråkratisk utgift.

Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.

det har du nog rätt i! men det är länge till våren, jag har plats i garaget och jag är lite nyfiken på det och uttråkad av corona. Jag har faktiskt köpt en ny likadan men tio år nyare så inte mycket passar. Kan vara bra med en skithoj extra, kan vara handledare bl.a.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.

Nej, jag kanske förhastade mig där.

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ringa bilprovningen och fråga vad om vilka möjligheter som finns. Dom brukar vara ganska hjälpsamma.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Nej, jag kanske förhastade mig där.

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ringa bilprovningen och fråga vad om vilka möjligheter som finns. Dom brukar vara ganska hjälpsamma.

det ska det inte bhövas enligt transportstyrelsen, eftersom den inte blivit avreggad. jag behöver vaska fram papper från polisen och sen ska bara en verkstad stansa in ramnumret innan nästa besiktning och så är det inga problem!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulke nog också ringa bilprovningen och höra vad dom har att säga bara för att vara på säkra sidan.

Hur är det ska hojen besiktas med nytt ramnummer innan den tas i bruk? Eller skrivs det flyttade ramnummret in vid en vanlig kontrollbesiktning som man kan göra med tex byta av färg på hojen?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
ring bilprovningen...

Jag hade en R1-00 som de bytt ramen på där satt numret på annat ställe samt stog ramnummer åsidosatt i regbeviset.

Vet folk som stansat in eget nummer vid sådana tillfällen som dig och det funkat bra tills nån nitisk besiktningsgubbe ej godkänt hojen.

mvh
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Minns ni inte killen som blästrade bort ramnumret på sin ktm.. Där spelade det ju ingen roll alls vad han gjorde det gick inte att fixa till den ramen så den blev godkänd utan han gav upp efter ett antal försök om jag minns rätt.

Det skall vara besvärligt när ramnumret är borta annars kan ju vilken klåpare som helst sno våra hojar fixa kvitto på någon diffus hoj verkstad o vipps har hojen en ny identitet..
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Minns ni inte killen som blästrade bort ramnumret på sin ktm.. Där spelade det ju ingen roll alls vad han gjorde det gick inte att fixa till den ramen så den blev godkänd utan han gav upp efter ett antal försök om jag minns rätt.

Det skall vara besvärligt när ramnumret är borta annars kan ju vilken klåpare som helst sno våra hojar fixa kvitto på någon diffus hoj verkstad o vipps har hojen en ny identitet..


Då vet man att man ska fixa ramnumret själv utan att blanda in någon annan. Min hoj har stansad aluminiumbricka och det kan ju inte vara allt för svårt att tillverka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Minns detta med KTM:en.

Jag skulle som sagt ringa bilprovningen och höra. Någonstans på nåt vis ska ju det flytrade ramnummret registreras in på regbeviset och även om bilprovningen skulle säga att det kan göras vid en vanlig besiktning skulle jag nog ta en besiktning och göra ändringen direkt även om hojen inte skulle behöver besiktas på nåt år framåt.

Kan ju lätt bli intressant om man blir stoppad med en hoj med egenknackat ramnummer som ännu inte finns registrerat på regbeviset eller om hojen blir stulen igen. Jag skulle som sagt ta och göra bort ändringen fortast möjligt och ta en eventuellt besvär och kostnad på en gång.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här är tråden om KTMen.
Killen gjorde typ alla fel man kan göra i sammanhanget, och ”tappade lusten” för att gå vidare när han blev återremitterad till Larmtjänst.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?283447-Underkänt-chassinummer!


Det kommer gå bättre med en CB 125a som polisen lämnat ut.

Har är lite vägledning:
https://www.bilprovningen.se/downlo...6665/Bilprovningen+instansat+chassinummer.pdf

Kan inte svära på att det är senaste utgåvan - prata med din besiktningsstation.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
nu har jag fått veta vad som hänt lite grann. Polisen hade reagerat på att där var flera motorcyklar vid en känd missbrukares adress.

Och jag har väl flera tusen i byråkratiska utgifter, några tusen i helt meningslösa skador och - faktiskt - någon tusenlapp för att byta ut tändningen som var nödvändig att förstöra för att tillgripa min hoj. Och just nu känner jag bara avsky. Varför ska vanliga hederliga människor stå med bekymmer, utgifter, tidsspillan och irritation? Jag fattar det är svårt för dem de måste ha en sil men varför ska det vara mitt problem? Fan... Men polissak ska det bli iallafall, man får hoppas något vettigt händer att det inte blir ... ja som vanligt inget händer.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top