Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem marsianmejlers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    639

    Polisen har hittat min stulna MC. Reparera & ta tillbaka i trafik erfarenheter?

    så polisen hittade min MC och flera andra i ett tillslag.

    Där saknas lite saker (sadel, 1 kåpa, tanklock och tändlås så klart) och ramnumret är bortslipat. Jag hade bara trafikförsäkring så ingen hjälp från förs.bolaget.

    Mina frågor är för dem som har varit med om detta:
    1. det är väl hyfsat lätt&billigt att hitta& montera delarna? Det är en moppe Honda CB 125 R, 2005 så delarna borde vara överkomliga.
    2. Ramnumret är bortslipat vilket betyder att jag måste mecka fram bevis för vilken hoj det är från transportstyrelsen för att sedan besiktiga in motorcykeln i trafik igen. Hur dyrt/meckigt är det?

    Hur mycket tid + hur svårt är detta att göra?

    Tacksam för input.
    diverse skit som suttit på en Suzuki GSX 400 F -82 säljes OBS! El (ej lampor) och motorn e sålt redan.

    kvar har jag lysen och alla reglage från styret (och styret) i elväg, ett framgaffelben (oldschool teleskop), bägge däck på fälg (stjärnfälg) med lagligt mönsterdjup än inkl "fästbultar", stöd, fotpinnar förare och passagerare.

  2. #2
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 412
    Grattis!

    Hur kunde dom matcha den mot din anmälan utan ramnummer?
    Låter som polisen har engagerat sig lite extra där.
    IBA #40701

  3. #3
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 472
    Jag har en hoj där ramen är bytt av någon anledning. Där finns följande info som tilläggsinfo. Du kanske kan göra samma? Ring transportstyrelsen och fråga.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 352
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Grattis!

    Hur kunde dom matcha den mot din anmälan utan ramnummer?
    Låter som polisen har engagerat sig lite extra där.
    Kanske polisen nöjde sig med regplåten om buset inte hunnit göra av med den?

  5. #5
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 792
    Registreringsbesiktning är väl 3-4 tusen kronor. Och vad behöver göras före det?

    Jag tror den bästa affären blir att sälja den i delar.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #6
    Pelles Konsult och Motor AB Racerpelles avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    Hojlös stackare
    Inlägg
    259
    Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
    Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
    Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
    Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
    Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.
    It might be unwise to ride faster than your guardian angel is able to fly!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Jag vet inte hur polisen gör men jag fick min 690 Duke stulen för några år sedan. I början på sommaren blev jag uppring av polisen i Avesta som sa att "du fick ju din motorcykel stulen för en tid sedan och vi har kanske hittat den. Har du några bilder på den och hadde den abs abs?".
    Jag skickade in bilder och de svarade "då är det inte den, fel färg!".
    Kanske är så enkelt att det inte stjäls så många likadana så de kan spåra ägaren utan ramnummer?
    Det som hände var att jag blev så sugen på att åka hoj medan jag väntade på besked att jag inte kunde låta bli att börja åka hoj igen efter tre års paus. Oväntat.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    222
    Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.

  9. #9
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 979
    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.
    Rent ekonomiskt kör man sällan hoj!

    Men det finns många andra skäl!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  10. #10
    Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Inlägg
    1 129
    Grattis ändå till att ha fått tillbaka den!
    Kolla skrotarna:
    https://www.bikemcdem.se/Ver2/huvud_bs.php
    https://www.spinnin-wheel.se/
    Med flera. Bike mc-demontering verkar gilla att man beställer via hemsidan istället för att ringa och tjöta(), medans spinnin-wheel gillar att man ringer och tjötar. Men bike verkar ju ha en del grejer:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	honda cbr125r bike demontering.PNG
Visningar:	64
Storlek:	43,4 KB
Id:	456377

  11. #11
    Medlem marsianmejlers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    639
    Citat Ursprungligen postat av Racerpelle Visa inlägg
    Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
    Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
    Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
    Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
    Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.
    Ja de hade varit ute och snott andra motorcyklar med den och stött på polisen, kört in i hjulhuset på polisbilen lindrigt men lyckats avvika! Jag ska ringa dem och hoppas det kan lösas smidigare än så! För moppen är redan värd lite pengar så det vore kanske en dealbreaker med 3-4 tkr rent byråkratisk utgift.

    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.
    det har du nog rätt i! men det är länge till våren, jag har plats i garaget och jag är lite nyfiken på det och uttråkad av corona. Jag har faktiskt köpt en ny likadan men tio år nyare så inte mycket passar. Kan vara bra med en skithoj extra, kan vara handledare bl.a.
    diverse skit som suttit på en Suzuki GSX 400 F -82 säljes OBS! El (ej lampor) och motorn e sålt redan.

    kvar har jag lysen och alla reglage från styret (och styret) i elväg, ett framgaffelben (oldschool teleskop), bägge däck på fälg (stjärnfälg) med lagligt mönsterdjup än inkl "fästbultar", stöd, fotpinnar förare och passagerare.

  12. #12
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 792
    Citat Ursprungligen postat av Racerpelle Visa inlägg
    Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
    Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
    Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
    Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
    Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.
    Nej, jag kanske förhastade mig där.

    Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ringa bilprovningen och fråga vad om vilka möjligheter som finns. Dom brukar vara ganska hjälpsamma.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  13. #13
    Medlem marsianmejlers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    639
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Nej, jag kanske förhastade mig där.

    Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ringa bilprovningen och fråga vad om vilka möjligheter som finns. Dom brukar vara ganska hjälpsamma.
    det ska det inte bhövas enligt transportstyrelsen, eftersom den inte blivit avreggad. jag behöver vaska fram papper från polisen och sen ska bara en verkstad stansa in ramnumret innan nästa besiktning och så är det inga problem!
    diverse skit som suttit på en Suzuki GSX 400 F -82 säljes OBS! El (ej lampor) och motorn e sålt redan.

    kvar har jag lysen och alla reglage från styret (och styret) i elväg, ett framgaffelben (oldschool teleskop), bägge däck på fälg (stjärnfälg) med lagligt mönsterdjup än inkl "fästbultar", stöd, fotpinnar förare och passagerare.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 375
    Jag skulke nog också ringa bilprovningen och höra vad dom har att säga bara för att vara på säkra sidan.

    Hur är det ska hojen besiktas med nytt ramnummer innan den tas i bruk? Eller skrivs det flyttade ramnummret in vid en vanlig kontrollbesiktning som man kan göra med tex byta av färg på hojen?

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hallstahammar
    Hoj
    Cresent comfort 2013
    Inlägg
    2 071
    ring bilprovningen...

    Jag hade en R1-00 som de bytt ramen på där satt numret på annat ställe samt stog ramnummer åsidosatt i regbeviset.

    Vet folk som stansat in eget nummer vid sådana tillfällen som dig och det funkat bra tills nån nitisk besiktningsgubbe ej godkänt hojen.

    mvh

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 431
    Minns ni inte killen som blästrade bort ramnumret på sin ktm.. Där spelade det ju ingen roll alls vad han gjorde det gick inte att fixa till den ramen så den blev godkänd utan han gav upp efter ett antal försök om jag minns rätt.

    Det skall vara besvärligt när ramnumret är borta annars kan ju vilken klåpare som helst sno våra hojar fixa kvitto på någon diffus hoj verkstad o vipps har hojen en ny identitet..

  17. #17
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Minns ni inte killen som blästrade bort ramnumret på sin ktm.. Där spelade det ju ingen roll alls vad han gjorde det gick inte att fixa till den ramen så den blev godkänd utan han gav upp efter ett antal försök om jag minns rätt.

    Det skall vara besvärligt när ramnumret är borta annars kan ju vilken klåpare som helst sno våra hojar fixa kvitto på någon diffus hoj verkstad o vipps har hojen en ny identitet..

    Då vet man att man ska fixa ramnumret själv utan att blanda in någon annan. Min hoj har stansad aluminiumbricka och det kan ju inte vara allt för svårt att tillverka.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 375
    Minns detta med KTM:en.

    Jag skulle som sagt ringa bilprovningen och höra. Någonstans på nåt vis ska ju det flytrade ramnummret registreras in på regbeviset och även om bilprovningen skulle säga att det kan göras vid en vanlig besiktning skulle jag nog ta en besiktning och göra ändringen direkt även om hojen inte skulle behöver besiktas på nåt år framåt.

    Kan ju lätt bli intressant om man blir stoppad med en hoj med egenknackat ramnummer som ännu inte finns registrerat på regbeviset eller om hojen blir stulen igen. Jag skulle som sagt ta och göra bort ändringen fortast möjligt och ta en eventuellt besvär och kostnad på en gång.

  19. #19
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 412
    Här är tråden om KTMen.
    Killen gjorde typ alla fel man kan göra i sammanhanget, och ”tappade lusten” för att gå vidare när han blev återremitterad till Larmtjänst.

    https://www.sporthoj.com/forum/showt...t-chassinummer!


    Det kommer gå bättre med en CB 125a som polisen lämnat ut.

    Har är lite vägledning:
    https://www.bilprovningen.se/downloa...assinummer.pdf

    Kan inte svära på att det är senaste utgåvan - prata med din besiktningsstation.
    IBA #40701

  20. #20
    Medlem marsianmejlers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    639
    nu har jag fått veta vad som hänt lite grann. Polisen hade reagerat på att där var flera motorcyklar vid en känd missbrukares adress.

    Och jag har väl flera tusen i byråkratiska utgifter, några tusen i helt meningslösa skador och - faktiskt - någon tusenlapp för att byta ut tändningen som var nödvändig att förstöra för att tillgripa min hoj. Och just nu känner jag bara avsky. Varför ska vanliga hederliga människor stå med bekymmer, utgifter, tidsspillan och irritation? Jag fattar det är svårt för dem de måste ha en sil men varför ska det vara mitt problem? Fan... Men polissak ska det bli iallafall, man får hoppas något vettigt händer att det inte blir ... ja som vanligt inget händer.
    Senast redigerat av marsianmejler den 2020-10-24 klockan 18:01.
    diverse skit som suttit på en Suzuki GSX 400 F -82 säljes OBS! El (ej lampor) och motorn e sålt redan.

    kvar har jag lysen och alla reglage från styret (och styret) i elväg, ett framgaffelben (oldschool teleskop), bägge däck på fälg (stjärnfälg) med lagligt mönsterdjup än inkl "fästbultar", stöd, fotpinnar förare och passagerare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Filmar du själv från din MC så kan du få flera tips från hur den här videon gjorts. Snyggt och påhittigt filmad och redigerad, med nyskapande kameraposition [...]

Skribenten
Vill du annonsera ovan? Klicka här