Den greppiga tråden om DÄCK

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Har försökt hitta en allmän tråd om däck utan framsteg, så tänkte att det kunde vara på sin plats att vi får en sådan. Tanken är att vi här kan ställa frågor om alla typer av däck, dela mig sig av erfarenheter och tankar etc. Dvs låta det bli en kunskapsbank så att det inte blir så utspritt på forumet. Lämpligen bör man ha egna erfarenheter eller vara lite påläst när man besvarar frågor så att det inte blir allt för mycket gissningar och spekulationer.

Jag tänker att jag börjar med en fråga, och det är om någon har erfarenhet av Metzeler M7RR och Bridgestone BT016 Pro? Jag har nämligen en 955i Speed Triple som ska få nya sulor och jag funderar på vad jag ska sätta på. Bridgestone S22 lockar men BT016 kostar nästan hälften så mycket, och jag undrar om skillnaden i hållbarhet och grepp rättfärdigar den prisskillnaden för mig... Min körstil: 5-10 bandagar per år i mellansnabb/snabb grupp, en hel del landsvägsturer och någon ensaka resa. Jag kör nästan aldrig i regn så behöver inget fantastiskt där.

Något annat däck jag har missat och som ni kan rekommendera? :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har BT016 fram på multin och det har inte skrämt mig någon gång förutom på grusväg.
De bandagar som den gått har känts helt ok.
Men, på SSen har jag S21 och upplever dem som tryggheten själv. S22 borde vara ännu bättre.
Men sedan har ju alla tillverkare sina motsvarigheter som säkert är lika bra.
M9RR blev jag tveksam till efter några tidiga reviwer på nätet men har inte kört något själv.
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Jag har BT016 fram på multin och det har inte skrämt mig någon gång förutom på grusväg.
De bandagar som den gått har känts helt ok.
Men, på SSen har jag S21 och upplever dem som tryggheten själv. S22 borde vara ännu bättre.
Men sedan har ju alla tillverkare sina motsvarigheter som säkert är lika bra.
M9RR blev jag tveksam till efter några tidiga reviwer på nätet men har inte kört något själv.
Tackar! Ja S22 verkar ju verkligen riktigt schyssta. Hade jag valt fritt hade jag nog tagit sådana, men egentligen behöver jag nog inte de senaste moderniteterna sett till min personliga nivå. Offrar gärna lite mil i utbyte mot ett mycket bättre pris.
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag har förnärvarande Metzeler M7RR som jag har kört 4 bandagar med. De har blivit blånerade på höger sida, den sida man svänger mest med. Har väl gått en 4-500 mil och är plattslitna. Har för övrigt rejäla traktormönster kvar och skulle nog hålla ett par hundra mil till. Men jag värdesätter prestanda mer än hållbarhet och jag accepterar inte att bakdäcket blir överhettat på vanliga bandagar. Byter därför till Pirelli Supercorsa SP till våren. Har alltid haft förtroende för det däcket vid tidigare användning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, ska det bli en tråd om däck och fäste så ska man nog inte diskutera specifika däcksmodeller primärt om man vill att tråden ska bli långlivad och innehålla mycket information om just hur fästet i däck fungerar.
Däckmodeller kommer det nya hela tiden, så det blir ganska fort inaktuellt, och att ha en monstertråd om däckmodeller... Det finns nog redan en handfull av dem.

Men att prata däck gör vi ju hela tiden här på forumet, så en sån tråd till kan ju vara roligt. :hihi
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Alltså, ska det bli en tråd om däck och fäste så ska man nog inte diskutera specifika däcksmodeller primärt om man vill att tråden ska bli långlivad och innehålla mycket information om just hur fästet i däck fungerar.
Däckmodeller kommer det nya hela tiden, så det blir ganska fort inaktuellt, och att ha en monstertråd om däckmodeller... Det finns nog redan en handfull av dem.

Men att prata däck gör vi ju hela tiden här på forumet, så en sån tråd till kan ju vara roligt. :hihi
Det vore ju grymt att inkorporera information om hur däck fungerar, så sitter du på kunskap och har tid och lust så kan du skriva av dig hur mycket du vill! :) Eller om någon annan vill skriva om det ämnet.

Ser inte riktigt hur tråden skulle bli inaktuell om den kontinuerligt fylls på med info och jämförelser, tror tvärt om att det kan vara ett bra sätt att jämföra äldre däcksmodeller med nya. Tycker själv att det är smidigt att ha en megatråd som man kan söka i än flera olika men det kanske bara är jag. Hittade ingen motsvarande.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag har BT016 fram på multin och det har inte skrämt mig någon gång förutom på grusväg.
De bandagar som den gått har känts helt ok.
Men, på SSen har jag S21 och upplever dem som tryggheten själv. S22 borde vara ännu bättre.
Men sedan har ju alla tillverkare sina motsvarigheter som säkert är lika bra.
M9RR blev jag tveksam till efter några tidiga reviwer på nätet men har inte kört något själv.

Har du 170/60 eller 180/55 på din 900SSie? Min är från 2002 och utbudet på 170/60-däck är inget att hurra för. Jag behöver nya till våren och funderar på 180/55 istället för orginal 170/60.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
180/55.
Jag svarade i SDK-forumet också.
Det blir lite trångt i huggern men det funkar.
Kör på Bridgestone Batlax S21 men andra tillverkare kan ha lite andra mått.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
180/55.
Jag svarade i SDK-forumet också.
Det blir lite trångt i huggern men det funkar.
Kör på Bridgestone Batlax S21 men andra tillverkare kan ha lite andra mått.

Jag låter maken byta till Metzler på sin 848 först. Sen blir det lättare att plocka fram skjutmått och kolla exakt bredd jämfört med det jag har nu. Återkommer när jag mätt hans däck. :tummenupp

Dessutom hoppas jag på att 180/55 ska sänka hojen 3 mm så att den står något stadigare på stödet. En del föreslår att man sätter fast något under stödet för mindre slagsida, men ett 180/55 däck borde förhoppningsvis ge samma resultat.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kan mäta mitt S21 om du vill ha flera jämförelser.
Beträffande lutningen så tycker jag min SSie står bra, skulle bara vilja operera bort uppfällningen.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Ska köpa nya däck till våren och det står nu mellan nya m9rr och S22.
Har kört med m7rr både bana och gata och tycker att dom är helt suveräna! Är nu m9rr ännu bättre, så är det väl bara att slå till?

Däcken är först tänkt för banåka och gatkörningen får komma i andra hand. Däckvärmare vill jag inte använda.

Är riktigt nyfiken på nya s22, men m7rr är ju så bra och då måste ju m9rr vara snäppet vassare, kan man göra bättre däck:va?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har fått för mig efter mycket läsande och tittande att största skillnaden mellan M7 och M9 är våtgrepp.
Så är du trygg med 7 duger säkert 9 också.
Sen beror det ju på hur du kör, du kanske kan spara pengar och bara köpa M7 eller ev S21.
Jag själv ser ett värde i att köra på däck som jag känner igen beteendet hos.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag har fått för mig efter mycket läsande och tittande att största skillnaden mellan M7 och M9 är våtgrepp.
Så är du trygg med 7 duger säkert 9 också.
Sen beror det ju på hur du kör, du kanske kan spara pengar och bara köpa M7 eller ev S21.
Jag själv ser ett värde i att köra på däck som jag känner igen beteendet hos.

Jag vill få ut det där lilla extra när jag kör bana, tryggheten och feedbacken när man tar i. Jag kan gärna betala lite extra för ett bättre däck.
Det finns bättre saker att snåla in på vid bankörning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vill få ut det där lilla extra när jag kör bana, tryggheten och feedbacken när man tar i. Jag kan gärna betala lite extra för ett bättre däck.
Det finns bättre saker att snåla in på vid bankörning.

Plus att det verkar skilja runt 300 kr för ett set mellan M7 och M9. Det valet känns rätt enkelt tycker jag. "Tyvärr" har jag inte kört slut på mitt M7 fram, så jag kör ett M7 bak till och sen byter jag nog till M9. Eller Roadtec SE. Eller ska jag prova Michelin Road 5 kanske... Det är gött att vara däckspekulant nuförtiden med alla dessa grymma däck vi är bortskämda med. Känns lite som att det är svårt att göra fel. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Alltså, ska det bli en tråd om däck och fäste så ska man nog inte diskutera specifika däcksmodeller primärt om man vill att tråden ska bli långlivad och innehålla mycket information om just hur fästet i däck fungerar.
Däckmodeller kommer det nya hela tiden, så det blir ganska fort inaktuellt, och att ha en monstertråd om däckmodeller... Det finns nog redan en handfull av dem.

Men att prata däck gör vi ju hela tiden här på forumet, så en sån tråd till kan ju vara roligt. :hihi

Visst kommer det hela tiden nya däck/blandningar mm. men jag tycker fortfarande inte att generna ändras speciellt.

Personligen har jag alltid kört kört Dunlop sportsmart på gata då de alltid levererar fantastiskt torrgrepp och presterar utmärkt på bana med mjuka släpp. Sportsmart serien kommer med nya versioner som jag gladeligen köper.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Första rundan på Metzeler Sportec M9RR

Åkte idag för första gången på många år på Metzelerdäck.

Den lokale däckskrängaren plockade igår av de rätt slitna och gamla Michelin Power 3 som suttit på och krängde på ett par fräscha Metzeler Sportec M9RR i stället.

Det var inte mer än 13 grader varmt ute och på ett par ställen en aningens blött men inget hällregn. Rundan blev väl ca. 8 mil eller ngt sånt.

Nu var ju paret som plockades av rätt slitna men M9orna känns mer spårsäkra. Utan händer på styret så var hojen mindre orolig.
Inte heller trots hyfsat "inspirerad körning" med viss hänsyn tagen till blöta löv och annat så, inte det minsta lilla tecken till att det var problem med fästet.

Så på det hela taget så verkar Duccen gilla de nya runda svarta sakerna. Och det gör nog jag med på det hela taget. Återstår att se hur det fungerar när det är 25-30 grader ute men det får nog vänta ett tag.
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Motorrad brukar ju ha ett, tycker jag, ganska seriöst sportdäcktest varje sommar. Nu blev det ju inte något på grund av corona, men det hade varit kul att se hur dom nya däcken står sig mot varandra.

Träffade en gammal bekant som körde både synsam och Veidec trophy när det begav sig och han menar att dom sportiga däck vi pratar om här i tråden, är lika bra som däcken dom tävlade med i början av 2000 talet. Så man kan köra riktigt fort med dom, om man bara vågar ta reda på vart gränsen går:gnissla.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag kan mäta mitt S21 om du vill ha flera jämförelser.
Beträffande lutningen så tycker jag min SSie står bra, skulle bara vilja operera bort uppfällningen.

Nu har jag mätt. :fakta

900SSie, Michelin Pilot Road 3, 170x60: 176 mm
848, Metzeler m9RR, 180x55: 179 mm

Bredden mellan befintligt däck och Metzeler skiljer bara 3 mm. Så Metzeler får det bli. :tummenupp
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Åkte idag för första gången på många år på Metzelerdäck.

Den lokale däckskrängaren plockade igår av de rätt slitna och gamla Michelin Power 3 som suttit på och krängde på ett par fräscha Metzeler Sportec M9RR i stället.

Det var inte mer än 13 grader varmt ute och på ett par ställen en aningens blött men inget hällregn. Rundan blev väl ca. 8 mil eller ngt sånt.

Nu var ju paret som plockades av rätt slitna men M9orna känns mer spårsäkra. Utan händer på styret så var hojen mindre orolig.
Inte heller trots hyfsat "inspirerad körning" med viss hänsyn tagen till blöta löv och annat så, inte det minsta lilla tecken till att det var problem med fästet.

Så på det hela taget så verkar Duccen gilla de nya runda svarta sakerna. Och det gör nog jag med på det hela taget. Återstår att se hur det fungerar när det är 25-30 grader ute men det får nog vänta ett tag.
Kul! Jag är väldigt inne på M9RR jag med nu. Tror nog att det får åka på ett set i vår. M7RR verkar ju vara väldigt omtyckta och är M9RR bättre på mycket så är de säkert kanonbra. Blir kul med sportigare gummi - kör Sportmax Roadsmart 2 nu
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top