Immobilizer/Tändningsmodul

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Jag har en gammal superstock maskin med rensad kabelstam.
Nyckeln är fasttejpad på immobilizern under kåpan. Jag har haft en del problem tidigare med att nyckeln flyttat sig typ 2-3 mm och då går inte bensinpumpen igång när tändningen är på.
Detta innebär att motorn inte får bensin. Nu har den flyttat sig igen efter en fadäs av mig och nu får jag inte alls pumpen att starta även om jag flyttar nyckeln .
Går det att plocka bort tändningsmodulen? Denna hoj kommer aldrig att gå på gata mer eftersom jag kan tänka att det kostar en del att byta ut kabelstammen mm och jag inte har för avsikt att regga in den .
Går det att kolla om immobilizern är ok eller om det är kodningen till nycklarna som strular ?
Allt gott
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om det är din 600RR så går det ju att montera en amerikansk ECU som saknar HISS.
 

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Ja det är min 600RR .Immobilizern som jag kallar den är nog inte korrekt .Det är väl bara en spole där nyckeln normalt sitter i ett tändnings lås där den nu sitter tejpad. Går det att kontrollera om denna är ok ?
Om jag köper en amerikansk ECY måste denna programmeras då? Har du tips på någon bra hemsida för köp av ECY?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Immobilizern är en funktion i ECU där den kommunicerar med chippet I nyckeln via spolen runt låset.

Med en amerikansk ECU eller en ECU med ändrad programvara kan man plocka bort låskista och nyckel för de kräver inte den kontrollen innan start.

ECU och företag som erbjuder ändrad programvara hittas bla på Ebay.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
På en bil är detta ett oerhört komplext system, vet inte hur det fungerar på en mc. Bilens alla komponenter kommunicerar med bilens huvuddator/motorstyrenhet. Om t ex tempgivare gått sönder och skickar felaktiga värden kommer bilen sannolikt inte att starta, eftersom motorstyrenheten kommer skicka fel signaler till insprutning och tändning. På samma sätt är systemet beroende av att transpondern i nyckeln via antennringen skickar en signal som godkänns av motorstyrenheten. Allt detta hänger ihop, och det är tveksamt om man bara kan montera bort tändmodulen och få detta att fungera.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top