Nybörjarfråga

Maker08

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki
Hej

Är nybörjare och undrar följande:
Jag tänkte köpa en hoj med följande krav:
Upp till 40.000
Att den har ABS
Lätt att köra ( tänkte ta A kort med den)

Jag är 185 och 90kg

Har kollat på er6, z750, cb600f, xj6

Vilka av dessa skulle passa mig för övningskörning
i förhålande till mina mått? Finns det fler hojar i samma mc klass/ pris som jag missade?

Och sedan undrar jag också: många som säljer ovannämda hojar skriver att de är strypta till A2.
Om man tar bort strypning klassas de som tunga (a)? Vad är strypning ägentligen? Hur man tar bort den?

Tack för alla kloka svar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En A2-strypning kan vara allt från ingen strypning alls (ditt försäkringsbolag kan neka vid skada om effekten överstiger kracet för A2) till att vara väldigt avancerat och dyrt att fixa. Det kräver en registreringsbesiktning för att "hoppa" klass.

Andra lättkörda hojar är GSF* där fotpinnarna är hyffsat lågt placerade så att man inte sitter som en märla på hojen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag körde CB600F i skolan och köpte sedan en ER6, båda dessa är bra lär-hojar. Antagligen är Hondan lite busigare men jag kände mig inte direkt begränsad av ER6an, den gick fortare än jag :)
XJ6 har jag inte rört, sen är väl MT07 i samma klass också.
Jag gissar att Z750 är lite mer kraft i, lika mycket hästar som cb600 men eftersom det är en större motor finns sannolikheten att den inte behöver varva lika mycket för att leverera. Antagligen mindre risk att växa ur fort, men det är bara vad jag tänker, typ som allt detta, inga sanningar alls.

mina 5 ören
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Alla 600 och därikring med relativt upprätt sittställning är lätta att köra både i körövning och på riktigt.
Du kommer i alla fall att snart komma underfund med vad för hoj du verkligen vill ha, det brukar ta 2-3 hojar.
Så mitt råd är att du köper en så billig hoj som möjligt som uppfyller dina krav för att ta körkortet.
Sedan kör du den hojen första säsongen och sedan är det garanterat dags att byta, oavsett vilken du köper nu.
Köp så billigt så du inte blir ledsen när du tappar den.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag kan rekommendera Yamaha XJ6. Väldigt enkel och smidig att köra.
Jag fick en naken 2012:a, ABS och med 2000mil på mätaren för 30.000 för några år sedan. Jag är 190cm lång och tyckte att jag satt ganska bekvämt även om hojen säkert såg lite liten ut när jag satt på. Det enda jag störde mig lite på var att den låg på så höga varvtal när man körde motorväg. Har för mig att den låg på ca 6000rpm i 100km/h
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det enda jag störde mig lite på var att den låg på så höga varvtal när man körde motorväg. Har för mig att den låg på ca 6000rpm i 100km/h

Avhängigt kubik, slaglängd och cylindrar. Snarlikt en gsx600f. Huvudsaken den inte vibrerar - vilket gsf600f'en började göra i 100. En viktig egenskap vid ett köp. Vita fingrar vill ingen ha. Min firebird varvar ca 1450 i 100 km/h (65 däcksida istället för 55 = hastighetsmätaren visar exakt). Rödmarkering vid 6000 varv. Några 400 km/h lär den inte komma upp i - inte ens i fritt fall.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Lite lätt över budget men BMW gör alltid bra hojar. Denna funkar till det mesta och var vår guides val av hoj i Polen och då körde vi på de sämsta WW2-betongvägarna till helt nylagda asfaltsvägar. Han var helnöjd. Oroa dig inte för milen tycker jag. Här får du mycket hoj för pengarna som du kan både toura med och ha allmänt skoj med :)

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_f_800_gt__rantekampanj_1_99_/91891038
 

Maker08

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki
Tack för era svar.

Det lutar åt MT-07. Jag undrar bara, finns de skillnad mellan MT07 - från 2016 och en från 2019?
Facelift? Uppdateringar?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Får man en sån för 40?
Ja, det kanske... höstpris och lite så...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Hojen med bästa körställningen "Nakenhoj" för en som är 185cm (jag är det, men bara 75kg) är en KTM 990 SuperDuke. Punkt :). Faller dock på ABS...
Finns många som passar, men jag upplever ofta att många hojar är för låga / fötterna sitter lite högt upp. Av de du nämner så är Z750 bäst enligt mig.
Provsitt! Typ vilken nyare nakenhoj som helst är nog ett bra köp.
En outsider kan även vara en Versys om du gillar stuket...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag övningskörde med en Yamaha XJ6 på trafikskolan och en BMW R1100S hemma. Båda var lättkörda, men jag skulle inte vilja köra konbana med BMWn. :rodnar Trafikskolan använde även Honda Hornet. På Risk2an körde vi Ducati monster. Då jag har långa ben (34" i jeans) så fick jag ta 797:an, medan grabbarna körde 696:eek:r. Väldigt trevliga att köra.:tummenupp Pris har jag inte så bra koll på, men BMWn klarar din prisgräns och är billig att försäkra... Fast den är inte naken utan ser nästan ut som en sporthoj :)
 

Maker08

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki
Glömde att nämna att jag kuggade på manöverbana / högfart med en BMW750GS.
Det kändes "tung" att svänga och lite svårt att göra undanmanöver.
Så jag letar efter en "enklare' variant att göra nästa uppkörnimg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Glömde att nämna att jag kuggade på manöverbana / högfart med en BMW750GS.
Det kändes "tung" att svänga och lite svårt att göra undanmanöver.
Så jag letar efter en "enklare' variant att göra nästa uppkörnimg.

Det bästa du kan göra är att nöta banan. Den är fullt görbar med den hojen, eller för den delen valfri annan hoj. Du behöver mer tid för att lära dig köra hojen.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Avhängigt kubik, slaglängd och cylindrar. Snarlikt en gsx600f. Huvudsaken den inte vibrerar - vilket gsf600f'en började göra i 100. En viktig egenskap vid ett köp. Vita fingrar vill ingen ha. Min firebird varvar ca 1450 i 100 km/h (65 däcksida istället för 55 = hastighetsmätaren visar exakt). Rödmarkering vid 6000 varv. Några 400 km/h lär den inte komma upp i - inte ens i fritt fall.

Några vibrationer hade jag inte med XJ6an. Den var hur "smooth" som helst. Det är nog därför jag saknar den lite då min nuvarande XT660R orsakar lite domningar i fötterna efter en stund.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top