Felsökning på Classic racers...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Halloj!
Jag har ju fram tills nu kört Yamaha R6 som (nästan) ALDRIG krånglat! Sååååå skönt, men samtidigt känner jag att mek-kunskaperna tacklats av lite grann. Och när jag nu börjat köra Classic Racing så stötte jag (på samma racehelg!:gnissla) på ett klassiskt hojproblem; hojen stannade/startade inte! SNABBT vill man ju då ha reda på om det är el eller bränsle som saknas.
Och då undrar jag om min ide att rycka en tändkabel, sätta i ett löst fungerande tändstift, hålla mot jord, köra på starten och kolla efter gnista är en bra metod för att VETA om det finns gnista? Vill minnas att jag någon gång hört att om du INTE jordar stiftet ordentligt kan du sabba tändningen...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om tändsystemet ändå är på fallrepet, kan det bli ett överslag på fel ställe. Haken med det vanliga sättet att kolla gnista är att det behövs bara typ 1000V för en gnista i fri luft. Med stiftet på plats, behövs mycket högre spänning. Kompressionen gör det svårare att få gnista. Så om du inte får gnista på löst tändstift vet du säkert att det är ett tändfel. Men du vet inte säkert om tändningen är OK.
Skulle tänka mig att en tändprovare, typ https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037
skulle va bra att ha i verktygslådan.

Edit: Men du får i alla fall kolla att du inte har en loppa på stiftet.
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
För mig som är i Classicträsket också och haft ett år där allt jag sätter mig på går sönder så säger erfarenheten:
LillHondan dog på första varvet första träning. Det osade elfel. Fram med multimetern och mät. Ger många bra svar.
Kunde fort sluta mig till att generator verkade ok, tändspolar ok, men se där klassiskt likriktar härdsmälta. Så det var ett förhållandevis tacksamt elfel. Det dök inte upp då och då. Utan var ganska konkret.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nu är vi 3st som oberoende av varandra har länkat till samma pryl. Det måste ju vara en toppengrej! :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har en sådan oxå, ligger redo men bortglömd i verktygslådan, har aldrig använt den men inser nu att jag faktiskt har ett behov av den.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är vi 3st som oberoende av varandra har länkat till samma pryl. Det måste ju vara en toppengrej! :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På min Classic racer, som det heter på modärn svenska, sitter tändspolen direkt på tändstiftet så det finns inte en sportmössa att koppla in något dylikt... :(

Å andra sidan kan datorn känna av, detektera för er som pratar modärn svenska, att det kommer fram spänning till tändspolen. Man slänger ju inte tändstiften när man byter utan sparar dessa så man alltid har 3 st som man vet fungerar.
Då är det bara tändspolarna kvar! Som man naturligtvis också har 3 extra som man vet fungerar! :tummenupp

Att mecket att komma åt tändstiften tar lite längre tid än det gjorde på SportHojar från 60-talet behöver vi inte nämna... :tungan
Där monterar man denna "toppengrej" på nolltid dock. :tummenupp
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
På min Classic racer, som det heter på modärn svenska, sitter tändspolen direkt på tändstiftet så det finns inte en sportmössa att koppla in något dylikt... :(

Det borde väll vara samma grej där. Skilnaden är att du får lyfta av hela spolen och trycka in ena änden i spolen och andra på stiftet. Med undantag om du har en hel tändkasett likt Saab 9000...



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har kört med en gammal biltema gnisttestare på separatspolar, dock fick jag trixa med adaptrar för att det skulle stämma, kanske är det bättre med de nya?

För att verkligen testa en spole används en gap testare, R1an ska klara minst 6mm gap.

20200918_152011.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det borde väll vara samma grej där. Skilnaden är att du får lyfta av hela spolen och trycka in ena änden i spolen och andra på stiftet. Med undantag om du har en hel tändkasett likt Saab 9000...



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Enda nackdelen att man då inte får dit luftburk och tank med denna "toppengrej" monterad... :(

För måste jag plocka av allt för att kolla är det enklare, och snabbare, att byta. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Enda nackdelen att man då inte får dit luftburk och tank med denna "toppengrej" monterad... :(

För måste jag plocka av allt för att kolla är det enklare, och snabbare, att byta. :)

Ursäkta att vi hakar upp oss på att de är svårt att testa gnistan med biltemamojen på din hoj men jag hänger inte med. Kan du byta tändspolen utan att ta av tank och luftburk men du kan inte rycka lös en tändspole och trula emellan biltematestaren? Om du nu måste lös med tank och luftburk för att sätta dit biltemamojen så varför ska du tillbaka med tank och luftburk för att se gnistan?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ursäkta att vi hakar upp oss på att de är svårt att testa gnistan med biltemamojen på din hoj men jag hänger inte med. Kan du byta tändspolen utan att ta av tank och luftburk men du kan inte rycka lös en tändspole och trula emellan biltematestaren? Om du nu måste lös med tank och luftburk för att sätta dit biltemamojen så varför ska du tillbaka med tank och luftburk för att se gnistan?

För om jag nu har plockat bort allt för att prova kan jag lika bra byta. Är någon av dem dåliga är det otroligt att alla 3 tändspolarna skulle lägga av så temperaturen på avgasröret talar om vilken som kan vara problem.
Utan dator som kan tala om att jag inte har krets fram vore det kanske bra men annars är det troligt den ligger bortglömd i verktygslådan och tar plats.

Men det finns flera sätt som är rätt att lösa problem och det behöver inte vara mitt sätt som de flesta använder. :krama

Men skulle jag behöva denna "toppengrej" är det nu troligt att flera i depån, inte bara Mozz, har en att låna ut! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top