REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421

    Felsökning på Classic racers...

    Halloj!
    Jag har ju fram tills nu kört Yamaha R6 som (nästan) ALDRIG krånglat! Sååååå skönt, men samtidigt känner jag att mek-kunskaperna tacklats av lite grann. Och när jag nu börjat köra Classic Racing så stötte jag (på samma racehelg!) på ett klassiskt hojproblem; hojen stannade/startade inte! SNABBT vill man ju då ha reda på om det är el eller bränsle som saknas.
    Och då undrar jag om min ide att rycka en tändkabel, sätta i ett löst fungerande tändstift, hålla mot jord, köra på starten och kolla efter gnista är en bra metod för att VETA om det finns gnista? Vill minnas att jag någon gång hört att om du INTE jordar stiftet ordentligt kan du sabba tändningen...
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  2. #2
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 472
    Det sätt du beskriver funkar, men kan ge falskt ok. Om du vill vara säker så kopplar du en provare i serie.
    Typ denna
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037

    Att din hoj skulle ta skada av dålig kontakt har jag aldrig hört. Men jag ska låta det vara osagt.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 130
    Om tändsystemet ändå är på fallrepet, kan det bli ett överslag på fel ställe. Haken med det vanliga sättet att kolla gnista är att det behövs bara typ 1000V för en gnista i fri luft. Med stiftet på plats, behövs mycket högre spänning. Kompressionen gör det svårare att få gnista. Så om du inte får gnista på löst tändstift vet du säkert att det är ett tändfel. Men du vet inte säkert om tändningen är OK.
    Skulle tänka mig att en tändprovare, typ https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037
    skulle va bra att ha i verktygslådan.

    Edit: Men du får i alla fall kolla att du inte har en loppa på stiftet.
    Senast redigerat av Micke R den 2020-09-18 klockan 08:44.
    Racing is the process of turning money into noise.

  4. #4
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    413
    För mig som är i Classicträsket också och haft ett år där allt jag sätter mig på går sönder så säger erfarenheten:
    LillHondan dog på första varvet första träning. Det osade elfel. Fram med multimetern och mät. Ger många bra svar.
    Kunde fort sluta mig till att generator verkade ok, tändspolar ok, men se där klassiskt likriktar härdsmälta. Så det var ett förhållandevis tacksamt elfel. Det dök inte upp då och då. Utan var ganska konkret.

  5. #5
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Om du vill vara säker så kopplar du en provare i serie.
    Typ denna
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037
    LYSANDE ju!!!!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  6. #6
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 550
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037
    Jag var tvungen att modifiera min med att borra och gänga i en M4 pinnskruv pga tändhattarnas utförande samt ha med "ploppen" till ett tändstift för att få det att lira på ett fordon.

    Edit: Kan ju vara en M3 istf M4, ni får testa själva
    Senast redigerat av steffe den 2020-09-18 klockan 10:16.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  7. #7
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 472
    Nu är vi 3st som oberoende av varandra har länkat till samma pryl. Det måste ju vara en toppengrej! :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    Jag har en sådan oxå, ligger redo men bortglömd i verktygslådan, har aldrig använt den men inser nu att jag faktiskt har ett behov av den.

  9. #9
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 990
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Nu är vi 3st som oberoende av varandra har länkat till samma pryl. Det måste ju vara en toppengrej! :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    På min Classic racer, som det heter på modärn svenska, sitter tändspolen direkt på tändstiftet så det finns inte en sportmössa att koppla in något dylikt...

    Å andra sidan kan datorn känna av, detektera för er som pratar modärn svenska, att det kommer fram spänning till tändspolen. Man slänger ju inte tändstiften när man byter utan sparar dessa så man alltid har 3 st som man vet fungerar.
    Då är det bara tändspolarna kvar! Som man naturligtvis också har 3 extra som man vet fungerar!

    Att mecket att komma åt tändstiften tar lite längre tid än det gjorde på SportHojar från 60-talet behöver vi inte nämna...
    Där monterar man denna "toppengrej" på nolltid dock.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  10. #10
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 472
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    På min Classic racer, som det heter på modärn svenska, sitter tändspolen direkt på tändstiftet så det finns inte en sportmössa att koppla in något dylikt...
    Det borde väll vara samma grej där. Skilnaden är att du får lyfta av hela spolen och trycka in ena änden i spolen och andra på stiftet. Med undantag om du har en hel tändkasett likt Saab 9000...



    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  11. #11
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Har kört med en gammal biltema gnisttestare på separatspolar, dock fick jag trixa med adaptrar för att det skulle stämma, kanske är det bättre med de nya?

    För att verkligen testa en spole används en gap testare, R1an ska klara minst 6mm gap.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200918_152011.jpg
Visningar:	11
Storlek:	275,0 KB
Id:	456334

  12. #12
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 990
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Det borde väll vara samma grej där. Skilnaden är att du får lyfta av hela spolen och trycka in ena änden i spolen och andra på stiftet. Med undantag om du har en hel tändkasett likt Saab 9000...



    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Enda nackdelen att man då inte får dit luftburk och tank med denna "toppengrej" monterad...

    För måste jag plocka av allt för att kolla är det enklare, och snabbare, att byta.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #13
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Nu är vi 3st som oberoende av varandra har länkat till samma pryl. Det måste ju vara en toppengrej! :-)
    Finns snart i en verktygslåda nära mig!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  14. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 915
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Enda nackdelen att man då inte får dit luftburk och tank med denna "toppengrej" monterad...

    För måste jag plocka av allt för att kolla är det enklare, och snabbare, att byta.
    Ursäkta att vi hakar upp oss på att de är svårt att testa gnistan med biltemamojen på din hoj men jag hänger inte med. Kan du byta tändspolen utan att ta av tank och luftburk men du kan inte rycka lös en tändspole och trula emellan biltematestaren? Om du nu måste lös med tank och luftburk för att sätta dit biltemamojen så varför ska du tillbaka med tank och luftburk för att se gnistan?
    BOOST III

  15. #15
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 990
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Ursäkta att vi hakar upp oss på att de är svårt att testa gnistan med biltemamojen på din hoj men jag hänger inte med. Kan du byta tändspolen utan att ta av tank och luftburk men du kan inte rycka lös en tändspole och trula emellan biltematestaren? Om du nu måste lös med tank och luftburk för att sätta dit biltemamojen så varför ska du tillbaka med tank och luftburk för att se gnistan?
    För om jag nu har plockat bort allt för att prova kan jag lika bra byta. Är någon av dem dåliga är det otroligt att alla 3 tändspolarna skulle lägga av så temperaturen på avgasröret talar om vilken som kan vara problem.
    Utan dator som kan tala om att jag inte har krets fram vore det kanske bra men annars är det troligt den ligger bortglömd i verktygslådan och tar plats.

    Men det finns flera sätt som är rätt att lösa problem och det behöver inte vara mitt sätt som de flesta använder.

    Men skulle jag behöva denna "toppengrej" är det nu troligt att flera i depån, inte bara Mozz, har en att låna ut!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  16. #16
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037
    Jag var tvungen att modifiera min med att borra och gänga i en M4 pinnskruv pga tändhattarnas utförande samt ha med "ploppen" till ett tändstift för att få det att lira på ett fordon.

    Edit: Kan ju vara en M3 istf M4, ni får testa själva
    M4
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  17. #17
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037samt ha med "ploppen" till ett tändstift för att få det att lira på ett fordon.
    Men det är ju rätt svårt att få dit "ploppen" på stiftet som sitter kvar i toppen... Jag byter tändhatt på Biltema-mojen!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Förgasarrengörning, löser problemet i 99 fall av 100, typ.

andersbrink
Vill du annonsera ovan? Klicka här