Bakhjulet lyfter - fjädringsproblem

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Fjädring på Hypermotard 950 SP ...

Jag siktade kanske lite när jag köpte SP-versionen med Öhlins men guldet hade mig vid första anblicken!

Ja, naturligtvis vet jag att upphängningen huvudsakligen är för banan men jag har försökt göra den så bekväm som den kan vara för normal och lite mer sportig väganvändning. Och nu skulle jag bara vilja prata främst om inställningen av komp-retur, hänget är redan fixat.

Idag ändrade jag ytterligare 2 klick från min tidigare inställning för att göra det mjukare eftersom den nästan brytit mina armar och sparkat mig av cykeln på varje liten vägbula innan. Jag har nu ett klick / vrid på komp på gaffel och fjädring från det mjukaste på komp, MEN två klick fick fronten att dyka påtagligt när jag bromsade och bakhjulet lyfte från marken precis innan stillastående. Är det för mjukt nu och ska jag lägga mer retur för att kompensera? Har någon annan samma beteende när man bromsar hårt (ABS på nivå 2 - ska ej göra wheelies då)? Cykeln har aldrig uppfört sig så här tidigare och lyft bakhjulet i slutet.

Eller ska jag göra en viss justering på fjädringen bak på returen om den bakre kanske blir för snabb o trycker upp bakänden? När jag trycker ner cykeln blir den stabil utan att studsa upp o ner liksom fram och de är lika snabba ner som upp om man trycker ner hela hojen samtidigt.

Och också, hur mycket är äkta fjädringsväg på gaffeln, kan de yttre gaffelbenen nå botten eller är det ett dödutrymme innan den slår i botten? Min stripe jag har stannar 30 mm från botten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har aldrig sett en gaffel som inte kan fjädra ihop hela delen du ser av innerbenet.

Men en hypermotard bör ju och andra sidan ha ganska mycket mer fjädringsväg än vad man i praktiken utnyttjar vid vanlig gatåkning. 30 mm från botten låter väldigt mjukt.

Med fjädringen kan man ibland bli lurad att börja justera på fel skruv för att trimma bort ett symptom som egentligen beror på en anna felinställning.

Grundtipset när man skruvat bort sig och hamnat vilse med fjädringsinställningarna är att gå tillbaka till grundinställningen och börja jobba därifrån.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
30 mm från botten kanske är mjukt men man vill ju använda hela fjädringen, men veta att de finns en liten bit kvar som buffert så den kliar jag mig i huvudet över. För övrigt hamnar stripen där nere endast vid panikbromsning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
30 mm från botten kanske är mjukt men man vill ju använda hela fjädringen, men veta att de finns en liten bit kvar som buffert så den kliar jag mig i huvudet över. För övrigt hamnar stripen där nere endast vid panikbromsning.

Vill du det ska säga pang
som när man slår en hammare i ett städ när du bromsat riktigt hårt för gaffeln bottnat ?

I så fall sug ut lite olja ur gaffeln.

Annars var nöjd med som det är. Min stripe sitter också ca 30mm från botten på GSX1300R.
Och jag är glad jag har den marginalen.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
På många av dagens standardgafflar sitter väl ett hydraulstopp sista 10-15mm som iofs dämpar ganska hårt men det ska inte toksmälla i botten...(?)

Om fjädrarna är rätt och det borde de ju vara om du får till hänget rätt så verkar det som du ligger i ytterkant på justerområdet för dämpningen...

För att komma tillrätta med bottnande gaffel kan du öka fjädringens progressivitet genom att höja vätskenivån.

För att komma till rätta med dämpningen är det nog lättast att ändra viskocitet på hydraulvätskan
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Av ren nyfikenhet, hur sitter du när du bromsar? Förankrar du dig med knäna i tanken för att få ner tyngdpunkten, eller hänger du med stumma armar i styret? Börjar du mjukt och sedan kniper åt bromsen, eller panikknycker du från första början?

Allt det styr hur mycket vikt du lägger på framhjulet, och därmed hur hårt du belastar gaffeln. Du ska ju trots allt kunna göra en inbromsning så att ABSen tuggar med en hand på styret.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att med rätt häng så måste du ha gaffeln endast 1-2 steg från det mjukaste på kompet för att inte känna varje bula?

Min teori är att du överkompenserat åt helvete, vilket är lätt gjort med Öhlins. Magkänslan när en gaffel är stötig är att släppa på kompet, problemet som uppstår är att gaffeln jobbar längre ner i slaget med mindre luftspalt, du har alltså aktivt valt att låta fjädringen jobba där den är som hårdast. Det som också händer då är att när du bromsar hårt går gaffeln snabbt i botten, eftersom du har kort fjädringsväg kvar, och bakhjulet lyfter. Du vill istället ha mer komp för att låta gaffeln jobba högre upp i slaget.

Mitt förslag: Gå tillbaks till grundinställningarna och börja om med EN (1) sak i taget, åt båda hållen. Jag menar inget illa men jag tror du skruvat bort dig fullständigt. För inspirerad landsvägskörning ser jag inte att gaffeln bör bottna över huvud taget om du inte har otur med potthål eller liknande.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att med rätt häng så måste du ha gaffeln endast 1-2 steg från det mjukaste på kompet för att inte känna varje bula?

Min teori är att du överkompenserat åt helvete, vilket är lätt gjort med Öhlins. Magkänslan när en gaffel är stötig är att släppa på kompet, problemet som uppstår är att gaffeln jobbar längre ner i slaget med mindre luftspalt, du har alltså aktivt valt att låta fjädringen jobba där den är som hårdast. Det som också händer då är att när du bromsar hårt går gaffeln snabbt i botten, eftersom du har kort fjädringsväg kvar, och bakhjulet lyfter. Du vill istället ha mer komp för att låta gaffeln jobba högre upp i slaget.

Mitt förslag: Gå tillbaks till grundinställningarna och börja om med EN (1) sak i taget, åt båda hållen. Jag menar inget illa men jag tror du skruvat bort dig fullständigt. För inspirerad landsvägskörning ser jag inte att gaffeln bör bottna över huvud taget om du inte har otur med potthål eller liknande.

Där lärde man sig nåt... :)
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Du har tydligen inte läst vad jag skrivit, vill använda heeela fjädringen MEN ha en buffert just för att den inte ska bottna!
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att med rätt häng så måste du ha gaffeln endast 1-2 steg från det mjukaste på kompet för att inte känna varje bula?

Min teori är att du överkompenserat åt helvete, vilket är lätt gjort med Öhlins. Magkänslan när en gaffel är stötig är att släppa på kompet, problemet som uppstår är att gaffeln jobbar längre ner i slaget med mindre luftspalt, du har alltså aktivt valt att låta fjädringen jobba där den är som hårdast. Det som också händer då är att när du bromsar hårt går gaffeln snabbt i botten, eftersom du har kort fjädringsväg kvar, och bakhjulet lyfter. Du vill istället ha mer komp för att låta gaffeln jobba högre upp i slaget.

Mitt förslag: Gå tillbaks till grundinställningarna och börja om med EN (1) sak i taget, åt båda hållen. Jag menar inget illa men jag tror du skruvat bort dig fullständigt. För inspirerad landsvägskörning ser jag inte att gaffeln bör bottna över huvud taget om du inte har otur med potthål eller liknande.

Faaan nu omkullkastar du allt!!! Haha

Ja precis, skiljde galet mycket på två klick, från hård o stötig till perfekt, men var ute o körde innan idag och hojen känns mer orolig i kurvor nu, naturligt kanske.

Hm vet inte om jag är med på att den får jobba där det som är som hårdast längst ner, är väl ingen progressiv fjäder? Mer komp ger ju en hård fjädring, hur skulle det göra den mjuk att vrida tillbaka mot tex fabriksläge? Hm...Det låter nästan som du menar att jag dragit ner förspänningen till botten, det får jag ihop isf men inte kompet...*trög*
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
På Öhlins hemsida finns inställningarna som de rekommenderar som grundinställning.
Börja där och sedan ändra endast en parameter åt gången.
Glöm inte att ändringar i stötdämparen bak påverkar hur gaffeln arbetar.
Så jag skulle grundinställa båda och så börja där.
Andra problemområden:
Har du rätt oljemängd?
Har du rätt fjädrar för din vikt?
Har du ställt "Sag" ? (finns det inget bra svenskt ord för det? Häng?)
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Av ren nyfikenhet, hur sitter du när du bromsar? Förankrar du dig med knäna i tanken för att få ner tyngdpunkten, eller hänger du med stumma armar i styret? Börjar du mjukt och sedan kniper åt bromsen, eller panikknycker du från första början?

Allt det styr hur mycket vikt du lägger på framhjulet, och därmed hur hårt du belastar gaffeln. Du ska ju trots allt kunna göra en inbromsning så att ABSen tuggar med en hand på styret.

Förankrar knän så gott de går, höjer blicken och stummar till armar samtidigt som jag trycker hårt från början.

Bromsa till stopp med en hand så absen går in låter inte som något jag skulle vilja pröva från typ 90/km/h.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ställ den standard och kör lite hårdare så kommer den mer till sin rätt om din vikt stämmer överens med fjädern, är du för lätt eller kör mjukt så är det fjäderbyte för att få den att funka bra.

Skulle säga ett steg mjukare för gata än bana med om du vill ha en mjuk resa och då kan du släppa lite comp/retur med.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Faaan nu omkullkastar du allt!!! Haha

Ja precis, skiljde galet mycket på två klick, från hård o stötig till perfekt, men var ute o körde innan idag och hojen känns mer orolig i kurvor nu, naturligt kanske.

Hm vet inte om jag är med på att den får jobba där det som är som hårdast längst ner, är väl ingen progressiv fjäder? Mer komp ger ju en hård fjädring, hur skulle det göra den mjuk att vrida tillbaka mot tex fabriksläge? Hm...Det låter nästan som du menar att jag dragit ner förspänningen till botten, det får jag ihop isf men inte kompet...*trög*

Det är en blandning av vetenskap och svart magi :). Hur gaffeln rör sig styrs av
- Hårdhet på fjädern (nästan alltid linjärt)
- Viskositet på oljan (skapar tröghet i kompression och retur)
- Oljevolym eller oljenivå (skapar progressivitet då det avgör luftspalten)

Jag tolkar dig mycket riktigt som att du sänkt kompressionen. i teorin kan man tro att låg kompression bara skall göra gaffeln mjukare och "skönare". Men det som också händer är att gaffeln kommer göra majoriteten av sig arbete (dämpning) närmare botten av slaglängden. Då har du komprimerat luftspalten (progressivt) vilket gör gaffeln mer stötig. Du kommer också lättare få genomslag och cykeln dyker mer vid inbromsning. Är du inte väldigt lätt eller tung bör du därför ligga ganska nära de normala inställningarna vid landsvägskörning.

Har du jobbat något med returen ännu? Om inte så vänta med det, annars låter det som att du har lite för mycket retur både fram och bak, då "packar" gaffeln ihop (den hinner inte fjädra ut) och du kommer få en ännu hårdare gaffel. Troligen är det en effekt av för låg kompression och kan försvinna när du ökar kompressionen igen. Även om de i teorin är helt oberoende på en Öhlins så påverkar gaffelns beteende hur de skall ställas in.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
På Öhlins hemsida finns inställningarna som de rekommenderar som grundinställning.
Börja där och sedan ändra endast en parameter åt gången.
Glöm inte att ändringar i stötdämparen bak påverkar hur gaffeln arbetar.
Så jag skulle grundinställa båda och så börja där.
Andra problemområden:
Har du rätt oljemängd?
Har du rätt fjädrar för din vikt?
Har du ställt "Sag" ? (finns det inget bra svenskt ord för det? Häng?)

Öhlins har en app som är bra, dock har de inte min modell, närmast är 939 SP.

Inget är ändrat inne i gaffeln sen jag köpte den i april. Hänget med förspänning är dock inställt.

Fjädrarna bör ligga bra till, väger ca 95kg så är nog tyngre än den man räknat på från fabrik.

Vill klargöra att jag slarvat gällande o kolla hela längden på fjädringen när den är upplyft för att sedan jämföra med vad Öhlins egna angivelse om slaglängd och sen jämföra med hur mycket som är över till stripen på gaffelbenet. Ett enkelt sätt att se om den riskerar att bottna!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har tydligen inte läst vad jag skrivit, vill använda heeela fjädringen MEN ha en buffert just för att den inte ska bottna!

Svaret riktat till första inlägget...


Eller så är det du som inte förstår vare sig vad du äger eller hur din fjädring fungerar.

Visst kan man köpa en röd italiensk sportbil och försöka bygga om den till en gungande Cadillac men även med de ambitionerna så är du uppenbarligen helt vilse i pannkakan och nu har även Ething, gundj och Herik sagt åt dig att återgå till grundinställningen.

Och innan du sen rör skruvarna eller fortsätter tjata om att andra inte förstår så föreslår jag att du läser på om hur man ställer sin fjädring baserat på olika symptom.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Öhlins har en app som är bra, dock har de inte min modell, närmast är 939 SP.

Inget är ändrat inne i gaffeln sen jag köpte den i april. Hänget med förspänning är dock inställt.

Fjädrarna bör ligga bra till, väger ca 95kg så är nog tyngre än den man räknat på från fabrik.

Vill klargöra att jag slarvat gällande o kolla hela längden på fjädringen när den är upplyft för att sedan jämföra med vad Öhlins egna angivelse om slaglängd och sen jämföra med hur mycket som är över till stripen på gaffelbenet. Ett enkelt sätt att se om den riskerar att bottna!

Om du väger 95 kg är du som säger antagligen för tung för standardfjädrarna. Är det någon skillnad på statisk och dynamisk sag när du testar (ska vara 20-30 mm). Om nej, dvs att du varit tvungen att ställa upp förspänningen så mycket att du får en nästan helt stum fjäder mellan statisk och dynamiskt häng så är sin fjäder för mjuk och du kan få en upplevd stötig fjädring pga för mycket förspänning. Är fjädern fel så kan du aldrig få riktigt rätt på det, oavsett hur mycket du vrider på komp och retur.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Öhlins har en app som är bra, dock har de inte min modell, närmast är 939 SP.

Inget är ändrat inne i gaffeln sen jag köpte den i april. Hänget med förspänning är dock inställt.

Fjädrarna bör ligga bra till, väger ca 95kg så är nog tyngre än den man räknat på från fabrik.

Vill klargöra att jag slarvat gällande o kolla hela längden på fjädringen när den är upplyft för att sedan jämföra med vad Öhlins egna angivelse om slaglängd och sen jämföra med hur mycket som är över till stripen på gaffelbenet. Ett enkelt sätt att se om den riskerar att bottna!

Jag förmodar att du vet vad dina komponenter heter, då borde det gå att hitta på ohlins.com.
Om inte så maila dem o fråga efter manualer.
Appen verkar inte helt komplett, jag har också saknat en del där.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Eller så är det du som inte förstår vare sig vad du äger eller hur din fjädring fungerar.

Visst kan man köpa en röd italiensk sportbil och försöka bygga om den till en gungande Cadillac men även med de ambitionerna så är du uppenbarligen helt vilse i pannkakan och nu har även Ething, gundj och Herik sagt åt dig att återgå till grundinställningen.

Och innan du sen rör skruvarna eller fortsätter tjata om att andra inte förstår så föreslår jag att du läser på om hur man ställer sin fjädring baserat på olika symptom.

Tack experten, helt rätt att jag tar in vad andra säger men får ju svårt att lyssna på dig när du har en mindre trevlig ton.

Har haft grundinställningen från början, vilket var helt okörbart för gata, därför har lämnat den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top