Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135

    Bakhjulet lyfter - fjädringsproblem

    Fjädring på Hypermotard 950 SP ...

    Jag siktade kanske lite när jag köpte SP-versionen med Öhlins men guldet hade mig vid första anblicken!

    Ja, naturligtvis vet jag att upphängningen huvudsakligen är för banan men jag har försökt göra den så bekväm som den kan vara för normal och lite mer sportig väganvändning. Och nu skulle jag bara vilja prata främst om inställningen av komp-retur, hänget är redan fixat.

    Idag ändrade jag ytterligare 2 klick från min tidigare inställning för att göra det mjukare eftersom den nästan brytit mina armar och sparkat mig av cykeln på varje liten vägbula innan. Jag har nu ett klick / vrid på komp på gaffel och fjädring från det mjukaste på komp, MEN två klick fick fronten att dyka påtagligt när jag bromsade och bakhjulet lyfte från marken precis innan stillastående. Är det för mjukt nu och ska jag lägga mer retur för att kompensera? Har någon annan samma beteende när man bromsar hårt (ABS på nivå 2 - ska ej göra wheelies då)? Cykeln har aldrig uppfört sig så här tidigare och lyft bakhjulet i slutet.

    Eller ska jag göra en viss justering på fjädringen bak på returen om den bakre kanske blir för snabb o trycker upp bakänden? När jag trycker ner cykeln blir den stabil utan att studsa upp o ner liksom fram och de är lika snabba ner som upp om man trycker ner hela hojen samtidigt.

    Och också, hur mycket är äkta fjädringsväg på gaffeln, kan de yttre gaffelbenen nå botten eller är det ett dödutrymme innan den slår i botten? Min stripe jag har stannar 30 mm från botten.
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

  2. #2
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Jag har aldrig sett en gaffel som inte kan fjädra ihop hela delen du ser av innerbenet.

    Men en hypermotard bör ju och andra sidan ha ganska mycket mer fjädringsväg än vad man i praktiken utnyttjar vid vanlig gatåkning. 30 mm från botten låter väldigt mjukt.

    Med fjädringen kan man ibland bli lurad att börja justera på fel skruv för att trimma bort ett symptom som egentligen beror på en anna felinställning.

    Grundtipset när man skruvat bort sig och hamnat vilse med fjädringsinställningarna är att gå tillbaka till grundinställningen och börja jobba därifrån.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    30 mm från botten kanske är mjukt men man vill ju använda hela fjädringen, men veta att de finns en liten bit kvar som buffert så den kliar jag mig i huvudet över. För övrigt hamnar stripen där nere endast vid panikbromsning.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    30 mm från botten kanske är mjukt men man vill ju använda hela fjädringen, men veta att de finns en liten bit kvar som buffert så den kliar jag mig i huvudet över. För övrigt hamnar stripen där nere endast vid panikbromsning.
    Vill du det ska säga pang
    som när man slår en hammare i ett städ när du bromsat riktigt hårt för gaffeln bottnat ?

    I så fall sug ut lite olja ur gaffeln.

    Annars var nöjd med som det är. Min stripe sitter också ca 30mm från botten på GSX1300R.
    Och jag är glad jag har den marginalen.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-18 klockan 13:45.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  5. #5
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    På många av dagens standardgafflar sitter väl ett hydraulstopp sista 10-15mm som iofs dämpar ganska hårt men det ska inte toksmälla i botten...(?)

    Om fjädrarna är rätt och det borde de ju vara om du får till hänget rätt så verkar det som du ligger i ytterkant på justerområdet för dämpningen...

    För att komma tillrätta med bottnande gaffel kan du öka fjädringens progressivitet genom att höja vätskenivån.

    För att komma till rätta med dämpningen är det nog lättast att ändra viskocitet på hydraulvätskan
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-09-18 klockan 19:27.

  6. #6
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Av ren nyfikenhet, hur sitter du när du bromsar? Förankrar du dig med knäna i tanken för att få ner tyngdpunkten, eller hänger du med stumma armar i styret? Börjar du mjukt och sedan kniper åt bromsen, eller panikknycker du från första början?

    Allt det styr hur mycket vikt du lägger på framhjulet, och därmed hur hårt du belastar gaffeln. Du ska ju trots allt kunna göra en inbromsning så att ABSen tuggar med en hand på styret.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  7. 2020-09-18, 15:56

  8. #7
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 561
    Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att med rätt häng så måste du ha gaffeln endast 1-2 steg från det mjukaste på kompet för att inte känna varje bula?

    Min teori är att du överkompenserat åt helvete, vilket är lätt gjort med Öhlins. Magkänslan när en gaffel är stötig är att släppa på kompet, problemet som uppstår är att gaffeln jobbar längre ner i slaget med mindre luftspalt, du har alltså aktivt valt att låta fjädringen jobba där den är som hårdast. Det som också händer då är att när du bromsar hårt går gaffeln snabbt i botten, eftersom du har kort fjädringsväg kvar, och bakhjulet lyfter. Du vill istället ha mer komp för att låta gaffeln jobba högre upp i slaget.

    Mitt förslag: Gå tillbaks till grundinställningarna och börja om med EN (1) sak i taget, åt båda hållen. Jag menar inget illa men jag tror du skruvat bort dig fullständigt. För inspirerad landsvägskörning ser jag inte att gaffeln bör bottna över huvud taget om du inte har otur med potthål eller liknande.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  9. #8
    Hafsörn laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 655
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att med rätt häng så måste du ha gaffeln endast 1-2 steg från det mjukaste på kompet för att inte känna varje bula?

    Min teori är att du överkompenserat åt helvete, vilket är lätt gjort med Öhlins. Magkänslan när en gaffel är stötig är att släppa på kompet, problemet som uppstår är att gaffeln jobbar längre ner i slaget med mindre luftspalt, du har alltså aktivt valt att låta fjädringen jobba där den är som hårdast. Det som också händer då är att när du bromsar hårt går gaffeln snabbt i botten, eftersom du har kort fjädringsväg kvar, och bakhjulet lyfter. Du vill istället ha mer komp för att låta gaffeln jobba högre upp i slaget.

    Mitt förslag: Gå tillbaks till grundinställningarna och börja om med EN (1) sak i taget, åt båda hållen. Jag menar inget illa men jag tror du skruvat bort dig fullständigt. För inspirerad landsvägskörning ser jag inte att gaffeln bör bottna över huvud taget om du inte har otur med potthål eller liknande.
    Där lärde man sig nåt...
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    https://www.worldanimalprotection.se/

    US: USA is Impenetratable!
    Coronavirus: Hold my Beer...

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    Du har tydligen inte läst vad jag skrivit, vill använda heeela fjädringen MEN ha en buffert just för att den inte ska bottna!

  11. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    Svaret riktat till första inlägget...

  12. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Menar du att med rätt häng så måste du ha gaffeln endast 1-2 steg från det mjukaste på kompet för att inte känna varje bula?

    Min teori är att du överkompenserat åt helvete, vilket är lätt gjort med Öhlins. Magkänslan när en gaffel är stötig är att släppa på kompet, problemet som uppstår är att gaffeln jobbar längre ner i slaget med mindre luftspalt, du har alltså aktivt valt att låta fjädringen jobba där den är som hårdast. Det som också händer då är att när du bromsar hårt går gaffeln snabbt i botten, eftersom du har kort fjädringsväg kvar, och bakhjulet lyfter. Du vill istället ha mer komp för att låta gaffeln jobba högre upp i slaget.

    Mitt förslag: Gå tillbaks till grundinställningarna och börja om med EN (1) sak i taget, åt båda hållen. Jag menar inget illa men jag tror du skruvat bort dig fullständigt. För inspirerad landsvägskörning ser jag inte att gaffeln bör bottna över huvud taget om du inte har otur med potthål eller liknande.
    Faaan nu omkullkastar du allt!!! Haha

    Ja precis, skiljde galet mycket på två klick, från hård o stötig till perfekt, men var ute o körde innan idag och hojen känns mer orolig i kurvor nu, naturligt kanske.

    Hm vet inte om jag är med på att den får jobba där det som är som hårdast längst ner, är väl ingen progressiv fjäder? Mer komp ger ju en hård fjädring, hur skulle det göra den mjuk att vrida tillbaka mot tex fabriksläge? Hm...Det låter nästan som du menar att jag dragit ner förspänningen till botten, det får jag ihop isf men inte kompet...*trög*

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    På Öhlins hemsida finns inställningarna som de rekommenderar som grundinställning.
    Börja där och sedan ändra endast en parameter åt gången.
    Glöm inte att ändringar i stötdämparen bak påverkar hur gaffeln arbetar.
    Så jag skulle grundinställa båda och så börja där.
    Andra problemområden:
    Har du rätt oljemängd?
    Har du rätt fjädrar för din vikt?
    Har du ställt "Sag" ? (finns det inget bra svenskt ord för det? Häng?)

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Av ren nyfikenhet, hur sitter du när du bromsar? Förankrar du dig med knäna i tanken för att få ner tyngdpunkten, eller hänger du med stumma armar i styret? Börjar du mjukt och sedan kniper åt bromsen, eller panikknycker du från första början?

    Allt det styr hur mycket vikt du lägger på framhjulet, och därmed hur hårt du belastar gaffeln. Du ska ju trots allt kunna göra en inbromsning så att ABSen tuggar med en hand på styret.
    Förankrar knän så gott de går, höjer blicken och stummar till armar samtidigt som jag trycker hårt från början.

    Bromsa till stopp med en hand så absen går in låter inte som något jag skulle vilja pröva från typ 90/km/h.

  15. #14
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 292
    Ställ den standard och kör lite hårdare så kommer den mer till sin rätt om din vikt stämmer överens med fjädern, är du för lätt eller kör mjukt så är det fjäderbyte för att få den att funka bra.

    Skulle säga ett steg mjukare för gata än bana med om du vill ha en mjuk resa och då kan du släppa lite comp/retur med.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  16. #15
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 561
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Faaan nu omkullkastar du allt!!! Haha

    Ja precis, skiljde galet mycket på två klick, från hård o stötig till perfekt, men var ute o körde innan idag och hojen känns mer orolig i kurvor nu, naturligt kanske.

    Hm vet inte om jag är med på att den får jobba där det som är som hårdast längst ner, är väl ingen progressiv fjäder? Mer komp ger ju en hård fjädring, hur skulle det göra den mjuk att vrida tillbaka mot tex fabriksläge? Hm...Det låter nästan som du menar att jag dragit ner förspänningen till botten, det får jag ihop isf men inte kompet...*trög*
    Det är en blandning av vetenskap och svart magi . Hur gaffeln rör sig styrs av
    - Hårdhet på fjädern (nästan alltid linjärt)
    - Viskositet på oljan (skapar tröghet i kompression och retur)
    - Oljevolym eller oljenivå (skapar progressivitet då det avgör luftspalten)

    Jag tolkar dig mycket riktigt som att du sänkt kompressionen. i teorin kan man tro att låg kompression bara skall göra gaffeln mjukare och "skönare". Men det som också händer är att gaffeln kommer göra majoriteten av sig arbete (dämpning) närmare botten av slaglängden. Då har du komprimerat luftspalten (progressivt) vilket gör gaffeln mer stötig. Du kommer också lättare få genomslag och cykeln dyker mer vid inbromsning. Är du inte väldigt lätt eller tung bör du därför ligga ganska nära de normala inställningarna vid landsvägskörning.

    Har du jobbat något med returen ännu? Om inte så vänta med det, annars låter det som att du har lite för mycket retur både fram och bak, då "packar" gaffeln ihop (den hinner inte fjädra ut) och du kommer få en ännu hårdare gaffel. Troligen är det en effekt av för låg kompression och kan försvinna när du ökar kompressionen igen. Även om de i teorin är helt oberoende på en Öhlins så påverkar gaffelns beteende hur de skall ställas in.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    På Öhlins hemsida finns inställningarna som de rekommenderar som grundinställning.
    Börja där och sedan ändra endast en parameter åt gången.
    Glöm inte att ändringar i stötdämparen bak påverkar hur gaffeln arbetar.
    Så jag skulle grundinställa båda och så börja där.
    Andra problemområden:
    Har du rätt oljemängd?
    Har du rätt fjädrar för din vikt?
    Har du ställt "Sag" ? (finns det inget bra svenskt ord för det? Häng?)
    Öhlins har en app som är bra, dock har de inte min modell, närmast är 939 SP.

    Inget är ändrat inne i gaffeln sen jag köpte den i april. Hänget med förspänning är dock inställt.

    Fjädrarna bör ligga bra till, väger ca 95kg så är nog tyngre än den man räknat på från fabrik.

    Vill klargöra att jag slarvat gällande o kolla hela längden på fjädringen när den är upplyft för att sedan jämföra med vad Öhlins egna angivelse om slaglängd och sen jämföra med hur mycket som är över till stripen på gaffelbenet. Ett enkelt sätt att se om den riskerar att bottna!

  18. #17
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Du har tydligen inte läst vad jag skrivit, vill använda heeela fjädringen MEN ha en buffert just för att den inte ska bottna!
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Svaret riktat till första inlägget...

    Eller så är det du som inte förstår vare sig vad du äger eller hur din fjädring fungerar.

    Visst kan man köpa en röd italiensk sportbil och försöka bygga om den till en gungande Cadillac men även med de ambitionerna så är du uppenbarligen helt vilse i pannkakan och nu har även Ething, gundj och Herik sagt åt dig att återgå till grundinställningen.

    Och innan du sen rör skruvarna eller fortsätter tjata om att andra inte förstår så föreslår jag att du läser på om hur man ställer sin fjädring baserat på olika symptom.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  19. #18
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    3 190
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Öhlins har en app som är bra, dock har de inte min modell, närmast är 939 SP.

    Inget är ändrat inne i gaffeln sen jag köpte den i april. Hänget med förspänning är dock inställt.

    Fjädrarna bör ligga bra till, väger ca 95kg så är nog tyngre än den man räknat på från fabrik.

    Vill klargöra att jag slarvat gällande o kolla hela längden på fjädringen när den är upplyft för att sedan jämföra med vad Öhlins egna angivelse om slaglängd och sen jämföra med hur mycket som är över till stripen på gaffelbenet. Ett enkelt sätt att se om den riskerar att bottna!
    Om du väger 95 kg är du som säger antagligen för tung för standardfjädrarna. Är det någon skillnad på statisk och dynamisk sag när du testar (ska vara 20-30 mm). Om nej, dvs att du varit tvungen att ställa upp förspänningen så mycket att du får en nästan helt stum fjäder mellan statisk och dynamiskt häng så är sin fjäder för mjuk och du kan få en upplevd stötig fjädring pga för mycket förspänning. Är fjädern fel så kan du aldrig få riktigt rätt på det, oavsett hur mycket du vrider på komp och retur.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Öhlins har en app som är bra, dock har de inte min modell, närmast är 939 SP.

    Inget är ändrat inne i gaffeln sen jag köpte den i april. Hänget med förspänning är dock inställt.

    Fjädrarna bör ligga bra till, väger ca 95kg så är nog tyngre än den man räknat på från fabrik.

    Vill klargöra att jag slarvat gällande o kolla hela längden på fjädringen när den är upplyft för att sedan jämföra med vad Öhlins egna angivelse om slaglängd och sen jämföra med hur mycket som är över till stripen på gaffelbenet. Ett enkelt sätt att se om den riskerar att bottna!
    Jag förmodar att du vet vad dina komponenter heter, då borde det gå att hitta på ohlins.com.
    Om inte så maila dem o fråga efter manualer.
    Appen verkar inte helt komplett, jag har också saknat en del där.

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Eller så är det du som inte förstår vare sig vad du äger eller hur din fjädring fungerar.

    Visst kan man köpa en röd italiensk sportbil och försöka bygga om den till en gungande Cadillac men även med de ambitionerna så är du uppenbarligen helt vilse i pannkakan och nu har även Ething, gundj och Herik sagt åt dig att återgå till grundinställningen.

    Och innan du sen rör skruvarna eller fortsätter tjata om att andra inte förstår så föreslår jag att du läser på om hur man ställer sin fjädring baserat på olika symptom.
    Tack experten, helt rätt att jag tar in vad andra säger men får ju svårt att lyssna på dig när du har en mindre trevlig ton.

    Har haft grundinställningen från början, vilket var helt okörbart för gata, därför har lämnat den.
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt... Hursomhels [...]

Viktor L
Vill du annonsera ovan? Klicka här