Ojämn tomgång, snedtändningar mm Triumph Bonneville T100 -03

Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Hej. Det är kanske svårt att hjälpa och jag har svårt att beskriva allt men jag har en hoj med förgasare. Den har gått lite knackigt emellanåt. Fick rådet att "blåsa ur den" och det blev lite bättre. Det efter att den dog 5 gånger under en 2 mils färd. Har kollat tändstift och ett såg svart ut. Hade testat att rengöra stiftet och satt tillbaka det och provat igen. Hörde hur det typ snedtände flera gånger. For ut och körde och vid. Har bytt båda nu men det blir bara nästan värre.

Det är när jag ska gasa vid låga varv speciellt från krypkörning som den hackar sig fram och det "smäller" till från avgasröret.

Nån som har nån tanke eller tips?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle börja med att gå igenom förgasarna,,, kolla vakumtrottlarnas membran som lyfter trottlarna och rengöra alla munstycken noga.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Känn även så trottlarna löper upp och ner lätt i sina spår i förgasaren. Smörj inte in trotteln eller löpspåren med olja efter rengöring de ska va rent och torrt.

Det verkar vara nåt med höger förgasare pga att högra stiftet är väldigt svart jämfört med det vänstra som är nästan helt rent.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det verkar vara nåt med höger förgasare pga att högra stiftet är väldigt svart jämfört med det vänstra som är nästan helt rent.

Om den droppar bensin under motorn när den är igång eller att du känner kraftig bensinlukt så flödar höger förgasaren över. De kan ge för fet gång så stiftet blir svart. Åtgärden är att riva förgasaren och ta loss allt som går få lös runt flotörens nålsätet. Blås nålsätet bakvägen med lufttryck. Rengör flotörnålen och sätet den tätar i. Nålsätet kan man ta tandkräm på en topps och snurra runt några varv då brukar de bli tätt. De går bra med rubbing och ventilpasta också. Om de är en oring runt nålsätet så är de viktigt den tätar för annars kan de va orsaken till överflödning. Men obs jag har inte kollat sprängskiss så jag vet inte om din modell har oringstätade flotörsäten. Men om den nu har det är de vanlig den oringen torkat ihop och tappat tätförmågan.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Till saken hör att förgasaren ska vara bytt och inte körd så mycket innan dess att jag köpte den i våras.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sen tänker jag att den istället får för lite bensin. Vad tror ni om det?

Ja den får mest troligt för lite soppaom de inte stinker bensin. Men mest troligt är de skit i lågfartsmunbstycket. De är de vanligaste felen som blir på förgasarmoppar. När du rengör de lilla ynkliga lågfarten så drar du igenom koppartråd du liksom sågar fram o tillbaka med tråden. Vecka gärna koppartråden så den river lite för beläggningen i munstycket kan va kalkliknade och halvhårt. Koppartråd hittar du i fintrådiga elkablar typ högtalarkablar eller elhärva till bilar.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Har kollat nu lite om det är nån luftläcka nånstans. Har mixtrat lite med det. Sen såg jag gummipluggen på vakuumintaget är ett annat än originalet typ. Det är sprucket. Testat hålla för med fingret och då ändras t omgången. Sen var det kanske dumt men jag skruvade på tomgångsskruven. Då hände det saker oxå.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har kollat nu lite om det är nån luftläcka nånstans. Har mixtrat lite med det. Sen såg jag gummipluggen på vakuumintaget är ett annat än originalet typ. Det är sprucket. Testat hålla för med fingret och då ändras t omgången. Sen var det kanske dumt men jag skruvade på tomgångsskruven. Då hände det saker oxå.

Där har du hittat ett fel som du kan åtgärda innan du gör något annat.
För att felsöka om den drar tjuvluft så kan du spraya med startgas på de platser du tror den läcker. Om tomgången sänks så har du läckage.

Gällande tomgångsskruven. Ställ gärna tillbaka den som den var tidigare så du inte skruvar bort dig. En sak i taget. Har hojen någonsin gått bra när du haft den? Generellt kan man säga att om man har en maskin som gått bra ett tag och den plötsligt går dåligt så brukar någon komponent slitits ut eller korkat igen. Då är det bättre att hitta felet snarare än att försöka justera bort det.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Där har du hittat ett fel som du kan åtgärda innan du gör något annat.
För att felsöka om den drar tjuvluft så kan du spraya med startgas på de platser du tror den läcker. Om tomgången sänks så har du läckage.

Gällande tomgångsskruven. Ställ gärna tillbaka den som den var tidigare så du inte skruvar bort dig. En sak i taget. Har hojen någonsin gått bra när du haft den? Generellt kan man säga att om man har en maskin som gått bra ett tag och den plötsligt går dåligt så brukar någon komponent slitits ut eller korkat igen. Då är det bättre att hitta felet snarare än att försöka justera bort det.

ja jag gjorde nog bort mig för att jag har nog skruvat alldeles för mycket i justeringsskruven tyvärr.

Jag hade inte startgas utan wd-40 som jag läste nånstans att man kunde använda. Dock så sänktes inte tomgången.

Jo den har gått ok tills för ett par veckor sen. sen har de väl gått lite knackigt på tomgång och känts lite ryckig när man kör med jämn gas, dock vid vissa växlar bara. Efter det som hände för ett par veckor sen har det krånglat.

I och med att jag skruvat i justeringsskruven och det inte blir bättre så är det inte där felet är som du säger.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
ja jag gjorde nog bort mig för att jag har nog skruvat alldeles för mycket i justeringsskruven tyvärr.

Jag hade inte startgas utan wd-40 som jag läste nånstans att man kunde använda. Dock så sänktes inte tomgången.

Jo den har gått ok tills för ett par veckor sen. sen har de väl gått lite knackigt på tomgång och känts lite ryckig när man kör med jämn gas, dock vid vissa växlar bara. Efter det som hände för ett par veckor sen har det krånglat.

I och med att jag skruvat i justeringsskruven och det inte blir bättre så är det inte där felet är som du säger.

Då är mitt förslag att du skruvar ner förgasarna igen och följer råden du fick av Boost 3 tidigare. Gör det så noggrannt du bara kan och se om du kan hitta fler trasiga delar, byt dessa i så fall. Ser ut att vara en ganska lättmekad hoj utan massa skräp ivägen iaf. Fördelen med att ha två likadana förgasare är att du kan syna bägge och se om det är något som skiljer i slitage mm. Avsluta jobbet med att ha i nya tändstift.

Viktigast av allt. Återkom med resultatet till dina forumkollegor. Det kan hjälpa en annan stackare i framtiden.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vill rätta mig själv. I ett tidigare inlägg skrev jag att tomgången sänks om man sprutar startgas och har läckage. Det är naturligtvis fel. Tomgången höjs
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vill rätta mig själv. I ett tidigare inlägg skrev jag att tomgången sänks om man sprutar startgas och har läckage. Det är naturligtvis fel. Tomgången höjs

Nej du hade rätt första inlägget tomg sänks i 9 fall av 10 jag har aldrig varit med om att den höjs. Fenomenet med spraya ett luftläkage blir att vätskan tillfälligt tätar hålet och då går tomg ner. Startgas är sämsta tätmedlet oljespray eller hårspray är bättre. Jag har testat allt från dedorant/ hårspray/ sprayfärg and you name it och hårspray är klart bäst för de är lite klibbigt så läckaget tätas effektivare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej du hade rätt första inlägget tomg sänks i 9 fall av 10 jag har aldrig varit med om att den höjs. Fenomenet med spraya ett luftläkage blir att vätskan tillfälligt tätar hålet och då går tomg ner. Startgas är sämsta tätmedlet oljespray eller hårspray är bättre. Jag har testat allt från dedorant/ hårspray/ sprayfärg and you name it och hårspray är klart bäst för de är lite klibbigt så läckaget tätas effektivare.

Tack för det, då mindes jag rätt. Jag blev osäker efter jag skrev inlägget och googlade. Var länge sedan jag felsökte tjuvluft. Klickade på första länken, http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20150521/hur-kontrollerar-man-tjuvluft/
, där läste jag svaret som att tomgången ökar vid bruk av startgas när den som svarade egentligen ville få fram att tjuvluften får tomgången att öka. :tummenupp
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top