Honda Hornet CB600FA -12 eller Honda CB 750 (äldre modell, läs 80-tal)

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Tjena,

Vilken av dessa två hojar anser ni vara "bäst" när det kommer till motorcykelkörning, dvs prestanda, väghållning, bekvämlighet och som mest får en att uppskatta körningen?

Jag ska ta kortet i April och jag har tänkt att köpa en Hornet CB600FA 2012. Dock så har jag fått upp ögonen för en Honda CB 750 av äldre modell. De ser så sjukt snygga och trevliga ut. Dock så saknar de mycket som CB600FA har, som t ex ABS...

Vilken hade ni valt och varför?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En CB750 från 80-talet har också ABS, fast designen skiljer sig en hel del, det är helt enkelt bara för dåligt drag i bromsarna för att kunna låsa något :hihi

Vill du ha något som mest bara tuffar med "moderna" finesser, köp den nya hojen, vill du ha en hoj med själ, som är vacker och har känsla, men med 40 år på nacken, och ett hyggligt behov av kärlek, köp 750n. Det är ju utan tvekan så att den nyare hojen är bättre tekniskt, men att köra hoj handlar om mer än bara siffror och fakta.
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
En CB750 från 80-talet har också ABS, fast designen skiljer sig en hel del, det är helt enkelt bara för dåligt drag i bromsarna för att kunna låsa något :hihi

Vill du ha något som mest bara tuffar med "moderna" finesser, köp den nya hojen, vill du ha en hoj med själ, som är vacker och har känsla, men med 40 år på nacken, och ett hyggligt behov av kärlek, köp 750n. Det är ju utan tvekan så att den nyare hojen är bättre tekniskt, men att köra hoj handlar om mer än bara siffror och fakta.

Jo men precis... Ja svårt val...
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Är det någon här som har kört en 750 och kan intyga att körglädjen och kvalitén är bra?

Fan, man blir ju sugen.. Den har mer karaktär än en "vanlig" Hornet CB600 som är massproducerad... men den är fin också :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har haft både flång nytt och sånt som är äldre än mig själv. Man kan säga så här: Innan 1990 var det mesta rent skit. Tunga as med dålig kvalité. Det går nästan inte att jämföra 1989 med 1999. Därefter är det mest ABS som är nån betydande uppgradering. Alla bra uppfinningar såsom insprutning, styv ram och låg vikt är liksom uppfunna och standard vid det laget.

Det är först på de senast 5-7 åren som utvecklingen tagit språng med traction control, kurv-ABS och sånt, och sånt behöver man inte, tycker jag.

Jag började med en tung Suzuki GSX750 från 1984 och kan ärligt säga att jag ångrar att jag inte lade till 10 kkr och 15 år på inköpspris och årsmodell på en gång. Jag är helt övertygad om att jag hade haft mer kul och lärt mig köra bättre på det viset. Chassi, fjädring och bromsar är så väsentligt mycket bättre. CB750 från liknande årsmodeller är ungefär samma sak.

Gamla hojar är kul att titta på och skruva med, men mycket sämre att köra och framför allt lära sig köra på. Jag hade gärna haft min gamla Suzuki nu igen för att åka och köpa glass med och titta på i motljus men bara för att jag också har en modern hoj också.

Jag hade börjat på en Hornet eller motsvarande och bytt efter en säsong när man blir sugen på nåt annat. man verkar få en fin med ABS strax norr om 30 kkr på Blocket. Det är väldigt mycket hoj för pengarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det någon här som har kört en 750 och kan intyga att körglädjen och kvalitén är bra?

Fan, man blir ju sugen.. Den har mer karaktär än en "vanlig" Hornet CB600 som är massproducerad... men den är fin också :)

CB750 från 80-talet är också massproducerad.
Den har en "själ" eftersom att den är tekniskt sämre, det gungar, svajar och är odistinkt på alla möjliga sätt och vis. Och det har en hel del charm att köra en hoj där materialet från början inte var speciellt vasst, och som med åren blivit slitet och slappt. Föraren kan kanska fort bli så kompetent att hojen blir gränsen för körningen, och det är roligt att köra sådana hojar.
En modern hoj känns mer som om den går på räls, man bara petar in den i kurvan så håller den snällt det utvalda spåret förutsatt att föraren inte gör något dumt, bromsarna tar alltid lika mycket varje gång man bromsar och motorn fungerar liksom alltid, och startar alltid snällt och behöver inte ha hälften av elektroniken utbytt efter att ha stått ett tag.

Men gamla hojar är charmiga, de bara kräver lite mer kärlek än en ny. :hihi

Så, det hänger på vad du vill ha ut av hojlivet.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cb 600 hornet alla gånger. Dom nya mc har bättre chassi, bromsar och bättre motor gång med sin insprutning. Gammelhoben har 4 förgasare som måste synkroniseras för att hojen skall gå bra, den kunskapen försvinner allt mer i branschen. Det var 15 år sedan dom sista hojarna med. Förgasare såldes i Europa. På bilsidan var det över 30 år sedan dom sista bilarna med förgasare tillverkades i Europa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top