Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har gjort några ombyggnationer till streetfighter genom åren, men inte så stora saker.

Tankarna kring en större och mer omfattande ombyggnation har funnits länge och efter att ha byggt ett dedikerat mc-garage och sålt båten så fanns både plats och pengar. Frun är dessutom positiv till det hela vilket onekligen underlättar.

Började hålla koll efter lämpliga objekt och fastnade för Suzukis gamla 1200cc Bandit från 96-00 som utgångspunkt. Förstår mig inte riktigt på dem som bygger på gamla 500cc från 80-talet, hur kul är det med en hoj som ser sportig ut men går som en trimmad moped?

Dessutom tycker jag att både ram och tank har rätt look på Suzukin, vilket underlättar en hel del.


Får tag på en sliten -98 för rätt pengar, den ser ut som skit men motor, växellåda, bromsar och koppling känns friska. Tyvärr "råkar" säljaren glömma bort att berätta om rostporerna i tanken, som gör att bensin läker ut när tanken är full...
Hojen ser mycket fräschare ut på bilderna än vad den är i verkligheten.

Jag lyckas hitta en repig tank på en hojskrot för vettiga pengar och beställer den. Ska vara utan bucklor och rost enligt firman, men visar sig givetvis vara både bucklig och ha invändig rost när den kommer med posten.

Värmer upp plåten och lyckas massera ut den största bucklan inifrån, så den är borta till 90%. Den mindre bucklan har jag inte lagt lika mycket energi på än men tror nog att jag ska kunna få till den också.

Rengör sedan tanken med citronsyra och varmt vatten, mycket effektivt mot rost och beläggningar i tanken som blir som ny invändigt. Neutraliserar syran med maskindiskmedel och varmt vatten för att sedan blåsa rent med högtryckstvätt och sedan skölja med vatten igen.

Slutligen torkas tanken grundligt med varmluftpistol för att få ur all fukt.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Händer ingenting när jag trycker på ladda upp bild? Tråden blir nog ganska tråkig utan bilder tror jag.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Begränsa bilden till 1920x1080. Döp filändelsen till .jpg (om den heter .jpeg). Använd Firefox som webläsare. Det är iaf det som fungerar för mig, alltid.

Ska bli kul & följa projektet.

/1 km norr om Dalälven
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för hjälpen Anders, tyvärr funkar det inte ändå. Finns inget jag kan trycka på för att ladda upp bilderna, det står "Ladda upp bild" men texten går inte att trycka på och det finns ingen ikon eller liknande heller. Har provat både Google Chrome och Mozilla Firefox i telefonen nu.

Har läst dom 120 första sidorna i Bandit-tråden och blir glad att se att du finns kvar på Sporthoj. Din expertis kan säkert komma till användning :)

Hojen hade en del godsaker monterat och kvitton på över 20 000:- i motoruppdateringar. Jag skulle aldrig lägga ut dom summorna på att trimma en motor, men uppskattar verkligen att någon annan gjort det. Det lyfter hojen, både vad det gäller utseende, ljud och körupplevelse.

Det jag vet som är gjort är följande:

RS36 Flatslide förgasare
GSX-R 1100 kammar
KN filter
Barnett racekoppling, tror det innebär andra lameller, stålskivor och fjädrar.
Leo Vince slip-on

Fick tyvärr inte med något papper på bänkning, har sökt killen som uppgraderade motorn (namnet står på kvittot på delarna) men inte fått tag på honom. Gissar att den blivit bänkad när man lagt så mycket på motorn..

Ljudet av flatslide förgasarna är riktigt häftigt och det blir kul med en så pass vässad café racer :)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Bilderna är nog för stora och då inte i pixlar utan i MB, ett enkelt sätt att minska datastorleken på bilderna är att ladda upp dom till Facebook och sedan ladda ned dom därifrån.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Händer ingenting när jag trycker på ladda upp bild? Tråden blir nog ganska tråkig utan bilder tror jag.
Testa denna variant av uppladdning
SH_Bild_1.jpg
SH_Bild_2.jpg

Är det den knappen som inte fungerar för dig så torde det vara din bwoser som strular.
Rensa kakorna ur burken (dina cookies från datorn) så borde det fungera.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fick tyvärr inte med något papper på bänkning

Med de modifieringarna har du ca 130 på bakhjulet, your mileage may vary. Om du tröttnar på motståndet i gashandtaget vid långa körningar kan du släppa efter ett varv (eller två) på returfjädern #79, iaf om du har dubbla dvs push/pull gasvajrar. Med masserad 30/26-topp närmare 145 på slangen. För mer krävs bättre headers. RS36 funkar upp till ca 155 - 160 hästar.

RS Sportbike.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gasen är skapligt trög, men tycker det har gått ganska bra ändå på de 30 mil jag hunnit köra den hittills.

Får det inte att funka alls med att lgga in bilder via telefonen, men nu sitter jag vid en dator så nu ska det väl fungera.

Några bilder på utgångsobjektet, den ser fräschare ut på bild än vad den är. Men känns som sagt frisk i motor och övrigt som är mer väsentligt för bygget.

DSC_0000_BURST20200905174323161 (Large).jpg
DSC_0677 (Large).jpg
DSC_0689 (Large).jpg
DSC_0699 (Large).jpg

Tanken före och efter rengöring, fick inte med den "riktiga" rosten på bild men man ser ändå att det blev en avsevärd skillnad.

DSC_0710 (Large).jpg
DSC_0741 (Large).jpg

Precis beställt en bakdämpare från en GSX-R 1000 -07 som ska förbättra köregenskaperna och dessutom lyfter rumpan en bit till på hojen.

Nu funderar jag på vilka gaffelfjädrar man ska satsa på i framgaffeln, progressiva eller linjära på 1,1 kg/mm. Dom linjära kommer att vara bäst anpassade för min vikt och ge bäst köregenskaper på bra asfalt. Men sen vet vi ju hur vägarna i Sverige ser ut och då är frågan om progressiva är ett bättre val...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ett steg framåt och två tillbaks...
Skulle provmontera nya tanken igår kväll och den passar inte. Gissningsvis är den till en GSF 1200 från -01 eller nyare.

Nu när jag vet om det så syns det ju tydligt, men jag har bara förutsatt att hojskroten som sålde den hade koll på läget.

Det finns ingen här som har en tank liggandes?

_20200918_071053.JPG
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kör så länge det är säsong, dels för att jag inte har någon annan hoj i dagsläget och dels för att kunna utvärdera vad jag vill ändra på hojen.

Efter dagens tur kan jag konstatera att jag ska försöka ändra utväxling på gashandtaget. Nu måste man ta ett rejält omtag när man vill ge full gas, så ett "snabbgashandtag" a'la Hobbex skulle göra susen.

Den pinnar på bra iaf, 255km/h på mätaren med original utväxling. Fullt tillräckligt för en café racer
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hedesunda är ju runt hörnet, ska se om hojskroten hittar på rätt tank. Men det lät tveksamt när jag pratade med dom igår..

Annars kommer jag gärna förbi och tittar på den. Är sugen på att polera och klarlacka tanken så det vill till att bucklan går att få ut på ett vettigt sätt..
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Liten uppdatering på vad som har hänt sedan sist..

Har fortfarande inte fått besked på om mc-demonteringen kan få fram rätt tank till min hoj, den dom skickade var till en GSX-F 600 och inte till en GSF 1200 och passade med andra ord inte. Återstår att se om jag får leta ny tank på annat håll.

Har köpt och monterat bakstötdämparen från en GSX-R 1000 -07, var tight att få dit men det gick. Så nu är bakstötdämparen fullt justerbar samt att bakdelen höjdes med 4,5cm jämfört med original stötdämpare. Har bara varit ute på en kort provrunda men jag tycker att det kändes bra, dock kändes det som att man ville få ner framändan lite nu så det blir bra att skicka upp gaffelbenen 1-2cm i styrkronan.

DSC_0817 (Large).jpg

Så har jag fått hem sadeln jag beställt, den var ungefär som jag hade tänkt mig och jag får det utseende som jag planerat. Vinkeln på sadeln ska vara ungefär som på bilden, målet är att sadelns högsta punkt ska vara i höjd med tankens högsta punkt för att få bästa linje och flyt i designen. Kommer kanske att skära ut lite i framkant på sadeln för att få den tightare och med bättre linje mot tanken.

DSC_0875 (Large).jpg

Va ut på årets sista tur i gårdagens busväder så nu har jag börjat montera ner den.

DSC_0905 (Large).jpg
DSC_0929 (Large).jpg
DSC_0931 (Large).jpg

Tyvärr så har jag ett missljud i motorn, det fanns antagligen där redan när jag köpte hojen men inte lika påtagligt. Vet inte om jag har sån tur att det "bara" är kamkedjesträckare och kamkedja eller om det är något mer allvarligt. Är det kamkedjan så brukar väll missljudet försvinna vid högre varvtal och det gör inte detta....

Motorn ska ur ramen i vilket fall, men jag har tyvärr inte kompetensen att kunna klyva den själv. Plocka isär grejer kan jag, men att hitta felet och sedan få ihop en fungerande motor igen är tyvärr kört :crash

Någon som har tips på vad det kan vara? Se filmen nedan

 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska av med ventilkåpan ikväll, får se om jag blir klokare då :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kamkedjespännaren är automatiskt - men är känd för att gå sönder/fastna. Var observant på i vilket läge vevaxeln skall vara för att kedjan inte skall kugga över när du släpper på spännaren. Var även observant på att spännaren skall vara inskjuten och ej spänd med fjädern när den återmonteras med de två M6 skruvarna. Sist monterar du fjädern och den stora spännarskruven så att det låter "ritchrach" när spännaren sätter sig i korrekt läge.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur vet man om kamkedjan har gjort sitt och behöver bytas?
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top