Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47
  1. #1
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912

    Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

    Har gjort några ombyggnationer till streetfighter genom åren, men inte så stora saker.

    Tankarna kring en större och mer omfattande ombyggnation har funnits länge och efter att ha byggt ett dedikerat mc-garage och sålt båten så fanns både plats och pengar. Frun är dessutom positiv till det hela vilket onekligen underlättar.

    Började hålla koll efter lämpliga objekt och fastnade för Suzukis gamla 1200cc Bandit från 96-00 som utgångspunkt. Förstår mig inte riktigt på dem som bygger på gamla 500cc från 80-talet, hur kul är det med en hoj som ser sportig ut men går som en trimmad moped?

    Dessutom tycker jag att både ram och tank har rätt look på Suzukin, vilket underlättar en hel del.


    Får tag på en sliten -98 för rätt pengar, den ser ut som skit men motor, växellåda, bromsar och koppling känns friska. Tyvärr "råkar" säljaren glömma bort att berätta om rostporerna i tanken, som gör att bensin läker ut när tanken är full...
    Hojen ser mycket fräschare ut på bilderna än vad den är i verkligheten.

    Jag lyckas hitta en repig tank på en hojskrot för vettiga pengar och beställer den. Ska vara utan bucklor och rost enligt firman, men visar sig givetvis vara både bucklig och ha invändig rost när den kommer med posten.

    Värmer upp plåten och lyckas massera ut den största bucklan inifrån, så den är borta till 90%. Den mindre bucklan har jag inte lagt lika mycket energi på än men tror nog att jag ska kunna få till den också.

    Rengör sedan tanken med citronsyra och varmt vatten, mycket effektivt mot rost och beläggningar i tanken som blir som ny invändigt. Neutraliserar syran med maskindiskmedel och varmt vatten för att sedan blåsa rent med högtryckstvätt och sedan skölja med vatten igen.

    Slutligen torkas tanken grundligt med varmluftpistol för att få ur all fukt.

  2. 2020-09-16, 22:17

    Varför slita på mer än ett hjul i taget?


  3. #2
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Händer ingenting när jag trycker på ladda upp bild? Tråden blir nog ganska tråkig utan bilder tror jag.

  4. #3
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Begränsa bilden till 1920x1080. Döp filändelsen till .jpg (om den heter .jpeg). Använd Firefox som webläsare. Det är iaf det som fungerar för mig, alltid.

    Ska bli kul & följa projektet.

    /1 km norr om Dalälven
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  5. #4
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Tack för hjälpen Anders, tyvärr funkar det inte ändå. Finns inget jag kan trycka på för att ladda upp bilderna, det står "Ladda upp bild" men texten går inte att trycka på och det finns ingen ikon eller liknande heller. Har provat både Google Chrome och Mozilla Firefox i telefonen nu.

    Har läst dom 120 första sidorna i Bandit-tråden och blir glad att se att du finns kvar på Sporthoj. Din expertis kan säkert komma till användning

    Hojen hade en del godsaker monterat och kvitton på över 20 000:- i motoruppdateringar. Jag skulle aldrig lägga ut dom summorna på att trimma en motor, men uppskattar verkligen att någon annan gjort det. Det lyfter hojen, både vad det gäller utseende, ljud och körupplevelse.

    Det jag vet som är gjort är följande:

    RS36 Flatslide förgasare
    GSX-R 1100 kammar
    KN filter
    Barnett racekoppling, tror det innebär andra lameller, stålskivor och fjädrar.
    Leo Vince slip-on

    Fick tyvärr inte med något papper på bänkning, har sökt killen som uppgraderade motorn (namnet står på kvittot på delarna) men inte fått tag på honom. Gissar att den blivit bänkad när man lagt så mycket på motorn..

    Ljudet av flatslide förgasarna är riktigt häftigt och det blir kul med en så pass vässad café racer

  6. #5
    Officiellt Invalid h.ysons avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Falun
    Hoj
    Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
    Inlägg
    106
    Bilderna är nog för stora och då inte i pixlar utan i MB, ett enkelt sätt att minska datastorleken på bilderna är att ladda upp dom till Facebook och sedan ladda ned dom därifrån.

  7. #6
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 686
    Citat Ursprungligen postat av MackeNo1 Visa inlägg
    Händer ingenting när jag trycker på ladda upp bild? Tråden blir nog ganska tråkig utan bilder tror jag.
    Testa denna variant av uppladdning
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SH_Bild_1.jpg
Visningar:	27
Storlek:	82,5 KB
Id:	456301
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SH_Bild_2.jpg
Visningar:	22
Storlek:	15,5 KB
Id:	456302

    Är det den knappen som inte fungerar för dig så torde det vara din bwoser som strular.
    Rensa kakorna ur burken (dina cookies från datorn) så borde det fungera.
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

  8. #7
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av MackeNo1 Visa inlägg
    Fick tyvärr inte med något papper på bänkning
    Med de modifieringarna har du ca 130 på bakhjulet, your mileage may vary. Om du tröttnar på motståndet i gashandtaget vid långa körningar kan du släppa efter ett varv (eller två) på returfjädern #79, iaf om du har dubbla dvs push/pull gasvajrar. Med masserad 30/26-topp närmare 145 på slangen. För mer krävs bättre headers. RS36 funkar upp till ca 155 - 160 hästar.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	RS Sportbike.jpg
Visningar:	27
Storlek:	694,4 KB
Id:	456303
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  9. #8
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Gasen är skapligt trög, men tycker det har gått ganska bra ändå på de 30 mil jag hunnit köra den hittills.

    Får det inte att funka alls med att lgga in bilder via telefonen, men nu sitter jag vid en dator så nu ska det väl fungera.

    Några bilder på utgångsobjektet, den ser fräschare ut på bild än vad den är. Men känns som sagt frisk i motor och övrigt som är mer väsentligt för bygget.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0000_BURST20200905174323161 (Large).jpg
Visningar:	50
Storlek:	977,1 KB
Id:	456321
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0677 (Large).jpg
Visningar:	43
Storlek:	555,9 KB
Id:	456322
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0689 (Large).jpg
Visningar:	44
Storlek:	904,1 KB
Id:	456323
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0699 (Large).jpg
Visningar:	43
Storlek:	563,8 KB
Id:	456324

    Tanken före och efter rengöring, fick inte med den "riktiga" rosten på bild men man ser ändå att det blev en avsevärd skillnad.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0710 (Large).jpg
Visningar:	46
Storlek:	420,3 KB
Id:	456325
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0741 (Large).jpg
Visningar:	45
Storlek:	438,6 KB
Id:	456326

    Precis beställt en bakdämpare från en GSX-R 1000 -07 som ska förbättra köregenskaperna och dessutom lyfter rumpan en bit till på hojen.

    Nu funderar jag på vilka gaffelfjädrar man ska satsa på i framgaffeln, progressiva eller linjära på 1,1 kg/mm. Dom linjära kommer att vara bäst anpassade för min vikt och ge bäst köregenskaper på bra asfalt. Men sen vet vi ju hur vägarna i Sverige ser ut och då är frågan om progressiva är ett bättre val...

  10. #9
    Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vid en marina
    Hoj
    Ducati Hypermotard 939
    Inlägg
    1 396
    Ska bli skoj att följa!
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1, Ducati Hyperstrada

  11. #10
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Ett steg framåt och två tillbaks...
    Skulle provmontera nya tanken igår kväll och den passar inte. Gissningsvis är den till en GSF 1200 från -01 eller nyare.

    Nu när jag vet om det så syns det ju tydligt, men jag har bara förutsatt att hojskroten som sålde den hade koll på läget.

    Det finns ingen här som har en tank liggandes?

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	_20200918_071053.JPG
Visningar:	53
Storlek:	597,2 KB
Id:	456329

  12. 2020-09-18, 19:34

    Varför slita på mer än ett hjul i taget?


  13. 2020-09-18, 19:39

    Varför slita på mer än ett hjul i taget?


  14. #11
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Kör så länge det är säsong, dels för att jag inte har någon annan hoj i dagsläget och dels för att kunna utvärdera vad jag vill ändra på hojen.

    Efter dagens tur kan jag konstatera att jag ska försöka ändra utväxling på gashandtaget. Nu måste man ta ett rejält omtag när man vill ge full gas, så ett "snabbgashandtag" a'la Hobbex skulle göra susen.

    Den pinnar på bra iaf, 255km/h på mätaren med original utväxling. Fullt tillräckligt för en café racer

  15. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av MackeNo1 Visa inlägg
    Det finns ingen här som har en tank liggandes?
    En grön med bula - köpt -99 när jag bodde i USA - då felfri utan bula. Hämtas i Hedesunda mot en lusing.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  16. #13
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Hedesunda är ju runt hörnet, ska se om hojskroten hittar på rätt tank. Men det lät tveksamt när jag pratade med dom igår..

    Annars kommer jag gärna förbi och tittar på den. Är sugen på att polera och klarlacka tanken så det vill till att bucklan går att få ut på ett vettigt sätt..

  17. #14
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Liten uppdatering på vad som har hänt sedan sist..

    Har fortfarande inte fått besked på om mc-demonteringen kan få fram rätt tank till min hoj, den dom skickade var till en GSX-F 600 och inte till en GSF 1200 och passade med andra ord inte. Återstår att se om jag får leta ny tank på annat håll.

    Har köpt och monterat bakstötdämparen från en GSX-R 1000 -07, var tight att få dit men det gick. Så nu är bakstötdämparen fullt justerbar samt att bakdelen höjdes med 4,5cm jämfört med original stötdämpare. Har bara varit ute på en kort provrunda men jag tycker att det kändes bra, dock kändes det som att man ville få ner framändan lite nu så det blir bra att skicka upp gaffelbenen 1-2cm i styrkronan.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0817 (Large).jpg
Visningar:	28
Storlek:	737,4 KB
Id:	456532

    Så har jag fått hem sadeln jag beställt, den var ungefär som jag hade tänkt mig och jag får det utseende som jag planerat. Vinkeln på sadeln ska vara ungefär som på bilden, målet är att sadelns högsta punkt ska vara i höjd med tankens högsta punkt för att få bästa linje och flyt i designen. Kommer kanske att skära ut lite i framkant på sadeln för att få den tightare och med bättre linje mot tanken.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0875 (Large).jpg
Visningar:	38
Storlek:	722,8 KB
Id:	456533

    Va ut på årets sista tur i gårdagens busväder så nu har jag börjat montera ner den.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0905 (Large).jpg
Visningar:	30
Storlek:	1,09 MB
Id:	456534
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0929 (Large).jpg
Visningar:	30
Storlek:	701,5 KB
Id:	456535
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0931 (Large).jpg
Visningar:	29
Storlek:	761,0 KB
Id:	456536

    Tyvärr så har jag ett missljud i motorn, det fanns antagligen där redan när jag köpte hojen men inte lika påtagligt. Vet inte om jag har sån tur att det "bara" är kamkedjesträckare och kamkedja eller om det är något mer allvarligt. Är det kamkedjan så brukar väll missljudet försvinna vid högre varvtal och det gör inte detta....

    Motorn ska ur ramen i vilket fall, men jag har tyvärr inte kompetensen att kunna klyva den själv. Plocka isär grejer kan jag, men att hitta felet och sedan få ihop en fungerande motor igen är tyvärr kört

    Någon som har tips på vad det kan vara? Se filmen nedan


  18. #15
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    Inlägg
    794
    I frekvens låter det ju som något ligger mot kamkedjan.

  19. #16
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Låter som ett löst tändstift, läckande avgaspackning, läckande EGR eller läckande toppackning.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  20. #17
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Ska av med ventilkåpan ikväll, får se om jag blir klokare då

  21. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av Bandit-1200 Visa inlägg
    I frekvens låter det ju som något ligger mot kamkedjan.
    Tycker jag också. Kanske kamkedjespännaren. Testa att justera denna, brukar vara enkelt gjort och kostar ingenting.

  22. #19
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Kamkedjespännaren är automatiskt - men är känd för att gå sönder/fastna. Var observant på i vilket läge vevaxeln skall vara för att kedjan inte skall kugga över när du släpper på spännaren. Var även observant på att spännaren skall vara inskjuten och ej spänd med fjädern när den återmonteras med de två M6 skruvarna. Sist monterar du fjädern och den stora spännarskruven så att det låter "ritchrach" när spännaren sätter sig i korrekt läge.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  23. #20
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Hur vet man om kamkedjan har gjort sitt och behöver bytas?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

magnus moss skriver: Kolla vid 1.22 i denna videon, när helikopterns skugga sveper över Rins. Borde inte sådant vara SJUKT irriterande, på gränsen till rent läsk [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här