Pendla EXC 125

PepperSprayy

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju rrx 2007
Som rubriken lyder undrar jag om man kan pendla med en KTM EXC 125a. Har tänkt att kanske inte pendla varje dag utan bara varannan vecka. Bor ca 9 km ifrån skolan så det tar en tio minuter om man tar snabbaste vägen.

Det är inte någon motorväg så jag kommer inte ligga på högvarv hela tiden. Reparationer och sånt kommer inte vara det största problemet och oljebyten är inte så farligt.

Undrar också ungefär hur ofta jag kommer behöva byta olja och kolv osv.
Tack för alla hjälpsamma svar!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var en kille som började pendla med en exc o det finns några trådar om cylinder byte. Topp ras. Koppling ras.. Osv osv. Troligen värdens dyraste pendling hoj till skolan..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är en racehoj så du får skruva därefter. Kan du köra och ta hand om en hoj så lär det bli kul, annars dyrt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ska du pendla till skolan så vill du ha något som är pålitligt. Helst japanskt. Finns ju Hondas XR125 cross/enduro som jag själv övningskörde på. Gör 100 utan problem och är faktiskt rätt skoj att köra. Kostar ju inget heller. Är dock 4-takt så slöare än 2-takt.

Finns en i Hbg på blocket för 14500. https://www.blocket.se/annons/skane/honda_xr_125/91894249

Bra hojar som bara går och går. Har själv en NSR ståendes hemmma. 2-takt. Det osar gott när man varit ute en runda med den haha. :crash

Annars har du ju Honda Grom. Coolaste 125an på marknaden. Dock ligger de begagnade på ca 30.

Är du helt insnöad på cross så har du Suzukis Dr125 eller Yamahas WR125.

https://www.blocket.se/annons/skane/suzuki_dr_125_sm/91890935
 

PepperSprayy

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju rrx 2007
Tack för infon hörru

Ska du pendla till skolan så vill du ha något som är pålitligt. Helst japanskt. Finns ju Hondas XR125 cross/enduro som jag själv övningskörde på. Gör 100 utan problem och är faktiskt rätt skoj att köra. Kostar ju inget heller. Är dock 4-takt så slöare än 2-takt.

Finns en i Hbg på blocket för 14500. https://www.blocket.se/annons/skane/honda_xr_125/91894249

Bra hojar som bara går och går. Har själv en NSR ståendes hemmma. 2-takt. Det osar gott när man varit ute en runda med den haha. :crash

Annars har du ju Honda Grom. Coolaste 125an på marknaden. Dock ligger de begagnade på ca 30.

Är du helt insnöad på cross så har du Suzukis Dr125 eller Yamahas WR125.

https://www.blocket.se/annons/skane/suzuki_dr_125_sm/91890935



Men jag tänkte eftersom jag inte ska åka så långt och inte så ofta så kanske det håller?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som dom redan skrivit så är det en tävlingshoj så underhållet är därefter. Har du tänkt på att det inte ens sitter tändningslås/nyckel på den. Så det är bara att trycka på startknappen så är den igång. Känns sådär spännande att ha stående på en skolparkering fullt med klåfingriga snorungar.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Men jag tänkte eftersom jag inte ska åka så långt och inte så ofta så kanske det håller?

Absolut det kaaanske håller. Jag menar mest att risken för haveri (modell större) är avsevärt mindre med japanskt än KTM. Tråkigt om det blir stort haveri när du står på någon ödslig väg i 12+ och det börjar pissregna... :gråta:7peta
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men jag tänkte eftersom jag inte ska åka så långt och inte så ofta så kanske det håller?

Du har fått många bra och vettiga svar redan. Samtidigt måste man inte alltid vara förnuftig, livet ska vara lite spännande också. Jag själv funderade ett tag på att ha en KTM 300 exc som pendlarhoj på vintern. Funderar fortfarande på det ibland, hade varit sjukt skoj. Förnuftet och min höga ålder(32) fick mig på andra tankar. Köpte istället en Honda SLR 650, som kan liknas vid en traktor på två hjul. Osexig, tråkig men kommer antagligen hålla.

Om du funderat över detta ordentligt och ändå vill pendla med 125an så tycker jag absolut du ska göra det. Vad är det värsta som kan hända? Hojen pajjar så du får leda hem den, max 9km, sen ta bussen istället. En jobbig eftermiddag blir det men inte värre än så.

Om du tycker om att mecka så är det här bara en kul grej. Sköter du allt enligt boken så ska grejerna hålla, men räkna med ett par timmar meck varje helg. Du hittar serviceintervallen här: https://www.manualslib.com/manual/584650/Ktm-125-Exc-Eu.html?page=48#manual

Jag håller tummarna för dig och hoppas du vågar! :yoparty
 

PepperSprayy

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju rrx 2007
Du har fått många bra och vettiga svar redan. Samtidigt måste man inte alltid vara förnuftig, livet ska vara lite spännande också. Jag själv funderade ett tag på att ha en KTM 300 exc som pendlarhoj på vintern. Funderar fortfarande på det ibland, hade varit sjukt skoj. Förnuftet och min höga ålder(32) fick mig på andra tankar. Köpte istället en Honda SLR 650, som kan liknas vid en traktor på två hjul. Osexig, tråkig men kommer antagligen hålla.

Om du funderat över detta ordentligt och ändå vill pendla med 125an så tycker jag absolut du ska göra det. Vad är det värsta som kan hända? Hojen pajjar så du får leda hem den, max 9km, sen ta bussen istället. En jobbig eftermiddag blir det men inte värre än så.

Om du tycker om att mecka så är det här bara en kul grej. Sköter du allt enligt boken så ska grejerna hålla, men räkna med ett par timmar meck varje helg. Du hittar serviceintervallen här: https://www.manualslib.com/manual/584650/Ktm-125-Exc-Eu.html?page=48#manual

Jag håller tummarna för dig och hoppas du vågar! :yoparty




Tack så mycket för alla hjälpsamma svar!
Är sjukt insnöad på att ha en exc så det får bli det.
Vad är det värsta som kan hända ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det värsta som kan hända ?

Att du hamnar under en Scania när den skär. Eller att du rammar en barnvagn skulle väl potentiellt kunna vara ännu värre.

Ifall du syftar på vad som är det värsta som kan hända med motorn så, kan en skuren cylinder/kolv leda till avsliten vevstake som slår sönder blocket.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top