Wifi-repeter eller vad det heter, vad köpa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ditt problem har några olika lösningar lite beroende på ambitionsgrad, krav på prestanda och hur mycket pengar du är villig att kasta på problemet.

1. Kostar ingenting. Det allra enklaste är om du använder 5GHz bandet att testa med 2,4 GHz istället. 5GHz har markant sämre täckning inomhus pga att den högre frekvensen dämpas mer när den går genom väggarna. Jag upplever en markant skillnad mellan dom två näten.
Dock har 2,4 GHz lägre hastighet men det är inget som jag upplever som begränsande för mobiler och surfplattor eller daglig användning av dator som inte inbegriper flytt av stora filer eller streaming.

2. Kostar lite pengar men enormt lite arbete. Skaffa mesh. Det har dock nackdelen att det ger lite sämre prestanda och det kan uppstå störningar. Det är inte alla mesh produkter som ger speciellt bra prestanda och stabilitet. Långt ifrån faktiskt.

3. kostar väldigt lite men kräver en del arbete. Placera istället routern du redan har mer centralt i huset. Det kan dock innebära en hel del kabeldragning om du exempelvis har routern i vardagsrummet och flera av de kabelanslutna enheterna sitter där. Då måste du dra kabel till den centrala placeringen och sedan dra kablar tillbaka till vardagsrummet för dom enheter som skall ha kabel. Det kan göra den lösningen högst opraktisk. Det går att komma undan det delvis genom att bara dra en kabel dit och en tillbaka och sedan sätta en kabelswitch för någon hundring som får fördela till dom enheter som skall ha kabel. Med CAT6 och gigabitswitchar så lär du inte märka av några begränsningar pga det.

4. Kostar lite pengar och kräver begränsat med arbete. Dra en kabel och sätt en accespunkt centralt i huset. Allra helst en av semiproffstyp. Typ Ubiquity. Men du kommer undan med att sätta vilken router som helst och använda som accesspunkt. Nackdelen med det är att du får två olika nät och enheterna roamar inte utan vidare mellan dom. Jag har själv en andra router i källaren pga att signalen där blir för dålig annars. Jag har en vanlig router som inte ens stödjer att agera accesspunkt men det löser man lätt genom att ge den en annan IP adress än huvudroutern, stänga av DHCP och koppla in kabeln på en LAN port istället för en WAN port. Då kommer den oavsett att fungera som accesspunkt. Det funkar utmärkt.
Du kan också stänga av Wifi i din router och använda bara accesspunker för Wifi. Kör du med en ubiquity eller liknande klarar du troligen hela huset på den om den sitter centralt.

Tackar för detta. :)

Kör nog på 4.a för routern står bra där den står tycker jag, osynligt och placerad i ett rum jag inte använder annat än för router och skrivare....och annat skräp....

Då är frågan vilken man ska handla, har du något förslag?
En sådan kanske? https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300

Eller den jag länkade ovan, https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap245-roaming-accesspunkt-ac1750-p61350

Kan givetvis gå upp i pris men då ska det finnas en riktigt bra anledning till det, det är ju inte ett inköp som ska göras mer än förhoppningsvis en gång så priset är inte avgörande men inte utan anledning då.

Är det någon skillnad jag kommer märka av eller har du något alternativ som är bättre?
Bägge finns i en butik nära mig så det känns som ett lämpligt helgarbete mellan motogp-träningarna (kör via satellit så det är ingen fara att missa! :D )

Det som ska funka är surf och det gör det hyggligt, streama lite på platta/mobil och det funkar mycket sämre (inget som egentligen stör mig personligen annat än att den som störs stör mig...:gnissla ) så kraven är låga.

Men, har jag fattat rätt, skaffa en AP, sätt den på 2,4 och placera den rätt så klarar jag mig sannolikt bra?

Inget annat än platta/mobil kommer använda det nätet, allt "viktigt" är kablat som ps3-4, satellitmottagaren(för play) och CC, kommer byta AVR senare men den blir kablad den med och i TVn är allt avstängt i och den sitter enbart som monitor med en hdmi som enda anslutning förutom nätsladden.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla om du kan logga in och byta region i routern. Byt till USA som har 30% högre sändningsstyrka.
Blir en jäkla skillnad på t.ex. Ubiquitis accesspunkter.

Verkar inte möjligt, landsrutan är svagt markerad swe och går inte att ändra, kan bero på mig kanske men kan väl vara en låst funktion med.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blev denna och kan bara säga att det var över min förväntan, har bara "snabbinstallerat" den via appen och kör med standardinställningarna så begränsad sändningsstyrka och bägge banden men det funkar så bra att jag nog låter det stanna vid det. :tummenupp

Full täckning på insidan och hela min trädgård så det räcker åt mig, bättre behövs inte, har testat lite av varje inklusive bredbandskollen och där det ligger som sämst och jag har i princip hela huset emellan med väggar och allt utöver hela tomtlängden så ligger jag ändå på max upp och 50 ner (har 10/100).

Mycket enkel att komma igång med via appen, mjukvaran/controllern ska tydligen vara lite bökigare men just nu finner jag inget motiv att krångla med den så denna kan jag rekommendera om någon sitter i samma båt som mig. :)

https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300

Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR Roaming-accesspunkt AC1300
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blev denna och kan bara säga att det var över min förväntan, har bara "snabbinstallerat" den via appen och kör med standardinställningarna så begränsad sändningsstyrka och bägge banden men det funkar så bra att jag nog låter det stanna vid det. :tummenupp

Full täckning på insidan och hela min trädgård så det räcker åt mig, bättre behövs inte, har testat lite av varje inklusive bredbandskollen och där det ligger som sämst och jag har i princip hela huset emellan med väggar och allt utöver hela tomtlängden så ligger jag ändå på max upp och 50 ner (har 10/100).

Mycket enkel att komma igång med via appen, mjukvaran/controllern ska tydligen vara lite bökigare men just nu finner jag inget motiv att krångla med den så denna kan jag rekommendera om någon sitter i samma båt som mig. :)

https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300

Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR Roaming-accesspunkt AC1300

Det var den jag tänkte föreslå av dom två som du skrev i inlägget till mig.
Inte för att jag testat någon av dom specifika modellerna men jag vet att det finns en hel del som klagar på sina TP-link (och alla andra rena konsumentprodukter) men jag har i stort sett bara hört lovord från dom som kör Ubiquity. Utifrån det så skulle jag säga att valfri ubiquity är bättre än valfri av rent konsumentmärke med motsvarande prestanda.

Skönt att det funkade för dig.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det var den jag tänkte föreslå av dom två som du skrev i inlägget till mig.
Inte för att jag testat någon av dom specifika modellerna men jag vet att det finns en hel del som klagar på sina TP-link (och alla andra rena konsumentprodukter) men jag har i stort sett bara hört lovord från dom som kör Ubiquity. Utifrån det så skulle jag säga att valfri ubiquity är bättre än valfri av rent konsumentmärke med motsvarande prestanda.

Skönt att det funkade för dig.

Jo, funkade jäkligt bra men har nog rätt optimalt hus för en AP, högt i tak och få innerväggar. :)

Denna hade ju long range-antenn med så det hjälper väl till lite, såg att den även fanns ip65-klassad för en femhunka extra så man kan sätta ut den men jag har ju mottagning så det räcker och blir över ute med nu, annars fanns det ju en som var aningen billigare utan long range men det skiljde bara någon hundring så lika bra att lägga till tyckte jag.
Blev billigare än de mesh-lösningar jag kollat, google osv., och täcker mitt behov så jag är nöjd och lite till. :)
Sen går det väl att använda denna i mesh-nät med om man vill om jag fattat rätt om man sätter upp flera men har inte funderat vidare på det då det funkade så bra.

Tänkte jag tar hem en och testar även fast du inte hunnit svara, skulle det inte funkat så hade jag bara bytt den och resensionerna verkade bra på den.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR Roaming-accesspunkt AC1300

Jag trodde man skulle ha deras router också? Eller kör den som ingår med bredbandet? Jag tittade på den när jag flyttade in men tyckte det sprang iväg med deras router och switch och två punkter.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag trodde man skulle ha deras router också? Eller kör den som ingår med bredbandet? Jag tittade på den när jag flyttade in men tyckte det sprang iväg med deras router och switch och två punkter.

Nä, kör den med den routern som jag fick från banhof, stängde av wifin i den nu och kör enbart via APn, hade jag vetat detta iså hade jag tagit någon av de gamla routrarna jag har som wifin lagt av i och bara hängt på denna istället....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, funkade jäkligt bra men har nog rätt optimalt hus för en AP, högt i tak och få innerväggar. :)

Denna hade ju long range-antenn med så det hjälper väl till lite, såg att den även fanns ip65-klassad för en femhunka extra så man kan sätta ut den men jag har ju mottagning så det räcker och blir över ute med nu, annars fanns det ju en som var aningen billigare utan long range men det skiljde bara någon hundring så lika bra att lägga till tyckte jag.
Blev billigare än de mesh-lösningar jag kollat, google osv., och täcker mitt behov så jag är nöjd och lite till. :)
Sen går det väl att använda denna i mesh-nät med om man vill om jag fattat rätt om man sätter upp flera men har inte funderat vidare på det då det funkade så bra.

Tänkte jag tar hem en och testar även fast du inte hunnit svara, skulle det inte funkat så hade jag bara bytt den och resensionerna verkade bra på den.

Det är möjligt att en del av ubiquitys accesspunkter kan agera mesh men jag är inte så säker på det.
Däremot så är det absolut så att om man har ett stort hus eller mycket betong och armering och därmed knepiga motaggningsförhållanden så kan man sätta upp flera och dra kabel till varje och få flera accesspunkter som kör Wifi med samma nätverksID och med roaming mellan dom med prestanda som slår valfri meshlösning på fingrarna med mycket god marginal. Och betydligt bättre stabilitet.

Det är väl framför allt det som är bra med ubiquity. riktigt bra prestanda men framför allt att dom har nästan inga problem med instabilitet som ofta rena konsumentprodukter har.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Snubblade in i denna tråd och ser att ni nog kan hjälpa mig planera mitt nätverk också! Bygger nytt hus med fristående garage 184+66m2. Garaget kommer stå 4m från huset. Hur löser man det bäst i garaget? Har ju möjlighet att dra in kabel, och gissar att en accespunkt är det som är att föredra?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Garaget kommer stå 4m från huset. Hur löser man det bäst i garaget?

Istället för ethernetkabel, kör med mediakonverter/fiberkonverter så blir det lite mer åsksäkrat. Kostar iofs lite mer men det ha du nog spart in på första åsksmällen. En Ubiquiti AP i garagetaket fixar resten.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Min router dog i torsdags och jag jobbar ju hemma så det blev panikinköp av en ny. Jag köpte Google Nest WiFi med en router och en accespunkt. Funkar skitbra. Fanns på rea hos Clas Ohlson och webhallen. Dessutom är det inbyggd mic och högtalare så ok Google funkar och den kan spela musik
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top