Wifi-repeter eller vad det heter, vad köpa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja!

Har lite dassig mottagning på några ställen inne och efter vi äntligen efter alla dessa år fått in fiber och nu fimpat våra obegränsat abonnemang på mobilerna så behöver vi ha ett fungerande wifi inne istället. (så jävla dags nu när 5G är under utbyggnad....funderade på att skippa det helt då vi vant oss vid klippande 4G och bara vänta men...)

Funderade på att flytta routern men den står bra där den står.....och är ful.... men det finns ju "wifi-förlängare" så, är det bara att handla vilken som eller är det något speciellt man ska titta efter?

I princip enbart surf/streaming på platta och mobil, allt tungt som TV, nedladdning cast och liknande har jag kablat för att slippa bråka med krånglande uppkoppling och nedtrögade wifi-nät som kräver omstart (är det fortfarande så?) det viktigaste är att ha stabil mottagning, inte hög hastighet.

Gammalt timmerhus i 2 plan med murstockar och skit ivägen men hyfsat öppen planlösning, 20 meter långt och routern i princip i ena änden på nedervåningen så jag räknar med att behöva en per plan, rätt tänkt?

Bästa stället att fråga är här på SH då man får användarsvar istället för tekniknördsvar så ja, jag har frågat på rätt forum! :fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kör Googles wifi-mesh-puckar.
Tre puckar som jag placerat ut lite strategiskt i huset.
Väldigt stabilt wifi.
Varje puck har kabelutgång om tex någon pryl inte will prata wifi.
Just nu nedsatt 800 på Media Markt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4393157
Kanske overkill men har funkat riktigt bra för mig. :tummenupp

Edit!: Har också gammalt timmerhus i två plan med fet murstock i mitten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
HAr du kollat om du kan höja signalstyrkan på din router?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vaddå tekniknörd, det är väl vi alla!

Gör det rätta och minst krångliga. Köp en extra accesspunkt (AP) för varje våning och dra nätverkskabel från routern till respektive AP. Att borra genom taket upp till övervåningen är mindre traumatiskt än man kan tro. Konsumentbaserad WiFi är leksaker och lever sitt eget lilla liv. Vill du ha proffsgrejor med handover får du dubbla prislappen, minst.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vaddå tekniknörd, det är väl vi alla!

Gör det rätta och minst krångliga. Köp en extra accesspunkt (AP) för varje våning och dra nätverkskabel från routern till respektive AP. Att borra genom taket upp till övervåningen är mindre traumatiskt än man kan tro. Konsumentbaserad WiFi är leksaker och lever sitt eget lilla liv. Vill du ha proffsgrejor med handover får du dubbla prislappen, minst.

Joo, men vi "vanliga" skiter ju i om den ena eller andra har aningen bättre testresultat eller om det i framtiden går att lära den ena koka ägg medans den andra bara är dum och förmedlar internet trådlöst... :D

Accesspunkt alltså, Tackar! Just sådan information jag vill ha. :tummenupp
Är ju redan innehavare av tång att klämma TP-kabel och kontakter så bara handla lite kabel och accesspunkt då. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle köpa en mesh-lösning. Jag bor i ett stort hus med en sån i varje ände. Full fräs i hela kåken.
Mycket lätt att konfigurera och få igång.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har google wifi till wifi i huset. Dragit kabel till storförbrukare som står nära fiberkonvertern. Mina barn förbrukar inte så mycket än. Så jag behöver inte bry mig om att dra kabel till vinden på några år.
Har inte märkt någon brist på bandbredd än. Drar man kabel mellan google wifi blir dom ju accesspunkter istället för mesh.

Ädit ps: jag kör med fast dns i google wifi. Stabilare uppkoppling till datorn efter tips av supporten.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade först D-link Covr mesh som funkade dåligt med iPhone.
Sedan jag köpte googles puckar har det varit helt problemfritt.
Vi är ofta två som spelar PS4 online och en som streamar div serier utan problem.
Känns lite som när folk utan KTM talar om för mig hur dålig kvalitet det är på min hoj fast jag aldrig haft ett enda fel. :)
Men visst, när vi säljer lagersystem så mäter vi in ett antal dyra AP för många pengar.
Men trodde det skulle vara overkill i detta fall...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men till PS4 vill du väl ha kabel för svarstiden? I alla fall på multiplayer fps. Jag tycker mig märka skillnad.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men till PS4 vill du väl ha kabel för svarstiden? I alla fall på multiplayer fps. Jag tycker mig märka skillnad.

Jag kör kabel från pucken.
Har funkat bra.
Kör Destiny och Division.
Dottern, också med kabel från puck, kör Fortnite, Apex, Rocket League bla.
Rocket laggade en del förut vet jag men inte sedan vi skaffade googles mesh.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läst era svar och kommit fram till att jag sannolikt skulle klara mig bra med endast en accesspunkt bara den blir vettigt placerad, har nog det optimala hemmet för det. :)

Typ en sådan som råkar finnas på hyllan i min lokala butik,
https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap245-roaming-accesspunkt-ac1750-p61350

Kompletterar jag sedan med en sådan här på utsidan så är nog behovet av nät fyllt för oss
https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap225-roaming-accesspunkt-ac1200-p62822

Just nu står routern bakom en vägg och ska igenom den plus en vägg till förutom att jag har TVn på andra sidan väggen....( :näsblod ) så täckningen är nog "OK" med tanke på förutsättningarna där den är viktigast, de "döda" platserna kommer jag sannolikt åt med en rätt placerad AP tror jag då det endast är en vägg som ska passeras till de ställen som är utan/dålig täckning nu.
Övervåningen, som egentligen är av modellen loft och saknar väggar förutom till dass och garderober, kommer förmodligen inte bli något problem om jag bara testar lite olika placeringar av APn, möjligen avstånd då men 18meter fri sikt kan man väl förvänta sig att det ska nå så det är väl ett ickeproblem...

Mesh-lösningarna verkar alla bli dyrare utan att leverera något extra så jag vet inte om det är något för mig, har för få enheter som är uppkopplade och alla är styrda av oss själva, inget IoT ännu här och det lär nog dröja med då jag inte ser nyttan så varje enskild kvadratcentimeter behöver inte vara uppkopplad. :)

Följdfråga, går det kabla vidare från en AP eller ska alla ha en egen från routern?
 

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR100RR TRX850
Kolla om du kan logga in och byta region i routern. Byt till USA som har 30% högre sändningsstyrka.
Blir en jäkla skillnad på t.ex. Ubiquitis accesspunkter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ditt problem har några olika lösningar lite beroende på ambitionsgrad, krav på prestanda och hur mycket pengar du är villig att kasta på problemet.

1. Kostar ingenting. Det allra enklaste är om du använder 5GHz bandet att testa med 2,4 GHz istället. 5GHz har markant sämre täckning inomhus pga att den högre frekvensen dämpas mer när den går genom väggarna. Jag upplever en markant skillnad mellan dom två näten.
Dock har 2,4 GHz lägre hastighet men det är inget som jag upplever som begränsande för mobiler och surfplattor eller daglig användning av dator som inte inbegriper flytt av stora filer eller streaming.

2. Kostar lite pengar men enormt lite arbete. Skaffa mesh. Det har dock nackdelen att det ger lite sämre prestanda och det kan uppstå störningar. Det är inte alla mesh produkter som ger speciellt bra prestanda och stabilitet. Långt ifrån faktiskt.

3. kostar väldigt lite men kräver en del arbete. Placera istället routern du redan har mer centralt i huset. Det kan dock innebära en hel del kabeldragning om du exempelvis har routern i vardagsrummet och flera av de kabelanslutna enheterna sitter där. Då måste du dra kabel till den centrala placeringen och sedan dra kablar tillbaka till vardagsrummet för dom enheter som skall ha kabel. Det kan göra den lösningen högst opraktisk. Det går att komma undan det delvis genom att bara dra en kabel dit och en tillbaka och sedan sätta en kabelswitch för någon hundring som får fördela till dom enheter som skall ha kabel. Med CAT6 och gigabitswitchar så lär du inte märka av några begränsningar pga det.

4. Kostar lite pengar och kräver begränsat med arbete. Dra en kabel och sätt en accespunkt centralt i huset. Allra helst en av semiproffstyp. Typ Ubiquity. Men du kommer undan med att sätta vilken router som helst och använda som accesspunkt. Nackdelen med det är att du får två olika nät och enheterna roamar inte utan vidare mellan dom. Jag har själv en andra router i källaren pga att signalen där blir för dålig annars. Jag har en vanlig router som inte ens stödjer att agera accesspunkt men det löser man lätt genom att ge den en annan IP adress än huvudroutern, stänga av DHCP och koppla in kabeln på en LAN port istället för en WAN port. Då kommer den oavsett att fungera som accesspunkt. Det funkar utmärkt.
Du kan också stänga av Wifi i din router och använda bara accesspunker för Wifi. Kör du med en ubiquity eller liknande klarar du troligen hela huset på den om den sitter centralt.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top