MC Kläder

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han predikar jeans och hoodie, vilket många av er dissar?

Ska du bar ha en uppsättning kläder för MC är allväderställ det mest allsidiga, så skaffa det. Lägg gärna lite extra pengar på att få bättre kvalité, för det är väldigt stor skillnad på billigt skräp och billigt kvalitetsmärke.

Med det sagt:
Det finns många olika sorters mc-jeans. Om de inte har skyddsmaterial i hela ytan är de bara att kasta, annars har jag kraschat med mc-jeans och skyddsjacka (Alltså en meshjacka med skydd på) och longsleeve tisha. Det enda skavsåret jag fick var på höger underarm. Jeansen klarade av det galant. Den vanliga tishan var en samling hål på de delar som haft markkontakt, och skyddden i jackan hade asfaltsexsem.

Mängden skydd är en värdering av risken du vill ta. Folk på MC tror ofta att skydden skyddar mer än vad de faktiskt gör och övervärderar dem, men de ger faktiskt skydd, så det finns en poäng med att ha dem. Själv kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie, skyddsjacka, sporthandskar och sportstövlar när det är varmt. Ja och hjälm såklart. Hög komfort, och man behöver inte skala av sig ett ställ och lagra det nånstans när man stannar.
När vädret är tveksamt kör jag i allvädersställ, kallt, ruggigt, regning. Allvädersställ. Fortfarande med sporthandskar och sportstövlar, pga det överlägsna skyddet i dem.
Men när jag kör inspirerat kör jag alltid i skinnställ, dels för skyddets skull, dels för att det inte fladdrar, dels för att man får bättre kontakt med hojen.

Och ibland kör jag i vanliga arbetsskor och schorts och tisha, när jag tar en kort tur till macken för att tanka (den ligger runt hörnet från mitt garage). Ja, och hjälm. Alltid hjälm.

Jag for av vägen för 6 år sen, i alla skydd man kan tänkas vilja ha, i 50 km/h och mosade ryggen (Rehab i 6 månader mos, med titan och stelopererad rygg och nervskador). Det enda skyddet man kan ha som jag inte hade var nackstöd, och jag landade med armar/huvud först och min nacke är fortfarande helt okej.
Skydden hjälper, men de är ingen garanti, så kör med insidan av skallen, och värdera mängden skydd du vill köra med. Asfaltsexem är skitjobbigt, så undvik att köra helt utan skydd. Men olika människor gör olika riskbedömningar, och det är väldigt mycket religion i att ha skydd på sig.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vilken hjälm rekommenderar ni när man har glasögon? På körningslektionen så använde vi Course (https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...raider-integralhjalm-mattsvart_pid-PM-4606521) och den satt bra och kändes stabil och isolerade ljudet rätt bra (notera att detta är första mc hjälmen som jag provat), men eftersom att jag har glasögon så immade dem igen ganska snabbt.. Finns det någon hjälm som är bra om man har glasögon för att minska imma?
Ta bort nässkyddet ur hjälmen så immar det mindre på glasögonen. Skyddet hjälper att hålla imma från visiret, men bär man glasögon blir det värre med.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag for av vägen för 6 år sen, i alla skydd man kan tänkas vilja ha, i 50 km/h och mosade ryggen (Rehab i 6 månader mos, med titan och stelopererad rygg och nervskador). Det enda skyddet man kan ha som jag inte hade var nackstöd, och jag landade med armar/huvud först och min nacke är fortfarande helt okej.
Skydden hjälper, men de är ingen garanti, så kör med insidan av skallen, och värdera mängden skydd du vill köra med. Asfaltsexem är skitjobbigt, så undvik att köra helt utan skydd. Men olika människor gör olika riskbedömningar, och det är väldigt mycket religion i att ha skydd på sig.
Det där lät inte kul, man får sig en tankeställare när man läser sånt. Går det att bli helt återställd efter en sån smäll?
Frånsett det så ska man ju vara medveten om den risk man tar som hojåkare. Drar man in i en lyktstolpe i 150 eller frontar med en långtradare så hjälper inga skydd i världen. Samtidigt är man beredd att ta vissa risker för frihetskänslan, att dra till den lokala pizzerian i bara jeans och tröja (och hjälm förstås) är sånt som gör livet värt att leva. Även om det är förenat med en viss risk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där lät inte kul, man får sig en tankeställare när man läser sånt. Går det att bli helt återställd efter en sån smäll?

Nej, nervskador tenderar att vara permanenta. Det finns en tråd om min olycka här på forumet, och en annan tråd från en annan pilot som fick mycket värre skador än vad jag fick, mina men är överraskande milda för hur söndertrasad min ryggrad var. En sak du kan göra för dina närmaste är att förbereda dem med en handlingsplan om du skrotar sönder kroppen så det blir lång konvalecens.

Frånsett det så ska man ju vara medveten om den risk man tar som hojåkare. Drar man in i en lyktstolpe i 150 eller frontar med en långtradare så hjälper inga skydd i världen. Samtidigt är man beredd att ta vissa risker för frihetskänslan, att dra till den lokala pizzerian i bara jeans och tröja (och hjälm förstås) är sånt som gör livet värt att leva. Även om det är förenat med en viss risk.

Man behöver inte göra något så illa, att halka omkull i 50 och fara in i en hög stenkant med rygg/huvud först är mer än tillräckligt för att bli permanent invalidiserad. Oavsett hur mycket skydd man har på sig. Det är väldigt mycket hur man stannar som spelar roll för hur mycket man skadar sig, hastigheten spelar nästan ingen roll alls. Och skydden hjälper mestadels mot asfaltsexem och direkta slag från rätt håll. Det är därför det är helt ofantligt farligt att åka in i vajerräcke, de är själva perfektionen av hur man inte ska bli stannad som oskyddad trafikant.

Jag tycker inte någon ska sluta köra, det är alldeles för kul och jag tycker det är mer än värt risken trots att jag aldrig kommer kunna gå som folk igen.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag har en enkel och bra test på om hjälmen sitter nog tajt.
Gör en snabb och kraftfull nick framåt. Sitter hjälmen kvar som innan är den troligen bra. Åker den ner i pannan så är den för stor eller fel modell. Hjälmen ska sitta still oavsett vad du gör. Du ska kunna lita på att hjälmen inte 'åker ner över ögonen'. Räkna med 'hamsterkinder'. Dvs hjälmen sitter så tajt att kinderna trycks till.

Pris kan variera ganska mycket. Om man verkligen vet vad som passar kan man handla på nätet. Då kan det finnas pengar att spara, men man ska vara jä-t säker på modell och storlek.
Prova många! Lelles i Uppsala har riktigt bra sortering. Dit brukar vi åka i första hand när utrustning ska inhandlas.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vilken hjälm rekommenderar ni när man har glasögon? På körningslektionen så använde vi Course (https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...raider-integralhjalm-mattsvart_pid-PM-4606521) och den satt bra och kändes stabil och isolerade ljudet rätt bra (notera att detta är första mc hjälmen som jag provat), men eftersom att jag har glasögon så immade dem igen ganska snabbt.. Finns det någon hjälm som är bra om man har glasögon för att minska imma?

Jag har krav på glasögon i mitt körkort. Kör jag bil har jag också glasögon. Det går att lirka in skalmarna i hjälmen. Men bra blir det inte. Skalmarna går inte ner bakom öronen utan är mer tryckta mellan hjälm och skalle. Dessutom blev det imma vid låg fart. Så jag har skaffat engångslinser! Skitbra bra när man kör hoj, åker skidor eller rider. Dvs alla aktiviteter där man behöver en hjälm. Skulle linser fungera även för dig? Mina linser är för närsynthet och hjälper mig att se bra på långt håll. Mycket viktigt när man kör! Skulle jag behöva läsa när linserna är i så kompletterar man enkelt med ett par billiga läsglasögon från macken.
Till vardags använder jag glasögon.

PS. Fördelen med linser är också att man inte riskerar att titta ovanför glasögonens ovankant. Det beror på vilken körställning man har. Med linser behöver man inte fundera. :)
 
Last edited:

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Huvor rycker och sliter över 120, så allt med huvor går bort.

Har du någonsin sett en vanlig cyklist i skinnställ eller allvädersställ? Nä, precis. Integralhjälm, skinnhandskar m knogskydd kombinerat med överdragsvantar och en dunjacka så kan du åka dina 5km året runt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Huvor rycker och sliter över 120, så allt med huvor går bort.

Har du någonsin sett en vanlig cyklist i skinnställ eller allvädersställ? Nä, precis. Integralhjälm, skinnhandskar m knogskydd kombinerat med överdragsvantar och en dunjacka så kan du åka dina 5km året runt.

Den som hamnat med benet mellan hojen och gatan i 30km/h tycker att din jämförelse med cyklister är huvudlös.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Huvor rycker och sliter över 120, så allt med huvor går bort.

Har du någonsin sett en vanlig cyklist i skinnställ eller allvädersställ? Nä, precis. Integralhjälm, skinnhandskar m knogskydd kombinerat med överdragsvantar och en dunjacka så kan du åka dina 5km året runt.

Den som hamnat med benet mellan hojen och gatan i 30km/h tycker att din jämförelse med cyklister är huvudlös.

Nu är inte Guy vanlig men cyklist är han! :7peta

https://www.youtube.com/watch?v=wT0eJXtrwHg

Tyvärr är det slumpen som avgör hur skadad du blir vid en motorcykelolycka. :fakta
Tragigvärkets mantra om att det är hastigheten som dödar och att det finns en "säker" hastighet gäller bilar.:fakta

Vilket betyder att den lilla korta svängen i låg hastighet kan vara den sista om man har otur.
Medans det går att vurpa i 250 kph och gå därifrån medans motorcykeln är totalförstörd. :fakta

"bear in mind that mechanism matters, speed mostly doesn´t"
John Hinds.PNG

Gå in vid 1.52 annars är hela intressant om man är motorcyklist.
https://youtu.be/ocHeJG5o8N0?t=113

Hur man klär sig är upp till var och en. Jag kör aldrig utan handskar och riktiga stövlar, hur varmt det än är...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har krav på glasögon i mitt körkort. Kör jag bil har jag också glasögon. Det går att lirka in skalmarna i hjälmen. Men bra blir det inte. Skalmarna går inte ner bakom öronen utan är mer tryckta mellan hjälm och skalle. Dessutom blev det imma vid låg fart. Så jag har skaffat engångslinser! Skitbra bra när man kör hoj, åker skidor eller rider. Dvs alla aktiviteter där man behöver en hjälm. Skulle linser fungera även för dig? Mina linser är för närsynthet och hjälper mig att se bra på långt håll. Mycket viktigt när man kör! Skulle jag behöva läsa när linserna är i så kompletterar man enkelt med ett par billiga läsglasögon från macken.
Till vardags använder jag glasögon.

PS. Fördelen med linser är också att man inte riskerar att titta ovanför glasögonens ovankant. Det beror på vilken körställning man har. Med linser behöver man inte fundera. :)

Jag kör med Arai. Glasögonskalmar går in perfekt, och runt bakom öronen som de ska. Det är lite tajt att få in dem såklart, men väl på plats märker jag sen inte ens av dem. Imma på glasögonen är ett mycket litet problem, och uppstår mest vid vissa situationer, tex vid stillastående, regnigt och fuktigt och kallt, och kanske nån droppe letat sig in innan jag hunnit stänga visiret. Men så kör man iväg och då löser det sig fort.
Arai är den hjälm som råkar sitta perfekt på mitt huvud. Kostar ju en slant, men det är det värt. Tänk min första sommar och långresa på 800 mil. Ont nånstans på huvudet pga hjälmen? Nix. Och då sitter den ändå supertight enligt konstens alla regler.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top