MC Kläder

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Många tippsar om allväder ställ vilket säkert är toppen. Beror kanske på hoj men jag upplever att det kan fladdra och rycka i en.
Jag köpte ett två delars skinnställ som jag drar en skidjacka över om det blir dåligt väder eller en dunväst när det börjar bli kallt. Gillar känslan av ett tight skinnställ, känns säkert.
Köpte märkes skinnställ, handskar och stövlar på blocket i ett paket, knappt använt billigt. Hjälm och ryggskydd köptes på rea.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fritt ur minnet kostade min grund-uppsättning:
- Hjälm (Shoei) 2800 kr
- 2-delat skinnställ (Alpinestars, begagnat oanvänt) 5000 kr
- Stövlar (XPD) 1800 kr
- Handskar (Halvarssons Dino) 900 kr
- Ryggskydd (Dainese) 1700 kr

Knappast gratis men det är så gott som bara märkesgrejer och sen spridde jag ut köpen över höst och vinter. Så här 9 år senare har jag precis förbrukat stövlarna och handskarna. Skinnstället börjar bli slitet där Stomp-gripsen rivit men håller några säsonger till, hjälmen känns fortfarande bra även om många skulle påstå att hjälmar är kassa efter 2/3/5/X antal år.

Vad jag är riktigt nöjd med är att jag tog mig tid och provade noga ut varje enskild grej. Provade säkert 20 hjälmar på Lelles innan jag slog till, då på en proffsig kvalitétshjälm som framför allt satt som en käftsmäll men även var utgående modell så ganska kraftigt nedsatt. Har man tur så passar Biltema finfint på skallen men har man ingen erfarenhet så vet man inte hur mycket det kan skilja på skallform och därmed passform på hjälm.

När jag hade haft hoj typ ett år köpte jag även ett allväders-ställ men det har jag använt väldigt lite. Passformen funkar inte riktigt, byxorna är aningens för små och då stramar det på fel ställen och jag tar hellre skinnstället och drar en vindjacka över. Skinnstället sitter som en smäck så om vädret inte tillåter så kör jag bil i stället. Jag kör för att det är kul och tillåter inte vädret skinnställ så kommer det ändå inte vara kul.
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Många som tipsar om allvädersställ och lika många som tipsar om skinnställ... vad ska man välja? Och vågar man köpa detta begagnat? Vad jag har hört så ska man inte köpa begagnat - eller det kanske bara gäller hjälm?

Jag har en väldigt kort sträcka till jobbet (ca 5km tur och retur) och det är väl mestadels vad mina resor kommer bestå av.. Men jag har även planerat att åka på längre rutter under helgerna och kanske någon resa från stockholm till gotland...
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Vilken hjälm rekommenderar ni när man har glasögon? På körningslektionen så använde vi Course (https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...raider-integralhjalm-mattsvart_pid-PM-4606521) och den satt bra och kändes stabil och isolerade ljudet rätt bra (notera att detta är första mc hjälmen som jag provat), men eftersom att jag har glasögon så immade dem igen ganska snabbt.. Finns det någon hjälm som är bra om man har glasögon för att minska imma?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Många som tipsar om allvädersställ och lika många som tipsar om skinnställ... vad ska man välja? Och vågar man köpa detta begagnat? Vad jag har hört så ska man inte köpa begagnat - eller det kanske bara gäller hjälm?

Jag har en väldigt kort sträcka till jobbet (ca 5km tur och retur) och det är väl mestadels vad mina resor kommer bestå av.. Men jag har även planerat att åka på längre rutter under helgerna och kanske någon resa från stockholm till gotland...

Det enda som nog alla är överens om är att hjälmen köper man ny!
Vad gäller resten av grejorna så är de hela, "rena" och i gott skick så är det helt Ok med begagnat.
Och så förstås att det sitter/passar ordentligt.
Jag började själv -som många andra här- en gång med en ny hjälm och resten begagnat.

Är du osäker på skicket så leta reda på någon som är van som kan följa med och kolla på prylarna.

Textil eller skinn...det beror på men välj det som när du provat runt lite, känns bäst.
För den som pendlar till och från jobbet eller smiskar grusväg så är kanske ett helställ med puckel lite malplacerat. Så välj det som känns bäst på kroppen...även om det nu skulle bli helstället med puckel...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Halsvärmare är något jag gillar och kör med det även när det är sommar fast jag har sådan där tunn modell. Vissa skitgrejer kan man köpa på Wish. Bandana, neck warmer kallas det och finns för 20-30:-

De flesta här i tråden kör med apan..

View attachment 456291
Check på den, jag har en sån här https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/balaklavor/halskrage-cold-out-2000033173 året runt, mycket för att det är skönt att balaklavan inte ska fladdra på halsen, det blir jobbigt efter några timmar, och det är skönt när det inte blåser in någonstans. Även om det är +25 grader så blir luft som har bråttom kall.
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Det enda som nog alla är överens om är att hjälmen köper man ny!
Vad gäller resten av grejorna så är de hela, "rena" och i gott skick så är det helt Ok med begagnat.
Och så förstås att det sitter/passar ordentligt.
Jag började själv -som många andra här- en gång med en ny hjälm och resten begagnat.

Är du osäker på skicket så leta reda på någon som är van som kan följa med och kolla på prylarna.

Textil eller skinn...det beror på men välj det som när du provat runt lite, känns bäst.
För den som pendlar till och från jobbet eller smiskar grusväg så är kanske ett helställ med puckel lite malplacerat. Så välj det som känns bäst på kroppen...även om det nu skulle bli helstället med puckel...

Vad menar du med puckel?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vänta till reorna startar i höst/vinter och handla dig ett bra goretex-ställ. Du kommer tacka dig själv för det. Du slipper krångla med regnställ varje gång det droppar från ovan och det skyddar bra mot vind och kyla. Samtidigt håller det dig sval under sommaren med bra ventilation (obs kan variera mellan olika ställ, här kan en handlare hjälpa dig).

Rukka har väldigt bra, erkända ställ som är överkomliga i pris. Köpte själv Jacka och byxa för 11000 nu. Har du tur så kan du göra klipp under rean och kanske hittar ett exakt likadant för 7-8000...

Men, som de flesta redan sagt. Åk in till en handlare, berätta om vad du söker och de kommer hjälpa dig. Viktigt är att du får tag på en välsittande hjälm som passar din huvudform för alla är vi olika!

Skor finns det riktigt bra från TCX som heter Clima Surround! Goretex med ventilation t.ex.

Det är jättesvårt att komma med tips då utbudet är enormt. Lycka till dock! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad menar du med puckel?
Puckel är en sån där aerodynamisk bulle som raceigare skinnställ har på ryggen. På mitt gatställ är det bara en liten knöl som antagligen minskar brus och buller, men inte mer än så, och jag kan ha ryggsäck. På racestället så är det en rejäl knöl, för att få minimalt luftmotstånd, och den gör det ganska osmidigt att ha ryggsäck på sig.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Många som tipsar om allvädersställ och lika många som tipsar om skinnställ... vad ska man välja? Och vågar man köpa detta begagnat? Vad jag har hört så ska man inte köpa begagnat - eller det kanske bara gäller hjälm?

Jag har en väldigt kort sträcka till jobbet (ca 5km tur och retur) och det är väl mestadels vad mina resor kommer bestå av.. Men jag har även planerat att åka på längre rutter under helgerna och kanske någon resa från stockholm till gotland...

Lite generellt kan man väl säga så här:
-Skinnställ skyddar bäst vid krasch.
-Allvädersställ är det mest mångsidiga. (med mångsidighet menar jag då typ av körning, alltså pendling, skoj, långresa, ut i skogen mm mfl osv)

Sen kan även skinn skydda helt okej mot regn, det kan bero på ifall det är perforerat och försett med en rad tygbitar = sämre mot regn.
Och allvädersställ ska även de skydda bra vid krasch.
Personligen tycker jag även att skinn är det absolut skönaste att köra hoj med. En liten detalj är tex att skinnet i rumpan "klistrar" sig fast riktigt bra i sadeln, samt skinnet vid knäna mot tanken. Det gör att jag upplever att man sitter väldigt stadigt, och man kan slappna av än mer. Man sitter liksom ihop med hojen på ett överlägset sätt.
Ett bra allväders har ju skinnbitar i rumpan etc, men själv har jag inte haft nåt som varit i närheten av skinnställ på den punkten.
Med ett allväders så kan man ju ofta klä sig mer civilt under stället, tex jeans, skjorta och tröja, om man nu ska pendla till jobbet. Regnar det så torkar stället rätt fort sen, och det gör ju inte genomblött skinn.

Jeans och grejer under skinnbyxorna = glöm. Då sitter inte byxorna tillräckligt tajt.
Under skinnstället har man i princip bara underställ. Under jackan funkar det väl ofta även med nån tunnare tröja eller så.

Goretexställ är ett av de allra bästa man kan ha för alla typer av väder, men de är rätt så mycket dyrare. Ska man ha ett ställ för året-om så är det viktigt att ventilationen är riktigt bra. Annars kan sommarkörning bli outhärdligt.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Upprepar vad redan sagts: Handskar
Innan man lärt sig att aldrig ta emot sig med händerna när man kraschar, flår man upp handflatorna. Inte mysigt när man skitit och ska torka sig i häcken.
Handskar är det absolut svåraste att hitta några med bra passform. Vill till en riktigt välsorterad butik för att prova sig igenom lagret.
Sen kan det vara bra att ha några olika par. Nåt par som tål regn. Nåt par när det är kallt. Sen ett par med knogskydd när man kör fort.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Check på den, jag har en sån här https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/balaklavor/halskrage-cold-out-2000033173 året runt, mycket för att det är skönt att balaklavan inte ska fladdra på halsen, det blir jobbigt efter några timmar, och det är skönt när det inte blåser in någonstans. Även om det är +25 grader så blir luft som har bråttom kall.

Ja, risken för nackspärr finns ju.
Den verkar ju bra till schysst pris. Jag behöver nog något tjockare då jag funderar på att börja köra med min nybyggda scrambler när det är kallare.
 

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Lite enklare info om vad man kan ha på sig när det är varmt.
https://youtu.be/e-2chA-0204

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Handskar, utan bra handskar blir man lätt handikappad.

Stövlar, kombinationen av stövlar och skinnbyxor tar nästan helt bort risken att bränna sig på avgasrör / ljuddämpare.

(Körde igår GSX1300R ca 400 meter från garage till hem iförd jeans och sneakers, var av någon anledning mycket noga med hur jag gick av hojen hemma. Fattar inte hur minnet av varmt avgasrör i glipan mellan jeans och sko kan sitta kvar så bra i huve ? )

Hjälm, den ska sitta bekvämt. För jag ska stå ut.
Och den ska för egen del dessutom ha bra resultat i hjälmtester. Jag har bara ett huvud.
Så nu har jag **** hos sharp som minimum.
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=All&type=1&min-rating=4
Biltemas hade i detta test lägst HIC värde, dvs ungefär produkt av accelaration och tid.
Lågt HIC värde minskar risken för hjärnskada. Passar inte på min breda skalle. Annars hade jag köpt och testat.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test

Själv skriver jag här för andra SETT MIG och lyckats undvika köra på mig när jag gjorde något riktigt dumt.
Utan att fatta vad jag gjorde. Förrän efteråt.

Så jag väljer vit hjälm för att synas så bra som möjligt.

Hjälmluva / Balaklava. Lättare att tvätta då och då än tvätta inredningen på hjälmen.
Tänk på att köpa vuxenstorlek....
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/balaklavor/balaklava-2000022379


Knäskydd. Gör det mycket lättare ligga på knä bredvid hojen under resa och spreja på kedjesmörja. Om man smörjer kedjan.
Alternativt är att byta kedja oftare....

Och den enda gången jag hamnat på sjukhus för MC körning var för jag fått hojen över benet, knäet vid den kraschen och hade jag haft knäskydd så hade jag kanske klarat mig utan operation.

Ryggskydd. Tänk på att inte köpa för långt. För när man sitter på hojen kommer ett för långt ryggskydds nedersta del stå på sadeln och då kommer det trycka upp hjälmen i nacken så hjälmen åker ner över ögonen. Så det är svårt se något mer än de närmsta metrarna framför hojen.
Och så ska det inte vara. Man kommer dit man ser.
Så kan man se flera 100 meter framåt så kommer man fram dit också.
Köpte själv Biltemas största (finns inte längre), ju större dessto bättre skydd. Eller hur ?
Fick ta bort de två nedersta plattorna för hjälmen åkte ner över ögonen........
Ett bra ryggskydd är inte så tungt att det ska sitta på kroppen som en ryggsäck med två axelremmar fästa vid axlarna och nere vid midjebältet.
Ett bra ryggskydd har armöglor som knäpps ihop med ett spänne eller på annat sätt över bröstet.
Jag (utom kapningen av understa plattorna) höjde den nedre infästningen för att få armöglor och fixade rem mellan öglorna över bröstet.
 

Bifogat

  • ChestBand-2.jpg
    ChestBand-2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 15
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Som nybörjare tycker jag du ska ägna helgen åt att kolla Ryan F9-YT-kanal.
https://www.youtube.com/watch?v=rmWQKoN6yX0
Många av produkterna kanske inte finns här, men det ger en ide i alla fall.

Sen är ju filmerna roliga, det skadar inte.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Han predikar jeans och hoodie, vilket många av er dissar?
Du verkar ha bommat det han pratar om bl.a vid ca. 1:15 och framåt?

Men visst ibland går form före funktion...

Ska man nu mot bättre vetande åka med jeans och hoodie och lågskor så ska man väl iaf de bästa tillgängliga, med kolfiberinlägg och vad det nu kan vara...

Och igen som många varit inne på skaffa ett par riktigt bra handskar. Varför då?
Se i min tråd här från för längesedan...
 
Last edited:

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Han predikar jeans och hoodie, vilket många av er dissar?
Mitt råd är att om du bara ska skaffa EN uppsättning MC-kläder så är det naturligtvis inte MC-hoodie och MC-jeans som är det primära valet.

Här handlar det om att man kan anpassa utrustning efter olika situationer.

Ska du tuffa runt på en scrambler i 70 på en väg utan trafik mitt på dagen en varm dag så öppnar det upp för att utforska garderoben lite mer jämfört med att köra högfart på en Europaväg med fordon överallt. Men det är upp till dig att avgöra hur riskbedömningen ser ut på de svängar du ska ta.

Sen finns det hyfsat bra och dåliga varianter av plagg och där måste man också utvärdera varje plagg. Ofta tenderar man syfta på de sämre varianterna när man avråder från en produkt. Många låter priset gå före skyddet och köper billiga jeans och hoodies och således får saker dåligt rykte.

Mitt sista råd gäller passform. Bra passform är viktigt och det får man oftare om man väljer bra märken. Sakerna man köper ska passa på rätt sätt. Kanske underförstått, men dålig passform ger sämre skydd. Om du har en begränsad budget tex, ta hellre något som passar bra än att endast fokusera på färgen genom att ta en halvdålig produkt som var snyggare.
Tips: Gå till en seriös butik och prova något dyrt som du vet passar bra så får du något att jämföra med.

Detta är endast råd. Inte rätt och fel. Det är alltid upp till dig att bestämma vad du vill göra.

Personligen får jag enormt mycket mer utav MC-turerna med rätt utrustning, och det handlar inte om det dyraste, utan att man hittar deals när man vet vad man letar efter, man hittar bra produkter även hos billigare märken men man måste utvärdera dem.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top