MC Kläder

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp en hjälm och bra ryggskydd som passar, oavsett pris...
Skippa jeansen, regnställ, skor, overshirt och halsvärmare.

köp ett bra allväderställ så slipper de regnstället och som skyddar anständigt.
Köp ordentliga stövlar och handskar som skyddar.
Kör med en buff som tätar vid jackan/ halsen.


Blir det för dyrt, -kolla på begagnat :tummenupp
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var ju inte mycket av det där som var mc-utrustning, jag saknar tex skyddskläder, typ skinnställ, handskar och stövlar. Dom där jeansen, skjortan och skorna är säkert snygga och bra att festa med, om man snubblar så har man lite skydd, men att köra hoj med? Näe, lika bra som en virkad kondom ungefär.

Åk till MC-varuhuset, Handelsboden, MC-boden mfl, som har grejer hemma, och prova vettiga grejer, det behöver inte bli våldsamt dyrt att få tag på saker som faktiskt gör nytta.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Drömmar skall underhållas och klart det är kul att surfa runt och klicka... men (särskilt) om man är nybörjare är ju ett besök i en mc-butik att rekommendera.
Där finns personal som kan grejer, ser hur saker passar och vet hur långt ner ett ryggskydd skall gå, hur hårt hjälmen skall sitta osv.
Jeans mm är ju trevligt en fin sommardag, men i Sverige är dessa sällsynta.
Särskilt i slutet på mars.
Och tro inte att du kan börja fippla och trassla med regnställ mitt under en lektion... nän, köp ett allvärdersställ som håller ute både kyla, vind och regn.
Och i mars finns ju även risk för snö...
Sen om du efter taget kort vill köpa jeans så gör det då... som ett komplement... möjligen.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Måste köpas nytt:
-Hjälm

Kan med fördel köpas begagnat:
-Handskar (förutsatt bra skick såklart)
-Kängor/stövlar (förutsatt bra skick såklart)
-Ryggskydd
-Skinnställ / allvädersställ (skraptåliga kläder kort sagt)

Kan vänta:
-Regnställ

Saker du säkert redan har:
-Ryggsäck
-Halsduk


Sammanfattningsvis:
Håll det enkelt (läs: billigt)!
Du kommer ändå vilja byta ut saker vartefter du kommer in i det här med hojkörning.
Jag som kört hoj i 42 år vet fortfarande inte vad jag villhöver för grejor... :crash


Välkommen!!

/B
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Vill du köra i alla väder, köp snygga slimmade allväderställ, eftersom jag antar att du även tar lite vikt på utseendet. Dessutom slipper du ha massa extra grejer. Alpinestars och Spidi har sådana med rejäla skydd på xlmoto och du vill få inspiration.

Jäkligt nice att gå till en handlare också att få testa grejerna och få riktig hjälp, som nybörjare är det bra att få input.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Drömmar skall underhållas och klart det är kul att surfa runt och klicka... men (särskilt) om man är nybörjare är ju ett besök i en mc-butik att rekommendera.
Där finns personal som kan grejer, ser hur saker passar och vet hur långt ner ett ryggskydd skall gå, hur hårt hjälmen skall sitta osv.
Många verkar bli förvånade när min hjälm sitter tight på skallen, deras verkar ramla på och av skallen av sig själva :näsblod Hjälmen ska inte glappa åt något håll, eller gå att vrida av, det är ju ändå ganska enkla regler. Dessutom blir det både tystare och bekvämare då, förutom att den funkar som en skyddsutrustning om den sitter som den ska då.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kommentarer om dina förslag:

Handskar saknas på din lista.
Kör ALDRIG utan handskar. :smasha

Hjälm: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PM-4606521
Kommentar:
Frisk hjälm är bra. Se till att den sitter tight bara. Kan vara värt att köpa lokalt även om det är några kronor dyrare, det är förvånansvärt stor skillnad på passform / storlek osv!


Jeans: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PM-4901160
Kommentar:
Satsa på allväders-ställ eller skinn inledningsvis. Begagnat.


Regnställ: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PM-0075088
Kommentar:
Om du absolut ska köpa ett regnställ, vilket jag inte tror du behöver inledningsvis, satsa på ett med KLARA FÄRGER!!
Vi syns dåligt i trafiken redan i vanliga fall, att kamouflera sig ännu mer genom att köra med SVART regnställ är dumt på gränsen till straffbart... :näsblod


Overshirt: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PM-4901091
Kommentar:
Samma som byxor: Satsa på allväders-ställ eller skinn inledningsvis. Begagnat.


Ryggskydd: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PP-3732023
Kommentar:
Ser väl vettigt ut.


Höftskydd: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...l_pid-1513-TH1
Kommentar:
Köper du begagnade allväderskläder ingår troligen skydden...
Spara pengarna till bensin och körlektioner istället. :yoparty


Halsvärmare: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...art_pid-017467
Kommentar:
Snusnäsduk / gratis buff från "Benkes Bratwurst" / mormors stickade halsduk. Allt funkar.


Ryggsäck: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PM-3992189
Kommentar:
Du behöver inte någon särskild MC-ryggsäck.
Och en annan sak:
För egen del försöker jag att undvika att bära saker mot kroppen när jag kör hoj.
Vid en krasch är det illa nog att kroppen slår i marken, det behöver inte finnas dator/skruvdragare/5 liter mjölk mellan min kropp och marken...


Skor: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/...pid-PM-0085474
Kommentar:
Jag hade nog tipsat om något som går upp över vristen. Lite stadigare kort sagt.
Kanske så här: https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...tovlar-course-comfortour-svart_pid-PM-2888424


MC Kapell: https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/m...pid-PM-0046207
Kommentar:
Behöver du det så behöver du det. Inget jag kan bedöma.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
XL-Motos Course ?
Asså....spara ett tag till och köp inte deras skit...
När jag sen ser att du överväger att köpa deras hjälm..ja då blir iaf jag orolig.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en hjälm och bra ryggskydd som passar, oavsett pris...
Skippa jeansen, regnställ, skor, overshirt och halsvärmare.

köp ett bra allväderställ så slipper de regnstället och som skyddar anständigt.
Köp ordentliga stövlar och handskar som skyddar.
Kör med en buff som tätar vid jackan/ halsen.


Blir det för dyrt, -kolla på begagnat :tummenupp



What he said. :tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Räknade jag rätt att din lista landar på omkring 6000kr?
Kul utmaning att lista ut mycket bättre grejer än de där för samma pris. The forum challenge, hurra!:banana
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Räknade jag rätt att din lista landar på omkring 6000kr?
Kul utmaning att lista ut mycket bättre grejer än de där för samma pris. The forum challenge, hurra!:banana

Ja exakt, i runda slängar 6000:-

Många verkar tipsa om allvädersställ.. Det kanske är det man ska satsa på då..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja exakt, i runda slängar 6000:-

Många verkar tipsa om allvädersställ.. Det kanske är det man ska satsa på då..

Jo, ett bra allvädersställ håller vädret utanför, så man behöver inte något regnställ, skyddar bra vid marksyning och har ofta någon varselfärgad del så man syns i rusk, eller diket om man hamnat där.
 

MCR94

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet CB600FA 2012
Jo, ett bra allvädersställ håller vädret utanför, så man behöver inte något regnställ, skyddar bra vid marksyning och har ofta någon varselfärgad del så man syns i rusk, eller diket om man hamnat där.

Vad får man lägga ut för ett någorlunda okej allvädersställ? Och när det kommer till hjälm, vilken är bra då? Många dissar Course hjälm, vilket jag egentligen förväntade mig när den kostade tresiffrigt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad får man lägga ut för ett någorlunda okej allvädersställ? Och när det kommer till hjälm, vilken är bra då? Många dissar Course hjälm, vilket jag egentligen förväntade mig när den kostade tresiffrigt..

Hjälm: Kvalitet, och den som passar ditt huvud. Just nu har tex BIKE Trollhättan rea på hjälmar... Räkna med att lägga 3-4.000 på en bra hjälm.

Okej allvädersställ: Kvalitet, och begagnat om du har hyfsat normal storlek. Mellan 1.000 och 3.000 för ett schysst ställ.

Stövlar: Köp med rejäla skydd och med Goretex. Ca 2.000 kr

Handskar: Helst med hårda skydd och absolut med Goretex. 1.000-1.500 kr

Ryggskydd: Beg, ca 500kr

Buff: reklam, gratis.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad får man lägga ut för ett någorlunda okej allvädersställ? Och när det kommer till hjälm, vilken är bra då? Många dissar Course hjälm, vilket jag egentligen förväntade mig när den kostade tresiffrigt..

Åk till biltema och testa deras hjälmar, kolla en video på ämnet hjälmpassning för att veta vad du ska kolla. Om deras hjälmar passar är de okej med okej pris. De brukar var arätt bullriga, men med bra skydd. Överlag är det du får med högre pris på hjälmen högre komfort (och i princip alla tycker den högre komforten är värd de extra pengarna).

Annars är det nog säsong för rea just nu så åk till nån stor MC-handlare nära dig och kolla runt. Lelles i Uppsala har exempelvis ett stort utbud av kläder, hjälmar och annat. Plus en outletavdelning. :hihi

Jag köpte en utgången modell av ett allvädersställ nytt för 2-3000, det håller fortfarande tätt en massa år senare, men det börjar vara lite väl slitet nu så behöver byta. Utgångna modeller kan vara värt att kolla efter, och spana på blocket efter begagnade högkvalitetsmärken. Det är en faslig massa skillnad i kvalitet.
Course från XL-moto är ett helt vedervärdigt allvädersställ, det håller dig inte varm, inte torr, sitter dåligt och skyddar knappt alls vid marksyning. Och skulle det vara varmt ute så svettas man som en gris i det. :gnissla
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Halsvärmare är något jag gillar och kör med det även när det är sommar fast jag har sådan där tunn modell. Vissa skitgrejer kan man köpa på Wish. Bandana, neck warmer kallas det och finns för 20-30:-

De flesta här i tråden kör med apan..

Untitled-1.jpg

Edit: jag tar tillbaka det där med Wish. Finns helt ok på Biltema för samma peng.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Några saker att hålla koll på när du handlar oavsett nytt eller begagnat.
- Hjälmen skall alltid sitta tajt, du ska ha plutmunn typ sugfisk när den är ny.
- Jacka och byxor skall sitta tajt, skydden skall inte kunna flytta ikring på dig, då blir det värre skador vid vurpa.
- Jackan skall ha axelskydd och armbågsskydd, gärna ryggskydd i ficka men löst ryggskydd med hängsle och livrem är bättre men lite pyssligare.
- Byxorna skall ha förstärkning på baken och utsida lår. Bra skydd för höft och knä.
- Handskar i skinn, gärna med förstärkningar i handflatan och någon yta att glida på.
- Stövlar av en lite högre modell, du kommer att tappa hojen över foten, då vill du ha skydd.
- Halsduk / buff, vad som helst men något som skyddar halsen. Insekter gör ont i 100kmh.

- Att köra i jeans, låga skor, dåliga handskar och hoodie är bara tufft till du vurpat, sedan är det lång återhämtning.
Alla har väl snubblat på en grusgång i 4kmh och vet hur det känns. Tänk dig i 100 kmh.

Köper du textilställ behöver du inte regnställ till att börja med.

Åk till riktig MC-butik och prova.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och jag kan bara hålla med ulvhamne ovan.

Biltema är helt ok grejor för skapliga pengar då kommer du undan ett par 1000 billigare och har absolut inga bekymmer med garantier eller byte av storlekar..

Biltemas tank väska är mycket bra för priset o det går utmärkt att köra dator o hilti betongbilmaskiner o dyligt i den..
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vänta till nästa år! Dels för att du förmodligen ändrat dig gällande tycke och smak, dels för att det finns alltför många annonser på helt ny MC-utrustning som säljs för att "det aldrig blev av"... :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top