Android, säkerhetsfråga.. behöver hjälp.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu har det hänt, trots att jag är supernojig med skumma mejl o mess...
Väntar ett paket från england som inte rört sej sen det kom till Sverige.
I går kom ett sms som sa att paketet saknar porto och uppmanades följa en länk för att lösa det, (vilket man såklart INTE gör)...

Snackade med jobbarkompisarna på nattskiftet och en sa att det kan faktiskt hade hänt att det var för lite porto..

Klickade på länken och en postnordsida öppnades, samtidigt kom ett popup fönster som frågade om jag var 18år, och det är då man stänger ner hela skiten....

Så jag tryckte ja...

Kommer till ett postnordfönster med fält för trackingnr och en knapp "betala"... Som jag INTE tryckte på utan stängde ner skiten.

Klickade på länken i messet igen och fick meddelande att sidan inte finns...

Nu är frågan, vad kan hända om man gör ett aktivt klick i ett popup fönster?
Kan mjukvara installeras utan vidare frågor?
Kan mjukvara jobba i bakgrunden utan att den syns bland aktiva appar eller spår i nätverkstrafiken?

Skulle såklart kontaktat postnord direkt.. :rodnar
Är det bara att göra en fabriksåterställning för att vara säker?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ring postmord o fråga, dom har säkert lite koll på vilka indier dom har emot sig.

..sen tar du jobbarkompisarnas mobiler av principskäl.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ring postmord o fråga, dom har säkert lite koll på vilka indier dom har emot sig.

..sen tar du jobbarkompisarnas mobiler av principskäl.
Hahaha, precis nu uppdaterades potnordappen, paketet kommer i dag, SMSet var alltså nätfiske, borde haft lite is i magen :rodnar

Så fort jag förstod vad som hänt blockade jag mobilen och
flyttade simkortet till en backupmobil direkt jag kom hem..

"Tapatalk-borttagning"
Har inte tapatalk, någon smart funktion i den eller?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hahaha, precis nu uppdaterades potnordappen, paketet kommer i dag, SMSet var alltså nätfiske, borde haft lite is i magen :rodnar

Så fort jag förstod vad som hänt blockade jag mobilen och
flyttade simkortet till en backupmobil direkt jag kom hem..

Har inte tapatalk, någon smart funktion i den eller?
Du behöver inte oroa dig för mobilen, om du ändå är fundersam gör en återställning.

De skickar aldrig ut såna SMS, definitivt inte till mottagaren. Utan rätt porto hade det aldrig lämnat England, men det är att vara efterklok...

SH tillåter inte att man tar bort poster via appen, ångrar man sig får man radera texten istället.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ozzian skriver: Är det bara att göra en fabriksåterställning för att vara säker?

Nej en Android är osäker direkt vid leveransen.
Jag har köpt två Androider men de används aldrig. För jag läst användarvillkoren.
På den första tillät sig Google att ladda hem och dela en massa uppräknade saker avslutat med ungefär
"MEN EJ BEGRÄNSAT TILL DETTA"
Vilket jag tydde som rätt ladda hem mina mail, våra offerter på jobb, våra kunder, våra leverantörer, mina foton, mina filmer, avlyssna mig, fota och filma mig.
Jag avstod från att klicka JA/YES till EULA
https://www.qwant.com/?q=EULA&t=web

För några år sedan ringer jag min särbo. Hon är ute på fejan på sin Androdplatta när hon tar mobilen och svarar.
Och börjar tala med mig i mobilen.
Till sin stora förvåning upptäcker hon att det hon säger till mig på mobilen skrivs ut på Androidplattan.
Dvs Androidplattan avlyssnar henne, ljudet går till servrar där det konverteras till bokstäver och skickas tillbaka till plattan.

Lite senare läste jag Edward Snowdens bok : I allmänhetens tjänst
https://www.bokus.com/bok/9789173439756/i-allmanhetens-tjanst/
Där han beskriver arbetet för USAs räkning.
När han skriver att ingen tar med en privat mobil till jobbet på CIA så förstår jag varför.
T.ex. avlyssningen som min särbo upptäckte.

Men är inte detta något unikt ?!
Läs nedan.
https://vi.se/artikel/sNZvng94-aNZvnXZx-f3f0d
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En tumregel för att slippa bli nätfiskad är att gå direkt till tjänstens websida och utföra det som emailet/meddelandet tyckte man skulle göra via en länk. En del värdelösa mongon har byggt sina sidor så att man inte kan göra så, då ska man inte använda deras tjänst.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Känner mej superkorkad, ser det det minsta misstänkt ut så använder man inte länken..

Det är klart att man inte ska ta såna här beslut under natten :D

Stämmer, allt såg fel ut.
Sms från ett +44 nr, http://pel.dog/425&K9.....
"Postnord" sidan med logga och "betala frakt": knappen: hade adress www.slicescenario.com
Allt skriker FEL..

All info jag fått säger att det är betaltransaktionen som är det primära och den genomfördes ju inte alls så där känner jag mej säker, frågan är om endast klicket på ett popupfönster kan installera något spyware som sänder data från mobilen, en key logger osv, den infon kan jag inte hitta...

Fast hur många popupfönster har man inte klickat på?
Vore det så lätt att installera saker skulle det vara kört för länge sen, det bör väl följa någon mer process för att installera eller lämna ut personlig data från mobilen (ja, utom till google då :gnissla)?

Ironiskt "Comeback", det första en kollega sa var att han skulle skicka ett utdrag ur Snowdens bok, gjorde mej inte ett dugg mer nojig :crash
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har skannat mobilen efter malware och inget har hittats.

Nytt, konstigt, fenomen.
Går jag in på sporthoj.com och är utloggad kommer snart ett samsung pass fönster upp och vill att jag loggar in via biometrik utan att initierat en inloggning (?!)

Det känns som något nytt och det händer bara där, andra sidor och forum kommer fönstret inte upp.
Är det något som sporthoj.com gör?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har skannat mobilen efter malware och inget har hittats.

Nytt, konstigt, fenomen.
Går jag in på sporthoj.com och är utloggad kommer snart ett samsung pass fönster upp och vill att jag loggar in via biometrik utan att initierat en inloggning (?!)

Det känns som något nytt och det händer bara där, andra sidor och forum kommer fönstret inte upp.
Är det något som sporthoj.com gör?

Nej, det är din telefon som känner igen att du ska logga in någonstans och föreslår att du använder Androids inbyggda biometrik (Samsung pass) istället för den vanliga inloggningen i webbläsaren. Telefonen kopplar ihop det, ingenting som SH gör.

Samma sak med andra appar där man loggar in: Mobilens skärmlås, Bank ID, PayPal, lösenordshanteraren....

Valfritt att aktivera och använda.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nej, det är din telefon som känner igen att du ska logga in någonstans och föreslår att du använder Androids inbyggda biometrik (Samsung pass) istället för den vanliga inloggningen i webbläsaren. Telefonen kopplar ihop det, ingenting som SH gör.

Samma sak med andra appar där man loggar in: Mobilens skärmlås, Bank ID, PayPal, lösenordshanteraren....

Valfritt att aktivera och använda.

Ahh, tack för infon :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fick likadant sms förra veckan... Raderade de bara... Fått sånt förut å gjort likadant..
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top