Laddning av Lithium-Ion-batteri och kapacitet...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er! Har ett par frågor om MC, laddning och batteri

1. Har ett Shido (https://www.ebay.co.uk/p/10036330690?iid=173979376005) som är märkt 36Wh. Betyder det att det har ungefär samma kapacitet som ett blybatteri märkt 3 Ah?
2. Varför är det viktigt att använda en laddare avsett för LithiumIon-batteri? "Du kan för fan inte ladda en Lithium-batteri med en "dum-laddare"!!!!! Är du hel dum i huvet!" är (lite överdrivet) vad många tycks anse. Men, väl i hojen så antar jag att hojens eget laddsystem är som en FET "dum-laddare"? Eller? Tar ett lithium-batteri skada av en MC:s laddning?
3. Med min nya fina tångamperemeter noterade jag att min Kawa drar 1,4-1,5 A vid 2-3000 rpm. Intressant är att vid 8000 rpm drog den 1,2-1,3A! Är inte det konstigt? Fler tändcylker borde väl dra mer? Eller?
4. Om jag rejsar ovanstående hoj (som inte har laddning) med ovanstående batteri antar jag att jag bör ladda i princip efter typ 1 timmas körning för att vara säker på att allt fungerar som det ska... Korrekt?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
1. Ja 3Ah om spänningen ligger på 12v.

2. Det är "smarta" laddare för blybatterier du ska undvika. Typ ctek eller liknande. Laddare för litiumbatterier är dock att rekommendera eftersom den även balanserar cellerna

3.??

4. Max 2h drift förutsatt att du rullar igång hojen. Men 1h känns rimligt. Man ska undvika att urladdad batteriet helt.


Hoppas det hjälper. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
2: borde det inte sitta någon riktig laddkrets inuti batteriet som förväntar sig typ 14 volt inkommande eller vad nu regulatorn trycker ur sig under drift?
Och att just dumladdare till just detta batterier är en UTMÄRKT idé eftersom den liknar det som kommer ur laddningsregulatorn? Ska man ha Lipoladdare och balansering så borde det i min värld betyda ett särskilt laddningsuttag någonstans på batteriet.

Säger jag som fått ett brutalt återfall i min gamla RC-hobby efter 28 års uppehåll och gått ifrån NiCD till Lipo och försökt läsa in mig så gott det går.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
1. I en tidigare tråd var det nån som sa att utspänningen på ett LiFePo batteri var i stort sett konstant till 80% var förbrukat. Till skillnad mot ett blybatteri där utspänningen sjunker ju mer som förbrukats.
När utspänningen blir för låg stannar hojen. Min CB250 drar mer, tror det är cirka 3A, och dör när spänningen går ner från 12,9V laddat till strax under 12,5V. Den har bly batteri på 4Ah och ingen startmotor. Räcker bra till ett race. Sen byte av batteri eller laddning innan nästa pass på banan.
Så rimligen borde du klara ett banpass. Knäckfrågan är om du hinner ladda innan nästa pass eller om du ska skifta till ett annat batteri. Är nog bara att prova.
2. Bra fråga, utan hands on erfarenhet vill jag inte spekulera.
3. Det finns mycket man inte begriper, men det viktiga är ju om hojen går ett fullt race utan att stanna.
4. En timme blir väl tre körpass. Kanske går, men det är väl bättre att ha ett fullt batteri när man kör ut än att åka skamkärra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
3. Jag kan tänka mig om ifall strömmen inte är konstant utan pulsar till tändspolar osv. så finns det filter i tångamperemetern
(eller bara att sensorerna inte klarar snabbt förändrad ström)
vilket gör att vid högre pulshastighet så hänger din nya fina tångamperemeter inte med.

För jag instämmer i nedan:
Citat Är inte det konstigt? Fler tändcykler borde väl dra mer? slut citat.

Har du någon form av Tankmätare för batteriet på hojen ?
Tex en Voltmeter så du ser när det är dags gå i depå istället för att bara märka nu är det färdigkört.

Förresten, vad är fördelen med att inte ha en generator med laddningsregulator ?
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Förresten, vad är fördelen med att inte ha en generator med laddningsregulator ?

Vikt. Racehojbyggare är lika fåniga som fjällvandrare, när det gäller att spara vikt. Allt från titanskruvar till att inte tanka en deciliter för mycket soppa.
På nån hoj med #22 är generatorkåpan snedkapad för att medge större nedläggningsvinkel.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Hej på er! Har ett par frågor om MC, laddning och batteri

1. Har ett Shido (https://www.ebay.co.uk/p/10036330690?iid=173979376005) som är märkt 36Wh. Betyder det att det har ungefär samma kapacitet som ett blybatteri märkt 3 Ah?
2. Varför är det viktigt att använda en laddare avsett för LithiumIon-batteri? "Du kan för fan inte ladda en Lithium-batteri med en "dum-laddare"!!!!! Är du hel dum i huvet!" är (lite överdrivet) vad många tycks anse. Men, väl i hojen så antar jag att hojens eget laddsystem är som en FET "dum-laddare"? Eller? Tar ett lithium-batteri skada av en MC:s laddning?
3. Med min nya fina tångamperemeter noterade jag att min Kawa drar 1,4-1,5 A vid 2-3000 rpm. Intressant är att vid 8000 rpm drog den 1,2-1,3A! Är inte det konstigt? Fler tändcylker borde väl dra mer? Eller?
4. Om jag rejsar ovanstående hoj (som inte har laddning) med ovanstående batteri antar jag att jag bör ladda i princip efter typ 1 timmas körning för att vara säker på att allt fungerar som det ska... Korrekt?

2. Ett Li-ion batteri laddas typiskt ganska 'dumt', konstant ström upp till en viss nivå (spänning) sedan konstant spänning till fulladdat. Går att ladda med konstant spänning hela vägen såklart; typ så det i praktiken blir ombord på motorcykeln.
3. Kan det vara så att spänningen är lite högre vid 8k rpm än 2-3k rpm?


2. Det är "smarta" laddare för blybatterier du ska undvika. Typ ctek eller liknande. Laddare för litiumbatterier är dock att rekommendera eftersom den även balanserar cellerna

Hoppas det hjälper. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

En laddare som ansluts till batteriets utgångspoler kan väl omöjligen balansera de enskilda cellerna i batteriet? Det måste rimligen skötas av intern elektronik (BMS) ombord på batteriet som övervakar spänningen på de enskilda cellerna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Jag tror du har fått svar på det mesta.
Kan bara flika in, som MartinB säger, att en vanlig "dum-laddare" fungerar bra i ditt fall.
När det gäller Lithium så är det oerhört viktigt att dom laddas "balanserat" mellan cellerna, och ALDRIG blir helt urladdade, då är risken stor att förstöra dom.
Allt det fixar den inbyggda elektroniken i ditt batteri, det kan vara värre för oss som håller på med radiostyrda prylar.
Så ditt batteris inbyggda elektronik kommer att "klippa" när du har ca 25% kapacitet kvar i batteriet, för att rädda det från urladdning.
Och därför så blir upplevelsen att det plötsligt tar slut.

Vad gäller tändningens strömförbrukning så är det helt korrekt noterat, en "vanlig" tändspole (som går på induktionsprincipen) kommer att förbruka mindre ström med ökat varvtal på motorn.
Det ligger i spolens karaktär, och är helt i sin ordning, så du har mätt rätt.
Kör hårt, du är ju snart i hamn med all teknik !! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag vill passa på att tacka för alla fina råd och tips i träden! SH levererar!!!!:tummenupp:tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag vill passa på att tacka för alla fina råd och tips i träden! SH levererar!!!!:tummenupp:tummenupp

Det är ju bara kul att dryfta lite tankar med någon som både är lite driven, men också återkopplar om hur det fortlöper, sånt ger ju en positiv kunskapsspridning.
Det finns alltför många forumtrådar som bara "dör", någon frågar, får förslag, och plötsligt så upphör frågeställaren att återkoppla.

Men hoppas att du kan lära mig att hantera hoj på bana någon gång, skulle vara kul :tummenupp:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top