REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 409

    Laddning av Lithium-Ion-batteri och kapacitet...

    Hej på er! Har ett par frågor om MC, laddning och batteri

    1. Har ett Shido (https://www.ebay.co.uk/p/10036330690?iid=173979376005) som är märkt 36Wh. Betyder det att det har ungefär samma kapacitet som ett blybatteri märkt 3 Ah?
    2. Varför är det viktigt att använda en laddare avsett för LithiumIon-batteri? "Du kan för fan inte ladda en Lithium-batteri med en "dum-laddare"!!!!! Är du hel dum i huvet!" är (lite överdrivet) vad många tycks anse. Men, väl i hojen så antar jag att hojens eget laddsystem är som en FET "dum-laddare"? Eller? Tar ett lithium-batteri skada av en MC:s laddning?
    3. Med min nya fina tångamperemeter noterade jag att min Kawa drar 1,4-1,5 A vid 2-3000 rpm. Intressant är att vid 8000 rpm drog den 1,2-1,3A! Är inte det konstigt? Fler tändcylker borde väl dra mer? Eller?
    4. Om jag rejsar ovanstående hoj (som inte har laddning) med ovanstående batteri antar jag att jag bör ladda i princip efter typ 1 timmas körning för att vara säker på att allt fungerar som det ska... Korrekt?
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  2. #2
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750
    Inlägg
    1 434
    1. Ja 3Ah om spänningen ligger på 12v.

    2. Det är "smarta" laddare för blybatterier du ska undvika. Typ ctek eller liknande. Laddare för litiumbatterier är dock att rekommendera eftersom den även balanserar cellerna

    3.??

    4. Max 2h drift förutsatt att du rullar igång hojen. Men 1h känns rimligt. Man ska undvika att urladdad batteriet helt.


    Hoppas det hjälper. :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 326
    2: borde det inte sitta någon riktig laddkrets inuti batteriet som förväntar sig typ 14 volt inkommande eller vad nu regulatorn trycker ur sig under drift?
    Och att just dumladdare till just detta batterier är en UTMÄRKT idé eftersom den liknar det som kommer ur laddningsregulatorn? Ska man ha Lipoladdare och balansering så borde det i min värld betyda ett särskilt laddningsuttag någonstans på batteriet.

    Säger jag som fått ett brutalt återfall i min gamla RC-hobby efter 28 års uppehåll och gått ifrån NiCD till Lipo och försökt läsa in mig så gott det går.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  4. #4
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 108
    1. I en tidigare tråd var det nån som sa att utspänningen på ett LiFePo batteri var i stort sett konstant till 80% var förbrukat. Till skillnad mot ett blybatteri där utspänningen sjunker ju mer som förbrukats.
    När utspänningen blir för låg stannar hojen. Min CB250 drar mer, tror det är cirka 3A, och dör när spänningen går ner från 12,9V laddat till strax under 12,5V. Den har bly batteri på 4Ah och ingen startmotor. Räcker bra till ett race. Sen byte av batteri eller laddning innan nästa pass på banan.
    Så rimligen borde du klara ett banpass. Knäckfrågan är om du hinner ladda innan nästa pass eller om du ska skifta till ett annat batteri. Är nog bara att prova.
    2. Bra fråga, utan hands on erfarenhet vill jag inte spekulera.
    3. Det finns mycket man inte begriper, men det viktiga är ju om hojen går ett fullt race utan att stanna.
    4. En timme blir väl tre körpass. Kanske går, men det är väl bättre att ha ett fullt batteri när man kör ut än att åka skamkärra.
    Racing is the process of turning money into noise.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 209
    3. Jag kan tänka mig om ifall strömmen inte är konstant utan pulsar till tändspolar osv. så finns det filter i tångamperemetern
    (eller bara att sensorerna inte klarar snabbt förändrad ström)
    vilket gör att vid högre pulshastighet så hänger din nya fina tångamperemeter inte med.

    För jag instämmer i nedan:
    Citat Är inte det konstigt? Fler tändcykler borde väl dra mer? slut citat.

    Har du någon form av Tankmätare för batteriet på hojen ?
    Tex en Voltmeter så du ser när det är dags gå i depå istället för att bara märka nu är det färdigkört.

    Förresten, vad är fördelen med att inte ha en generator med laddningsregulator ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-15 klockan 23:08.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  6. #6
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Förresten, vad är fördelen med att inte ha en generator med laddningsregulator ?
    Vikt. Racehojbyggare är lika fåniga som fjällvandrare, när det gäller att spara vikt. Allt från titanskruvar till att inte tanka en deciliter för mycket soppa.
    På nån hoj med #22 är generatorkåpan snedkapad för att medge större nedläggningsvinkel.
    Racing is the process of turning money into noise.

  7. #7
    Socio #5052 J_Parks avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Lund
    Hoj
    Ducati MTS 1000DS
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hej på er! Har ett par frågor om MC, laddning och batteri

    1. Har ett Shido (https://www.ebay.co.uk/p/10036330690?iid=173979376005) som är märkt 36Wh. Betyder det att det har ungefär samma kapacitet som ett blybatteri märkt 3 Ah?
    2. Varför är det viktigt att använda en laddare avsett för LithiumIon-batteri? "Du kan för fan inte ladda en Lithium-batteri med en "dum-laddare"!!!!! Är du hel dum i huvet!" är (lite överdrivet) vad många tycks anse. Men, väl i hojen så antar jag att hojens eget laddsystem är som en FET "dum-laddare"? Eller? Tar ett lithium-batteri skada av en MC:s laddning?
    3. Med min nya fina tångamperemeter noterade jag att min Kawa drar 1,4-1,5 A vid 2-3000 rpm. Intressant är att vid 8000 rpm drog den 1,2-1,3A! Är inte det konstigt? Fler tändcylker borde väl dra mer? Eller?
    4. Om jag rejsar ovanstående hoj (som inte har laddning) med ovanstående batteri antar jag att jag bör ladda i princip efter typ 1 timmas körning för att vara säker på att allt fungerar som det ska... Korrekt?
    2. Ett Li-ion batteri laddas typiskt ganska 'dumt', konstant ström upp till en viss nivå (spänning) sedan konstant spänning till fulladdat. Går att ladda med konstant spänning hela vägen såklart; typ så det i praktiken blir ombord på motorcykeln.
    3. Kan det vara så att spänningen är lite högre vid 8k rpm än 2-3k rpm?


    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg

    2. Det är "smarta" laddare för blybatterier du ska undvika. Typ ctek eller liknande. Laddare för litiumbatterier är dock att rekommendera eftersom den även balanserar cellerna

    Hoppas det hjälper. :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    En laddare som ansluts till batteriets utgångspoler kan väl omöjligen balansera de enskilda cellerna i batteriet? Det måste rimligen skötas av intern elektronik (BMS) ombord på batteriet som övervakar spänningen på de enskilda cellerna.

  8. #8
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    541
    Hej.
    Jag tror du har fått svar på det mesta.
    Kan bara flika in, som MartinB säger, att en vanlig "dum-laddare" fungerar bra i ditt fall.
    När det gäller Lithium så är det oerhört viktigt att dom laddas "balanserat" mellan cellerna, och ALDRIG blir helt urladdade, då är risken stor att förstöra dom.
    Allt det fixar den inbyggda elektroniken i ditt batteri, det kan vara värre för oss som håller på med radiostyrda prylar.
    Så ditt batteris inbyggda elektronik kommer att "klippa" när du har ca 25% kapacitet kvar i batteriet, för att rädda det från urladdning.
    Och därför så blir upplevelsen att det plötsligt tar slut.

    Vad gäller tändningens strömförbrukning så är det helt korrekt noterat, en "vanlig" tändspole (som går på induktionsprincipen) kommer att förbruka mindre ström med ökat varvtal på motorn.
    Det ligger i spolens karaktär, och är helt i sin ordning, så du har mätt rätt.
    Kör hårt, du är ju snart i hamn med all teknik !!

  9. #9
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 409
    Jag vill passa på att tacka för alla fina råd och tips i träden! SH levererar!!!!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  10. #10
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Jag vill passa på att tacka för alla fina råd och tips i träden! SH levererar!!!!
    Det är ju bara kul att dryfta lite tankar med någon som både är lite driven, men också återkopplar om hur det fortlöper, sånt ger ju en positiv kunskapsspridning.
    Det finns alltför många forumtrådar som bara "dör", någon frågar, får förslag, och plötsligt så upphör frågeställaren att återkoppla.

    Men hoppas att du kan lära mig att hantera hoj på bana någon gång, skulle vara kul

  11. #11
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 409
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Men hoppas att du kan lära mig att hantera hoj på bana någon gång, skulle vara kul
    GÄRNA! Med en R6 -05 i garaget så finns ju ALLA förutsättningar för seriöst ban-smiskande!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Upptäckte förra tråden igår och var riktigt imponerad Ska bli kul att följa!

Aryey
Vill du annonsera ovan? Klicka här