Tvätta mc / bil utan vatten

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara spruta ner bilen med vatten är inga problem, däremot att nyttja bilschampo m.m.

"Det är inte olagligt att tvätta bilen på gatan hemma, men enligt miljöbalken är det olagligt att uppsåtligen förorena mark, vatten och luft, och allt fler kommuner inför därför förbud."

"Jönköping är den kommun som agerat hårdast mot biltvätt på gatan eller på tomten. Här kan böter på 10 000 kronor dömas ut." :4skrika

Jag skulle vilja hävda att detta inte är korrekt.
Enligt naturvårdsverket så finns inte stöd i miljöbalken för att förbjuda tvätt av bil på garageuppfarten om man inte utlyser hela kommunen till vattenvårdsområde men det skulle mer eller mindre omöjliggöra nybyggnationer inom kommunen.
Kommunen kan enligt miljöbalken endast förbjuda tvätt av bil inom områden som är vattenskyddsområden.
Eller om man ska titta på det finstilta.
Miljöbalken förbjuder att uppsåtligen förorena mark eller vatten men enligt naturvårdsverket så förorenar en enskild biltvätt inte tillräckligt för att ge kommunen rätt att ingripa.

Dvs tvättar du bilen dagligen på garageuppfarten med starka rengöringsmedel och det rinner direkt ner i kommunens dagvatten så kan det eventuellt finnas stöd för kommunen att beivra beteendet men generellt kan dom inte göra något.
Har du eget dagvatten (vilket inte är alltför ovanligt) så betyder det att inget vatten släpps ut till kommunens dagvatten utan att filtreras genom din mark så kommer det inte att påverka kommunens dagvatten så mycket att dom har rätt att ingripa.

Däremot kan man argumentera kring lämpligheten i att tvätta bilen hemma och släppa ut vattnet till kommunens dagvatten. Dock är det ju så att om du istället avstår från att tvätta bilen så kommer det mycket av smutsen på bilen att spolas av bilen när det regnar och ändå hamna i dagvattnet.

Dvs det finns argument för att det är olämpligt att tvätta bilen på garageuppfarten men det finns inget faktiskt lagstöd för kommunen att förbjuda eller beivra det så länge som det inte sker i väldigt stor utsträckning eller sker inom vattenskyddsområde.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stora-biltvattarhelgen-ska-fa-oss-att-tvatta-ratt

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/kommunala-forbud-mot-biltvatt-pa-gatan_H4111004

Tyvärr verkar texten om detta på naturvårdsverkets hemsida ha försvunnit i någon uppdatering av deras hemsida men det har legat ett utlåtande om detta där tidigare.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Miljöbalken förbjuder att uppsåtligen förorena mark eller vatten men enligt naturvårdsverket så förorenar en enskild biltvätt inte tillräckligt för att ge kommunen rätt att ingripa.

Finns det mer att läsa om detta? Något som förtydligar att så är fallet?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I Sugtina kommun (enligt snubben som gnällde när jag avfettade bilen innan redig skumtvätt) så är det tillåtet med att spola av bilen med vatten för det som lossnar hade gjort det i regn ändå.
Det ska ju vara OK att tvätta av bilen på egen tomt om du står på uppsugande ytor, typ grusad uppfart, gräsmattan etc.
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Om tvättvattnet rinner ner i en dagvattenbrunn så hamnar det orenat i närmaste vattendrag. Om tvättvattnet hamnar i en grushög eller en gräsmatta så kommer naturlig rening att göra sin del innan det når vattendraget. Det är bara att fråga sig själv vilket man föredrar...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag gjorde dekaler för att slippa tvätta, viss åtgång bland bekanta på ett rejsigt forum med fyra hjul...

View attachment 456309

..och så durå med något korsodukuord mitt upp i alltihop. Aldrig sett något liknande förut,

Don't drink and drive, bad förbjudet, vatten saknas, Greta, fyrvägskorsning med högerregeln och vattenhinder, varning för korsande fyllon, luffarschack, riddarspelbaren, 1/4, 4x4, offroad, ytspänning, rynkborttagare...?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hoj som går på torra sommarvägar kommer man ganska långt med en fuktad wettex egentligen.
Varför göra det så svårt för?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
..och så durå med något korsodukuord mitt upp i alltihop. Aldrig sett något liknande förut,

Don't drink and drive, bad förbjudet, vatten saknas, Greta, fyrvägskorsning med högerregeln och vattenhinder, varning för korsande fyllon, luffarschack, riddarspelbaren, 1/4, 4x4, offroad, ytspänning, rynkborttagare...?

Ang vad dekalen betyder så hade jag inte en aning själv så istf att orka söka på internetz alldeles själv så rådfrågade jag det allvetande oraclet i hemmet som pysslar med liknande sektlika symboler i ett hemligt rum i källaren. Den utläggningen varade i flera timmar men tafatt som jag är så låtsades jag begripa nada för att slippa merarbete (jag tycker att det räcker med att vi delar lika på uppgifterna i hemmet, jag äter upp och skitar ner så fixar hon resten).
Symbolen är tydligen en information om att föremålet som har symbolen på sig inte ska tvättas med vatten. :fakta
Mer information om liknande symboler finns med i hemliga dokument, hemligare än Scientologernas bibel :7peta , men jag har lyckats ta en bild som jag förmodligen publicerar med livet som insats (nu får jag förmodligen alltid kolla efter ortenschnubbar som är ute och tränar i moderiktiga träningskläder med tre vita ränder för att deras hudfärg ska uppfattas).

tvattsymboler.png

OBS håll den informationen för er själva, minsta antydan till att ni begriper så kan ni förmodligen hamna i källaren och utföra arbete. :gnissla
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns det mer att läsa om detta? Något som förtydligar att så är fallet?

Det jag hittade vid en snabb googling är det som stod i länken till SVT i mitt tidigare inlägg. Länken därifrån till naturvårdsverket är tyvärr död. Det verkar som att naturvårdsverket tagit bort den informationen från sin hemsida under det senaste året.
Det finns mer information att läsa om detta om man orkar leta men det är tyvärr en djungel då det är rätt många kommuner som antingen anser att dom har stöd att bötfälla alternativt kör på även om dom vet att dom egentligen inte har rätt (ändamålet helgar medlen). Dvs det är väldigt lätt att hitta motsägelsefulla uppgifter.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hoj som går på torra sommarvägar kommer man ganska långt med en fuktad wettex egentligen.
Varför göra det så svårt för?

- Ungefär så gör jag efter några turer i torrt väder. (kör enbart i torrt o varmt väder förresten).
En våt handduk att svepa över alla synliga ytor med, så är hojen som ny igen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top