REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 14 av 14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2020
    Hoj
    Yzf r6

Hjälp med ventiljustering

Finns det någon runt Enköping som skulle kunna utföra ett ventiljustering jobb på en Aprilia rsv4 2010. Jag har personligen har aldrig justerat ventiler så är lite rädd för det tänkte om det finns någon som skulle vilja göra det mot pengar såklart

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Annars har du Starol i stan som är auktoriserad på Aprilia.

https://www.starol.se/

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Du lär ju inte få så mycket mer erfarenhet om du aldrig börjar göra det heller... Att mäta upp dom är inte raketforskning, och det är ju trots allt första steget, det är inte säkert att något måste justeras.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Om du inte har en service manual, ladda hem.

Har själv köpt service Manual till en senare årgång av RSV4 från
    http://www.af1racing.com/
    tror den kostade ca US$ 9 väl värt. Tyckte jag.

Men du kan nog hitta "gratis" på webben till din rsv4 2010
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

Börsmäklarn Mahhbechhs avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Det är inte svårt utan bara trångt. Ta det varsamt och stressa inte så kommer det gå bra.
    "Som vit man är du skyldig att känna skuld."

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Mahhbechh Visa inlägg
    Det är inte svårt utan bara trångt. Ta det varsamt och stressa inte så kommer det gå bra.
    När Performance Bikes testade BMW S1000RR, Aprilia RSV4 och Triumph Daytona 675 för några år sedan
    Jämfördes också service vänligheten
    1) Triumph Daytona 675
    2) Aprilia RSV4, är det enklast göra ventiljusteringen efter man demonterat motorn ur ramen ?
    3) BMW S1000RR, för att felsöka elfel behövs en servicedator från BMW som kostar dubbelt mot hojen.

Men tydligen går det justera ventilerna med motorn i ramen ! Bara trångt.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-16 klockan 11:56.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    mar 2020
    Hoj
    Yzf r6
    Tack för alla svaren ska försöka göra det själv i garaget har manualen så ska bara köpa verktygen.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2020
    Hoj
    Yzf r6
    Har försökt komma i kontakt med honom men när man kommer i kontakt med honom så säger att man ska skicka och när man gör det så svarar han inte heller där. Så det blir att göra det själv.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Y-tube är din vän kolla alla videor som du hittar där för de kan skilja i teknik hur man kollar och ställer dem allt från krångligt till bara jobbigt. Du måste ha tillgång till momentnyckel kolla åtdragningsmomentet på kamaxelöverfallen och köp momentnyckel som tar runt de momentet för de är mest noga de duger med Biltema.

Senast redigerat av Boost 3 den 2020-09-16 klockan 16:21.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    mar 2020
    Hoj
    Yzf r6
    Är alla shims desamma eller ska det vara speciella beroende på motorn för att har sett att det står att vissa är för den hojen och dom här är för en sån där hoj eller är det bara att köpa ett vanlig shimssats?

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Nanting Visa inlägg
    Är alla shims desamma eller ska det vara speciella beroende på motorn för att har sett att det står att vissa är för den hojen och dom här är för en sån där hoj eller är det bara att köpa ett vanlig shimssats?
    Du köper en låda med så många shims som möjligt för under 1000kr på ebay som ex.

De fanns inte så stor låda till just Aprillia men däremot till andra märken med samma bredd dim på shimser. 8,85mm ska de va enligt en modellanpassad shimslåda till Aprillian.

Den här lilla shimslådan på första länken duger inte de är för få shims men den tycks passare rsv4 2010 så köp större låda med samma bredd dim på shimsen och de bör utgå från liknade tjocklek. Lådan på nedre länken tycker jag passar bra men dubbelkolla det!
    https://www.ebay.com/itm/23pcs-8-85m...AAAOSwE-Vee~3w

Ex här https://www.ebay.com/itm/8-85mm-Valv...Cclp%3A2334524
    Senast redigerat av Boost 3 den 2020-09-16 klockan 20:27.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    2st Aprilia + någon Honda
    Citat Ursprungligen postat av Nanting Visa inlägg
    Har försökt komma i kontakt med honom men när man kommer i kontakt med honom så säger att man ska skicka och när man gör det så svarar han inte heller där. Så det blir att göra det själv.
    Håkan är inte snabbast på att svara på mejl. Om du ändå bor i Enköping är det väl bara att svänga förbi.
    Är du novis på att skruva hoj skall du nog inte börja med ventilkoll/justering. Bättre då att köpa tjänsten av någon som kan, typ Håkan på Starol.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Jag vill även varna för att göra det själv om du inte har full koll på hur man ställer in kamaxlar vs vevaxeln! de blir totalras på motorn om man ställer dem fel. Men man måste ju börja någ gång om man vill spara pengar på att göra det själv. De viktigaste att ha i åtanke på alla fyrtaktare är att kamaxeln bara är i rätt vevaxelläge vartannat vevaxelvarv! De duger inte att ställa in kamdreven enligt markering bara genom att ställa kolven i tdc man måste se till att kolven är i tdc när kammarna är avbelastade från ventilerna! Med avbelastade ventiler/tryckare menar jag att kammen på den cylinder man ska justera inte trycker ner ventilerna. De ser man om ventillocket är avskruvat de är rätt tdc när du kan få in bladmåttet både på insug och utblås. Har man bara koll på rätt tdc och att motorn är stilla vid tdc typ in med stoppskruv mot vevaxel på Aprillian så är de rel lungt att ställa ventiler.
    BOOST III

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Jag skulle inte rekommendera någon som är novis att kontrollera ventilerna på en RSV4. Det är besvärligt, trångt och inte helt intuitivt. Jag som ändå har skruvat på heltid gör det inte annat än under pistolhot....

För att lära sig skruva behöver man träna men det finns lämpligare grejer att lära sig på som inte kostar 25000kr om du gör fel.
    Senast redigerat av Boris JR den 2020-09-19 klockan 17:33.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hårdare fjädrar monterades. Samma dimensioner som Honda

farmerlip
Vill du annonsera ovan? Klicka här