Uppkörning trafik tips

TheScreenGamerG

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
1986 Honda NS125F
Tjena, jag har min andra uppkörning på fredag nästa vecka i Gillinge (kuggade förra på banan). Jag skall köra med min egna hoj, en gammal NS125F från 1986, hur som helst undrar jag om folk bara har lite allmäna tips till uppkörningen, speciellt traffikdelen då jag är riktigt orolig att kugga den.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett bra tips är att ta några lektioner på körskola. I övrigt är det såklart omöjligt att säga något annat än "gör rätt", då vi ju inte vet vad specifikt du blev kuggad på sista.
 

TheScreenGamerG

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
1986 Honda NS125F
Tog några lektioner nu efter att jag kuggade, men känner mig fortfarande lite orolig, det jag kuggade på var högfartsbanan förra gången. Men det känner jag mig helt okej säker på nu.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är du orolig över? Kör du så dåligt att du känner att du inte når upp till kraven för att få ett körkort för att få fortsätta övningsköra på egen hand så är det ju bara att nöta mil, och aktivt analysera vad du gör.

Är du bara nervös och spänd? Då är det ju bara att nöta mil, och aktivt analysera vad du gör.

Är det olika regler/situationer du är osäker på? Då gäller det att läsa på, och träna specifikt på dom.

Du ser trenden va? Övning ger färdighet, och att köra ett fordon i trafiken är ett livslångt lärande, inte bara något du ska kunna för att klara provet ;)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kör så mycket som möjligt innan så blir körningen mer avslappnad och det går bättre. Fundera inte över uppkörningen innan det är dags att köra upp. Då förstorar du bara problemet, blir osäker och kör sämre än du brukar göra. Kör som om det inte vore en uppkörning utan en trevlig tur med en polare. Kan du köra blir du godkänd.
 

TheScreenGamerG

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
1986 Honda NS125F
Vad är du orolig över? Kör du så dåligt att du känner att du inte når upp till kraven för att få ett körkort för att få fortsätta övningsköra på egen hand så är det ju bara att nöta mil, och aktivt analysera vad du gör.

Är du bara nervös och spänd? Då är det ju bara att nöta mil, och aktivt analysera vad du gör.

Är det olika regler/situationer du är osäker på? Då gäller det att läsa på, och träna specifikt på dom.

Du ser trenden va? Övning ger färdighet, och att köra ett fordon i trafiken är ett livslångt lärande, inte bara något du ska kunna för att klara provet ;)

Tror det är en blandning mellan att vara nervös och spänd, sen ha någon liten regel/situation jag är osäker på, men också det att en av mina polare har kuggat trafiken 3 gånger. Och en annan polare kuggade första men klarade andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror det är en blandning mellan att vara nervös och spänd, sen ha någon liten regel/situation jag är osäker på, men också det att en av mina polare har kuggat trafiken 3 gånger. Och en annan polare kuggade första men klarade andra.

Kan man köra ordentligt ochar koll på sin omgivning och trafikregler är uppkörningen inget problem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan man köra ordentligt ochar koll på sin omgivning och trafikregler är uppkörningen inget problem.

Efter att ha kommit två i Sveriges Mopedmästare (Gävleborg, polarn vann) var det en baggis att ta A som fjunig 16-åring. Läste en lektion teori på körskola och tog en enda körlektion innan det kördes upp - med garagevändning.

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20200418/nostalgi-minns-ni-sveriges-mopedmastare/

Jag förstår ångesten och stressen man kan få om man är tvingad till körskola och dess dyra kostnader. Alla borde ha en farbror att övningshuliganisera med - som även tillhandahåller motorcykel som tål marksyning (bara två än så länge)! :D

/farbrorn
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Alla är väl oroliga att kugga. Jag hade inte ens B-körkort och tog bara en lektion på väg där jag fick en del kritik som jag sedan övade på. Det mesta sniffade jag upp på nätet och detta forum. Info finns.
Du ska ha koll på körplacering, kurvtagning, bromsberedskap med hand och fotbroms när det krävs. Vrid på huvudet så kontrollanten ser det. Inför sväng i korsning, högersväng tex tittar du i sidospegeln, döda vinkel, därefter blinkar du om det är klart (Alltid dessa 3 steg vid sväng!) Placera dig också mer till höger inför svängen. Finns övergångsställe, gång/cykelbana så tittar du döda vinkeln en gång till i så att det inte kommer någon dåre i hög fart på cykelbanan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är inte farligt att kugga, det är bara tråkigt. Att misslyckas är också en utbildning. Det kommer lösa sig.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Tjena, jag har min andra uppkörning på fredag nästa vecka i Gillinge (kuggade förra på banan). Jag skall köra med min egna hoj, en gammal NS125F från 1986, hur som helst undrar jag om folk bara har lite allmäna tips till uppkörningen, speciellt traffikdelen då jag är riktigt orolig att kugga den.

I Gillinge ska du dels känna till hur man agerar vid en bevakad järnvägskorsning, det kommer en sådan vid Rydbo. Sen kan det även förekomma att man kör förbi nåt häststall eller vad är. Då ska du köra lugn och med jämn gas, inte varva motorn för det kan skrämma hästarna. Utöver det är rutten busenkel.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag är nyfiken på vem som bokar in dig på uppkörning när du inte känner dig redo för det. Du själv eller körskolan ? Visst är man nervös när man ska köra upp, men grundläggande kunskaper bör man ha innan man kör upp. När jag tog körkort fick jag uppkörningstid när min körlärare ansåg att jag var redo, och det gick hur bra som helst. Om du lyssnar på din körlärares råd så blir det nog bra. Lycka till :)
 

TheScreenGamerG

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
1986 Honda NS125F
Jag är nyfiken på vem som bokar in dig på uppkörning när du inte känner dig redo för det. Du själv eller körskolan ? Visst är man nervös när man ska köra upp, men grundläggande kunskaper bör man ha innan man kör upp. När jag tog körkort fick jag uppkörningstid när min körlärare ansåg att jag var redo, och det gick hur bra som helst. Om du lyssnar på din körlärares råd så blir det nog bra. Lycka till :)

Jag bokade det själv.

Men tack alla som skrev! Könns mycket bättre nu ska bara repetera säkerhetskontroller oså och sedan kötta på fredag!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top