Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB500F 2019
    Inlägg
    2

    Talking Håller på att ta A kort

    Hej alla!

    Efter all avundsjukan så har jag äntligen tagit tummen ur röven och börjat ta mitt körkort. Tyvärr kunde jag inte valt en sämre tid då det inte finns några lediga tider i mitt område (Stockholm).

    Hade mitt körprov i Tullinge för en månads sen och blev tyvärr underkänd på landsväg för att jag inte skar tillräckligt. Övningskör privat och via skola för att förbättra just den punkten.

    Har ni några tips inför landsvägen och hur nya förare kan förbättra sin körning?

  2. #2
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15, KTM Freeride 250F -20
    Inlägg
    1 309
    Öva mera. Mängsträning ger färdighet. Smc:s Knix och storbanekurser är riktigt bra och otroligt prisvärda om man jämför med vanliga körlektioner, särskilt för noobs.

    Tyvärr är ju säsongen slut nu men de drar väl igång i slutet av april, tror jag.

  3. #3
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1
    Inlägg
    1 163
    Kolla tider varje dag, det kan dyka upp en när som helst. Bara att läsa lite om kurvtagning i någon MC-bok som finns på bibblan eller kanske på nätet. Jag har hört att man inte behöver skära överdrivet mycket vilket jag heller inte gjorde på min uppkörning i Tullinge. Jag visade mer att jag förstår placering inför kurva samt att aldrig slå av gasen genom kurvan, tvärtom gasar man lite men det låter löjligt att du kuggade på att du inte skar tillräckligt. Kanske har du helt enkelt fel kurvtagning?
    För övrigt placerar man sig närmre mittlinjen vid högersväng tex vilket också gör att du ser bättre och längre genom kurvan för att sedan skära den. Försök också hålla ett säkerhetstänk, på väg utan mittlinje ska du aldrig placera dig så mycket till vänster vid högersväng eller skära genom skymd en kurva så att du är farligt nära mötande trafik. När det gäller placering, tex i uppförsbacke är det bra att lägga sig i mitten av körfältet pga att bakom krönet kan något stå vid vägkanten. Självklart har du också mötande trafik som risk. Läs på, kolla video/bilder i några minuter och öva sedan, du har ju klarat det svåraste momenten så detta är en baggis.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-09-16 klockan 10:03.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Värnamo
    Hoj
    Yamaha MT-09 Tracer - 16
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    ... tex i uppförsbacke lägger man sig mer mot mittlinjen pga att bakom krönet kan något stå vid vägkanten. Läs på, kolla video/bilder i några minuter och öva sedan, du har ju klarat det svåraste momenten så detta är en baggis.
    Jag ligger alltid långt ut till höger ifall man möter en dåre på fel sida efter krönet. Menar du att man ska ligga mer in mot mitten i dessa fall? Jag tog mitt körkort 1984 så jag minns inte vad jag fick lära mig i dessa fall men rent instinktivt känns det bättre att ligga långt åt höger tycker jag.

  5. #5
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1
    Inlägg
    1 163
    Citat Ursprungligen postat av jasifil Visa inlägg
    Jag ligger alltid långt ut till höger ifall man möter en dåre på fel sida efter krönet. Menar du att man ska ligga mer in mot mitten i dessa fall? Jag tog mitt körkort 1984 så jag minns inte vad jag fick lära mig i dessa fall men rent instinktivt känns det bättre att ligga långt åt höger tycker jag.
    Ganska stor risk att kugga om man ligger långt ut till höger i denna situation för då känner man inte till alla risker men jag förstår dig.
    Man ska inte heller köra nära mittlinjen men det är väl som vid mörkerkörning, håll dig inte ut till höger utan mer mot mittlinjen. Jag tolkar det som att mitten eller aningen mer mot mittlinjen går bra.
    Det gick bra för mig på uppkörningen för denna situation finns i Tullinge. Instinktivt är största faran mötande trafik, det känner alla och så är det för ingen vill krocka med mötande fordon men det kanske är större risk att fordon står still vid vägkanten eller långsamtgående fordon, kanske cyklist, gående eller annat står vid vägkanten än att någon skulle köra på fel sida men risker finns på båda sidor.
    Edit: Jag kör fan själv i mitten eftersom jag tänker på riskerna från båda håll. Jag ändrar rekommendation men TS är iaf medveten om riskerna om han inte redan var det.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-09-16 klockan 10:02.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB500F 2019
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Kolla tider varje dag, det kan dyka upp en när som helst. Bara att läsa lite om kurvtagning i någon MC-bok som finns på bibblan eller kanske på nätet. Jag har hört att man inte behöver skära överdrivet mycket vilket jag heller inte gjorde på min uppkörning i Tullinge. Jag visade mer att jag förstår placering inför kurva samt att aldrig slå av gasen genom kurvan, tvärtom gasar man lite men det låter löjligt att du kuggade på att du inte skar tillräckligt. Kanske har du helt enkelt fel kurvtagning?
    För övrigt placerar man sig närmre mittlinjen vid högersväng tex vilket också gör att du ser bättre och längre genom kurvan för att sedan skära den. Försök också hålla ett säkerhetstänk, på väg utan mittlinje ska du aldrig placera dig så mycket till vänster vid högersväng eller skära genom skymd en kurva så att du är farligt nära mötande trafik. När det gäller placering, tex i uppförsbacke är det bra att lägga sig i mitten av körfältet pga att bakom krönet kan något stå vid vägkanten. Självklart har du också mötande trafik som risk. Läs på, kolla video/bilder i några minuter och öva sedan, du har ju klarat det svåraste momenten så detta är en baggis.
    Tack för ditt svar. Sitter just nu och kollar på videos på youtube där de tar upp placering och kurvtagning.

    Den exakta beskrivning var "När du kör på landsväg och möter en skymd högersväng så ligger du för mycket åt höger". Pratade med körskolan om detta och efter en körlektion så as de att de förstod vad han menade. De menade att genom min placering så såg det inte ut som att jag skar dvs: jag inte skar tillräckligt i högerkurvor. Fick lite tips på hur, var och när man ska placera sig och har övat in detta. Känns surt att man övningskört över 600 mil i år med en handledare eller körskola och betalat xx tusen för att åka dit på en sådan sak.

    Bifogar även mitt provresultat från trafikverket.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Ska?rmavbild 2020-09-19 kl. 12.09.38.png
Visningar:	25
Storlek:	48,4 KB
Id:	456343

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Efter 2 rumphuggna säsonger på Lillhondan så var det dags att uppgradera lite. Hondan var ett billigt insteg i sporten och en test på om det var kul. Det var det [...]

farmerlip
Vill du annonsera ovan? Klicka här