Hur gör ni vid försäljning ( provkörning)?

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Hur gör ni för att inte få problem när en ev kund vill provköra ( vilket han så klart vill )?
Kontrakt eller bil+ körkort i pant , eller vad ?

Rent juridiskt är följande viktigt:

Jag utgår från att du har stöldförsäkring på hojen. Stöldförsäkring gäller vid tillgrepp (rån eller vanlig stöld) och inte vid bedrägeri (där ju personen lovligen fått hojen i sin besittning). Att utge sig för att vara en köpare och sedan smita är bedrägeri och täcks i regel inte av försäkringen.

Det finns dock ett sätt att hålla dig inom stöldförsäkringens "tillgreppsbegepp". Om du följer efter köparen under provrundan med ett annat fordon och håller dig inom synligt avstånd så har domstolar ansett att du fortfarande har hojen i din besittning. Dvs om köparen plötsligt skulle accelerera häftigt och fly så utgör detta stöld och du kan få ur pengarna från försäkringsbolaget.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Försök få en känsla av din potentiella köpare. Verkar människan vara ärlig? Verkar personen ha ett fast jobb? Kan personen föra en konversation? Är personen skriven på en faktisk adress så du kan leta upp dom om du skulle behöva skotta ner dom i backen? Jag tycker det går rätt fort att få känsla för en eventuell köpare.

Verkar människan uppfylla i alla fall några av ovanstående kriterier samt ha ett giltigt körkort så är det bara ut och köra.

Får man dålig feeling för köparen så får man gardera sig utifrån vilka kriterier dom uppfyller eller helt enkelt skita i att sälja åt personen.
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Om köparen kommer i egen bil är det ganska enkelt att kolla om det är samma ägare på bilen som på körkortet via transportstyrelsens app.
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Jag skulle aldrig betala en spänn till någon för att få provköra något, det är ju vansinne. Vem fan skickar pengar för att få provköra något?

Nä.
Jag har sålt 9st (CB600F 2004, R1 2001, R1 2004, CBR1000RR 2007, KTM 950, SMR 2007, Honda CB1300 2004, Suzuki Intruder 1800 2007, Kawasaki ZX12R 2001) hojar på 6 år och har alltid låtit folk provköra dem utan att ha lämnat något annat än körkort i pant, vilket också är korkat, vad händer om de blir stannade?

Alla hojar jag har köpt, har jag även fått provköra utan att ha skickat en enda krona till säljaren, jag har aldrig blivit nekad och hade undvikit en sådan säljare.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag skulle aldrig betala en spänn till någon för att få provköra något, det är ju vansinne. Vem fan skickar pengar för att få provköra något?

Nä.
Jag har sålt 9st (CB600F 2004, R1 2001, R1 2004, CBR1000RR 2007, KTM 950, SMR 2007, Honda CB1300 2004, Suzuki Intruder 1800 2007, Kawasaki ZX12R 2001) hojar på 6 år och har alltid låtit folk provköra dem utan att ha lämnat något annat än körkort i pant, vilket också är korkat, vad händer om de blir stannade?

Alla hojar jag har köpt, har jag även fått provköra utan att ha skickat en enda krona till säljaren, jag har aldrig blivit nekad och hade undvikit en sådan säljare.

Håller med till 100%.

Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
- ingen provkörning innan affär
- provkörning endast efter pengarna på mitt konto
- provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
- provkörning sker efter betalning
- provstarta gärna men ingen provkörning
- Provkörning = hela summan
- provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
...eller liknande
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håller med till 100%.

Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
- ingen provkörning innan affär
- provkörning endast efter pengarna på mitt konto
- provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
- provkörning sker efter betalning
- provstarta gärna men ingen provkörning
- Provkörning = hela summan
- provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
...eller liknande

Medhåll här också.

Precis lika lite som säljaren vill släppa iväg sin motorcykel innan affär, vill jag släppa iväg mina pengar innan affär. Pengar är dessutom i mina ögon alltid mer värt än objektet, såvida jag inte håller på att göra en kanondeal. :)

Min ZZR köptes av en säljare som skrivit så i annonsen. Men väl där och när vi pratat med varandra så erbjöd han en provtur, utan något annat än min gamle far i pant. Jag tror att många skriver så där för att skrämma iväg fel köpare. Jag tror då inte det är så effektivt, fel köpare skiter alltid i vad man skrivit i annonsen ändå. :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller med till 100%.

Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
- ingen provkörning innan affär
- provkörning endast efter pengarna på mitt konto
- provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
- provkörning sker efter betalning
- provstarta gärna men ingen provkörning
- Provkörning = hela summan
- provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
...eller liknande

Glöm inte:
- Intressekoll...
- Jag funderar på att sälja....med en tår i ögat...
- Sista chansen nu, annars blir den kvar....

Det kanske finns några till, men ovanstående borde automatiskt kunna filtreras bort :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.

Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.

För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.

Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.
 
Last edited by a moderator:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.

Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.

För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.

Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.

Håller helt med.
Swisch är ju en bra betallösning, men det hindrar ju inte hojen från att bli stulen i samband med provkörning, och det är väl där skon klämmer idag.
Försäkring finns ju att teckna mot vagnskada till exempel, men just stöld vid provkörningen är ju den svårknäckta nöten.
Har ingen dirket lösning på det naturligtvis, men man tycker att för gemene man blir det ju en stöld på sätt och vis, så juridiken sätter säljaren i en knepig sits. :va
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.

Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.

För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.

Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.

Ja precis så!

Gällande Blocket-paketet tycker jag det utsätter säljaren för en väldigt stor risk. Jag har inte blivit lurad på något än, kör både med betalning före och efter, både vid köp och sälj. Går på magkänslan, och väljer vem jag handlar med relativt noga.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Hur många här har fått sin pärla stulen i samband med försäljning? Känns som om detta inte är så vanligt som många försöker framföra det i sina annonser.. men nojjan sitter lika djupt som ryktet om el cuco
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur många här har fått sin pärla stulen i samband med försäljning? Känns som om detta inte är så vanligt som många försöker framföra det i sina annonser.. men nojjan sitter lika djupt som ryktet om el cuco

Min egen noja kommer främst av att försäkringsbolag, polis, branschpress och nyhetsmedia har varnat för problemet. Skulle det inte vara ett hyfsat stort problem hade väl knappast försäkringsbolagen varit så noga med att friskriva sig och påpeka att försäkringen inte gäller. Låt säga att det sker något bedrägeri vid 1 av 100 affärer. Det skulle inte påverka min benägenhet att låta köparen provköra om det gäller en hoj för 10 000, däremot om den var värd 100 000.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hade varit lite intressant med en geofencing-produkt man kunde sätta på hojen vid provkörning.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Att klassa det som bedrägeri av försäkringsbolagen för att slippa betala ut är helt tokigt. Men resulatat av många sken stölder? butiken lägger ut visningsex av tex telefoner som blir stulna men stölden där klassas väl inte som bedrägeri?
Min oro är alltid att personen som provkör mest ska krascha hojen... inte för att det någonsin har hänt. Men tackar youtube för det
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att klassa det som bedrägeri av försäkringsbolagen för att slippa betala ut är helt tokigt. Men resulatat av många sken stölder? butiken lägger ut visningsex av tex telefoner som blir stulna men stölden där klassas väl inte som bedrägeri?
Min oro är alltid att personen som provkör mest ska krascha hojen... inte för att det någonsin har hänt. Men tackar youtube för det

Det är inte försäkringbolagens beslut. Rent juridiskt är det inte tillgrepp (stöld) av ett fordon som du frivilligt lämnat över nycklar till en presumtiv köpare.

Om jag lånar 100 kronor av dig och inte lämnar tillbaka dem, är det bedrägeri.
Om jag utan tillåtelse tar 100 kronor av dig är det stöld.

Sen att det kan kännas tokigt, det håller jag med om!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag råkade ut för att en spekulant vurpade hojen på provkörningen.
Nu var jag störst av oss så han köpte hojen, till utsatt pris, prutmånen försvann :)
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Det är inte försäkringbolagens beslut. Rent juridiskt är det inte tillgrepp (stöld) av ett fordon som du frivilligt lämnat över nycklar till en presumtiv köpare.

Om jag lånar 100 kronor av dig och inte lämnar tillbaka dem, är det bedrägeri.
Om jag utan tillåtelse tar 100 kronor av dig är det stöld.

Sen att det kan kännas tokigt, det håller jag med om!

, Juridiskt så räcker det väl då att man skriver ett provkörningskontrakt som när man provkör hos handlarn. Om personen drar så ändras detta till stöld, I lagens mening eller?. skyddade genom försäkringen då? Någon kunnig som kan svara på detta. Då har väl båda partnerna kommer överrens om att ett köp Eventuellt blir av.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
, Juridiskt så räcker det väl då att man skriver ett provkörningskontrakt som när man provkör hos handlarn. Om personen drar så ändras detta till stöld, I lagens mening eller?. skyddade genom försäkringen då? Någon kunnig som kan svara på detta. Då har väl båda partnerna kommer överrens om att ett köp Eventuellt blir av.

Det är väl snarare kontraktsbrott isf. Det går ju alltid att lägga till en straffavgiftsklausul i kontraktet så man inte blir av med några pengar när man säljer skulden till inkasso, så blir det deras problem sedan?

För extra bonus kan man ju alltid sedan begära handräckning från KFM för att få tillbaka hojen med. :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det hade varit lite intressant med en geofencing-produkt man kunde sätta på hojen vid provkörning.

Just det där funderade jag också på. Alternativt att man hade en digital försäljningstjänst där en spårsändare ingick i paketet.

Man träffas, gör upp affären och förbereder allt digitalt. Köparen betalar till tjänsten och säljaren registrerar fordonet för ägarbyte preliminärt via samma tjänst. Nästa steg är provkörning. En liten puck aktiveras via mobilen och placeras i fordonet. Först när fordonet återvänder till ursprungsplatsen och köpet bekräftas via både köpares och säljares mobiler fullföljs köpet. Ägarbytet går igenom och pengarna överförs från mellanhanden till säljaren. Poängen är att både köpare och säljare behöver vara skyddade om motparten försöker blåsa dem.

Sen började jag fundera på alla tänkbara scenarier som köpare och säljare kan lura varandra som man måste ta höjd för, strul med tekniken osv. så insåg jag att en sådan tjänst förmodligen skulle bli för krånglig att få till utan en massa uppenbara kryphål.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top