Vapenskåp uppför trappor?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har köpt ett vapenskåp och behöver få det uppför cirka tio trappsteg (svagt svängd trapp i ett hyreshus). Imorgon, för nu ligger skåpet på lånat släp och kan inte ligga där i all evinnerlighet. Hur ska jag fixa det?

Skåpet väger lite drygt 150kg. Dörren går att lyfta av. Jag kan kanske skaka fram en kompis till hjälp men det är inte direkt så att någon av oss heter Magnus Samuelsson.

Hade det varit möjligt så hade jag lutat ner det på två plankor på trappen och vinschat det. Svängd trapp och brist på lämplig plats att förankra vinschen på gör att det alternativet går bort.

Att jag och kompisen skulle orka bära upp det är jag ytterst tveksam till. Ytterst. Det skulle nog vara gränspuckarnas gränspuck.

En trappkärra, är det något att ha? Om den samlade Sporthojsexpertisen tror att det är vägen att gå så kan jag köpa en billig på Jula och sedan sälja den ännu billigare på Blocket efteråt bara jag får lyftet ur världen.

Bättre förslag?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har flyttat vapenskåp.
En säckakärra eller trappkärra är värd varje krona.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vi ett fönster? Slita upp något så tunkt uppför en vriden trappa kan vara enormt riskfyllt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske går det att hyra en sån där elektrisk trappklättrare som en del flyttfirmor använder?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte så jäkla svårt att hasa på plankor längs trappen. Är man tre pers är det lugnt. Två släpar, en ser till så att plankorna/plankan inte far iväg. Spännband kan man ofta "låsa" fast i dörren och då kan en dra och en trycka.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En vanlig säckakärra och spänn fast med ett spännband. Ska inte vara några större problem på 2-3 personer. När jag jobbade som rörmokare drog vi hundratals värmepumpar som väger ca300 kg på det viset.

Plockar du av dörren så är mycket av vikten delad borde nästan gå att bära det.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Av med dörren. Halva vikten sitter i dörren.

Lägg på tvådubbla lakan och kanske en duschhandduk, en skjuter på nerifrån, en drar uppifrån. Lyft över kanten vid varje trappsteg bara och sen är saken biff.
Uppe på 20 minuter - max.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kanske du kan kapa upp det i bitar och sen svetsa ihop det på plats? Alternativt spränga det i bitar.

Har du provat att #Borra?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har gjort samma sak, kanske inte uppför 10 steg svängd trapp, men långa vägar över lite trappsteg här och var, tillsammans med min fru, som kanske inte riktigt påminner om en ukrainsk kulstöterska i kroppsbyggnad :rolleyes: Den starke går underst i trappor, och bärremmar runt skåpet och över axlarna, sen klarar man det mesta.

Jag har varit med och flyttat serverrack på jobbet, och ett fullt 19"-rack väger en hel del, och det flyttade killarna med trappkärra, det såg väldigt enkelt och smidigt ut, för några som jobbar heltid med tunga lyft iaf :hihi
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som många säger så haka av dörren o bara bär.

Jag bar mitt själv uppför trappan i huset utan större bekymmer.

Lyfte skåpet ett steg i taget uppför trappan och det tog ca 7-8 minuter från undervåningen till övre våningen.

Utan dörr får man bra tag i skåpets inner sidor.

Lyckatill
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
#.1 Sätt upp en arg lapp.
#.2 Rulla ut mattor i trappen
#.3 Handskar, rep/min. 15m/>300kg
#.4 Dra.

En knut varje meter underlättar, skulle inte göra det själv och skippa nylonrep även om de kostar 10 spänn per kilometer.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
150 kilo bär man hyfsat ledigt på två, såvida man får grepp om 'et. Låna en bärsele av din lokala flyttgubbe kanske?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Som tidigare skrivet, av med dörren och bär 2x75kg det är inga problem.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En vettig pirra.
Och jävlar anamma.
150kg är inte så farligt bara man har ok stora hjul, och sen en vän att hålla balansen.
Att bära 75kg var är inte så tokigt, men i en trappa blir fördelningen snarare 20/130 så killen nedanför kan få det lite småjobbigt, förutsatt att det inte finns plats att bära på bredden men då pratar vi ett rätt väl tilltaget trapphus.
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ställ den nere i trapphuset. Se till grannarna ser dig dumpa skåpet där. Sen väntar du. Morgonen efter så hsr du skåpet halvt nerkört i brevlådan.
Uppdrag utfört.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ring en flyttfirma. Kom överens om ett pris. Sätt dig längst upp i trappen i en solstol med valfri dryck (helst öl) :fyllisar i näven. Invänta betald arbetskraft, låt dem utföra arbetet, betala och va glad :rolleyes:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kompisen visade sig vara i Stockholm över helgen :huvet
Men jag kan ha släpet ett par dagar till.

Just nu lutar det antagligast åt att med varsin rundsling lyfta skåpet (med dörr avhäktad) med bara muskelkraft. Tio stycken 17cm höga benlyft á 50kg borde ju inte vara någon omölighet. Kan man tycka. :gnissla

Plan B innefattar just nu ett gäng tvåtumfyror och en vinsch. Fast vi får hoppas att så drastiska metoder inte behövs.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top