REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
    Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Vapenskåp uppför trappor?

Jag har köpt ett vapenskåp och behöver få det uppför cirka tio trappsteg (svagt svängd trapp i ett hyreshus). Imorgon, för nu ligger skåpet på lånat släp och kan inte ligga där i all evinnerlighet. Hur ska jag fixa det?

Skåpet väger lite drygt 150kg. Dörren går att lyfta av. Jag kan kanske skaka fram en kompis till hjälp men det är inte direkt så att någon av oss heter Magnus Samuelsson.

Hade det varit möjligt så hade jag lutat ner det på två plankor på trappen och vinschat det. Svängd trapp och brist på lämplig plats att förankra vinschen på gör att det alternativet går bort.

Att jag och kompisen skulle orka bära upp det är jag ytterst tveksam till. Ytterst. Det skulle nog vara gränspuckarnas gränspuck.

En trappkärra, är det något att ha? Om den samlade Sporthojsexpertisen tror att det är vägen att gå så kan jag köpa en billig på Jula och sedan sälja den ännu billigare på Blocket efteråt bara jag får lyftet ur världen.

Bättre förslag?
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Jag har flyttat vapenskåp.
    En säckakärra eller trappkärra är värd varje krona.

Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Drömhoj
    Blogginlägg
    3
    Vi ett fönster? Slita upp något så tunkt uppför en vriden trappa kan vara enormt riskfyllt.
    Webbansvarig kodknackare och fixare

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Kanske går det att hyra en sån där elektrisk trappklättrare som en del flyttfirmor använder?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Glöm inte att rigga kameror innan ni drar igång!

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Det är inte så jäkla svårt att hasa på plankor längs trappen. Är man tre pers är det lugnt. Två släpar, en ser till så att plankorna/plankan inte far iväg. Spännband kan man ofta "låsa" fast i dörren och då kan en dra och en trycka.
    Buy quality, cry once.

Smed oops164s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    Tösernas leksaker,
    Ralling.se

fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    En vanlig säckakärra och spänn fast med ett spännband. Ska inte vara några större problem på 2-3 personer. När jag jobbade som rörmokare drog vi hundratals värmepumpar som väger ca300 kg på det viset.

Plockar du av dörren så är mycket av vikten delad borde nästan gå att bära det.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Hoj
    En snabb, en långsam, en i bitar.
    Av med dörren. Halva vikten sitter i dörren.

Lägg på tvådubbla lakan och kanske en duschhandduk, en skjuter på nerifrån, en drar uppifrån. Lyft över kanten vid varje trappsteg bara och sen är saken biff.
    Uppe på 20 minuter - max.

Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Kanske du kan kapa upp det i bitar och sen svetsa ihop det på plats? Alternativt spränga det i bitar.

Har du provat att #Borra?

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Är det ett Franz Jäger?

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Jag har gjort samma sak, kanske inte uppför 10 steg svängd trapp, men långa vägar över lite trappsteg här och var, tillsammans med min fru, som kanske inte riktigt påminner om en ukrainsk kulstöterska i kroppsbyggnad Den starke går underst i trappor, och bärremmar runt skåpet och över axlarna, sen klarar man det mesta.

Jag har varit med och flyttat serverrack på jobbet, och ett fullt 19"-rack väger en hel del, och det flyttade killarna med trappkärra, det såg väldigt enkelt och smidigt ut, för några som jobbar heltid med tunga lyft iaf
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Som många säger så haka av dörren o bara bär.

Jag bar mitt själv uppför trappan i huset utan större bekymmer.

Lyfte skåpet ett steg i taget uppför trappan och det tog ca 7-8 minuter från undervåningen till övre våningen.

Utan dörr får man bra tag i skåpets inner sidor.

Lyckatill

Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    #.1 Sätt upp en arg lapp.
    #.2 Rulla ut mattor i trappen
    #.3 Handskar, rep/min. 15m/>300kg
    #.4 Dra.

En knut varje meter underlättar, skulle inte göra det själv och skippa nylonrep även om de kostar 10 spänn per kilometer.
    Men, Trump sa ju det va lugnt..

Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Hoj
    GSX-R750WT
    150 kilo bär man hyfsat ledigt på två, såvida man får grepp om 'et. Låna en bärsele av din lokala flyttgubbe kanske?
    Fighting stupidity since 2002

Stöddig pieces avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Hoj
    Ducati 748
    Som tidigare skrivet, av med dörren och bär 2x75kg det är inga problem.
    It´s all comming back to me now,
    said the blind man as he peed into the wind...

Vurpa.nu (just for fun)

Lattepappa SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    En vettig pirra.
    Och jävlar anamma.
    150kg är inte så farligt bara man har ok stora hjul, och sen en vän att hålla balansen.
    Att bära 75kg var är inte så tokigt, men i en trappa blir fördelningen snarare 20/130 så killen nedanför kan få det lite småjobbigt, förutsatt att det inte finns plats att bära på bredden men då pratar vi ett rätt väl tilltaget trapphus.
    Senast redigerat av SJP den 2020-09-12 klockan 13:14.
    //Stefan

Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Hoj
    -
    Ställ den nere i trapphuset. Se till grannarna ser dig dumpa skåpet där. Sen väntar du. Morgonen efter så hsr du skåpet halvt nerkört i brevlådan.
    Uppdrag utfört.

Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Ring en flyttfirma. Kom överens om ett pris. Sätt dig längst upp i trappen i en solstol med valfri dryck (helst öl) i näven. Invänta betald arbetskraft, låt dem utföra arbetet, betala och va glad
    Forza Rossi ! =)

Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
    Kompisen visade sig vara i Stockholm över helgen
    Men jag kan ha släpet ett par dagar till.

Just nu lutar det antagligast åt att med varsin rundsling lyfta skåpet (med dörr avhäktad) med bara muskelkraft. Tio stycken 17cm höga benlyft á 50kg borde ju inte vara någon omölighet. Kan man tycka.

Plan B innefattar just nu ett gäng tvåtumfyror och en vinsch. Fast vi får hoppas att så drastiska metoder inte behövs.
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja det är härligt på ett sätt, men också lite utmattande och uttjatat när man hållit på så i snart två månader. Jag försöker tvinga mig själv att inte ko [...]

DanKvi87
Vill du annonsera ovan? Klicka här