Växellådsolja tvåtaktare

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad ska man ha för växellådsolja i en 125cc tvåtaktare från -81? Kopplingen är "wet multiplate". I handboken står det "Transmission oil SAE 20/W40" (manual på engelska), men de värdena verkar svårt att hitta. Om man kollar Biltema tranmissionsolja så har de oljorna helt andra värden, t ex SAE 80W/90 och är oftast avsedda för 4-taktmotorer.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har haft samma fundering till min enduro och kommit fram till att ATF-olja måste fungera kanon. I en växellåda för 2t finns det två saker som man måste tänka på. Högt yttryck (nållager och kuggingrepp) och en våtkoppling. Vad finns i en automatisk växellåda.... Dessutom under mycket högre krafter än vad en motorcykel kan skapa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
ATF fungerar utmärkt har kört detta i alla mina 2T genom åren utan bekymmer men då är det ju yamaha som gällt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man har problem med slirade koppling som Husqvarnqas storkubikare hade från 70-80 talet så hällde man i gräsklipparolja rak 30 motorolja. De kan man göra på nyare maskiner också om man bränner kopplingen mitt i helgen och vill köra vidare tills man köpt nya lameller. Jag vet inte hur bra den är att köra på hela tiden och jag mins inte om växlingen blev trög eller huggande? Jag har ett svagt minne att Husqvarna rek rak 30.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Den här tex https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/4-taktsoljor/mc-olja-15w-40-2000022966
Det är vanligtvis både växellåda och koppling på 4t också...
Jag har kollat på den, men tvekade eftersom det dels anges vara en motorolja och dels är avsett för 4-takt. Och då är den väl avsett att smörja motorn också, vilket inte borde behövas då jag kör med olja blandad direkt i bensinen. Men det står ju också att den smörjer kopplingen på rätt sätt. Jag tro jag testar med denna eftersom jag redan har en flaska hemma. Vad är det värsta som kan hända? Det är väl bara att byta annars?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har haft samma fundering till min enduro och kommit fram till att ATF-olja måste fungera kanon. I en växellåda för 2t finns det två saker som man måste tänka på. Högt yttryck (nållager och kuggingrepp) och en våtkoppling. Vad finns i en automatisk växellåda.... Dessutom under mycket högre krafter än vad en motorcykel kan skapa.
Jag känner inte till ATF-olja. Är det bara att använda vilken som i så fall? Det anges ju inga SAE-värden på dessa, känns lite osäkert. Kan denna användas t ex?
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ansmissionsoljor/transmissionsolja-2000028186
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag känner inte till ATF-olja. Är det bara att använda vilken som i så fall? Det anges ju inga SAE-värden på dessa, känns lite osäkert. Kan denna användas t ex?
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ansmissionsoljor/transmissionsolja-2000028186

Spelar ingen roll ATF oljor överträffar alla krav som din gammel hoj någonsin kan råka utför.

Det är många som jag som kör sina 2T crossar på ATF o h det finns ingen som jag känner sedan 35 år bakåt som har haft bekymmer.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Spelar ingen roll ATF oljor överträffar alla krav som din gammel hoj någonsin kan råka utför.

Det är många som jag som kör sina 2T crossar på ATF o h det finns ingen som jag känner sedan 35 år bakåt som har haft bekymmer.
Ok. Jag tänkte att moderna oljor kanske kan vara FÖR bra. Vissa säger ju att man inte ska använda t ex syntetolja i gamla hojar som har gått på mineralolja i 40 år. Det löser upp avlagringar och kan orsaka problem.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok. Jag tänkte att moderna oljor kanske kan vara FÖR bra. Vissa säger ju att man inte ska använda t ex syntetolja i gamla hojar som har gått på mineralolja i 40 år. Det löser upp avlagringar och kan orsaka problem.

Det gäller möjligen trycksmorda 4 taktsmotorer o knappast en skvätt smord gammal härk till 2 takts motor.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top