Bra info om skruvar på gamla japanska hojar!

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
JIS-standarden har jag bara känt till i 10 år ungefär, men jävlar vad man svurit över dåliga japanska skruvar, usla metallurgiska kunskaper hos japaner - och att deras originalverktyg var fan värdelösa ens på grejerna i hemmet.

Tur att man inte postade på forum när man var tonåring, och kunde spy galla över genomusla japaner. :rodnar

Klämmorna till just insugsgummina är verkligen spot on. Trångt, mörkt - åsso någon annan jävel som satt dom i vinkel så att man inte kom år att få i hela stjärnan riktigt. Det var ju just därför man drog sönder dem... :huvet:huvet:huvet
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min Kawa från 2000 hade JIS-pricken. Helt omöjligt att lossa gasvajrarna utan JIS-mejsel.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
En omvänd fundering... går det att få tag på nya skruvar med JIS kryss utan att beställa dem som reservdel....
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En omvänd fundering... går det att få tag på nya skruvar med JIS kryss utan att beställa dem som reservdel....

Tveksamt, JIS skall vara nedlagd som standard. Med tanke på hur skapligt svårt det är att hitta mejslarna vill jag inte ens fundera på hur meckigt det är med skruvarna :)
På min knarr är det typ luftlådanm, koppling- och bromsreservoirer och damaskerna till insuget som har krysskruv, det mesta är insex.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja jag har vetat om JIS länge. Och sen dess har jag skruvat sönder massor med skruv med fel jävla philpsmejsel och tänkt "du borde köpa ett set JIS mejslar. Det är ju inte ens dyrt". :glömdet
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min räddning genom alla år har varit den lilla vändbara mejsel som följer med i verktygspåsen, eller brukade följa med förr.
Jag har ett par sådana och det dröjde länge innan jag förstod varör dessa var bättre än mina vanliga X-spår.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tacka gud vet jag för insex. Byt ut all sån där spårskruvsskit så snabbt det bara går är mitt råd. :D
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja jag har vetat om JIS länge. Och sen dess har jag skruvat sönder massor med skruv med fel jävla philpsmejsel och tänkt "du borde köpa ett set JIS mejslar. Det är ju inte ens dyrt". :glömdet

Jag beställde ett kit JIS mejslar från Japan, dom är väl värt pengarna :hihi
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Viktor L
jag plockar isär mycken gammal skit och gör det ofta. Sämsta skruvskallen som finns på gammalt skräp är insex, de fylls med smuts och verktygen är obekväma samt om det sitter fast är det svårt att göra annat än att dra till det blir runt i hålet. Fördelen är att det sen finns en fin borranvisning. Insexskruvar till bromsskivor är extra jävliga. smärtan i fingrarna när de släpper har lärt mig att alltid ha en buffert emellan nyckel och hand, exempelvis ett rör eller en fast nyckel.
Har dock just byggt ihop en Z1 motor med insex, snyggt är det inte men det var det som fanns i mina lådor. Den kommer heller aldrig bli så smutsig.
DSC08385.JPG

Silad
Om du någonsin ska plocka isär en Triumphmotor, kom då ihåg att du tycker torx är bäst.

Stjärnskruvarna går i stort sett alltid att få loss med slagmejseln, det är en stor fördel med denna skalle, sexkantsskallen är min favorit.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nå, då byter vi ämne till hur man får loss sönderdragna skruvar, innan det blir grisgenitalier och borr som åker fram.
Steg ett oavsett om det är insex eller krysspår är att ta en hammar med kulpen och knacka ihop skallen lite och sedan knacka ner mejseln eller bitset i spåret.
Nummer två är att ta lite ventilslippasta på spetsen och så knacka till mejseln i spåret.
Trean på insexskallar är att ta en aningen större torx och knacka i, ev förstärkt med ovan nämnda slippasta.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Nå, då byter vi ämne till hur man får loss sönderdragna skruvar, innan det blir grisgenitalier och borr som åker fram.
Steg ett oavsett om det är insex eller krysspår är att ta en hammar med kulpen och knacka ihop skallen lite och sedan knacka ner mejseln eller bitset i spåret.
Nummer två är att ta lite ventilslippasta på spetsen och så knacka till mejseln i spåret.
Trean på insexskallar är att ta en aningen större torx och knacka i, ev förstärkt med ovan nämnda slippasta.


Själv tycker jag att denna fungerar ganska bra så länge man kommer åt skruven. Funkar bra på sönderdragna förgasarskruvar.

https://www.amazon.com/Professional-International-Vampliers-Portable-Extraction/dp/B006YJKAPQ
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är väl för klen och ger upp för lätt.
När det inte lossnar,
WD-40, 5-56, Biltemas multispray, eller blanda lika delar aceton och motorolja och pensla på och försök imorgon.
Och nästa dag om det inte funkar, igen WD-40, 5-56, Biltemas multispray, eller blanda lika delar aceton och motorolja och pensla på.
Hittills har det alltid gått på mindre än en vecka innan jag fått loss den trilskande muttern / skruven.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top