Bra info om skruvar på gamla japanska hojar!

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Börjar farbror bli senil?
Det har diskuterats tidigare och du var med och diskuterade då med.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?277330-Var-kan-man-hitta-JIS-spec-skruvmejslar-bits
Inlägg #6 och #9

och här
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?282918-Bits-skruvmejsel-till-förgasare

och här
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273646-Varför-denna-tortyr-med-skruvar-med-stjärnspår
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?289060-Motortrubbel-efter-vintern/page2

P.S. Bara skojar, är lite senil jag med :D, Detta med höger/vänster skall vi inte prata om
Gillade filmen den var informativ
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jo jag visste, men bra film... :)
Jag snodde några bilder från en av trådarna som Spixer refererade till...


uploadfromtaptalk1441228569467.jpg
screws_JIS_phillips_pozidriv.jpg
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är det bara på äldre hojar? har Jappsarna gått över till phillips på nyare cyklar?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
På tal om detta, är det någon som sett ett bitsset med JIS någonstans, jag har mejslar, men det hade inte skadat med lösa bits också som kan ligga och drälla (tappas bort) i verktygssatsen.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Är det bara på äldre hojar? har Jappsarna gått över till phillips på nyare cyklar?

Vet inte, definiera "äldre" :D
Men bra fråga faktiskt, och i så fall var går gränsen, ett specifikt årtal eller beroende på märke eller är det fortfarande JIS.
Yamaha verkar köra med JIS 2009 på det jag kan testa.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Börjar farbror bli senil?
Det har diskuterats tidigare och du var med och diskuterade då med.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?277330-Var-kan-man-hitta-JIS-spec-skruvmejslar-bits
Inlägg #6 och #9

P.S. Bara skojar, är lite senil jag med :D, Detta med höger/vänster skall vi inte prata om
Gillade filmen den var informativ

Svar JA, jag glömmer mycket!!! Jag tror det en vinnarstrategi i racing!!! :):):)
Min motfråga är; Hur f-n kommer du ihåg??????:va:va:va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Honda körde med JIS på VFR till 2014 åtminstone (vad jag vet). Jag fick köpa ett set från Japan när jag skulle byta termostat för då behövde man en halvmeter lång JIS-mejsel för att få loss insugsdamaskerna.

Jag har f.ö. inte hittat JIS-bits tyvärr, har letat lite iaf.

Och Mozz, har du slutat filma i porträttläge??? :D
 
Last edited:

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Japp visste detta sedan länge.
Jag har inte lyckats hitta mejslar till rimliga pengar ännu bara.
det funkar ganska bra om man slipar bort lite av toppen på en Philipsmejsel, så har jag gjort istället.

/A
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Japp visste detta sedan länge.
Jag har inte lyckats hitta mejslar till rimliga pengar ännu bara.
det funkar ganska bra om man slipar bort lite av toppen på en Philipsmejsel, så har jag gjort istället.

/A

Hör med Spinnin Wheel; bra mejslar till rimliga pengar!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Honda körde med JIS på VFR till 2014 åtminstone (vad jag vet). Jag fick köpa ett set från Japan när jag skulle byta termostat för då behövde man en halvmeter lång JIS-mejsel för att få loss insugsdamaskerna.

Precis! Till insugs-klämmorna passar Philips EXTRA dåligt!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar för denna eminenta tråd bara att buga ! :Bugar

Har funderat på att köpa JIS mejslar till skruvarna i min GSX1300R 2008 men var nere och kollade i garaget nu på skruvarna som håller locken till Kopplingsvätske och Bromsvätskebehållarna.
(Dags göra det nu :rodnar :fakta har ägt den sedan 2013......:) , men jag har inte vetat om JIS punkten....)

Och det var inte ett spår av den lilla JIS punkten i någon av de 4 kvadranterna på totalt 4 skruv, dvs 16 kvadranter kollade.

Så det är inget konstigt med att jag tyckt Philips bits har dugt för mig. Till dessa skruvarna.

Hojen bytte ägare 1a gången i Sverige 2007-10-16 när den gick från Kgk Motor AB till AB Ava Mc.
Så min slutsats är att Suzuki bytte till Philips 2007. I varje fall på Hayabusabandet.
För skruvarna har samma oxidering/färg som locken. Så skruvarna verkar vara original.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Alltså... jag trodde att japsen övergett alla sorters kryss till förmån för insex/Torx...

Någon med nyare hoj som kan bekräfta?
Troligen så sätter de nog något annat än kryss i någon form om det går, tom. Volvo har ju ofta torx numera men helt borta är nog inte kryssen ännu.

Svar JA, jag glömmer mycket!!! Jag tror det en vinnarstrategi i racing!!! :):):)
Min motfråga är; Hur f-n kommer du ihåg??????:va:va:va

Kör inte racing :D
Nä ofta är minnet sjukt underligt, kommer ihåg saker hur länge som helst men inte var jag la bilnyckeln 30 sek tidigare.

Seriöst så visste jag bara att jag kommenterat JIS i några trådar för inte så länge sedan och så googlade jag och gissa vems namn som dök upp i den tråden :7peta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och det var inte ett spår av den lilla JIS punkten i någon av de 4 kvadranterna på totalt 4 skruv, dvs 16 kvadranter kollade.

Där ser man!!! Prickarna på skruvskallarna kanske föll bort med tiden, hittar inga på min -87 heller. Men CB750:an från 1972 har prickar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har tre stycken vessel impact mejslar, sjukt trevliga saker att ha. De funkar ju dessutom utmärkt till phillipsskallar med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top