Tångamperemeter

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att Tångampermetrar mäter magnetfält och sedan redovisar magnetfältet som en ström.
Detta betyder att också ström i kopplingsledningar nära den kopplingsledning man mäter på påverkar det resultat/ström tångamperemetern visar.

Men det hade jag inte trott innan jag såg det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänk på att Tångampermetrar mäter magnetfält och sedan redovisar magnetfältet som en ström.
Detta betyder att också ström i kopplingsledningar nära den kopplingsledning man mäter på påverkar det resultat/ström tångamperemetern visar.

Men det hade jag inte trott innan jag såg det.
Och man kan heller inte mäta över en vanlig kabel med flera ledare, man måste ta en ledare i taget.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, tångamperemetrar använder ofta lite olika tekniska lösningar.
Har man en som bara mäter AC så är det troligt att den är mer som en strömtransformator, med en järnkärna och en spole.
Mäter den DC så krävs en annan teknik, och då använder man i regel ett så kallat hall-element, lite dyrare teknik, men beövs för DC-mätning.
Genom att kombinera flera element, så kan man få bra mätnoggrannhet inom flera mätområden, och tekniken klarar mycket små strömmar (mikroampere).
Men, som påpekas, eftersom detta egentligen är magnetfältstyrkemätning så är den känslig för externa magnetfält, orienteringen på käftarna och lite annat.
Så man bör nolla instrumentet nära mätstället, samt hålla tången i 90 grader mot kabeln osv.
Inte jättekrångligt att komma ihåg, men lite känsligare än en växelströmsmätning, och således lättare att påverka mätresultatet.
Så, som ovanstående redan påpekat finns det lite att tänka på för att få så bra mätning som möjligt.
Men ofta handlar det om grova mätningar när vi meckar i våra objekt, och då spelar inte några milliampere så stor roll.
Men kan vara bra att tänka på att det finns faktorer som påverkar mätresultatet när vi vill vara noggranna.
Och "-Att mäta är att veta" var det någon klok som så en gång.:tummenupp
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Och man kan heller inte mäta över både plus och minusledare till någonting samtidigt - då blir summan av de två magnetfälten noll eftersom de är lika stora och motriktade.

Den har jag provat och var litet förvirrad en stund...

Mvh,
Ingvar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man behöver inte ha någon tidigare hålvana för att använda en tångamperemeter annat än att sluta tångens överdel - om det är av den "slutna" typen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur noga är det att kabeln man mäter på är mitt i hålet i tången så att säga? Eller spelar det ingen roll?

Utan spaning, ingen aning :fakta

Hej.

Det spelar ingen roll vill jag påstå, inte med den tekniken som en modern tångamperemeter har, som även mäter DC.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/...uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436

Jag gick precis ner i källaren och provade, 0,3A@12V var inga problem, och din soppapump borde dra mer än så.

Den där är bra. Men jag vill nämna att jag har en som heter UT210E, som har ett läge för 0-2A. I det läget kan man se ändringar på 1mA! Övriga lägen är 0-20A och 0-100A. Jag älskar den multimetern. (En sån borde du köpa Magnus!)

För nördar som mig kan jag avslöja att den även går att "hacka", vilket jag gjort, och då klarar den att mäta 0-1000A(!), 0-100A, samt 0-10A (fortfarande med 1mA upplösning).
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Den där är bra. Men jag vill nämna att jag har en som heter UT210E, som har ett läge för 0-2A. I det läget kan man se ändringar på 1mA! Övriga lägen är 0-20A och 0-100A. Jag älskar den multimetern. (En sån borde du köpa Magnus!)

För nördar som mig kan jag avslöja att den även går att "hacka", vilket jag gjort, och då klarar den att mäta 0-1000A(!), 0-100A, samt 0-10A (fortfarande med 1mA upplösning).
Häftigt! Men jag tror inte att upplösningen förblir 1 mA när du mäter högre strömmar. Visningen kanske är 1 mA, men det vet vi ju att det inte är samma sak. Varför skulle de annars ha olika lägen? ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den där är bra. Men jag vill nämna att jag har en som heter UT210E, som har ett läge för 0-2A. I det läget kan man se ändringar på 1mA! Övriga lägen är 0-20A och 0-100A. Jag älskar den multimetern. (En sån borde du köpa Magnus!)

För nördar som mig kan jag avslöja att den även går att "hacka", vilket jag gjort, och då klarar den att mäta 0-1000A(!), 0-100A, samt 0-10A (fortfarande med 1mA upplösning).

Ja för +-2,5% av 40A = 1 A, +-2% av 40A = 0,8A , noggrannhet är alltid i % av maxvärdet. Från #3

Ett fel på tex +-10% med maxvärde 2A är alltså noggrannare för små strömmar än +-2% med 40A maxvärde.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur noga är det att kabeln man mäter på är mitt i hålet i tången så att säga? Eller spelar det ingen roll?

Utan spaning, ingen aning :fakta

Kanske prova själv. Bara flytta runt och se resultatet.
Gissar att det är beroende på fabrikat och modell.

Problemet som jag upplevt är att vid mätning i elskåp med 3 x 400VAC är det ofta så trångt att det är svårt att överhuvudtaget få in tångamperemetern runt ledningarna till en kontaktor.
Och få käftarna att sluta 100%-tigt runt ledningen.
För är tångamperemetern av typen där käftarna ska ihop så ändras mätresultatet kraftigt om käftarna inte är ihop.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ett trix som man kan använda sig av för att öka noggrannheten, speciellt om man mäter små strömmar, är att låta ledaren gå flera varv genom strömtången.
Det kräver naturligvis att man kommer åt att lösa det, vilket är mycket ovanligt utan att göra ingrepp.
Men jag brukar göra så att man förlänger den ledare som man ska mäta, och låter den gå i en loop genom strömtången.
Om den går 10 varv, så får vi 10ggr "förstärkning" av strömvärdet, vilket gör att vi kan mäta mer noggrannt även på mycket små strömmar, fast multimetern egentligen inte är specad för det.
Kräver lite ingrepp, men kan vara bra att känna till att det går.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kanske prova själv. Bara flytta runt och se resultatet.
Gissar att det är beroende på fabrikat och modell.

Problemet som jag upplevt är att vid mätning i elskåp med 3 x 400VAC är det ofta så trångt att det är svårt att överhuvudtaget få in tångamperemetern runt ledningarna till en kontaktor.
Och få käftarna att sluta 100%-tigt runt ledningen.
För är tångamperemetern av typen där käftarna ska ihop så ändras mätresultatet kraftigt om käftarna inte är ihop.

Håller med, moderna skåp är ofta trånga.
Ska man bara mäta AC så är den här fantastisk, har även loggningsfunktion.
En flexibel slinga, som man i princip alltid får runt ledaren.

Slingamperemeter.jpg
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Häftigt! Men jag tror inte att upplösningen förblir 1 mA när du mäter högre strömmar. Visningen kanske är 1 mA, men det vet vi ju att det inte är samma sak. Varför skulle de annars ha olika lägen? ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Det är samma läge. Hacket ändrar i mjukvaran så att den inte maxar ut vid 2000 på displayen utan 9999 på displayen.

Sen är precisionen såklart inte 1mA. Men upplösningen (samma sak som vad du kallar visningen) är det. Så om man låter instrumentet ligga still kan man mäta förändringar på 1mA som jag skrev. Men pga en tångamperemeters natur är precisionen vid såhär låga strömmar såklart låg. Räcker att vrida tången en aning så ändrar den värde pga jordens magnetfält, tex.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det är samma läge. Hacket ändrar i mjukvaran så att den inte maxar ut vid 2000 på displayen utan 9999 på displayen.

Sen är precisionen såklart inte 1mA. Men upplösningen (samma sak som vad du kallar visningen) är det. Så om man låter instrumentet ligga still kan man mäta förändringar på 1mA som jag skrev. Men pga en tångamperemeters natur är precisionen vid såhär låga strömmar såklart låg. Räcker att vrida tången en aning så ändrar den värde pga jordens magnetfält, tex.
Ok, då förstår jag vad du menar! HackZor

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top