Tångamperemeter

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er!
Vill mäta strömåtgången på min racehojen och köpte en tångamperemeter på Jula. Den var ju MYCKET billigare än Biltemas! Men snålheten bedrar visheten; den mäter ju inte strömstyrka vid likström!:huvet Så, lämna tillbaka!:tummenupp

Två frågor:
1. Biltema, Clas Olsson, Kjell o Co; är någon bättre än någon annan för cirka 500kr
2. Hur svaga strömmar kan den mäta? Till exempel, kan den mäta om en bensinpump får ström?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tja.
Kollade snabbt och biltemas har ±2.5% vid 40A DC. Fluke har ±2%.

Jag har bara använt fluke men jag tror väl inte att det spelar så stor roll vad du köper, om ingen flikar in med att x eller y är skit...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Jag kikade lite snabbt på några olika modeller från de företag som du hade med på listan.

https://www.biltema.se/en-se/tools/...meters/clamp-ammeter-dcm-6003-acdc-2000023355

https://www.clasohlson.com/se/Tångamperemeter-UNI-T-UT203/p/36-4718

https://www.kjell.com/se/produkter/...uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436

Skulle säga att dom är ganska likvärdiga, mätet både växel och lik, även spänning med prober, så den går att använda till mycket.
Ska man upp en nivå i "kvalitet", så får man mest högre mätnoggrannhet, vilket jag tycker känns onödigt i ditt fall.
Dom är generellt sett ganska bra dagens multimetrar, så jag tycker inte att du behöver typ en FLUKE, någon av ovan nämnda duger finfint.
Personligen gillar jag den från Claes mest, på grund av käftens utformning, den känns lite smidigare att kunna lirka in i en kabelhärva.
En bensinpump är inga problem att mäta, den blir förmodligen en ampere, eller några ampere.
Däremot kan mycket små strömmar, som till ett larm, eller annan ansluten utrustning som tar väldigt lite ström, vara svåra med den, men då behöver du å andra sidan femdubbla priset, minst, för att nå framgång.
Så några tiondelar av en ampere kan du mäta med den, det vill säga belysning mm, men även högre strömmar, och det kan vara bra för att testa en generator till exempel.

Hör av dig om du har fler funderingar, för just mätning har jag ganska bra koll på.:tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Uppdatering från ett tidigare inlägg i en annan tråd där jag mindes fel.:rodnar
Den från Kjell är lättare att nollställa.
Kjell modellen har AAA batterier dom andra 9V. Smålänningen säger Kjell.
Om du hade provat själv i stället för att flänga runt Gälleråsen i vild fart, hade du inte behövt fråga.:hihi
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska man upp en nivå i "kvalitet", så får man mest högre mätnoggrannhet, vilket jag tycker känns onödigt i ditt fall.
Dom är generellt sett ganska bra dagens multimetrar, så jag tycker inte att du behöver typ en FLUKE, någon av ovan nämnda duger finfint.
Ja, för oss vanliga dödliga så räcker det ju nästan att veta om jag har spänning eller att det flyter en ström, kanske att det kan vara bra att veta om det är 12-nånting V eller 9-nånting V, men bättre precision än så behövs ju sällan. Det är ju när man ska kalibrera givare, felsöka kretskort mm som man börjar bli petig med upplösning, mätnoggrannhet och framförallt små strömmar och spänningar, <5V tex.

Många tror ju att många decimaler innebär att den mäter mer exakt, vilket ju är rent nonsens, antalet decimaler säger ju inget om kalibrering, mätnoggrannhet osv.

Jag mätte en datorfläkt, den ska enligt etiketten dra 0,3A, och jag mätte till 0,35A och 0,36A på + respektive -, det får man nog säga är helt ok, eftersom jag heller inte har en aning om vad den FAKTISKT drar.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Fasen, nu fick jag ett omedelbart behov av att köpa en tångamperemätare :huvet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fasen, nu fick jag ett omedelbart behov av att köpa en tångamperemätare :huvet

Ja, det är ju en investering :)
FLUKE kostar ju en hel del, och är omotiverat för dom flesta på hobbynivå.
Men det finns en finess som jag tycker är trevlig, och det är deras system "FLUKE Connect", där man i en app i telefonen kan avläsa multimeterns mätvärden.
Smidigt så länge man är på blåtands räckvidd, man kan direkt se förändringar som skapas av det man pillrar med.
Ville bara lyfta funktionen, även om dom flesta förmodligen inte vill lägga dom pengarna på en multimeter.

Fluke_Connect.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Uppdatering från ett tidigare inlägg i en annan tråd där jag mindes fel.:rodnar
Den från Kjell är lättare att nollställa.
Kjell modellen har AAA batterier dom andra 9V. Smålänningen säger Kjell.
Om du hade provat själv i stället för att flänga runt Gälleråsen i vild fart, hade du inte behövt fråga.:hihi

Alltså va... JAG HANN INTE! Körde tre hojar i 10 (TIO!) race under helgen och det var max vad jag pallade. Så jag glömde bort att sladda bort till dig under de 4 minuter jag var ledig. Men TACK för erbjudandet!!!
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köpte denna

https://www.kjell.com/se/produkter/...uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436

Funkar, billigare än fluke men verkar funka ändå! :D

Liten och smidig med, mäter dcA i tången.


Ska jag fan passa på att "kapa" tråden med när det finns en massa mät-nördar här (sorry mozz!)
Var hittar man en DVA adapter i sverige? Eller vad heter den på svenska?

Typ en sådan
https://www.amazon.com/Electronic-Specialties-640-DVA-Adapter/dp/B0093U3TFG

Nä, jag är inte sugen att bygga en själv, helst i sverige, måste väl finnas?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Köpte denna

https://www.kjell.com/se/produkter/...uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436

Funkar, billigare än fluke men verkar funka ändå! :D

Liten och smidig med, mäter dcA i tången.


Ska jag fan passa på att "kapa" tråden med när det finns en massa mät-nördar här (sorry mozz!)
Var hittar man en DVA adapter i sverige? Eller vad heter den på svenska?

Typ en sådan
https://www.amazon.com/Electronic-Specialties-640-DVA-Adapter/dp/B0093U3TFG

Nä, jag är inte sugen att bygga en själv, helst i sverige, måste väl finnas?

Hej.

Jag har den här, och den fungerar bra:
https://www.twostroke.se/rmstator-dva-adapter
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej.

Jag har den här, och den fungerar bra:
https://www.twostroke.se/rmstator-dva-adapter

Tackar! :tummenupp

Har bråkat lite med en utombordare och i nära alla felsökningsscheman ska man hänga på en dva och mäta stator-output, körigt när man inte hittar en(jo, har googlat!....bara inte på rätt sätt...:gnissla) tändning körs ju på egen stator separerat från batteriet och dess laddning.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tackar! :tummenupp

Har bråkat lite med en utombordare och i nära alla felsökningsscheman ska man hänga på en dva och mäta stator-output, körigt när man inte hittar en(jo, har googlat!....bara inte på rätt sätt...:gnissla) tändning körs ju på egen stator separerat från batteriet och dess laddning.

Jag fortsätter på temat med att kapa tråden..... :rodnar
Jag har samma problem på min enduro. Gnistan har försvunnit spårlöst (tändstiftets alltså, inte min), antingen är det statorn eller CDI-boxen. Resistansmätning av statorn visade inga fel, men jag hittade information att man ändå kan få felaktig spänning trots att spolen verkar intakt. Så jag lånade en Fluke multimeter med minnes funktion. Den klarade av att läsa Peak V och frysa värdet, vilket var en tiondel av vad det ska vara. Tångamperemätaren från Kjell har funktionen att frysa värdet, klarar den av att mäta stator-output eller måste man köpa en DVA adapter?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tackar! :tummenupp

Har bråkat lite med en utombordare och i nära alla felsökningsscheman ska man hänga på en dva och mäta stator-output, körigt när man inte hittar en(jo, har googlat!....bara inte på rätt sätt...:gnissla) tändning körs ju på egen stator separerat från batteriet och dess laddning.

Ja, då förstår jag problemet, och då kan den där adaptern vara ovärderlig.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag fortsätter på temat med att kapa tråden..... :rodnar
Jag har samma problem på min enduro. Gnistan har försvunnit spårlöst (tändstiftets alltså, inte min), antingen är det statorn eller CDI-boxen. Resistansmätning av statorn visade inga fel, men jag hittade information att man ändå kan få felaktig spänning trots att spolen verkar intakt. Så jag lånade en Fluke multimeter med minnes funktion. Den klarade av att läsa Peak V och frysa värdet, vilket var en tiondel av vad det ska vara. Tångamperemätaren från Kjell har funktionen att frysa värdet, klarar den av att mäta stator-output eller måste man köpa en DVA adapter?

DVA -adapter skulle jag gissa, mätte lite på laddspolen och fick väl 7,5V ungefär men ska ha över 150V om den är hel och fungerar, den fungerar iaf. då den laddar så att det är mer än 7,5V är jag rätt säker på.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag fortsätter på temat med att kapa tråden..... :rodnar
Jag har samma problem på min enduro. Gnistan har försvunnit spårlöst (tändstiftets alltså, inte min), antingen är det statorn eller CDI-boxen. Resistansmätning av statorn visade inga fel, men jag hittade information att man ändå kan få felaktig spänning trots att spolen verkar intakt. Så jag lånade en Fluke multimeter med minnes funktion. Den klarade av att läsa Peak V och frysa värdet, vilket var en tiondel av vad det ska vara. Tångamperemätaren från Kjell har funktionen att frysa värdet, klarar den av att mäta stator-output eller måste man köpa en DVA adapter?

Hej.
Jag kan tyvärr inte ge dig ett korrekt svar på den frågan, men med största sannolikhet kan den inte frysa värdet på ett bra sätt åt dig.
Anledningen är att en billigare multimeter har en lägre samplingsfrekvens när den mäter, det vill säga att den uppdaterar inte sitt mätreslutat lika ofta som en dyrare multimeter.
Det är ett generellt antagande från min sida.
Och det gör att den mest troligt inte kommer att frysa ditt riktiga toppvärde, man måste upp en bra bit i prisklass för det, och då kan ovan nämnda adapter vara en bra sak för att ge denna funktion till ett rimligt pris.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte säkert en fluke kan utan adapter heller, inte alla, har för mig jag hittade fluke-adapter att köpa iaf när jag letade.

Skulle nog inte ta det värdet du fått seriöst även fast det var en fluke du mätte med.

Det, och priset, var anledningen det blev en UNI-t istället.
Har tidigare kört med riktigt billiga, enkla mätare men de har en förmåga att gå sönder och inte vilja vara med just när man vill att de ska funka så nu när min billiga åter var kass så bestämde jag mig för att gå upp ett snäpp i pris och, förhoppningsvis, kvalité och denna kunde det jag ville den ska kunna och hade fått riktigt bra kritik förutom att den hade tång.
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tack He rik och hannuse för svar, då passar en DVA -adapter mitt behov just nu även om en tångamperemätare ligger kvar på önskelistan.

Men jag måste säga att det primitiva oscilloskopet som andersbrink länkade till ser intressant ut, man får ett större användningsområde än DVA –adaptern.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top