REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421

    Tångamperemeter

    Hej på er!
    Vill mäta strömåtgången på min racehojen och köpte en tångamperemeter på Jula. Den var ju MYCKET billigare än Biltemas! Men snålheten bedrar visheten; den mäter ju inte strömstyrka vid likström! Så, lämna tillbaka!

    Två frågor:
    1. Biltema, Clas Olsson, Kjell o Co; är någon bättre än någon annan för cirka 500kr
    2. Hur svaga strömmar kan den mäta? Till exempel, kan den mäta om en bensinpump får ström?
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Jag har en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/e...c-200-a-p48436

    Jag gick precis ner i källaren och provade, 0,3A@12V var inga problem, och din soppapump borde dra mer än så.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Tja.
    Kollade snabbt och biltemas har ±2.5% vid 40A DC. Fluke har ±2%.

    Jag har bara använt fluke men jag tror väl inte att det spelar så stor roll vad du köper, om ingen flikar in med att x eller y är skit...

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  4. #4
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Hej.
    Jag kikade lite snabbt på några olika modeller från de företag som du hade med på listan.

    https://www.biltema.se/en-se/tools/m...cdc-2000023355

    https://www.clasohlson.com/se/T&arin...T203/p/36-4718

    https://www.kjell.com/se/produkter/e...c-200-a-p48436

    Skulle säga att dom är ganska likvärdiga, mätet både växel och lik, även spänning med prober, så den går att använda till mycket.
    Ska man upp en nivå i "kvalitet", så får man mest högre mätnoggrannhet, vilket jag tycker känns onödigt i ditt fall.
    Dom är generellt sett ganska bra dagens multimetrar, så jag tycker inte att du behöver typ en FLUKE, någon av ovan nämnda duger finfint.
    Personligen gillar jag den från Claes mest, på grund av käftens utformning, den känns lite smidigare att kunna lirka in i en kabelhärva.
    En bensinpump är inga problem att mäta, den blir förmodligen en ampere, eller några ampere.
    Däremot kan mycket små strömmar, som till ett larm, eller annan ansluten utrustning som tar väldigt lite ström, vara svåra med den, men då behöver du å andra sidan femdubbla priset, minst, för att nå framgång.
    Så några tiondelar av en ampere kan du mäta med den, det vill säga belysning mm, men även högre strömmar, och det kan vara bra för att testa en generator till exempel.

    Hör av dig om du har fler funderingar, för just mätning har jag ganska bra koll på.

  5. #5
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 130
    Uppdatering från ett tidigare inlägg i en annan tråd där jag mindes fel.
    Den från Kjell är lättare att nollställa.
    Kjell modellen har AAA batterier dom andra 9V. Smålänningen säger Kjell.
    Om du hade provat själv i stället för att flänga runt Gälleråsen i vild fart, hade du inte behövt fråga.
    Senast redigerat av Micke R den 2020-09-08 klockan 09:27.
    Racing is the process of turning money into noise.

  6. #6
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Ska man upp en nivå i "kvalitet", så får man mest högre mätnoggrannhet, vilket jag tycker känns onödigt i ditt fall.
    Dom är generellt sett ganska bra dagens multimetrar, så jag tycker inte att du behöver typ en FLUKE, någon av ovan nämnda duger finfint.
    Ja, för oss vanliga dödliga så räcker det ju nästan att veta om jag har spänning eller att det flyter en ström, kanske att det kan vara bra att veta om det är 12-nånting V eller 9-nånting V, men bättre precision än så behövs ju sällan. Det är ju när man ska kalibrera givare, felsöka kretskort mm som man börjar bli petig med upplösning, mätnoggrannhet och framförallt små strömmar och spänningar, <5V tex.

    Många tror ju att många decimaler innebär att den mäter mer exakt, vilket ju är rent nonsens, antalet decimaler säger ju inget om kalibrering, mätnoggrannhet osv.

    Jag mätte en datorfläkt, den ska enligt etiketten dra 0,3A, och jag mätte till 0,35A och 0,36A på + respektive -, det får man nog säga är helt ok, eftersom jag heller inte har en aning om vad den FAKTISKT drar.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    93
    Fasen, nu fick jag ett omedelbart behov av att köpa en tångamperemätare

  8. #8
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av Skynet Visa inlägg
    Fasen, nu fick jag ett omedelbart behov av att köpa en tångamperemätare
    Ja, det är ju en investering
    FLUKE kostar ju en hel del, och är omotiverat för dom flesta på hobbynivå.
    Men det finns en finess som jag tycker är trevlig, och det är deras system "FLUKE Connect", där man i en app i telefonen kan avläsa multimeterns mätvärden.
    Smidigt så länge man är på blåtands räckvidd, man kan direkt se förändringar som skapas av det man pillrar med.
    Ville bara lyfta funktionen, även om dom flesta förmodligen inte vill lägga dom pengarna på en multimeter.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Fluke_Connect.jpg
Visningar:	21
Storlek:	139,1 KB
Id:	456156

  9. #9
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Uppdatering från ett tidigare inlägg i en annan tråd där jag mindes fel.
    Den från Kjell är lättare att nollställa.
    Kjell modellen har AAA batterier dom andra 9V. Smålänningen säger Kjell.
    Om du hade provat själv i stället för att flänga runt Gälleråsen i vild fart, hade du inte behövt fråga.
    Alltså va... JAG HANN INTE! Körde tre hojar i 10 (TIO!) race under helgen och det var max vad jag pallade. Så jag glömde bort att sladda bort till dig under de 4 minuter jag var ledig. Men TACK för erbjudandet!!!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  10. #10
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 549
    Den här gillar jag
    https://elma-instruments.se/produkte...ultimeter.aspx

    Lättare att komma mäta på ledningarna på hoj och i bil.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  11. #11
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 291
    Köpte denna

    https://www.kjell.com/se/produkter/e...c-200-a-p48436

    Funkar, billigare än fluke men verkar funka ändå!

    Liten och smidig med, mäter dcA i tången.


    Ska jag fan passa på att "kapa" tråden med när det finns en massa mät-nördar här (sorry mozz!)
    Var hittar man en DVA adapter i sverige? Eller vad heter den på svenska?

    Typ en sådan
    https://www.amazon.com/Electronic-Sp.../dp/B0093U3TFG

    Nä, jag är inte sugen att bygga en själv, helst i sverige, måste väl finnas?
    Senast redigerat av He rik den 2020-09-08 klockan 11:33.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  12. #12
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Köpte denna

    https://www.kjell.com/se/produkter/e...c-200-a-p48436

    Funkar, billigare än fluke men verkar funka ändå!

    Liten och smidig med, mäter dcA i tången.


    Ska jag fan passa på att "kapa" tråden med när det finns en massa mät-nördar här (sorry mozz!)
    Var hittar man en DVA adapter i sverige? Eller vad heter den på svenska?

    Typ en sådan
    https://www.amazon.com/Electronic-Sp.../dp/B0093U3TFG

    Nä, jag är inte sugen att bygga en själv, helst i sverige, måste väl finnas?
    Hej.

    Jag har den här, och den fungerar bra:
    https://www.twostroke.se/rmstator-dva-adapter

  13. #13
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 291
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Hej.

    Jag har den här, och den fungerar bra:
    https://www.twostroke.se/rmstator-dva-adapter
    Tackar!

    Har bråkat lite med en utombordare och i nära alla felsökningsscheman ska man hänga på en dva och mäta stator-output, körigt när man inte hittar en(jo, har googlat!....bara inte på rätt sätt...) tändning körs ju på egen stator separerat från batteriet och dess laddning.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Tackar!

    Har bråkat lite med en utombordare och i nära alla felsökningsscheman ska man hänga på en dva och mäta stator-output, körigt när man inte hittar en(jo, har googlat!....bara inte på rätt sätt...) tändning körs ju på egen stator separerat från batteriet och dess laddning.
    Jag fortsätter på temat med att kapa tråden.....
    Jag har samma problem på min enduro. Gnistan har försvunnit spårlöst (tändstiftets alltså, inte min), antingen är det statorn eller CDI-boxen. Resistansmätning av statorn visade inga fel, men jag hittade information att man ändå kan få felaktig spänning trots att spolen verkar intakt. Så jag lånade en Fluke multimeter med minnes funktion. Den klarade av att läsa Peak V och frysa värdet, vilket var en tiondel av vad det ska vara. Tångamperemätaren från Kjell har funktionen att frysa värdet, klarar den av att mäta stator-output eller måste man köpa en DVA adapter?

  15. #15
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Tackar!

    Har bråkat lite med en utombordare och i nära alla felsökningsscheman ska man hänga på en dva och mäta stator-output, körigt när man inte hittar en(jo, har googlat!....bara inte på rätt sätt...) tändning körs ju på egen stator separerat från batteriet och dess laddning.
    Ja, då förstår jag problemet, och då kan den där adaptern vara ovärderlig.

  16. #16
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 291
    Citat Ursprungligen postat av Skynet Visa inlägg
    Jag fortsätter på temat med att kapa tråden.....
    Jag har samma problem på min enduro. Gnistan har försvunnit spårlöst (tändstiftets alltså, inte min), antingen är det statorn eller CDI-boxen. Resistansmätning av statorn visade inga fel, men jag hittade information att man ändå kan få felaktig spänning trots att spolen verkar intakt. Så jag lånade en Fluke multimeter med minnes funktion. Den klarade av att läsa Peak V och frysa värdet, vilket var en tiondel av vad det ska vara. Tångamperemätaren från Kjell har funktionen att frysa värdet, klarar den av att mäta stator-output eller måste man köpa en DVA adapter?
    DVA -adapter skulle jag gissa, mätte lite på laddspolen och fick väl 7,5V ungefär men ska ha över 150V om den är hel och fungerar, den fungerar iaf. då den laddar så att det är mer än 7,5V är jag rätt säker på.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  17. #17
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av Skynet Visa inlägg
    Jag fortsätter på temat med att kapa tråden.....
    Jag har samma problem på min enduro. Gnistan har försvunnit spårlöst (tändstiftets alltså, inte min), antingen är det statorn eller CDI-boxen. Resistansmätning av statorn visade inga fel, men jag hittade information att man ändå kan få felaktig spänning trots att spolen verkar intakt. Så jag lånade en Fluke multimeter med minnes funktion. Den klarade av att läsa Peak V och frysa värdet, vilket var en tiondel av vad det ska vara. Tångamperemätaren från Kjell har funktionen att frysa värdet, klarar den av att mäta stator-output eller måste man köpa en DVA adapter?
    Hej.
    Jag kan tyvärr inte ge dig ett korrekt svar på den frågan, men med största sannolikhet kan den inte frysa värdet på ett bra sätt åt dig.
    Anledningen är att en billigare multimeter har en lägre samplingsfrekvens när den mäter, det vill säga att den uppdaterar inte sitt mätreslutat lika ofta som en dyrare multimeter.
    Det är ett generellt antagande från min sida.
    Och det gör att den mest troligt inte kommer att frysa ditt riktiga toppvärde, man måste upp en bra bit i prisklass för det, och då kan ovan nämnda adapter vara en bra sak för att ge denna funktion till ett rimligt pris.

  18. #18
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 111
    Istället för en DVA-adapter: Ett primitivt oscilloskop @ https://www.ebay.de/itm/ET826-Digita...9/402140012082
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  19. #19
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 291
    Inte säkert en fluke kan utan adapter heller, inte alla, har för mig jag hittade fluke-adapter att köpa iaf när jag letade.

    Skulle nog inte ta det värdet du fått seriöst även fast det var en fluke du mätte med.

    Det, och priset, var anledningen det blev en UNI-t istället.
    Har tidigare kört med riktigt billiga, enkla mätare men de har en förmåga att gå sönder och inte vilja vara med just när man vill att de ska funka så nu när min billiga åter var kass så bestämde jag mig för att gå upp ett snäpp i pris och, förhoppningsvis, kvalité och denna kunde det jag ville den ska kunna och hade fått riktigt bra kritik förutom att den hade tång.
    Senast redigerat av He rik den 2020-09-08 klockan 13:04.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    93
    Tack He rik och hannuse för svar, då passar en DVA -adapter mitt behov just nu även om en tångamperemätare ligger kvar på önskelistan.

    Men jag måste säga att det primitiva oscilloskopet som andersbrink länkade till ser intressant ut, man får ett större användningsområde än DVA –adaptern.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lampuschlingen är skitbra! Stöld, här alltså i meningen sniklösning som på ett nästan oförskämt enkelt och relativt billigt vis förändrar spelplanen rätt d [...]

DampKid
Vill du annonsera ovan? Klicka här