Köp av MC som idag i praktiken ägs av en BANK, hur går det till ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funderar på att köpa en MC.
När jag tog hem registerutdraget från TS var några rader

Kreditköp med återtaganderätt t o m 2028-04-30
Kreditgivare
SANTANDER CONSUMER BANK AS NORGE SV

hur går ett köp av en sådan hoj till ?
Verkar lite korkat att bara betala "den sk ägaren" och hoppas han betalar
SANTANDER CONSUMER BANK AS NORGE SV

Hur gör man ?
Kan själv ta pengar från mitt konto på ICA banken och betala av "den sk ägaren" begärt pris.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Säljaren ber kreditgivaren om en slutnota för det datum som affären ska göras upp.
Ni ses på banken.
Skulden avslutas och du betalar resten till säljaren.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Säljaren ber kreditgivaren om en slutnota för det datum som affären ska göras upp.
Ni ses på banken.
Skulden avslutas och du betalar resten till säljaren.
Utan att veta vad det är för hoj, även om dom är få, så finns det ju hojar som ökar i värde med tiden, men med en kredit på minst 8 år, så kan det ju vara så att värdet på hojen sjunker fortare än den återstående skulden, så det kan ju faktiskt vara så att det är säljaren som får betala en mellanskillnad till köparen...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
När brorsan köpte en hoj med kredit så betalade han restskulden direkt till kreditbolaget.
Minns inte om köpeskillingen var större än skuldbeloppet och om han kanske betalade säljaren en liten överskjutande summa, men allt funkade hur som helst problemfritt.

Det här upplägget funkar såklart bara om både säljare och köpare är ärliga så det är kanske inte det mest optimala om man är lite nervöst lagd av sig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
När brorsan köpte en hoj med kredit så betalade han restskulden direkt till kreditbolaget.
Minns inte om köpeskillingen var större än skuldbeloppet och om han kanske betalade säljaren en liten överskjutande summa, men allt funkade hur som helst problemfritt.

Det här upplägget funkar såklart bara om både säljare och köpare är ärliga så det är kanske inte det mest optimala om man är lite nervöst lagd av sig.

Så gjorde jag när jag sålde min förra hoj. Köparen Swishade till mig, jag betalade in restskulden till Handelsbanken direkt via datorn med säljaren i sällskap. Allt gott - inga problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utan att veta vad det är för hoj, även om dom är få, så finns det ju hojar som ökar i värde med tiden, men med en kredit på minst 8 år, så kan det ju vara så att värdet på hojen sjunker fortare än den återstående skulden, så det kan ju faktiskt vara så att det är säljaren som får betala en mellanskillnad till köparen...

Det har du rätt i.
Löser jag ut hojen från banken ska jag kanske först få pengar av säljaren.
Rätt speciell situation för mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det har du rätt i.
Löser jag ut hojen från banken ska jag kanske först få pengar av säljaren.
Rätt speciell situation för mig.

Ja i det läget hade jag bett att få veta hur hög skulden är. Just med Santander finns det en app som kredittagaren kan logga in i med BankID och se exakt skuld på datumet - det kanske är ett bra första steg? Sen gör ni upp vad du ska betala för hojen och ser sedan gemensamt till att lösa skulden hos Santander oavsett storlek innan ni reggar ägarbytet. Något sådant hade jag gjort om säljaren känns vettig.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Utan att veta vad det är för hoj, även om dom är få, så finns det ju hojar som ökar i värde med tiden, men med en kredit på minst 8 år, så kan det ju vara så att värdet på hojen sjunker fortare än den återstående skulden, så det kan ju faktiskt vara så att det är säljaren som får betala en mellanskillnad till köparen...

Så kan det ju teoretiskt vara!
Men jag uppfattade inte att detta handlade om något så speciellt objekt,
så jag utgick från det jag ser som normalfallet.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har nyss sålt min hoj med skuld på Santander.

1, säljaren ringer Santander och ber om slutnotan som innehåller skulden och ev ränta för ett specifikt datum(denna får inte vara för gammal)
2. När det är dags för köp gör man upp affären på banken. Då vet man med 100% säkerhet att lånet löses.
3. När man löst lånet och man skrivit på köpekontrakt går säljaren in på Transportstyrelsen.se och för över hojen till köparen.
4. Nu är hojen köparens men man kan fortfarande se en kreditspärr i Transportstyrelsens uppgifter
5. Nu tar det 1-3 dagar och ev helg innan man kan se att kreditspärren är borttagen

Som säljare trodde jag det skulle vara mer omständigt men jag kan mycket väl tänka mig köpa en hoj med kredit. Gäller bara ha koll på att lånet löses.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har nyss sålt min hoj med skuld på Santander.

1, säljaren ringer Santander och ber om slutnotan som innehåller skulden och ev ränta för ett specifikt datum(denna får inte vara för gammal)
2. När det är dags för köp gör man upp affären på banken. Då vet man med 100% säkerhet att lånet löses.
3. När man löst lånet och man skrivit på köpekontrakt går säljaren in på Transportstyrelsen.se och för över hojen till köparen.
4. Nu är hojen köparens men man kan fortfarande se en kreditspärr i Transportstyrelsens uppgifter
5. Nu tar det 1-3 dagar och ev helg innan man kan se att kreditspärren är borttagen

Som säljare trodde jag det skulle vara mer omständigt men jag kan mycket väl tänka mig köpa en hoj med kredit. Gäller bara ha koll på att lånet löses.

Vilken bank gör man upp affären hos ?
Lite jobbigt åka till https://www.hitta.se/santander+consumer+bank/stockholm/aaqstfln
för många av oss.

Vilken bank åkte du till ?

Själv har jag
LFB (alla deras bankkontor i Gbg är stängda med hänvisning till Corona ! )
ICA-banken med kontor i Stockholm och Borås
Nordea, har inte varit där på många år, är kanske öppna trots Corona.

När jag 2013 köpte GSX1300R ringde säljaren sin bank, Handelsbanken och undrade om affären kunde göras hos dom men det blev nej. Så jag satt i säljarens kök med säljarens dator och flyttade pengar från ICA-banken til säljarens konto på Handelsbanken, försäkrade hojen. Och körde iväg.
(Jag hade kunnat ångra överföringen hemma, men är inte sån. Vill ju kunna visa mig ute igen...)
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Går att lösa från vilken bank som helst.

Citat: När jag 2013 köpte GSX1300R ringde säljaren sin bank, Handelsbanken och undrade om affären kunde göras hos dom men det blev nej.

Du får gärna förklara hur det går till för att få banken samarbetsvillig.

Och hur man gör.

Och vilken bank ska man besöka ?

Som jag ser det måste det ske hos en bank där köparen har konto.
För där kan köparen ta ut pengar och sätta in på ett annat bankkonto i en annan bank.

När jag sålde ett hus gjordes affären upp på köparens bank.
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vi gick till den bank som köparen hade. Jag hade samma bank. Gick hur smidigt som helst. Santander får ju inte pengarna förrän dagen efter man varit på banken och satt in pengarna och det fina med att göra allt på banken är att man inte kan stoppa pengarna och hävda att det blivit ett fel.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Varför skall man gå till en bank? Säljaren fixar en slutfaktura på lånet som köparen betalar med mobilen efter att ha ringt kreditgivaren och kollat att den stämmer. Sen svishar köparen resten och ägarbytet registreras på transportstyrelsens app.
En bank tillför absolut ingenting om den inte ärkreditgivare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top