Momentnyckel 2020

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Ja, efter lite sökning så var de flesta trådar från 2005 och utbudet bör ha vuxit och testats. Därför söker jag er hjälp:
Jag söker en momentnyckel som klarar smidigt mek med mc där det finns kritiska punkter och risk att dra för hårt, alltifrån hjul till oljeplugg. Ca 10nm för oljeplugg till kanske 120nm (bakhjul).
Låt säga att en 5-700kr är max för en som jag, som inte plockar isär motorn.
Klick-typen önskas.

Har ni några köptips? Några att akta sig för? Internet är för stort mig mig :hihi
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Vi samlades ett gäng glada gubbar för ett par år sedan en lördag för att snacka skit och kalibrera våra momentnycklar. Det blev nog en 10 stycken Och alla, från Biltemas fjädrande pinne för 79kr till den dyraste låg inom några få procent.
Köp den som känns bäst för dig

EDIT: Biltemas pinne hade visst gått upp till 109kr
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För 700 spänn kan du köpa en helicoil-sats - som du förr eller senare kommer att behöva med en momentnyckel för 700 spänn.

Skaffa två momentnycklar, en för lågt moment t.ex. 4 -20 Nm och en för högt 20 - 100 Nm.

Mindre än M8 drar jag alltid för hand på känsla. Man lär sig med tiden dvs när antalet helicoil man monterat börjar bli tröttsamt. Köp från Sverige t.ex. Swedol whatever och betala samtidigt för att få dem uppmätta.

Billigt blir inte alltid billigare. Läs in dig på hur just DET förbandet skall dras, vått torrt eller vinkel, det spar pengar.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För 700 spänn kan du köpa en helicoil-sats - som du förr eller senare kommer att behöva med en momentnyckel för 700 spänn.

Skaffa två momentnycklar, en för lågt moment t.ex. 4 -20 Nm och en för högt 20 - 100 Nm.

Mindre än M8 drar jag alltid för hand på känsla. Man lär sig med tiden dvs när antalet helicoil man monterat börjar bli tröttsamt. Köp från Sverige t.ex. Swedol whatever och betala samtidigt för att få dem uppmätta.

Billigt blir inte alltid billigare. Läs in dig på hur just DET förbandet skall dras, vått torrt eller vinkel, det spar pengar.

Jag har denna för en femhunka. När en bekant mätte upp den mot en digital herrejösses-momentnyckel så var det exakt på enskild Nm. Har funkat bra för mig hittills. Men du menar att den skulle bli sämre med tiden?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med din budget blir det Biltemas fjädrande pinne
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819

För 10 till 50Nm använder jag
https://www.mekster.se/momentnyckel-3-8-5-50-nm.html
men utanför din budget.

Tänk på att alla angivna moment är med torra gängor.
Är gängan flottig fet dra med 50% till 70% av angivet moment.

Bakaxelmuttern ska dras med 110(?) Nm på GSX1300R
men eftersom axeln och axelgängan oljig / fettig
så drar jag den med 70Nm.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men du menar att den skulle bli sämre med tiden?

Inte alls. Däremot är det rätt sällsynt att någon förstår exakt hur ett skruvförband fungerar. För egen del är det bara topplock (APE dragstänger), vevstakar (skruvar från ARP) och motorblock (APE dragstänger) som får ynnesten att se en momentnyckel.

Det är 18 år sedan jag skänkte mina helicoil-kit till brorsan. :hihi
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
https://laitis.se/momentnyckel-1492-ag-e.html
Momentnyckel 1/4" 5-25Nm 595:-

https://laitis.se/momentnyckel-3892-ag-e3.html
Momentnyckel 3/8" 19-110Nm 744:-

Dessa använder jag. Väldigt nöjd.

3/8" nyckeln använder jag mest. Allt under m8 verkar jag inte orka plocka fram den andra nyckeln för.. kanske oljekapsylen till filtret och pluggen då! :smasha

Finns gradskala på oxå om kråkfötter är något du kommer använda(eller tillverka egna modeller m.m.) Nämner väl oxå att, om man ska använda kråkfötter så vinklar man dom 90 grader mot momentnyckeln så blir det ingen skillnad i moment. Kanske du/ni redan vet.. Men iaf.

...Helicoil is the shit! :yoparty
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inte alls. Däremot är det rätt sällsynt att någon förstår exakt hur ett skruvförband fungerar. För egen del är det bara topplock (APE dragstänger), vevstakar (skruvar från ARP) och motorblock (APE dragstänger) som får ynnesten att se en momentnyckel.

Det är 18 år sedan jag skänkte mina helicoil-kit till brorsan. :hihi

Samma här, men du vet att det är som att svära i kyrkan numera att erkänna att man inte använder momentnyckel till allt! :crash
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tack gubbar, hittar ni fler förslag eller andra tips till andra som söker efter momentnyckel så är det bara att dela med sig.

Intressant det här som @comeback skriver också:

"Tänk på att alla angivna moment är med torra gängor.
Är gängan flottig fet dra med 50% till 70% av angivet moment.

Bakaxelmuttern ska dras med 110(?) Nm på GSX1300R
men eftersom axeln och axelgängan oljig / fettig
så drar jag den med 70Nm."
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Är det någon har en tabell med riktvärden på åtdragningsmoment för torra gängor att dela med sig av? Alla jag hittar är för anoljade gängor.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Med din budget blir det Biltemas fjädrande pinne
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819

För 10 till 50Nm använder jag
https://www.mekster.se/momentnyckel-3-8-5-50-nm.html
men utanför din budget.

Tänk på att alla angivna moment är med torra gängor.
Är gängan flottig fet dra med 50% till 70% av angivet moment.

Bakaxelmuttern ska dras med 110(?) Nm på GSX1300R
men eftersom axeln och axelgängan oljig / fettig
så drar jag den med 70Nm.

Varför står det i många tabeller att gängorna gäller för inoljade? Tycker även dina 50 % till 70 % verkar taget helt ur luften.

http://www.swebolt.se/sv/node/57

http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/...moment/åtdragningsmoment-metriska-grovgangor/
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Om man använder loctite. Är det gissningsvis samma som inoljat?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm... har tidigare alltid använt momentnyckel och utgått från att det åtdragningsmoment som står i servicemanualen har gällt för eventuellt applicerat smörjmedel eller gänglåsning som rekommenderas på samma ställe, men efter att ha läst den här tråden och hör om helicoil, kråkfötter och olika åtdragningsmoment för torra/oljiga gängor osv vet jag inte längre om jag ens vågar justera kedjespänningen fortsättningsvis :gnissla
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man använder loctite. Är det gissningsvis samma som inoljat?

Rätt, den minskar friktionen och då måste åtdragningsmomentet sänkas för att få samma klämkraft. Men låsningsvätska brukar användas där man av olika anledningar inte kan få tillräcklig klämkraft.

Men det är olika friktion med våt gänga beroende på vilket medel som används.
Brukar stå i Verkstadshandboken. I Triumphs fall står det...

Unless specified, threaded fixings must always be fitted dry (no lubrication).

Och t.ex.

Apply ´Loctite 270´ to the oil pressure relief valve threads and tighten the valve to 15 Nm.

Men eftersom det är min SportHoj, och jag inte har en överordnad som kontrollerar mitt jobb, kan jag göra lite som jag själv vill, jag vet ju vilket klantarsel jag ska klaga på...:crash
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hmm... har tidigare alltid använt momentnyckel och utgått från att det åtdragningsmoment som står i servicemanualen har gällt för eventuellt applicerat smörjmedel eller gänglåsning som rekommenderas på samma ställe, men efter att ha läst den här tråden och hör om helicoil, kråkfötter och olika åtdragningsmoment för torra/oljiga gängor osv vet jag inte längre om jag ens vågar justera kedjespänningen fortsättningsvis :gnissla

Också lärt mig detta av tråden, så ibland funkar kanske "känslan" bättre än att gå på siffrorna, för att inte dra sönder något....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det någon har en tabell med riktvärden på åtdragningsmoment för torra gängor att dela med sig av? Alla jag hittar är för anoljade gängor.

Har en tabell gjord av en annan SHare, Triumphtobbe, bifogas
 

Bifogat

  • Moment20150718.pdf
    48.4 KB · Visningar: 84
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top