Lindstrands kläder, ok ?

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Någon som fått problem med Lindstrands kläder på senare dagar ?
Ringde till en återförsäljare men istället för att råda om storlekar mm så avrådde säljaren helt Lindstrands då dom fått in flertalet reklamationer och att jag istället skulle titta på Rukka, tyckte detta lät märkligt....

Intresset ligger på ett par byxor vid namn Lindstrands Zion.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Som sagt nya ägare.
https://snowmobile.se/halvarssons-och-lindstrands-overgar-till-duell-bike-center-groups-ago/

Jag har för mig att duells nyligen gick i konken. Är det samma bolag tro? Tråkigt i så fall.

Själv har jag ett par handskar som är över 10år gamla. Och frugan har allvädersställ som är nästan lika gammalt. De håller fortfarande bra kvalitet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Duells som gick i konken var ett gammalt svenskt företag som sålts till utländska ägare. Detta Duell motorcycles är ett finskt företag som köpt Lindstrands.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Rukka ÄR överlägset bäst (enligt min erfarenhet) men också överlägset dyrast av de två. En snabb koll indikerar att Zion kostar mindre än hälften av valfria Rukka-bralla. Vad säljarn har för intresse är inte så svårt att klura ut, vad som bör avgöra är väl ditt behov... skall du finköra och klara en enstaka regnskur funkar nog Zion, men skall du på semester och har råd är det Rukka som gäller (om du frågar mig)
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
720-20060873-48.jpg

Denna köpte jag i början på sommaren. En enkel och praktisk jacka som känns välsydd och bra, men det får ju tiden utvisa. Ett ägarbyte behöver inte alltid betyda att produkterna blir sämre. Dom flesta av oss märker det inte ens :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mitt Rukka goretexställ gick på reklamation till Rukka.
Enligt protokollet så läckte jackan på 5 ställen i sömmar och byxorna på 3.
Samtliga läckage var så stora att men blev genomblöt innanför. Så köp inte Rukka om du vill vara torr.
Dessutom smälte Rukka ett hål i tyget när de tätade byxorna.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Mitt Rukka goretexställ gick på reklamation till Rukka.
Enligt protokollet så läckte jackan på 5 ställen i sömmar och byxorna på 3.
Samtliga läckage var så stora att men blev genomblöt innanför. Så köp inte Rukka om du vill vara torr.
Dessutom smälte Rukka ett hål i tyget när de tätade byxorna.

Alla företag dras med diverse kvalitéproblem. Skillnaden är hur varje företag hanterar nämnda reklamationer och hur snabbt samt smärtfritt det blir för kunden. Jag har själv det nya R-EX från Rukka och kunde inte vara mer nöjd. Visst det finns andra märken som KLIM och Stadler men då snackar vi andra summor.

Handlaren rekommenderade mig Rukka framför alla andra tillverkare inklusive BMWs egna ställ. De vet vad de snackar om. De har sålt Rukka i 30 år. KLIM vill de inte sälja då Rukkas produkter är så pass mycket bättre och designade. De sa att Rukka är sällsynt inom reklamationsärenden men när det sker så är de toppen. Visst man får ta allt med en nypa salt idag men jag fick och har bara gott intryck från Rukkas produkter.

Sen är det segt som fan att ditt läckte. Inte kul sånt där. Skulle vara kul och veta hur handlaren skötte det? Fick du nytt på reklamation eller du valde annan produkt?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Handlaren skötte sig bra, d v s han tog emot stället och skickade till Rukka för utvärdering.
De testade stället, lappade det och returnerade det med ett protokoll över var det läckte.
De lyckades samtidigt värma ett litet hål på benet som de vägrar erkänna att de gjorde och tyvärr så detaljfotade jag inte före jag skickade det, jag trodde Rukka var seriösa.

Så nu åker regnoverallen på när det börjar stänka för jag litar inte på att det blev tätt, Goretex-lappen kanske är enda goretexen det är.
Jag hade tidigare ett billigare textilställ och det var alltid tätt och de byxorna har jag fortfarande kvar och väljer före Rukkabyxorna.
Det är synd för Rukkastället sitter bra och har lite längre ben än de flesta andra.

Om jag låter grinig så blir man det efter några regnskurar under europaresan som samtliga resulterade i en blöt och kall insida.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Aj då, det var fasen inte snyggt av Rukka att sätta sitt rykte på spel på det viset. Kan du på något vis visa på att de orsakat det och med en rakryggad handlare så borde det löst sig bättre enligt mig.

Nej alltså litar man inte på sitt ställ så är det inget kul att åka i. Synd du fick den erfarenheten då jag har en helt annan.

Jag har dock med mig ett extra 2 delat regnställ från Scott som jag drar på mig om det verkligen öser ner. Det är för att dels skydda stället lite från all skit men även som ett extra vattentåligt lager som verkligen är tätt. Det har ju inga fickor osv som bombarderas av vatten i evigheter. Sen ska ju Rukka vara tätt oavsett men alltid skönt att ändå vara på den säkra sidan. Tycker nog din handlare kunde pressat på lite hårdare mot Rukka. Jäkla korkat att förlora en kund för man inte kan se på längre sikt... :dummer
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Denna köpte jag i början på sommaren. En enkel och praktisk jacka som känns välsydd och bra, men det får ju tiden utvisa. Ett ägarbyte behöver inte alltid betyda att produkterna blir sämre. Dom flesta av oss märker det inte ens :)
Eller, så vill nya ägaren ha snabb avkastning på sin investering och slimmar organisationen, hittar ännu billigare arbetskraft som syr grejerna, liiite lägre kvalitet, liiite billigare material osv. Tiden när ägarna brann för sina produkter och företag har ersatts av investerare som ser affärsmöjligheter och vinster, för dom, och skiter i företagen i sig. Lite som att bostadsmarknaden inte handlar om hus och hem längre, utom om investeringar och vinster. Men visst, det finns ju nya ägare som ser potential och satsar också, vi får hoppas att Lindstrands har tur där :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Min eförenhet av Lindstrand/Halvarsson/Jofama är positiva .
Har fungerat klockrent trots flitig användning under lång tid.
Hög kvalitet för priset !!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Min eförenhet av Lindstrand/Halvarsson/Jofama är positiva .
Har fungerat klockrent trots flitig användning under lång tid.
Hög kvalitet för priset !!
Jag har också samma erfarenhet av Lindstrands men det är kläder som är köpta före ägarbytet i september -19,
Visst kan det ha skett kvalitetsändringar i och med ägarbytet men man ska samtidigt fundera över om säljaren som TS hade kontakt med har andra anledningar att rekommendera andra fabrikat, faktorer som provisionsbaserad lön på omsättning eller bättre marginal på försäljningen av annat fabrikat.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har reklamerat min Rukka-jacka en gång pga en trasig dragkedja - fick hela jackan utbytt. I den nya jackan var en dragkedja till en ficka i fodret felsydd - fick ett nytt foder, så nu har jag två. Fel kan det bli överallt - allt handlar om hur företaget hanterar reklamationen.

Har ett gammalt Halvarsson textilställ jag köpte begagnat, som är minst 15 år gammalt. Fortfarande fullt fungerande, dock vet jag inte hur pass vattentätt det är längre, har inte provat på många år.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mitt Rukka goretexställ gick på reklamation till Rukka.
Enligt protokollet så läckte jackan på 5 ställen i sömmar och byxorna på 3.
Samtliga läckage var så stora att men blev genomblöt innanför. Så köp inte Rukka om du vill vara torr.
Dessutom smälte Rukka ett hål i tyget när de tätade byxorna.

Det låter skitjobbigt. Jag har precis motsatt upplevelse men bevisligen kan även företag som tillverkar högkvalitativa produkter tabba sig. Rätt rejält också verkar det.

Jag köpte ett Rukka när jag skaffade kortet försommaren 2007. Såhär drygt 13 år senare (nästan 14 säsonger) så använder jag fortfarande samma ställ och det har varit relativt flitig användning. Under en ganska lång period har det använts dagligen till pendling Uppsala - Stockholm plus en del MC resor! Det har aldrig läckt för mig och då har jag kört i rätt hårt regn.
Det värsta jag testat det i var ett skyfall som var på nivån att bilar stannade efter vägkanten pga att vindrutetorkarna inte klarade av att hålla sikt genom rutan. Hela vägen från Sala till Uppsala dvs nästan 5 mil. Inte en droppe läckte igenom. Dom enda ställen jag var fuktig på var runt halslinning, midja och handleder. Dvs där det är öppningar i kläderna. sen var ju fötterna dyblöta eftersom stövlarna var fulla med vatten så det gick att hälla ur eftersom jag hade valt att köpa med bra ventilation istället för vattentäta men det får jag skylla mig själv för.
Det enda som börjar ge upp är att en av knapparna i jackan börjar visa tendenser på att vara på väg att släppa ifrån tyget.

Jag kan inte annat än beklaga din upplevelse men normalt sett tillverkar Rukka kläder som är fenomenala.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Rukka ÄR överlägset bäst (enligt min erfarenhet) men också överlägset dyrast av de två. En snabb koll indikerar att Zion kostar mindre än hälften av valfria Rukka-bralla. Vad säljarn har för intresse är inte så svårt att klura ut, vad som bör avgöra är väl ditt behov... skall du finköra och klara en enstaka regnskur funkar nog Zion, men skall du på semester och har råd är det Rukka som gäller (om du frågar mig)

Jag håller inte riktigt med dig. Man kan köra på semester i andra kläder än Rukka. Jag har aldrig ägt något Rukka-plagg och jag har varit på många semesterresor med hojen, och det har funkat alldeles utmärkt. Jag själv skulle aldrig lägga 20 loppor på ett mc-ställ. Nöjer mig med något billigare kläder och har mer pengar över till resorna, som faktiskt blir av. Så resonerar jag om det mesta.. :)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag håller inte riktigt med dig. Man kan köra på semester i andra kläder än Rukka. Jag har aldrig ägt något Rukka-plagg och jag har varit på många semesterresor med hojen, och det har funkat alldeles utmärkt. Jag själv skulle aldrig lägga 20 loppor på ett mc-ställ. Nöjer mig med något billigare kläder och har mer pengar över till resorna, som faktiskt blir av. Så resonerar jag om det mesta.. :)

Jo det har såklart du rätt i, man klarar sig alldeles utmärkt utan värstingversionen. Är alltid bra att kolla Blocket också, jag kom över ett BMW märkesställi nyskick, nypris 20+, för femtusen spänn för några år sen. Lär hålla längre än jag:)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag har kört i många år med lindstrands Byxor (både i regn o kyla) samt har även testat att klota med båda dom paren jag ägt.
1 par TT-pants (Körde in i mitt räcket i 200 på autobahn 2018) funkade förvånansvärt bra /med lite tur så klart:) Kanade låångt. och jag är glad Att jag hade Riktig skinn jacka (Alpinstar):tummenupp Blev lite vila ett par veckor i Hof,,,Byxorna höll måttet:tummenupp

Sen har testade jag faktiskt alldeles nyligen,15/8-20, att slå över med en nyinköpt 690 Smc-r-2020 som exploderade i en bil..:(och igen kanade jag på härliga asfalten,Men dom Lindstrands Byxorna (Q-Pants) rekommenderar jag inte, att kana asfalt med. Det gör jävligt ont,, Liiite svårt att ligga o sitta :arsele (bilden på Q-Pantsen,

Dåligt med skydd på höft/Rumpan samt kändes aldrig riktigt bra, Snikigare materiel? och satt sämre, Dom var För fladdriga runt skydden nää riktiga skit byxor.

Dom gamla kändes alltid bra och hade lite skinn på rumpan (det räddade mig första gången). Trist att dom slutade med dom.

Nu har jag köp ny hoj :hihi och nya Byxor `Sweep GT Adventure`ca 2500-2700:- Super nöjd med dessa innan du köper/Kollar på Rukka eller Lindstrand Kolla på dessa (Finskt märke) :tummenupp på bild.IMG_9371.jpg

Sen har jag kört med en Lindstrands Jacka (sen 2012) Som jag har sjukt svårt att byta ut, Då den alltid levererat och har sjukt många fickor... Rekommenderas oxå.

Ja det var väl allt:vaIMG_9272.jpgIMG_9315 - kopia.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top