Kyler olja 15-50 bättre än 10-40?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Skrämmande inkompetent testning.
Han säger att han testat i samma motor!!
Inkörnigseffekter, och troligen okontrollerade driftsförhållanden. Alla som hållit på med tribologi vet dessutom att spridningen ofta är stor så ett objekt ger nonsensresultat. Det minsta man kan kräva är man upprepar det första testet för att bilda sig en uppfattning om detta.
Förmildrande är dock hans ganska ödmjuka framtoning, men han har uppenbarligen ingen erfarenhet av sätta ihop seriösa provprogram.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skrämmande inkompetent testning.
Han säger att han testat i samma motor!!
Inkörnigseffekter, och troligen okontrollerade driftsförhållanden. Alla som hållit på med tribologi vet dessutom att spridningen ofta är stor så ett objekt ger nonsensresultat. Det minsta man kan kräva är man upprepar det första testet för att bilda sig en uppfattning om detta.
Förmildrande är dock hans ganska ödmjuka framtoning, men han har uppenbarligen ingen erfarenhet av sätta ihop seriösa provprogram.

LAB TEST!? Utan laboratorium... :näsblod

Han bekräftar exakt mina fördomar om indiska ingenjörer/forskare dom är bildade och ambitiösa men den där ödmjuka framtoningen är sällan genuin.

Dom verkar totalt sakna förmågan att tänka fritt utan kan hänga upp sig på några detaljer de läst i sina böcker och här försvinner den här ödmjukheten och de vägrar inse att att dom är på fel kapitel i boken.

Gäller nog iofs väldigt många länder med mer hierarkiska strukturer än Sverige, folk som blivit styrda sedan de sugit på tutten verkar bli som datamaskiner. Har dom rätt programvara så kan du mata dom med uppgifter och få bra svar men datorn inser sällan när svaret är åt skogen eller när den borde ha använt ett annat program.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.

Håller med dig, men jag har ofta haft problem att bli av med luft i kylsystemet.
Numera kokar jag alltid upp vattnet innan för att driva ur de lösta gaserna. Jag inbillar mig att det blivit betydligt mindre att efterfylla då.
Tittar man på vatten som kokar upp så ser man ju att det kommer en del gasblåsor innan själva kokningen tar vid.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Håller med dig, men jag har ofta haft problem att bli av med luft i kylsystemet.
Numera kokar jag alltid upp vattnet innan för att driva ur de lösta gaserna. Jag inbillar mig att det blivit betydligt mindre att efterfylla då.
Tittar man på vatten som kokar upp så ser man ju att det kommer en del gasblåsor innan själva kokningen tar vid.

Jo det är en seriös procedur som man inte ska slarva med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.

Nå, då blir det svårt att tillföra tråden något mer än ännu ett inlägg som gör SportHoj levande... :D

Om du orkar läsa detta så får du nu en liten sammanfattning. :tungan
SportHojen ifråga har en del konstruktionsmissar från början. För liten kylare och en liten fläkt med plastvingar som inte klarar av att få bort överskottsvärmen om man inte kör annat än landsväg när det är varmt på sommaren. Köer och stadstrafik blir jobbigt varmt och fläktens plastvingar riskerar att smälta och förvärra det. Köra hårt på bana likadant. :(
Lägg sedan till att det är besvärligt att få ur alla luftfickor i systemet för att kylningen inte ska vara ännu sämre så har du en liten bild av problemet...
MoCool istället för glykol hjälper lite https://www.motul.com/se/en/products/mocool men TS verkar ha värre problem än "normalt" men det är inte oljetemperaturen som är problemet här...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nå, då blir det svårt att tillföra tråden något mer än ännu ett inlägg som gör SportHoj levande... :D

Om du orkar läsa detta så får du nu en liten sammanfattning. :tungan
SportHojen ifråga har en del konstruktionsmissar från början. För liten kylare och en liten fläkt med plastvingar som inte klarar av att få bort överskottsvärmen om man inte kör annat än landsväg när det är varmt på sommaren. Köer och stadstrafik blir jobbigt varmt och fläktens plastvingar riskerar att smälta och förvärra det. Köra hårt på bana likadant. :(
Lägg sedan till att det är besvärligt att få ur alla luftfickor i systemet för att kylningen inte ska vara ännu sämre så har du en liten bild av problemet...
MoCool istället för glykol hjälper lite https://www.motul.com/se/en/products/mocool men TS verkar ha värre problem än "normalt" men det är inte oljetemperaturen som är problemet här...

..bör även tilläggas att den är Engelsk :D
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
När jag lämnade min Honda 1000CBF på 2400 mil service så hällde firman i Delsyntet 10w/40 När jag servat själv så har jag hällt i delsyntet 10w/40. Om man kör till alperna och ligger och pressar på Autoban ska man då byta till 10W/50?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag lämnade min Honda 1000CBF på 2400 mil service så hällde firman i Delsyntet 10w/40 När jag servat själv så har jag hällt i delsyntet 10w/40. Om man kör till alperna och ligger och pressar på Autoban ska man då byta till 10W/50?

10w40 duger till autoban men om du ska köra i öknen är 10w50 bättre :D
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu har jag inte läst hela tråden men...
Om det är så att 10w50 kyler bättre, funkar Biltemas lika bra då, eller måste man köpa Castrol?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag inte läst hela tråden men...
Om det är så att 10w50 kyler bättre, funkar Biltemas lika bra då, eller måste man köpa Castrol?

Nu har du väck björnana:D
Skit i Biltema och alla andra oljer som man inte vet grundmärket på. Bästa billigaste oljan man kan köpa är den här på forumet vältestade oljan OK/Q8 sbk racing 10w50 den köper man på ok macken på 20l dunk för ca 80kr litern Swedol är lite billigare på den ink frakt. På 1l förpackning på hyllan OK mf ställen kostar den över 200krl !!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har du väck björnana:D
Skit i Biltema och alla andra oljer som man inte vet grundmärket på. Bästa billigaste oljan man kan köpa är den här på forumet vältestade oljan OK/Q8 sbk racing 10w50 den köper man på ok macken på 20l dunk för ca 80kr litern Swedol är lite billigare på den ink frakt. På 1l förpackning på hyllan OK mf ställen kostar den över 200krl !!

Det kan säkert stämma men kyler den bättre? :D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu har jag inte läst hela tråden men...
Om det är så att 10w50 kyler bättre, funkar Biltemas lika bra då, eller måste man köpa Castrol?

Den kyler inte bättre men den klarar av att hålla oljetrycket vid högre värme typ i öken rejs paris-dakar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den kyler inte bättre men den klarar av att hålla oljetrycket vid högre värme typ i öken rejs paris-dakar

Men är oljetrycket verkligen viktigt?
Är inte de flesta motocykelmotorer att jämföra med en bilmotor lagringsmässigt?
I så fall är de hydrodynamiskt smorda och oljetrycket ger inget bidrag till bärigheten i lagrena.
Trycket är i så fall bara där för att försörja lagret, som "suger" i sig den mängd olja det behöver.
Ett högre tryck än vad som behövs ger förluster både i form av onödigt arbete samt ökade förluster i lagret.
Så, egentligen borde väl oljetrycket vara så lågt som möjligt, så länge oljeflödet till lagret är tillräckligt?
Väldigt OT, och en utvikning....men det är ju Sporthoj :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Men är oljetrycket verkligen viktigt?
Är inte de flesta motocykelmotorer att jämföra med en bilmotor lagringsmässigt?
I så fall är de hydrodynamiskt smorda och oljetrycket ger inget bidrag till bärigheten i lagrena.
Trycket är i så fall bara där för att försörja lagret, som "suger" i sig den mängd olja det behöver.
Ett högre tryck än vad som behövs ger förluster både i form av onödigt arbete samt ökade förluster i lagret.
Så, egentligen borde väl oljetrycket vara så lågt som möjligt, så länge oljeflödet till lagret är tillräckligt?
Väldigt OT, och en utvikning....men det är ju Sporthoj :)

Oljetrycket är viktigt då det tillför ny kall olja till lagret. Det innehåller ju bara en bråkdel av en droppe och effektförlusterna är åtskilliga watt. Saknas oljetryck så måste värmen ledas bort genom godset istället för att kylas bort via oljan.
Lågt belastade lager med måttliga periferihastigheter kan mycket väl ligga i oljebad eller vara fettsmorda
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Oljetrycket är viktigt då det tillför ny kall olja till lagret. Det innehåller ju bara en bråkdel av en droppe och effektförlusterna är åtskilliga watt. Saknas oljetryck så måste värmen ledas bort genom godset istället för att kylas bort via oljan.
Lågt belastade lager med måttliga periferihastigheter kan mycket väl ligga i oljebad eller vara fettsmorda

Ok, det måste finnas oljetryck, det håller jag med om, men håller inte med om resonemanget att högre oljetryck är bättre.
Så länge lagret får olja är det bra, tillräckligt oljeflöde finns då, och det uppnås vid väldigt lågt tryck vid det lagrets inlopp.
Men visst, inget oljetryck tyder på inget flöde, så det är jag med på, men inte att 5 bar skulle vara bättre än 0,5 bar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top