Kyler olja 15-50 bättre än 10-40?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Förutom de uppräknade rengöringsåtgärderna så om möjligt, gör även rent kylarna på utsidan, alltså väck med skit och döda insekter och annat som kan försämra kylfunktionen.

Och nej, om ingen den senaste veckan eller två kommit på något väldigt nytt så, nej olja med högre viskositet kyler inte bättre. Den är bara en aning mer trögflytande än den med lägre viskositet.

Tack!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror inte nån sagt det. Använd aldrig högtryckstvätt på en kylare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, högre viskositet kyler inte mer.
Om någon så produceras det mer värme i glidlagren.

Motorn är väl helt original? Om en omodifierad motor blir så varm att den kokar så ska man inte införa nya modifieringar och fel som kompensation för att något är trasigt.

Sök istället rätt på vad som är trasigt och åtgärda detta.

Din hoj är rimligtvis utvecklad och testad för betydligt varmare länder än Sverige.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När du kokar termostaten kolla att den öppnar fullt inte bara 1-3mm vi pratar om minst ca 5mm öppning om den är ok. Min Audi hade exakt samma problem och de va termostaten som öppnade bara ca 2mm. Annat fel kan va vattenpumpens impeller allt från skadade vingar till slira på axeln. Och som tidigare nämnts är de viktigt lägga ner hojen åt bägge håll minst 2gr åt vardera håll och efterfylla. Lägg ner den till styret eller annat tar i backen!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag förstår inte riktigt. Den smörjer bättre om oljan är tjockare när det är riktigt varmt - men gör det att motorn går svalare? Skulle det vara att föredra en tjockare olja i en motor som är ökänd för att gå varmt isf?

Oljan är inte tjockare.. Den tål högre värme bättre pga andra tillsatser.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Oljan är inte tjockare.. Den tål högre värme bättre pga andra tillsatser.
Viskositet har inte med någon förmåga att tåla värme i sig. En olja med högre viskositetsindex är mer trögfluten jämfört med en med lägre viskositetsindex vid samma temperatur. Det är klassningen på oljan och vilka tillsatser som finns och förstås vilken bas den är gjord på som avgör vad den tål. Inte om den 15W/50 eller 5W/30...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Viskositet har inte med någon förmåga att tåla värme i sig. En olja med högre viskositetsindex är mer trögfluten jämfört med en med lägre viskositetsindex vid samma temperatur. Det är klassningen på oljan och vilka tillsatser som finns och förstås vilken bas den är gjord på som avgör vad den tål. Inte om den 15W/50 eller 5W/30...

Beror väl på hur man definierar att en olja tål värme, dom tar nog eld vid ungefär samma temperatur ifall det är definitionen men eftersom ämnet här är motorer så kanske vi ska hålla oss till oljefilmernas bärighet.

en 15W50 tål naturligtvis högre värme än en 5W30 innan oljefilmen bryts igenom och det blir oönskad närkontakt i din motor.
Visst kan man diskutera additivers inverkan men om inte oljefilmen bär så är det ändå bara en tidsfråga innan du körd oavsett vilka additiver du har.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjockare? Tja...vid driftstemperatur ska det till mätinstrument för att kunna avgöra vilken som är vilken. De är alla för ögat mer eller mindre lättflutna. Dock som liknelse, den med högre viskositetsindex...jo den är nog en aning "tjockare".

Sluta svamla, det är hyfsat definierat vilka viskositeter som man kan förvänta sig på en 5w30 resp 15w50. Tyvärr inte så exakt definierade som man kan önska men tillräckligt bra för att man inte ska kunna förkasta siffrorna på det vis du försöker.

Vore det som du säger skulle oljeproducenterna kunna ta bort alla viskositetssiffror och bara skriva "olja" på sina flaskor.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sluta svamla, det är hyfsat definierat vilka viskositeter som man kan förvänta sig på en 5w30 resp 15w50. Tyvärr inte så exakt definierade som man kan önska men tillräckligt bra för att man inte ska kunna förkasta siffrorna på det vis du försöker.

Vore det som du säger skulle oljeproducenterna kunna ta bort alla viskositetssiffror och bara skriva "olja" på sina flaskor.

Tjockare? Tja...vid driftstemperatur ska det till mätinstrument för att kunna avgöra vilken som är vilken. De är alla för ögat mer eller mindre lättflutna. Dock som liknelse, den med högre viskositetsindex...jo den är nog en aning "tjockare".

Vadå svamla. Utan att mäta kan man inte veta vilket i princip är vad jag skrev. Om man häller 90 grader varm 15w/50 eller 5w/40 så ser varken du eller jag någon skillnad, det rinner och det bra helt enkelt.
Likaså är inte viskositetsindex något mått på vilken filmbärighet man kan förvänta sig. För oss vanliga dödliga och norrlänningar så är pumpbarheten vid låga till mycket låga temperaturer mer intressant än hur det är vid 90 grader.
Så nej jag försöker inte "förkasta siffrorna" vad nu det skulle vara för något. Att mäta är att veta. Allt annat är mer eller mindre gissningstävlan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vadå svamla. Utan att mäta kan man inte veta vilket i princip är vad jag skrev. Om man häller 90 grader varm 15w/50 eller 5w/40 så ser varken du eller jag någon skillnad, det rinner och det bra helt enkelt.
Likaså är inte viskositetsindex något mått på vilken filmbärighet man kan förvänta sig. För oss vanliga dödliga och norrlänningar så är pumpbarheten vid låga till mycket låga temperaturer mer intressant än hur det är vid 90 grader.
Så nej jag försöker inte "förkasta siffrorna" vad nu det skulle vara för något. Att mäta är att veta. Allt annat är mer eller mindre gissningstävlan.

Vi ser ingen skillnad med ögat men vi vet i förväg vad det är för skillnad både vid låg temperatur och hög temperatur.

Sen bor TS i Stockholm så även om han råkar vara en av få vintermotorcyklister så kommer han inte se så låga temperaturer att 15w skulle vara nåt problem.

Men nu pratar vi väl förbi varandra för jag glömde ju att du inte litar på oljebolagens index utan själv kör dina oljor i viskosimeter med låga temperaturer.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Viskositet har inte med någon förmåga att tåla värme i sig. En olja med högre viskositetsindex är mer trögfluten jämfört med en med lägre viskositetsindex vid samma temperatur. Det är klassningen på oljan och vilka tillsatser som finns och förstås vilken bas den är gjord på som avgör vad den tål. Inte om den 15W/50 eller 5W/30...

Det var ju exakt det jag skrev.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Hörni! Jag har fått svar på min fråga om högre viskositet ger bättre kylning och jag bockar och bugar inför alla som har kommit med råd och info! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För oss som litar på oljebolagens standardiserade index är det här svart på vitt så ingen behöver alltså tro att en w30 kanske eventuellt skulle kunna ha högre högtemperaturviskositet än en w50

Det är alltså standardiserat att en w30 ligger ALLTID inom intervallet 9.3-12.5 cst@100deg vilket är lägre viskositet än samtliga w50-oljor som måste ligga inom intervallet 16.3-21.9 cst@100deg.
 

Bifogat

  • SAE.png
    SAE.png
    18.7 KB · Visningar: 28

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En olja med högre viskositet vid 100deg skulle jag påstå ger mer värme än en med lägre enbart på det faktum att man förlorar effekt vid effektmätning. Därav man går ner i viskositet när den sista effekten är viktig. 10/30 är en vanlig olja när man tävlar med maskiner som rekommenderas för 10/40 eller 10/50 olja för att få ut den sista effekten speciellt i stockklasser.

De för mig kända vanliga oljorna är i basen helt raka oljor där man ökar viskositeten vid 100 med hjälp av adaptiver, dessa slits speciellt vid hög belastning och temperatur så en begagnad 10/50 kan mycket möjligt vara mer lättflytande vid 100deg än en rak 40 eller kanske till och med en rak 30 i slutet av sitt livsspann. En bra tumregel är att högre viskositetsspann (5/50 exempelvis) snabbare förändrar viskositeten när oljan slits än en med smalt spann (15/30).

Oljorna är multigrade med stora spann idag för att slita mindre vid kallstart, för att man snabbt skall få smörjning och att inte använda bypassventilen förbi oljefiltret mer en nödvändigt samtidigt som man vill ha en bra filmbärighet vid höga temperaturer men det gör oljan mindre stabil över tid.
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
En olja med högre viskositet vid 100deg skulle jag påstå ger mer värme än en med lägre enbart på det faktum att man förlorar effekt vid effektmätning. Därav man går ner i viskositet när den sista effekten är viktig. 10/30 är en vanlig olja när man tävlar med maskiner som rekommenderas för 10/40 eller 10/50 olja för att få ut den sista effekten speciellt i stockklasser.

De för mig kända vanliga oljorna är i basen helt raka oljor där man ökar viskositeten vid 100 med hjälp av adaptiver, dessa slits speciellt vid hög belastning och temperatur så en begagnad 10/50 kan mycket möjligt vara mer lättflytande vid 100deg än en rak 40 eller kanske till och med en rak 30 i slutet av sitt livsspann. En bra tumregel är att högre viskositetsspann (5/50 exempelvis) snabbare förändrar viskositeten när oljan slits än en med smalt spann (15/30).

Oljorna är multigrade med stora spann idag för att slita mindre vid kallstart, för att man snabbt skall få smörjning och att inte använda bypassventilen förbi oljefiltret mer en nödvändigt samtidigt som man vill ha en bra filmbärighet vid höga temperaturer men det gör oljan mindre stabil över tid.
:tummenupp
Stora A! Ok, då tror jag att jag vet tillräckligt för att åka ner till macken och köpa det de har på hyllan. En vanlig farbror köper en vanlig olja till en vanlig hoj. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
:tummenupp
Stora A! Ok, då tror jag att jag vet tillräckligt för att åka ner till macken och köpa det de har på hyllan. En vanlig farbror köper en vanlig olja till en vanlig hoj. :)

Ja, en standardmc som brukas normalt, även på bandagar etc fungerar alldeles utmärkt med den olja som är angiven i instruktionsboken. Tillverkaren har testat oljan grundligt för att se till att det finns gott om marginal, hoppas du hittar källan till dina värmebekymmer.
:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top