Kyler olja 15-50 bättre än 10-40?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt och ska byta olja. Då slog det mig att en olja som har högre viscositet kanske kan hjälpa till med att hålla temperaturen nere. Detta är vad Haynes rekommenderar: "Semi or fully synthetic motorcycle engine oil, SAE 10W/40 or 15W/50"
Hel- eller delsyntet, 10W/40 eller 15W/50 är frågorna och jag är bara intresserad av kylningsegenskaperna.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag vågar inte säga hur det påverkar kylningen. Men en olja med högre övre viskositet klarar högre temp bättre.

Hur varm blir hojen? Kanske läge att kolla över kylsystemet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Låter rätt så osannolikt. Viskositet och värmetransportförmåga har sannolikt inte mycket med varandra att göra.
Specifik värmekapacitet, värmekonduktivitet är nog viktigare egenskaper än viskositet i detta sammanhang....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag vågar inte säga hur det påverkar kylningen. Men en olja med högre övre viskositet klarar högre temp bättre.

Hur varm blir hojen? Kanske läge att kolla över kylsystemet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Såvitt jag vet så är viskositeten just bara ett mått på det, alltså hur "lättfluten, lättpumpad, o.s.v" oljan är. Den är inte ett mått på förmåga att motstå termiskt inducerad nedbrytning...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är en svår fråga att svara på . De första 10 eller 15w har ingen bet men 40 eller 50 i slutet har betydelse. Rent teoretiskt kan de nog bli + - 0 mellan dem för den tjockare oljan smörjer cylinder o kolv bättre så de ger lägre friktion = lägre värme men o andra sidan ger 50 mer friktion i sig själv för den går tyngre genom hela motorn. 40 ger mindre tröghetsfriktion vilket sänker värmen men då skyddar den sämre så friktionen mot metall ökar. Enda säkra man kan säga är att den tjockare oljan skyddar bättre speciellt vid högre värme.

De blir intressant att höra om någon kan svara säkert på denna fråga.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de är vattentempen som är hög så köp Redline vaterwetter för den gör kylvattnet effektivare speciellt om du kör enbart på vatten och vatervetter. En bra kombo är att köra lite glykol typ bara 10-15% av vattenmängden och vaterwetter. Min turbo xr 650 sänkte vattentempen närmare 5c med lite glykol och redline vaterwetter.

https://www.autoexperten.se/bilvard...VdCB7Ch1KvQcBEAQYASABEgK1HvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Såvitt jag vet så är viskositeten just bara ett mått på det, alltså hur "lättfluten, lättpumpad, o.s.v" oljan är. Den är inte ett mått på förmåga att motstå termiskt inducerad nedbrytning...
Ja jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Jag menar att att den tål värme bättre med syfte på att den klarar av att göra sitt jobb. Dvs att smörja motorn.

Jag undrar fortfarande hur varm motorn blir. Att vara "varm" säger inte så mycket. Men och andra sidan är det inte det TS frågar om.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som redan sagts, varför går motorn varmt till att börja med?
När det gäller valet av viscositet så är det snarare en konsekvens av den verkliga drifttempen.

Exempel: Omgivningstemp är så hög att det inte går att kyla, då måste man välja en olja av högre viscositet för att inte smörjfilmen ska brytas och metallkontakt uppstå.

Samma sak fast tvärt om när det är välldigt kallt.

Målet är att ha en olja som arbetar i sitt optimala område.

Sen att en tunnare olja lättare passerar genom smörjställena som i sin tur ger friktionsvärme är såklart en konsekvens men med så låga tryck och övrig värmetillförsel från förbränningen och övrig friktion är detta försumbart i sammanhanget.

Rätt viscositet till aktuell drifttemp är sättet att resonera :tummenupp
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
De är en svår fråga att svara på . De första 10 eller 15w har ingen bet men 40 eller 50 i slutet har betydelse. Rent teoretiskt kan de nog bli + - 0 mellan dem för den tjockare oljan smörjer cylinder o kolv bättre så de ger lägre friktion = lägre värme men o andra sidan ger 50 mer friktion i sig själv för den går tyngre genom hela motorn. 40 ger mindre tröghetsfriktion vilket sänker värmen men då skyddar den sämre så friktionen mot metall ökar. Enda säkra man kan säga är att den tjockare oljan skyddar bättre speciellt vid högre värme.

De blir intressant att höra om någon kan svara säkert på denna fråga.

Tänkte svara samma sak som Boost.
Hög cirkulation transporterar mer värme. MEN, frågan är om det är av avgörande betydelse.
Viktigaste frågan. Hur varm är den? Är det ett problem, eller är det godtyckligt?
En oljekylare är nog den bästa lösningen om det ÄR ett problem. Så kan man köra på den olja som motorn är designad för.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Jag menar att att den tål värme bättre med syfte på att den klarar av att göra sitt jobb. Dvs att smörja motorn.

Jag undrar fortfarande hur varm motorn blir. Att vara "varm" säger inte så mycket. Men och andra sidan är det inte det TS frågar om.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det undrar jag med. Sannolikt så är en rengöring/genomspolning av kylare,slangar och kanaler bättre ända att börja i än att mickla med viskositeten på motoroljan.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Viskositet inte värmeledning...eller?

Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt och ska byta olja. Då slog det mig att en olja som har högre viscositet kanske kan hjälpa till med att hålla temperaturen nere. Detta är vad Haynes rekommenderar: "Semi or fully synthetic motorcycle engine oil, SAE 10W/40 or 15W/50"
Hel- eller delsyntet, 10W/40 eller 15W/50 är frågorna och jag är bara intresserad av kylningsegenskaperna.

Vad är väldigt varmt? Upplevt eller uppmätt, varmt?
Om den verkligen går varmt så är det på kylsidan som man bör göra ngt.
Göra rent kylsystem, rensa kylare både olja och vatten, vad som nu finns.

Vad Haynes rekommenderar har sannolikt med vilken omgivningstemperatur man kommer att använda fordonet/hojen, alltså med viskositeten vid den faktiska arbetstemperaturen som uppnås att göra och inte med kylning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och viktigaste frågan,,, är de oljan som är för varm eller kylvattnet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt slut citat

Hur varmt ? Grader C / Grader F ?
Var mäter du temperaturen ?
Hur mäter du temperaturen ?
När går den väldigt varmt ?
I långsam tät stadstrafik ?
Ute på landet på 80 eller snabbare väg med låg trafik ?

Vid vilken kylarvätsketemperatur startar kylfläktarna ?
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Varför försvinner inlägget när jag försöker redigera på mobilen?
Nå!
Jag försökte köra till jobbet för ett tag sedan och vid första rödljuset gick mätaren upp en bit i rödmarkeringen. Den bör vända strax innan när fläkten sätter igång. Jag körde Huddingevägen in mot stan efter en tur på slingerbulten och så fort jag gick ner i tempo (hade flyt med rödljusen så jag behövde aldrig stå still) steg tempen upp på rött. Jag har 4 km uppför på grus hit till landet och den har kokat en gång för mig strax innan jag kom fram. Det blir så varmt att fläktvingarna har smält i topparna (har fixat en ny fläkt) och det lär väl ha blivit varmt först så topparna smälte innan fläkten började kyla dåligt. Det sitter oljekylare på hojen. Oljan är en del av alla som ska ge en lite svalare gång, tänkte jag. Jag har tömt motorn på kylarvätska och den var inte extremt geggig eller missfärgad tyckte jag. Har sett betydligt värre.
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Om kylfläkten börjar smälta och motorn kokar, ja då går den för varmt, kan vi väl konstatera.
Jag tror dock inte lösningen ligger i valet av motorolja, skulle börja med det basala, testa termostaten så den öppnar korrekt.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Om kylfläkten börjar smälta och motorn kokar, ja då går den för varmt, kan vi väl konstatera.
Jag tror dock inte lösningen ligger i valet av motorolja, skulle börja med det basala, testa termostaten så den öppnar korrekt.

Tack! Jo, jag ska kolla termostaten, sänka starttemperaturen på fläkten, flusha kylsytemet och sedan försöka få en konstruktion som inte funkar riktigt som den ska, iaf vad gäller temperaturen, att funka bättre.
Det är därför jag frågar om högre visko på oljan gör att motorn går svalare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om kylfläkten börjar smälta och motorn kokar, ja då går den för varmt, kan vi väl konstatera.
Jag tror dock inte lösningen ligger i valet av motorolja, skulle börja med det basala, testa termostaten så den öppnar korrekt.

Testa termostaten:
Lägg termostaten i en kastrull med vatten.
Kastrullen på spisen och sätt på plattan.
Termostaten ska öppna vid ca +80C, dvs innan vattnet kokar.
Om du inte kan mäta vattentemperaturen.

Termostaten är väl inbyggd i kylarlocket ?

Citat: Jag har tömt motorn på kylarvätska och den var inte extremt geggig eller missfärgad tyckte jag. Har sett betydligt värre. slut citat

Det var mycket jobbigt fylla på kylarvätska i min 955cc Sprint RS
Första 1/2 liter gick bra.
1) Sedan var det att luta hojen några gånger fram och tillbaka så mycket jag klarade hålla den.
2) Sedan gick det fylla på mindre än 1/2 dl och det var fullt igen.
3) Börja om med 1)

Innan det inte gick i mer i kylaren efter lutande så var det ca 30 upprepningar av 123 . :huvet
(Som jämförelse GSX1300R , fullt efter ca 10 upprepningar :) )
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Exempel: Omgivningstemp är så hög att det inte går att kyla, då måste man välja en olja av högre viscositet för att inte smörjfilmen ska brytas och metallkontakt uppstå.

Samma sak fast tvärt om när det är välldigt kallt

Jag förstår inte riktigt. Den smörjer bättre om oljan är tjockare när det är riktigt varmt - men gör det att motorn går svalare? Skulle det vara att föredra en tjockare olja i en motor som är ökänd för att gå varmt isf?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt och ska byta olja. Då slog det mig att en olja som har högre viscositet kanske kan hjälpa till med att hålla temperaturen nere. Detta är vad Haynes rekommenderar: "Semi or fully synthetic motorcycle engine oil, SAE 10W/40 or 15W/50"
Hel- eller delsyntet, 10W/40 eller 15W/50 är frågorna och jag är bara intresserad av kylningsegenskaperna.

Tack! Jo, jag ska kolla termostaten, sänka starttemperaturen på fläkten, flusha kylsytemet och sedan försöka få en konstruktion som inte funkar riktigt som den ska, iaf vad gäller temperaturen, att funka bättre.
Det är därför jag frågar om högre visko på oljan gör att motorn går svalare.
Förutom de uppräknade rengöringsåtgärderna så om möjligt, gör även rent kylarna på utsidan, alltså väck med skit och döda insekter och annat som kan försämra kylfunktionen.

Och nej, om ingen den senaste veckan eller två kommit på något väldigt nytt så, nej olja med högre viskositet kyler inte bättre. Den är bara en aning mer trögflytande än den med lägre viskositet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top