REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 67
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Nu är kanske detta inte rätt tråd men den är om olja och nyast.

Snubblade över detta. Fuel for the fire

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

2. 2020-09-17, 07:06
    Anledning
    ot

Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Intressant!

Skrämmande inkompetent testning.
    Han säger att han testat i samma motor!!
    Inkörnigseffekter, och troligen okontrollerade driftsförhållanden. Alla som hållit på med tribologi vet dessutom att spridningen ofta är stor så ett objekt ger nonsensresultat. Det minsta man kan kräva är man upprepar det första testet för att bilda sig en uppfattning om detta.
    Förmildrande är dock hans ganska ödmjuka framtoning, men han har uppenbarligen ingen erfarenhet av sätta ihop seriösa provprogram.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Skrämmande inkompetent testning.
    Han säger att han testat i samma motor!!
    Inkörnigseffekter, och troligen okontrollerade driftsförhållanden. Alla som hållit på med tribologi vet dessutom att spridningen ofta är stor så ett objekt ger nonsensresultat. Det minsta man kan kräva är man upprepar det första testet för att bilda sig en uppfattning om detta.
    Förmildrande är dock hans ganska ödmjuka framtoning, men han har uppenbarligen ingen erfarenhet av sätta ihop seriösa provprogram.
    LAB TEST!? Utan laboratorium...

Han bekräftar exakt mina fördomar om indiska ingenjörer/forskare dom är bildade och ambitiösa men den där ödmjuka framtoningen är sällan genuin.

Dom verkar totalt sakna förmågan att tänka fritt utan kan hänga upp sig på några detaljer de läst i sina böcker och här försvinner den här ödmjukheten och de vägrar inse att att dom är på fel kapitel i boken.

Gäller nog iofs väldigt många länder med mer hierarkiska strukturer än Sverige, folk som blivit styrda sedan de sugit på tutten verkar bli som datamaskiner. Har dom rätt programvara så kan du mata dom med uppgifter och få bra svar men datorn inser sällan när svaret är åt skogen eller när den borde ha använt ett annat program.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem Brutales avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Hoj
    Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
    Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.
    Försöker att inte krångla till det mera än så här...

MEN på http://www.smokingtire.se hittar ni min blogg, bilder och andra dagdrömmar...

Citat Ursprungligen postat av Brutale Visa inlägg
    Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.
    Håller med dig, men jag har ofta haft problem att bli av med luft i kylsystemet.
    Numera kokar jag alltid upp vattnet innan för att driva ur de lösta gaserna. Jag inbillar mig att det blivit betydligt mindre att efterfylla då.
    Tittar man på vatten som kokar upp så ser man ju att det kommer en del gasblåsor innan själva kokningen tar vid.

Medlem Brutales avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Hoj
    Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
    Håller med dig, men jag har ofta haft problem att bli av med luft i kylsystemet.
    Numera kokar jag alltid upp vattnet innan för att driva ur de lösta gaserna. Jag inbillar mig att det blivit betydligt mindre att efterfylla då.
    Tittar man på vatten som kokar upp så ser man ju att det kommer en del gasblåsor innan själva kokningen tar vid.
    Jo det är en seriös procedur som man inte ska slarva med.

MEN på http://www.smokingtire.se hittar ni min blogg, bilder och andra dagdrömmar...

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Nå, då blir det svårt att tillföra tråden något mer än ännu ett inlägg som gör SportHoj levande...

Om du orkar läsa detta så får du nu en liten sammanfattning.
    SportHojen ifråga har en del konstruktionsmissar från början. För liten kylare och en liten fläkt med plastvingar som inte klarar av att få bort överskottsvärmen om man inte kör annat än landsväg när det är varmt på sommaren. Köer och stadstrafik blir jobbigt varmt och fläktens plastvingar riskerar att smälta och förvärra det. Köra hårt på bana likadant.
    Lägg sedan till att det är besvärligt att få ur alla luftfickor i systemet för att kylningen inte ska vara ännu sämre så har du en liten bild av problemet...
    MoCool istället för glykol hjälper lite https://www.motul.com/se/en/products/mocool men TS verkar ha värre problem än "normalt" men det är inte oljetemperaturen som är problemet här...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem Brutales avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Nå, då blir det svårt att tillföra tråden något mer än ännu ett inlägg som gör SportHoj levande...

Om du orkar läsa detta så får du nu en liten sammanfattning.
    SportHojen ifråga har en del konstruktionsmissar från början. För liten kylare och en liten fläkt med plastvingar som inte klarar av att få bort överskottsvärmen om man inte kör annat än landsväg när det är varmt på sommaren. Köer och stadstrafik blir jobbigt varmt och fläktens plastvingar riskerar att smälta och förvärra det. Köra hårt på bana likadant.
    Lägg sedan till att det är besvärligt att få ur alla luftfickor i systemet för att kylningen inte ska vara ännu sämre så har du en liten bild av problemet...
    MoCool istället för glykol hjälper lite https://www.motul.com/se/en/products/mocool men TS verkar ha värre problem än "normalt" men det är inte oljetemperaturen som är problemet här...
    ..bör även tilläggas att den är Engelsk

Medlem Jonas_Västeråss avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Hoj
    2001 Honda 650 Transalp. Honda 1000cbf 2008
    När jag lämnade min Honda 1000CBF på 2400 mil service så hällde firman i Delsyntet 10w/40 När jag servat själv så har jag hällt i delsyntet 10w/40. Om man kör till alperna och ligger och pressar på Autoban ska man då byta till 10W/50?

Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    ..bör även tilläggas att den är Engelsk
    Bra kunskap!
    Men det tillför kanske inte tråden något mer än ännu ett inlägg som gör SportHoj levande...
    Blodgivare

A SENSE OF HUMOUR

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_Västerås Visa inlägg
    När jag lämnade min Honda 1000CBF på 2400 mil service så hällde firman i Delsyntet 10w/40 När jag servat själv så har jag hällt i delsyntet 10w/40. Om man kör till alperna och ligger och pressar på Autoban ska man då byta till 10W/50?
    10w40 duger till autoban men om du ska köra i öknen är 10w50 bättre
    BOOST III

Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Nu har jag inte läst hela tråden men...
    Om det är så att 10w50 kyler bättre, funkar Biltemas lika bra då, eller måste man köpa Castrol?
    Senast redigerat av swlabr den 2020-09-22 klockan 17:20.

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Citat Ursprungligen postat av swlabr Visa inlägg
    Om det är så att 10w50 kyler bättre, funkar Biltemas lika bra då, eller måste man köpa Castrol?
    Väck inte den björn som sover.........

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Nu har du väck björnana
    Skit i Biltema och alla andra oljer som man inte vet grundmärket på. Bästa billigaste oljan man kan köpa är den här på forumet vältestade oljan OK/Q8 sbk racing 10w50 den köper man på ok macken på 20l dunk för ca 80kr litern Swedol är lite billigare på den ink frakt. På 1l förpackning på hyllan OK mf ställen kostar den över 200krl !!
    BOOST III

Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Nu har du väck björnana
    Skit i Biltema och alla andra oljer som man inte vet grundmärket på. Bästa billigaste oljan man kan köpa är den här på forumet vältestade oljan OK/Q8 sbk racing 10w50 den köper man på ok macken på 20l dunk för ca 80kr litern Swedol är lite billigare på den ink frakt. På 1l förpackning på hyllan OK mf ställen kostar den över 200krl !!
    Det kan säkert stämma men kyler den bättre?
    Blodgivare

A SENSE OF HUMOUR

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Den kyler inte bättre men den klarar av att hålla oljetrycket vid högre värme typ i öken rejs paris-dakar

När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Den kyler inte bättre men den klarar av att hålla oljetrycket vid högre värme typ i öken rejs paris-dakar
    Men är oljetrycket verkligen viktigt?
    Är inte de flesta motocykelmotorer att jämföra med en bilmotor lagringsmässigt?
    I så fall är de hydrodynamiskt smorda och oljetrycket ger inget bidrag till bärigheten i lagrena.
    Trycket är i så fall bara där för att försörja lagret, som "suger" i sig den mängd olja det behöver.
    Ett högre tryck än vad som behövs ger förluster både i form av onödigt arbete samt ökade förluster i lagret.
    Så, egentligen borde väl oljetrycket vara så lågt som möjligt, så länge oljeflödet till lagret är tillräckligt?
    Väldigt OT, och en utvikning....men det är ju Sporthoj

Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Men är oljetrycket verkligen viktigt?
    Är inte de flesta motocykelmotorer att jämföra med en bilmotor lagringsmässigt?
    I så fall är de hydrodynamiskt smorda och oljetrycket ger inget bidrag till bärigheten i lagrena.
    Trycket är i så fall bara där för att försörja lagret, som "suger" i sig den mängd olja det behöver.
    Ett högre tryck än vad som behövs ger förluster både i form av onödigt arbete samt ökade förluster i lagret.
    Så, egentligen borde väl oljetrycket vara så lågt som möjligt, så länge oljeflödet till lagret är tillräckligt?
    Väldigt OT, och en utvikning....men det är ju Sporthoj
    Oljetrycket är viktigt då det tillför ny kall olja till lagret. Det innehåller ju bara en bråkdel av en droppe och effektförlusterna är åtskilliga watt. Saknas oljetryck så måste värmen ledas bort genom godset istället för att kylas bort via oljan.
    Lågt belastade lager med måttliga periferihastigheter kan mycket väl ligga i oljebad eller vara fettsmorda

När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Oljetrycket är viktigt då det tillför ny kall olja till lagret. Det innehåller ju bara en bråkdel av en droppe och effektförlusterna är åtskilliga watt. Saknas oljetryck så måste värmen ledas bort genom godset istället för att kylas bort via oljan.
    Lågt belastade lager med måttliga periferihastigheter kan mycket väl ligga i oljebad eller vara fettsmorda
    Ok, det måste finnas oljetryck, det håller jag med om, men håller inte med om resonemanget att högre oljetryck är bättre.
    Så länge lagret får olja är det bra, tillräckligt oljeflöde finns då, och det uppnås vid väldigt lågt tryck vid det lagrets inlopp.
    Men visst, inget oljetryck tyder på inget flöde, så det är jag med på, men inte att 5 bar skulle vara bättre än 0,5 bar.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nu är det hjul igen Nu gäller det att putsa upp bromsoken ordentligt…här kan det inte sitta dassiga ok!

Andreas900
Vill du annonsera ovan? Klicka här