REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Förutom de uppräknade rengöringsåtgärderna så om möjligt, gör även rent kylarna på utsidan, alltså väck med skit och döda insekter och annat som kan försämra kylfunktionen.

    Och nej, om ingen den senaste veckan eller två kommit på något väldigt nytt så, nej olja med högre viskositet kyler inte bättre. Den är bara en aning mer trögflytande än den med lägre viskositet.
    Tack!

  2. #22
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 130
    Tror inte nån sagt det. Använd aldrig högtryckstvätt på en kylare.
    Racing is the process of turning money into noise.

  3. #23
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Nej, högre viskositet kyler inte mer.
    Om någon så produceras det mer värme i glidlagren.

    Motorn är väl helt original? Om en omodifierad motor blir så varm att den kokar så ska man inte införa nya modifieringar och fel som kompensation för att något är trasigt.

    Sök istället rätt på vad som är trasigt och åtgärda detta.

    Din hoj är rimligtvis utvecklad och testad för betydligt varmare länder än Sverige.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  4. #24
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 915
    När du kokar termostaten kolla att den öppnar fullt inte bara 1-3mm vi pratar om minst ca 5mm öppning om den är ok. Min Audi hade exakt samma problem och de va termostaten som öppnade bara ca 2mm. Annat fel kan va vattenpumpens impeller allt från skadade vingar till slira på axeln. Och som tidigare nämnts är de viktigt lägga ner hojen åt bägge håll minst 2gr åt vardera håll och efterfylla. Lägg ner den till styret eller annat tar i backen!
    BOOST III

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Topp! Tack :-)

  6. #26
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    3 190
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Tror inte nån sagt det. Använd aldrig högtryckstvätt på en kylare.
    För att man riskerar att böja/deformera de tunna plåtarna i kylflänsen som följaktligen begränsar flödet? Eller något annat?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 431
    Citat Ursprungligen postat av Jan Isaksson Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt. Den smörjer bättre om oljan är tjockare när det är riktigt varmt - men gör det att motorn går svalare? Skulle det vara att föredra en tjockare olja i en motor som är ökänd för att gå varmt isf?
    Oljan är inte tjockare.. Den tål högre värme bättre pga andra tillsatser.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Högre viskositet kan en väl kalla "tjockare"?

  9. #29
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 774
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Oljan är inte tjockare.. Den tål högre värme bättre pga andra tillsatser.
    Viskositet har inte med någon förmåga att tåla värme i sig. En olja med högre viskositetsindex är mer trögfluten jämfört med en med lägre viskositetsindex vid samma temperatur. Det är klassningen på oljan och vilka tillsatser som finns och förstås vilken bas den är gjord på som avgör vad den tål. Inte om den 15W/50 eller 5W/30...
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  10. #30
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 774
    Citat Ursprungligen postat av Jan Isaksson Visa inlägg
    Högre viskositet kan en väl kalla "tjockare"?
    Tjockare? Tja...vid driftstemperatur ska det till mätinstrument för att kunna avgöra vilken som är vilken. De är alla för ögat mer eller mindre lättflutna. Dock som liknelse, den med högre viskositetsindex...jo den är nog en aning "tjockare".
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  11. #31
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Viskositet har inte med någon förmåga att tåla värme i sig. En olja med högre viskositetsindex är mer trögfluten jämfört med en med lägre viskositetsindex vid samma temperatur. Det är klassningen på oljan och vilka tillsatser som finns och förstås vilken bas den är gjord på som avgör vad den tål. Inte om den 15W/50 eller 5W/30...
    Beror väl på hur man definierar att en olja tål värme, dom tar nog eld vid ungefär samma temperatur ifall det är definitionen men eftersom ämnet här är motorer så kanske vi ska hålla oss till oljefilmernas bärighet.

    en 15W50 tål naturligtvis högre värme än en 5W30 innan oljefilmen bryts igenom och det blir oönskad närkontakt i din motor.
    Visst kan man diskutera additivers inverkan men om inte oljefilmen bär så är det ändå bara en tidsfråga innan du körd oavsett vilka additiver du har.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  12. #32
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Tjockare? Tja...vid driftstemperatur ska det till mätinstrument för att kunna avgöra vilken som är vilken. De är alla för ögat mer eller mindre lättflutna. Dock som liknelse, den med högre viskositetsindex...jo den är nog en aning "tjockare".
    Sluta svamla, det är hyfsat definierat vilka viskositeter som man kan förvänta sig på en 5w30 resp 15w50. Tyvärr inte så exakt definierade som man kan önska men tillräckligt bra för att man inte ska kunna förkasta siffrorna på det vis du försöker.

    Vore det som du säger skulle oljeproducenterna kunna ta bort alla viskositetssiffror och bara skriva "olja" på sina flaskor.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  13. #33
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 774
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Sluta svamla, det är hyfsat definierat vilka viskositeter som man kan förvänta sig på en 5w30 resp 15w50. Tyvärr inte så exakt definierade som man kan önska men tillräckligt bra för att man inte ska kunna förkasta siffrorna på det vis du försöker.

    Vore det som du säger skulle oljeproducenterna kunna ta bort alla viskositetssiffror och bara skriva "olja" på sina flaskor.
    Tjockare? Tja...vid driftstemperatur ska det till mätinstrument för att kunna avgöra vilken som är vilken. De är alla för ögat mer eller mindre lättflutna. Dock som liknelse, den med högre viskositetsindex...jo den är nog en aning "tjockare".
    Vadå svamla. Utan att mäta kan man inte veta vilket i princip är vad jag skrev. Om man häller 90 grader varm 15w/50 eller 5w/40 så ser varken du eller jag någon skillnad, det rinner och det bra helt enkelt.
    Likaså är inte viskositetsindex något mått på vilken filmbärighet man kan förvänta sig. För oss vanliga dödliga och norrlänningar så är pumpbarheten vid låga till mycket låga temperaturer mer intressant än hur det är vid 90 grader.
    Så nej jag försöker inte "förkasta siffrorna" vad nu det skulle vara för något. Att mäta är att veta. Allt annat är mer eller mindre gissningstävlan.
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  14. #34
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Vadå svamla. Utan att mäta kan man inte veta vilket i princip är vad jag skrev. Om man häller 90 grader varm 15w/50 eller 5w/40 så ser varken du eller jag någon skillnad, det rinner och det bra helt enkelt.
    Likaså är inte viskositetsindex något mått på vilken filmbärighet man kan förvänta sig. För oss vanliga dödliga och norrlänningar så är pumpbarheten vid låga till mycket låga temperaturer mer intressant än hur det är vid 90 grader.
    Så nej jag försöker inte "förkasta siffrorna" vad nu det skulle vara för något. Att mäta är att veta. Allt annat är mer eller mindre gissningstävlan.
    Vi ser ingen skillnad med ögat men vi vet i förväg vad det är för skillnad både vid låg temperatur och hög temperatur.

    Sen bor TS i Stockholm så även om han råkar vara en av få vintermotorcyklister så kommer han inte se så låga temperaturer att 15w skulle vara nåt problem.

    Men nu pratar vi väl förbi varandra för jag glömde ju att du inte litar på oljebolagens index utan själv kör dina oljor i viskosimeter med låga temperaturer.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2020-09-08 klockan 07:54.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 431
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Viskositet har inte med någon förmåga att tåla värme i sig. En olja med högre viskositetsindex är mer trögfluten jämfört med en med lägre viskositetsindex vid samma temperatur. Det är klassningen på oljan och vilka tillsatser som finns och förstås vilken bas den är gjord på som avgör vad den tål. Inte om den 15W/50 eller 5W/30...
    Det var ju exakt det jag skrev.

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Hörni! Jag har fått svar på min fråga om högre viskositet ger bättre kylning och jag bockar och bugar inför alla som har kommit med råd och info!

  17. #37
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    För oss som litar på oljebolagens standardiserade index är det här svart på vitt så ingen behöver alltså tro att en w30 kanske eventuellt skulle kunna ha högre högtemperaturviskositet än en w50

    Det är alltså standardiserat att en w30 ligger ALLTID inom intervallet 9.3-12.5 cst@100deg vilket är lägre viskositet än samtliga w50-oljor som måste ligga inom intervallet 16.3-21.9 cst@100deg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAE.png
Visningar:	21
Storlek:	18,7 KB
Id:	456149  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #38
    EX SP Nr:90 MagnusKs avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vetlanda
    Hoj
    Några olika
    Inlägg
    2 982
    En olja med högre viskositet vid 100deg skulle jag påstå ger mer värme än en med lägre enbart på det faktum att man förlorar effekt vid effektmätning. Därav man går ner i viskositet när den sista effekten är viktig. 10/30 är en vanlig olja när man tävlar med maskiner som rekommenderas för 10/40 eller 10/50 olja för att få ut den sista effekten speciellt i stockklasser.

    De för mig kända vanliga oljorna är i basen helt raka oljor där man ökar viskositeten vid 100 med hjälp av adaptiver, dessa slits speciellt vid hög belastning och temperatur så en begagnad 10/50 kan mycket möjligt vara mer lättflytande vid 100deg än en rak 40 eller kanske till och med en rak 30 i slutet av sitt livsspann. En bra tumregel är att högre viskositetsspann (5/50 exempelvis) snabbare förändrar viskositeten när oljan slits än en med smalt spann (15/30).

    Oljorna är multigrade med stora spann idag för att slita mindre vid kallstart, för att man snabbt skall få smörjning och att inte använda bypassventilen förbi oljefiltret mer en nödvändigt samtidigt som man vill ha en bra filmbärighet vid höga temperaturer men det gör oljan mindre stabil över tid.
    Senast redigerat av MagnusK den 2020-09-08 klockan 09:12.
    ”Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety”

    www.nr90.se

  19. 2020-09-08, 09:16

  20. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av MagnusK Visa inlägg
    En olja med högre viskositet vid 100deg skulle jag påstå ger mer värme än en med lägre enbart på det faktum att man förlorar effekt vid effektmätning. Därav man går ner i viskositet när den sista effekten är viktig. 10/30 är en vanlig olja när man tävlar med maskiner som rekommenderas för 10/40 eller 10/50 olja för att få ut den sista effekten speciellt i stockklasser.

    De för mig kända vanliga oljorna är i basen helt raka oljor där man ökar viskositeten vid 100 med hjälp av adaptiver, dessa slits speciellt vid hög belastning och temperatur så en begagnad 10/50 kan mycket möjligt vara mer lättflytande vid 100deg än en rak 40 eller kanske till och med en rak 30 i slutet av sitt livsspann. En bra tumregel är att högre viskositetsspann (5/50 exempelvis) snabbare förändrar viskositeten när oljan slits än en med smalt spann (15/30).

    Oljorna är multigrade med stora spann idag för att slita mindre vid kallstart, för att man snabbt skall få smörjning och att inte använda bypassventilen förbi oljefiltret mer en nödvändigt samtidigt som man vill ha en bra filmbärighet vid höga temperaturer men det gör oljan mindre stabil över tid.

    Stora A! Ok, då tror jag att jag vet tillräckligt för att åka ner till macken och köpa det de har på hyllan. En vanlig farbror köper en vanlig olja till en vanlig hoj.

  21. #40
    EX SP Nr:90 MagnusKs avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vetlanda
    Hoj
    Några olika
    Inlägg
    2 982
    Citat Ursprungligen postat av Jan Isaksson Visa inlägg

    Stora A! Ok, då tror jag att jag vet tillräckligt för att åka ner till macken och köpa det de har på hyllan. En vanlig farbror köper en vanlig olja till en vanlig hoj.
    Ja, en standardmc som brukas normalt, även på bandagar etc fungerar alldeles utmärkt med den olja som är angiven i instruktionsboken. Tillverkaren har testat oljan grundligt för att se till att det finns gott om marginal, hoppas du hittar källan till dina värmebekymmer.
    ”Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety”

    www.nr90.se

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt... Hursomhels [...]

Viktor L
Vill du annonsera ovan? Klicka här