REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177

    Kyler olja 15-50 bättre än 10-40?

    Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt och ska byta olja. Då slog det mig att en olja som har högre viscositet kanske kan hjälpa till med att hålla temperaturen nere. Detta är vad Haynes rekommenderar: "Semi or fully synthetic motorcycle engine oil, SAE 10W/40 or 15W/50"
    Hel- eller delsyntet, 10W/40 eller 15W/50 är frågorna och jag är bara intresserad av kylningsegenskaperna.

  2. #2
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 472
    Jag vågar inte säga hur det påverkar kylningen. Men en olja med högre övre viskositet klarar högre temp bättre.

    Hur varm blir hojen? Kanske läge att kolla över kylsystemet?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 771
    Låter rätt så osannolikt. Viskositet och värmetransportförmåga har sannolikt inte mycket med varandra att göra.
    Specifik värmekapacitet, värmekonduktivitet är nog viktigare egenskaper än viskositet i detta sammanhang....
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  4. #4
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 771
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Jag vågar inte säga hur det påverkar kylningen. Men en olja med högre övre viskositet klarar högre temp bättre.

    Hur varm blir hojen? Kanske läge att kolla över kylsystemet?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Såvitt jag vet så är viskositeten just bara ett mått på det, alltså hur "lättfluten, lättpumpad, o.s.v" oljan är. Den är inte ett mått på förmåga att motstå termiskt inducerad nedbrytning...
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  5. #5
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 915
    De är en svår fråga att svara på . De första 10 eller 15w har ingen bet men 40 eller 50 i slutet har betydelse. Rent teoretiskt kan de nog bli + - 0 mellan dem för den tjockare oljan smörjer cylinder o kolv bättre så de ger lägre friktion = lägre värme men o andra sidan ger 50 mer friktion i sig själv för den går tyngre genom hela motorn. 40 ger mindre tröghetsfriktion vilket sänker värmen men då skyddar den sämre så friktionen mot metall ökar. Enda säkra man kan säga är att den tjockare oljan skyddar bättre speciellt vid högre värme.

    De blir intressant att höra om någon kan svara säkert på denna fråga.
    BOOST III

  6. #6
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 915
    Om de är vattentempen som är hög så köp Redline vaterwetter för den gör kylvattnet effektivare speciellt om du kör enbart på vatten och vatervetter. En bra kombo är att köra lite glykol typ bara 10-15% av vattenmängden och vaterwetter. Min turbo xr 650 sänkte vattentempen närmare 5c med lite glykol och redline vaterwetter.

    https://www.autoexperten.se/bilvard/...E&gclsrc=aw.ds
    Senast redigerat av Boost 3 den 2020-09-07 klockan 09:01.
    BOOST III

  7. #7
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 472
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Såvitt jag vet så är viskositeten just bara ett mått på det, alltså hur "lättfluten, lättpumpad, o.s.v" oljan är. Den är inte ett mått på förmåga att motstå termiskt inducerad nedbrytning...
    Ja jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Jag menar att att den tål värme bättre med syfte på att den klarar av att göra sitt jobb. Dvs att smörja motorn.

    Jag undrar fortfarande hur varm motorn blir. Att vara "varm" säger inte så mycket. Men och andra sidan är det inte det TS frågar om.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  8. #8
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Som redan sagts, varför går motorn varmt till att börja med?
    När det gäller valet av viscositet så är det snarare en konsekvens av den verkliga drifttempen.

    Exempel: Omgivningstemp är så hög att det inte går att kyla, då måste man välja en olja av högre viscositet för att inte smörjfilmen ska brytas och metallkontakt uppstå.

    Samma sak fast tvärt om när det är välldigt kallt.

    Målet är att ha en olja som arbetar i sitt optimala område.

    Sen att en tunnare olja lättare passerar genom smörjställena som i sin tur ger friktionsvärme är såklart en konsekvens men med så låga tryck och övrig värmetillförsel från förbränningen och övrig friktion är detta försumbart i sammanhanget.

    Rätt viscositet till aktuell drifttemp är sättet att resonera
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-09-07 klockan 09:09.

  9. #9
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De är en svår fråga att svara på . De första 10 eller 15w har ingen bet men 40 eller 50 i slutet har betydelse. Rent teoretiskt kan de nog bli + - 0 mellan dem för den tjockare oljan smörjer cylinder o kolv bättre så de ger lägre friktion = lägre värme men o andra sidan ger 50 mer friktion i sig själv för den går tyngre genom hela motorn. 40 ger mindre tröghetsfriktion vilket sänker värmen men då skyddar den sämre så friktionen mot metall ökar. Enda säkra man kan säga är att den tjockare oljan skyddar bättre speciellt vid högre värme.

    De blir intressant att höra om någon kan svara säkert på denna fråga.
    Tänkte svara samma sak som Boost.
    Hög cirkulation transporterar mer värme. MEN, frågan är om det är av avgörande betydelse.
    Viktigaste frågan. Hur varm är den? Är det ett problem, eller är det godtyckligt?
    En oljekylare är nog den bästa lösningen om det ÄR ett problem. Så kan man köra på den olja som motorn är designad för.
    Mats

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg

    Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler.......

  10. #10
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 771
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Ja jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Jag menar att att den tål värme bättre med syfte på att den klarar av att göra sitt jobb. Dvs att smörja motorn.

    Jag undrar fortfarande hur varm motorn blir. Att vara "varm" säger inte så mycket. Men och andra sidan är det inte det TS frågar om.


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Det undrar jag med. Sannolikt så är en rengöring/genomspolning av kylare,slangar och kanaler bättre ända att börja i än att mickla med viskositeten på motoroljan.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2020-09-07 klockan 12:21.
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  11. #11
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 771

    Viskositet inte värmeledning...eller?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Isaksson Visa inlägg
    Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt och ska byta olja. Då slog det mig att en olja som har högre viscositet kanske kan hjälpa till med att hålla temperaturen nere. Detta är vad Haynes rekommenderar: "Semi or fully synthetic motorcycle engine oil, SAE 10W/40 or 15W/50"
    Hel- eller delsyntet, 10W/40 eller 15W/50 är frågorna och jag är bara intresserad av kylningsegenskaperna.
    Vad är väldigt varmt? Upplevt eller uppmätt, varmt?
    Om den verkligen går varmt så är det på kylsidan som man bör göra ngt.
    Göra rent kylsystem, rensa kylare både olja och vatten, vad som nu finns.

    Vad Haynes rekommenderar har sannolikt med vilken omgivningstemperatur man kommer att använda fordonet/hojen, alltså med viskositeten vid den faktiska arbetstemperaturen som uppnås att göra och inte med kylning.
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 915
    Och viktigaste frågan,,, är de oljan som är för varm eller kylvattnet?
    BOOST III

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat: Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt slut citat

    Hur varmt ? Grader C / Grader F ?
    Var mäter du temperaturen ?
    Hur mäter du temperaturen ?
    När går den väldigt varmt ?
    I långsam tät stadstrafik ?
    Ute på landet på 80 eller snabbare väg med låg trafik ?

    Vid vilken kylarvätsketemperatur startar kylfläktarna ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-07 klockan 10:02.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  14. 2020-09-07, 10:17

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Varför försvinner inlägget när jag försöker redigera på mobilen?
    Nå!
    Jag försökte köra till jobbet för ett tag sedan och vid första rödljuset gick mätaren upp en bit i rödmarkeringen. Den bör vända strax innan när fläkten sätter igång. Jag körde Huddingevägen in mot stan efter en tur på slingerbulten och så fort jag gick ner i tempo (hade flyt med rödljusen så jag behövde aldrig stå still) steg tempen upp på rött. Jag har 4 km uppför på grus hit till landet och den har kokat en gång för mig strax innan jag kom fram. Det blir så varmt att fläktvingarna har smält i topparna (har fixat en ny fläkt) och det lär väl ha blivit varmt först så topparna smälte innan fläkten började kyla dåligt. Det sitter oljekylare på hojen. Oljan är en del av alla som ska ge en lite svalare gång, tänkte jag. Jag har tömt motorn på kylarvätska och den var inte extremt geggig eller missfärgad tyckte jag. Har sett betydligt värre.
    Senast redigerat av Jan Isaksson den 2020-09-07 klockan 11:30.

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    2st Aprilia + någon Honda
    Inlägg
    36
    Om kylfläkten börjar smälta och motorn kokar, ja då går den för varmt, kan vi väl konstatera.
    Jag tror dock inte lösningen ligger i valet av motorolja, skulle börja med det basala, testa termostaten så den öppnar korrekt.

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
    Om kylfläkten börjar smälta och motorn kokar, ja då går den för varmt, kan vi väl konstatera.
    Jag tror dock inte lösningen ligger i valet av motorolja, skulle börja med det basala, testa termostaten så den öppnar korrekt.
    Tack! Jo, jag ska kolla termostaten, sänka starttemperaturen på fläkten, flusha kylsytemet och sedan försöka få en konstruktion som inte funkar riktigt som den ska, iaf vad gäller temperaturen, att funka bättre.
    Det är därför jag frågar om högre visko på oljan gör att motorn går svalare.

  18. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
    Om kylfläkten börjar smälta och motorn kokar, ja då går den för varmt, kan vi väl konstatera.
    Jag tror dock inte lösningen ligger i valet av motorolja, skulle börja med det basala, testa termostaten så den öppnar korrekt.
    Testa termostaten:
    Lägg termostaten i en kastrull med vatten.
    Kastrullen på spisen och sätt på plattan.
    Termostaten ska öppna vid ca +80C, dvs innan vattnet kokar.
    Om du inte kan mäta vattentemperaturen.

    Termostaten är väl inbyggd i kylarlocket ?

    Citat: Jag har tömt motorn på kylarvätska och den var inte extremt geggig eller missfärgad tyckte jag. Har sett betydligt värre. slut citat

    Det var mycket jobbigt fylla på kylarvätska i min 955cc Sprint RS
    Första 1/2 liter gick bra.
    1) Sedan var det att luta hojen några gånger fram och tillbaka så mycket jag klarade hålla den.
    2) Sedan gick det fylla på mindre än 1/2 dl och det var fullt igen.
    3) Börja om med 1)

    Innan det inte gick i mer i kylaren efter lutande så var det ca 30 upprepningar av 123 .
    (Som jämförelse GSX1300R , fullt efter ca 10 upprepningar )
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-07 klockan 12:18.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Timmele
    Hoj
    2010 BMW K1300GT, 1985-Yamaha XT350
    Inlägg
    33
    Rengöra kylaren utvändigt, kanske ?

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph T595 -97, BMW R1100S -99
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Exempel: Omgivningstemp är så hög att det inte går att kyla, då måste man välja en olja av högre viscositet för att inte smörjfilmen ska brytas och metallkontakt uppstå.

    Samma sak fast tvärt om när det är välldigt kallt
    Jag förstår inte riktigt. Den smörjer bättre om oljan är tjockare när det är riktigt varmt - men gör det att motorn går svalare? Skulle det vara att föredra en tjockare olja i en motor som är ökänd för att gå varmt isf?

  21. #20
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 771
    Citat Ursprungligen postat av Jan Isaksson Visa inlägg
    Jag har en Triumph T595 -97 som går väldigt varmt och ska byta olja. Då slog det mig att en olja som har högre viscositet kanske kan hjälpa till med att hålla temperaturen nere. Detta är vad Haynes rekommenderar: "Semi or fully synthetic motorcycle engine oil, SAE 10W/40 or 15W/50"
    Hel- eller delsyntet, 10W/40 eller 15W/50 är frågorna och jag är bara intresserad av kylningsegenskaperna.
    Citat Ursprungligen postat av Jan Isaksson Visa inlägg
    Tack! Jo, jag ska kolla termostaten, sänka starttemperaturen på fläkten, flusha kylsytemet och sedan försöka få en konstruktion som inte funkar riktigt som den ska, iaf vad gäller temperaturen, att funka bättre.
    Det är därför jag frågar om högre visko på oljan gör att motorn går svalare.
    Förutom de uppräknade rengöringsåtgärderna så om möjligt, gör även rent kylarna på utsidan, alltså väck med skit och döda insekter och annat som kan försämra kylfunktionen.

    Och nej, om ingen den senaste veckan eller två kommit på något väldigt nytt så, nej olja med högre viskositet kyler inte bättre. Den är bara en aning mer trögflytande än den med lägre viskositet.
    Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lampuschlingen är skitbra! Stöld, här alltså i meningen sniklösning som på ett nästan oförskämt enkelt och relativt billigt vis förändrar spelplanen rätt d [...]

DampKid
Vill du annonsera ovan? Klicka här