Pendla året runt med hoj (dnepr)

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej!

Köpte hus i går åt det lantliga stuket och har "galna" planer på att börja pendla med hoj. Då jag och sambon kommer pendla båda två så tänkte jag att istället för att köpa en skräpbil så kan man lägga pengarna på en skräphoj istället :tungan
Det är ingen längre sträcka jag kommer pendla och vägen är bred och fin och det går få bilar på den (gamla R40 intill Borås) Enkelresa ca 15min.

Har länge suktat efter en Dnepr typ MT16 med tvåhjulsdrift. Frågan är om dessa hojar är helt opålitliga eller om det är maskiner som tuffar och går? Någon som har erfarenheter? Jag har 4 månader innan inflytt och då måste jag ha löst pendlingsproblemet.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Köp en Ural istället, tillverkas fortfarande och modernare än Dnepr som lagt ner tillverkningen sedan flera år tillbaks.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Som jag förstått så är diffen bättre på Dnepr än på Ural. Hade såklart helst köpt en BMW R71 men de är rätt ovanliga. Har du bättre erfarenheter av Ural än Dnepr? Förklara gärna! :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Dnepr och tillförlitlighet är inte två ord som passar vidare bra ihop. Jag har en KMZ Dnepr MT-11 med delar av varierande årtal. Den står mest still och är den hoj som alltid behöver mest skruvande på. Konstruktionen i sig är ganska vettig, men kvalitén på komponenterna från fabrik är det lotteri med. Det diffar en hel del mellan olika KMZ-modeller och årtal. Det är en hoj som kräver en hel del av sin ägare, samt har en del mekaniska konstruktionssvagheter som förr eller senare (oftast förr) dödar motorn. Ska du köra den i saltslask utan förbehandling så lär den se ut som ett halvätet hundkex efter en vinter.

Säger man att Ural är bättre vet man inte vad man pratar om. Jämför du samtida årsmodeller är det oftast Dneprn som har mer robusta materialval och framhävs som mer tillförlitliga. Personligen skulle jag säga att de är lika dåliga båda två, dess skick beror mer på hur full montören var samt hur många ukrainska potatisbönder som kört den innan dig. De frälsta vill gärna ha militära KMZ K-750, allt militärt hade egen produktionslinje. Visst är en ny modern Ural att föredra framför en Dnepr MT-16 från 80/90-tal, men prislappen diffar ungefär 100 000 kr. Moderna Ural har ingen riktig tvåhjulsdrift, bara något du initierar om du kört fast eller kör långsamt. Dnepr MT-16 har riktig diff och permanent drivning på sidovagnshjulet.

Köp/låna denna bok:
https://www.bokus.com/bok/978917609...-att-njuta-av-sovjetiska-sidvagnsmotorcyklar/

Efter att ha läst den kommer du vara lyrisk och köpa en direkt. Eller inse att du sannolikt är smått galen som seriöst övervägt en som daglig transport vintertid.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har en sidventilare som ibland går som jobbtransport. Dock inte de dagar jag måste vara i tid till något.
Jag har också en policy att inte köra på vägar där man inte på ett säkert sätt kan stanna i vägkanten, typ Essingeleden, vissa tunnlar och ett par andra trafikleder med räcken och utan vägren. Detta säger väl en del om driftsäkerheten.

Jag älskar hojen och blir inte upprörd över att man ibland får stanna och meka en stund. Verktyg och reservdelar finns det gott om plats för i holken. Har aldrig blivit stående så jag inte kommer hem iaf.

Vad du letar efter är en äldre BMW med sidvagn från en rysshoj eller en rysshoj med BMW-motor. Dneprs växellåda är en rätt bra konstruktion som kan behållas om du inte går på en allt för kraftig motor. Självklart bör den gås igenom och vettiga lager är en god idé.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Måste du just ha sidovagn? Annars duger ju det mesta annat mycket bättre än gammalt ryssmög. Har själv en hel del åretruntande på XT samt Ducati Monster (bra dubbdäck underlättar).
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top